startprobleem

Zit er een stroomdraadje aan ? Dan is dit de juiste rubriek
Forumregels
-
- Vermeld het type Renault in de titel, liefst tussen [ haken ] aan het begin van de titel
- Geef (zoveel mogelijk) informatie over het betreffende model en jaartal, zodat er niet naar gevraagd hoeft te worden.
Plaats reactie

Topic author
eddyboe
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 4
Laatste bezoek: 04 jan 2021 12:17
Actief als: particulier

startprobleem

Bericht door eddyboe »

Hello,
ik ben in het bezit van een Renault megane 1.9 dti van januari 1999 met 183000 km op de teller.
Mijn probleem: zaterdagavond wil ik de wagen starten (was -1°) de motor wilde niet aanslaan de batterij gaf nog voldoende maar het lukte niet
heb hem in de garage geduwd en de ganse nacht aan de batterijlader gelegd om zeker te zijn dat ze toch niet te plat was.
De volgende morgen niet starten dacht zijn misschien de gloeikaarsen want die zijn nog nooit vervangen geweest ,heb de wagen naar de garage laten slepen en inderdaad 3 van de 4 gloeikaarsen waren aan vervanging toe,dus alle vier laten vervangen.
in de loop van de dag belt de garagehouder mij op dat hij start maar steeds stil valt en dat het rode lampje hevig flikkert en vraagt of ik een reservesleutel heb ,die gegeven zelfde euvel hij belt mij op en ik zeg ik zal u de codes geven van beide sleutels ,hij neemt die en zegt " ik zal de noodcode opvragen.

Ik denk dar het iets moet zijn met startonderbreker dat die bvb om een of andere reden van type 1 naar type 2 is verandert en daardoor hij niet kan starten ,zijn nu 8u verder en de garage heeft nog niets laten weten wat er op wijst dat het euvel nog niet gevonden is ,voor ik ga zou ik mij toch graag laten informeren vandaar mijn vraag. :(

vriendelijke groeten
eddyboe :fp:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 3
Laatste bezoek: 08 jun 2025 09:53

Re: startprobleem

Bericht door mechanic »

Als de reservesleutel hetzelfde euvel geeft zou het wel toevallig zijn als er iets met beide sleutels mis is.
Opnieuw aanleren kan,verspringen van sleuteltype kan,staat de auto bij een dealer? Die moeten er toch wel mee uit de voeten kunnen binnen afzienbare tijd.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
eddyboe
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen

Bericht door eddyboe »

mechanic,
ben deze avond naar de garage geweest , en de wagen was naar een center om te laten inleren , ze hebben hem nog niet terug gebracht dus ga ik er van uit dat er iets niet in orde is.
Maar ik denk dar er iets is gebeurd in de garage, want om de gloeikaarsen te verwijderen dient de wagen op temperatuur te laten draaien om het demonteren van de gloeikaarsen te vergemakkelijken, maar aangezien dat ze de wagen niet konden laten draaien vraag ik mij af hebben ze soms met een brander niet verwarmd en de ecu beschadigd (denk ik) er moet iets zijn gebeurd want toen ik een telefoontje kreeg of ik nog een reservesleutel had wilde ik hem met de fiets brengen (4,5 km) maar nee dat was niet nodig hij kwam hem halen met zijn wagen;ben nochthans gepensioneerd en tijd zat;
Ik vroeg hem deze avond wat is de oorzaak hij wist het niet, toen ik hem zei dat kan dus nog voorkomen zei hij ja.

Kan er misschien naast zitten maar iets zegt me er is iets niet koosjer.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

mechanic
Gouden Bahco

Bericht door mechanic »

Nou om de gloeistiften te vervangen hoeft de motor niet perse warm gedraaid te worden.
Wat losweek spray doet meestal de truc. Kopervet op de schroefdraad en juist aanhaalmment maakt het de volgende keer iig eenvoudiger.
Wellicht wilde de garagist je een lol doen en als service de sleutel ophalen?
Wellicht nog even geduld en komt er duidelijkheid vanuit de garage

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
eddyboe
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen

Bericht door eddyboe »

Ze hebben de wagen terug gebracht deze voormiddag , de beide contactsleutels zijn terug ingelezen en thats it; op de bodem aan de pedalen bemerkte ik een achter gelaten zekering waarop een 5 vermeld staat.
Nu zien of hij de codes nog vergeet van allebei de sleutels op het zelfde moment en zo ja uitkijken voor een nieuwe wagen.
bedankt voor de respons.
groeten eddyboe

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 1
Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53

Bericht door WillemS »

Deze Renault's van die jaren hadden inderdaad een probleem met de ECU. Bij koude kan de setting van Bak 1 naar Bak 2 verspringen in de ECU. De Renault dealer weet hiervan, het kwam regelmatig voor, maar kan goed en definitief worden verholpen.
mvg WillemS
p.s. hier een link naar een eerder bericht van mij;
start-onderbreking-t13933.html?style=1

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

mechanic
Gouden Bahco

Bericht door mechanic »

Als de wagen verder is goede staat is,wellicht zonde om deze reden de auto van de hand te doen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
eddyboe
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen

Bericht door eddyboe »

ja,mechanic heb die link gelezen , ga nu afwachten of hij nog fout, als ze hem bij het inlezen terug op bak 1 hebben geplaatst zal hij het nog voorhebben ,maar dan gaat hij de deur uit.
Is zeker nog in goede staat kwa motor ,heb er aan 160000km nog een nieuwe distributieriem en multiriem laten opleggen ,en nu 3 weken geleden nieuwe flenzen vooraan en remblokjes , en echt nog GEEN enkele roestvlek, maar als ge begint miserie te krijgen geraakt de liefde toch op.

Hopelijks is het niet nodig maar als het probleem zich nog voordoet meld ik het hier.
Nu nog op het einde van het jaar naar de autokeuring en we zien wel
Gtz eddyboe

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community