Startprobleem na korte onderbreking
-
Topic author - Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 4
- Laatste bezoek: 01 jan 1970 01:00
Startprobleem na korte onderbreking
Ik heb sinds kort dat wanneer ik gereden heb (kort of lang stuk) en ik de motor uit zet omdat ik even een boodschap moet doen, de motor bij terugkomst soms niet meer wil aanslaan.
De startmotor doet het verder prima maar pas na meerdere pogingen (kan soms wel pas na 10 minuten) slaat de motor weer aan.
Als hij eenmaal gestart is dan blijft hij verder wel draaien.
Ik heb overigens alles wat stroom trekt uit staan bij het starten maar ik heb niet het idee dat het daar mee te maken heeft. De accu is ook verder in orde.
Iemand een idee waar dit probleem zit?
De startmotor doet het verder prima maar pas na meerdere pogingen (kan soms wel pas na 10 minuten) slaat de motor weer aan.
Als hij eenmaal gestart is dan blijft hij verder wel draaien.
Ik heb overigens alles wat stroom trekt uit staan bij het starten maar ik heb niet het idee dat het daar mee te maken heeft. De accu is ook verder in orde.
Iemand een idee waar dit probleem zit?
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 1
- Laatste bezoek: 16 apr 2023 14:31
- Actief als: particulier
Tja......da's 'n goeie
Hmzz... Het kan meerdere oorzaken hebben. Voor een verbranding in de cilinder heb je 3 ingredienten nodig
1) brandstof
2) zuurstof
3) ontsteking
Dus, ergens is gaat er tussen die 3 iets mis.
Controleer de brandstoffilter (bij diesel motoren wilt die nu met deze temperatuur -10 wel eens gaan 'vlokken' een vorm van bevriezen) deze kan wel eens zwaar vervuild zijn. deze vervuiling kan ook de injectoren doen verstoppen. Het kan zijn dat er inderdaad ergens in de brandstof toevoer een vervuiling/verstopping zit en dan is het inderdaad moeilijk starten. Als de motor eenmaal loopt dan blijft hij wel draaien, want het kan dus zijn dat er b.v. maar twee cilinders een vervuilde toevoer hebben en dan helpen de andere cilinders de 'slechtere' wel een handje.
Dan de zuurstof.... allereerst de filter controleren op vervuiling. Dan zijn er sommige motoren die een lucht massameter (deze controleerd of er juist voldoende zuurstof in de cilinder komt) hebben en deze willen ook wel eens stuk gaan
De ontsteking is wat complexer, om maar wat te noemen; disontsteking, boubine, verdelerkap, rotor, bougiekabels, enz...maar een simpele controle door te controleren of er een goede vonk is, is een voor een op iedere bougikabel even een bougie aan te sluiten, op de massa van het blok houden met een goede gëisoleerde tang, en dan kijken of er een mooie heldere vonk zichtbaar is.
Ook wil er soms wel eens vocht in de verdelerkap zitten wat niet bevorderlijk is voor een goede vonk. Of de contacten in de verdelerkap zijn erg versleten of geoxideerd.
Het is even wat werk, want zoeken naar een defect kan soms wat tijd kosten.
veel succes er mee
1) brandstof
2) zuurstof
3) ontsteking
Dus, ergens is gaat er tussen die 3 iets mis.
Controleer de brandstoffilter (bij diesel motoren wilt die nu met deze temperatuur -10 wel eens gaan 'vlokken' een vorm van bevriezen) deze kan wel eens zwaar vervuild zijn. deze vervuiling kan ook de injectoren doen verstoppen. Het kan zijn dat er inderdaad ergens in de brandstof toevoer een vervuiling/verstopping zit en dan is het inderdaad moeilijk starten. Als de motor eenmaal loopt dan blijft hij wel draaien, want het kan dus zijn dat er b.v. maar twee cilinders een vervuilde toevoer hebben en dan helpen de andere cilinders de 'slechtere' wel een handje.
Dan de zuurstof.... allereerst de filter controleren op vervuiling. Dan zijn er sommige motoren die een lucht massameter (deze controleerd of er juist voldoende zuurstof in de cilinder komt) hebben en deze willen ook wel eens stuk gaan
De ontsteking is wat complexer, om maar wat te noemen; disontsteking, boubine, verdelerkap, rotor, bougiekabels, enz...maar een simpele controle door te controleren of er een goede vonk is, is een voor een op iedere bougikabel even een bougie aan te sluiten, op de massa van het blok houden met een goede gëisoleerde tang, en dan kijken of er een mooie heldere vonk zichtbaar is.
Ook wil er soms wel eens vocht in de verdelerkap zitten wat niet bevorderlijk is voor een goede vonk. Of de contacten in de verdelerkap zijn erg versleten of geoxideerd.
Het is even wat werk, want zoeken naar een defect kan soms wat tijd kosten.
veel succes er mee
Hide post links |
-
Bedankt voor je duidelijke uitleg! Ik ga hiermee verder zoeken.
Ik laat het natuurlijk weten als ik het gevonden heb.
Bedankt!
Ik laat het natuurlijk weten als ik het gevonden heb.
Bedankt!

Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 2
- Laatste bezoek: 30 jul 2017 19:22
Dit zijn de eerste tekenen dat de BDP sensor aan het overlijden is.
Vervang deze en het probleem is voorbij.
Antonio.
Vervang deze en het probleem is voorbij.
Antonio.
Renault, a way of life!
-------------------------------------------------------------------------------------
Mijn auto's: R5 GTS Fashion '89, R5 GTX '87.
-------------------------------------------------------------------------------------
Hide post links |
-
FF gegoolded en zag idd verschillende fora met mensen met het zelfde probleem als dat ik heb en daar werd ook geadviseerd deze sensor te vervangen. Dus dat zal ik gaan doen.
Alleen heb ik nog niet echt kunnen vinden waar deze sensor voor dient?
In ieder geval bedankt voor de tip!
[*update] Ik weet nu dat BDP staat voor bovenenste dode punt.
Maar weet iemand ook de engelse benaming voor deze sensor want ik heb het werkplaatshandboek van mijn type Espace maar deze is in engels. Als ik de engelse benaming weet dan zoekt dat makkelijker. 
Alleen heb ik nog niet echt kunnen vinden waar deze sensor voor dient?
In ieder geval bedankt voor de tip!

[*update] Ik weet nu dat BDP staat voor bovenenste dode punt.

Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 2
- Laatste bezoek: 30 jul 2017 19:22
Top Dead Centre, TDC dus.
Antonio.
Antonio.
Renault, a way of life!
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-