Project : Vervangen Radio Espace IV (2004)

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
paradroid
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 5
Berichten: 21
Lid geworden op: 02 sep 2010 10:59
Actief als: particulier

Project : Vervangen Radio Espace IV (2004)

Bericht door paradroid »

Ik heb besloten om de fabrieksradio te vervangen . Het ding speelt geen MP3's en ondanks ik de aux ingang al met mijn ipod heb verbonden blijft het toch een beetje een gehannes .

Daarom ga ik er een project van maken dat ik hier zal documenteren zodat andere mensen er ook nog iets aan hebben .


Stap 1 : Uitwerken van het idee

Mijn model is de cabasse auditorium tronic , met 6cd wisselaar voorin .

Observaties :

- De radio zit achterin , de bediening + 6cd wisselaar voorin

- Antenne is vrij standaard , voeding / luidsprekers zijn ISO , geen probleem . CD wisselaar is mini-ISO -> ook nog redelijk standaard .

- gele mini-iso connector -> als ik die uittrek zie ik niet direct verschil maar ik denk dat de IR afstandbediening hierlangs babbelt. (nog na te kijken)

- De mysterieuze 30-pin connector heb ik nog niet helemaal kunnen doorgronden . Die bestaat uit 2 rijen van 15 pinnen .
1 rij is volledig leeg . hierin zitten de line-in (AUX) en line out (voor bv versterker , subwoofer,...)
1 rij bevat een bedrade molex connector , als ik deze uittrek zijn de display en stuurbediening foetsie

- De auto heeft een Carminat CD GPS systeem . Aangezien een nieuwe garmin goedkoper was dan de recente Europa-CD set heb ik het GPS scherm (dashboard) , GPS CD Lezer (handschoenbakje) er uit gesloopt . Aan de bestuurderzetel is een opbergvak met een GPS module , doch als ik die er uit sloop ben ik mijn radio display kwijt (!) dus laat ik die maar gewoon waar ie is .


Hoe eraan beginnen :

De radio module zit achterin , dus moet ik ofwel alle kabels naar voor zien te krijgen , ofwel een deftige display/stuurwiel adapter vinden en de radio achterin steken .
Dit is niet erg want zaken waarvoor je per se de radio zelf nodig hebt (programmeren zenders , MP3-CD insteken , ... ) heb je niet constant nodig .

Mijn 'best bet' is het merk Pioneer omdat deze fabrikant een groot gamma stuurwiel/displayadapters heeft .

Ik heb nu de leverancier die deze adapters voor pioneer maakt (een belgische firma notabene) een mail gestuurd met de vraag welke adapter nu geschikt is voor de cabasse.
(pioneer heeft er een die de 30-pin connector gebruikt maar die zou slechts tot model jaar 2002 werken , de andere gebruikt de gele mini-iso maar daar hangt geen display aan bij mijn auto )

Qua autoradio kan het mij niet veel schelen : mp3 , ipod aansluiting en eventueel bluetooth of een SD kaartslot -> prijsverschillen zijn klein , dat beslis ik wel wanneer ik confirmatie heb dat de display uberhaupt kan werken .

Zo, tot zover deel 1 :) Zodra ik nieuws heb over de adapter volgt deel 2

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
paradroid
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 5
Berichten: 21
Lid geworden op: 02 sep 2010 10:59
Actief als: particulier

Project : Vervangen Radio Espace IV (2004)

Bericht door paradroid »

Nog bijkomend : ik heb net getest -> als ik de gele stekker uittrek stopt de IR afstandsbediening met werken .

ps : kan ik mijn eigen berichten niet bewerken ? dan kan ik het netjes aanvullen ipv zelf replies te moeten opstellen

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Chicco
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 474
Lid geworden op: 06 dec 2007 00:02

Re: Project : Vervangen Radio Espace IV (2004)

Bericht door Chicco »

paradroid schreef:ps : kan ik mijn eigen berichten niet bewerken ?
Klopt, hier is een bepaalde limiet qua tijd aan gesteld. Maar hoeveel...... ?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
paradroid
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 5
Berichten: 21
Lid geworden op: 02 sep 2010 10:59
Actief als: particulier

Re: Project : Vervangen Radio Espace IV (2004)

Bericht door paradroid »

Right.

Blijkbaar is het onmogelijk om het originele dashboard display aan te sturen met een andere radio . Geen enkel bedrijf kan met zekerheid zeggen of hun adapters de display mee aansturen en ik kan het niet testen want het is altijd op bestelling en heb geen zin om 20 keer 50 euro uit te geven om testen uit te voeren.
(dan vraag ik me wel af waarom ze die dingen uberhaupt produceren)

Plan B :

Bestaat het dashboard paneel uit 1 groot paneel met de dot matrix van de radio inbegrepen , of is het displaygedeelte van de radio een apart stuk dat ik er kan uitnemen ?

Mocht er iemand zijn dashboard uit elkaar hebben voor iets , kan die dat es laten weten ?

Ik dacht om dan een radio met afneembaar front te kopen en daar de display uit te nemen, draden te verlengen en die op de plaats van de originele display te zetten .

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Rowwen
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 28
Lid geworden op: 24 aug 2010 12:13
Actief als: particulier

Re: Project : Vervangen Radio Espace IV (2004)

Bericht door Rowwen »

Hallo paradroid,

Ik ben ook van plan om mijn radio te gaan vervangen in mij Espace IV privilege uit 2003.
Ik heb dan wel geen Cabasse met wisselaar voorin, maar mijn idee is het zelfde.
Bij mij zit de radio en wisselaar achter in het zijvakje van de kofferruimte.
Ik ben er over aan het nadenken om alles er uit te gooien en de iso kabels en antenne te verlengen naar voren.
Ik moet dan wel een ander bovenste dashboard-kastje scoren, die wat jij hebt, dus die met de plaats voor de cd wissellaar.
Ik moet dan wel het klepje openen om de radio te bedienen, of cd/dvd's te wisselen. Maar de bij de sony geleverde stuurbediening doet wonderen.
Als ik iets wil zien op het dispay open ik wel het deksel.

Dus als ik jou was zou ik de radio monteren op de plaats van de wissellaar en de iso-kabels en antenne van achteren naar voren verlengen via plafond of vloer.

Ik hoop dat je er iets aan hebt.
Ik neem tenminste aan dat op de plaats van jouw wisselaar ook een normale oem-radio past. (1-din)

Ik ga dit topic blijven volgen!

p.s. Hoe is het met het klein-geld-bakje afgelopen?

Groeten Rowwen

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Renier
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 1
Berichten: 3877
Lid geworden op: 23 feb 2007 13:45
Actief als: particulier
Locatie: Groningen

Re: Project : Vervangen Radio Espace IV (2004)

Bericht door Renier »

Chicco schreef:
paradroid schreef:ps : kan ik mijn eigen berichten niet bewerken ?
Klopt, hier is een bepaalde limiet qua tijd aan gesteld. Maar hoeveel...... ?
Meen 2 uur momenteel
Nu: Talisman Estate TCe 200 Initiale Paris 2017 | Twingo I 1.2 16V Paris 2006
Ex: Laguna III Ph2 Estate 2.0T GT 2011 | Laguna II Ph2 Grand Tour 2.0 16V Dynamique 2005 | Twingo I 1.2 8V Helios 1999 | Megane II 2.0 16V Dynamique 2003 | Clio II Ph2 1.6 16V Dynamique 2003 | Twingo I 1.2 8V Air 2000

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
paradroid
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 5
Berichten: 21
Lid geworden op: 02 sep 2010 10:59
Actief als: particulier

Re: Project : Vervangen Radio Espace IV (2004)

Bericht door paradroid »

@rowwen : kleingeld bakje staat even op hold , ik ga dat zoeken in de sloop :) . Hoe ziet jou dashboardgedeelte er uit ? heb je daar dan ook een 'dummy' radio bedieningspaneel ofzo ?

De Radio :

Ondertussen weer wat wijzer geworden : alle car-multiplexing gaat naar het kastje dat voor de voorzetel in de vloer zit , en dat ligt met de radio samen te werken.

De cabasse auditorium tronic blijkt een uitzondering op alle gangbare regels in autoradioland te zijn .

Dit is de layout :
3729A.pdf
Ik ga nu eerst onderzoeken waar het geluid van de parkeersensoren vandaan komt , want ik vrees dat het in de radio gemixed word op een of andere manier

Ik ben er nog niet mee klaar ;)

De brave mensen van Renault , pioneer , sony , ... weten echt niet wat er nu wel of niet werkt in een Espace IV :)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
paradroid
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 5
Berichten: 21
Lid geworden op: 02 sep 2010 10:59
Actief als: particulier

Re: Project : Vervangen Radio Espace IV (2004)

Bericht door paradroid »

ok,

uiteindelijk heb ik volgende oplossing :

de 6cd wisselaar die in het dashboard zit afgekoppeld en vervangen door een Xcarlink USB/SD player (is zoiets als een dension gateway , werkt hetzelfde)

In de Xcarlink maak je directories aan ( CD01 CD02 CD03 .... ) waarin je de mp3's neerzet
De auto weet niet beter dan dat er een CD wisselaar aanhangt .

De knoppen op de wisselaar in het dashboard doen niets meer . Bij mijn Espace zit een IR afstandbediening , en die doet het nog wel .
De stuurbediening doet het ook nog , dus OK voor mij (mocht ik echt de knoppen nodig hebben om bv zenders te programmeren dan sluit ik em wel ff terug aan).

Wat stel ik vast : als ik de auto start -> niets meer ... : de radio heeft zichzelf uitgezet . De powerknop doet het niet (wegens afgekoppeld) ...
Eureka : via de stuurbediening kan je em ook terug aanzetten ( pijl naar rechts 6 sec ingedrukt houden)

Na wat gezoek bleek het te maken te hebben dat er naast de blauwe wisselaar aansluiting nog een gele afstandbedieningaansluiting in de radio steekt . Deze uitgetrokken -> probleem opgelost . Stuur - en IR blijven werken

Nog een voetnoot : ik heb nu al 8 van de CD0x directories , de radio blijft ze doortellen , volgens mij kan ie tot 99 gaan :)

Voila , tot zover mijn ervaring :)


Wat nog te doen : bij stille muziekpassages hoor ik een engine-whine , dus zal ik het signaal aan een andere grond moeten leggen maar da's voor later

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

rauzer
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 1
Berichten: 14
Lid geworden op: 12 nov 2006 18:02
Actief als: particulier
Contacteer:

Re: Project : Vervangen Radio Espace IV (2004)

Bericht door rauzer »

Bokma 10 jaar verder, ben ik erg benieuwd. Mijn espace heeft geen radio en navigatie meer en ik wil toch wat terug. Weet je nog wat je uiteindelijk hebt gedaan?

Groet,

Ronald

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht