stationair toerental na vervanging distributie.

Plaats reactie

Topic author
wortel55
Lid
Lid
Posts in topic: 4
Laatste bezoek: 11 nov 2021 03:59
Actief als: particulier

stationair toerental na vervanging distributie.

Bericht door wortel55 »

Betreft Renault espace ph 3 2.0l 16 v benzine/gas 350000 km op de teller.

Beste lezers.

Vorige week de distrubutie vervangen incl rollen, spanner en het tandwiel met nokkerasversteller. Het werd hoog tijd ivm het rammelen bij stationair lopen bij warme motor.
Ik heb alles met goed blokkeergereedschap gedaan. inlaattandwiel los en krukastandwiel los. De uitlaat kan mijns inziens dan vast blijven. Nokkenassen geblokkeerd aan rechterkant motor en krukas geblokkeerd met blokkeerpen.
Alles netjes gespannen en daarna geblokkeerd om alles vast te zetten. Motor twee keer rond gedraaid en gecontroleerd op merktekens . Nu loopt de motor lekker stil en trekt ook sneller op naar mijn idee. Het enige probleem is nu dat de auto stationair op de toerenteller tegen de 1000 toeren draait als die warm is. Wel mooi rond zonder horten of stoten. Het starten, wat eerder zonder gasgeven kon zonder probleem lukt ook niet meer. Moet gas bij geven om m aan de praat te krijgen. Motor slaat wel gelijk aan. Loopt de motor, dan is het stationaire toerental heel laag, bij stuurbekrachtiging gebruik lijkt die af te slaan , bij airo gebruik ook. Ook als die warm is zakt het toerental bij gebruik van deze twee accessories. Dit zou dan toch hoger moeten worden?
Ik weet zelf niet zo goed waar ik het in moet zoeken. Voor dat de riem vervangen was liep die langzamer stationair bij warme motor en sneller bij koude of bij gebruik van accessories. ( gewoon goed)
Waar moet ik zoeken? Heb de accu er niet af gehad bij monteren van de riem. Heb m ook nog niet uitgelezen omdat naar mijn idee het toerental stationair vast staat. Vind het vreemd omdat het allemaal goed was voor vervangen riem. Er is geen verschil tussen lopen op benzine of gas in alle stiuaties.
Hoop dat iemand hier mij wat tips kan geven welke richting ik moet zoeken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

kaleido 1
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 1
Laatste bezoek: 07 apr 2019 21:53

Re: stationair toerental na vervanging distributie.

Bericht door kaleido 1 »

Tijdens het spannen moet ook alles geblokkeerd blijven , en beide nokkenastandwielen dien los gezet te worden.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
wortel55
Lid
Lid

Bericht door wortel55 »

Had tijdens het spannen krukastandwiel en inlaat nokkenaswiel los. Konden ook goed bewegen. De krukas en nokkenassen geblokkeerd. Kon na twee keer rond draaien de krusaspen en de nokkenas blokkering zo weer aanbrengen. Het enige wat me opviel was dat de nokkenasversteller (vast op de nokkenas) toch heeel iets te bewegen was links en rechts om.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 2
Laatste bezoek: 17 jun 2025 21:52

Bericht door mechanic »

Bij een f4r zonder turbo hoeven de in/uitlaatpoulie niet los bij het spannen. De krukas heeft geen spie en spanning wordt verspreid door het draaien van krukastandwiel over de kruktap.
Bij een turbo model f4r,niet in espace 3,heeft de krukas een spie en dienen beide tandwielen wel losgezet te worden.
Zolang de motor correct geblokkeerd is,wat de ts gedaan heeft,en krukastandwiel vrij draait kan er eigenlijk niks mis.
Dat de versteller wat speling heeft is normaal,ook de nieuwe hebben dat.
Wellicht kun je de gasklep schoonmaken en evt opnieuw inleren.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
wortel55
Lid
Lid

Bericht door wortel55 »

mechanic schreef:Bij een f4r zonder turbo hoeven de in/uitlaatpoulie niet los bij het spannen. De krukas heeft geen spie en spanning wordt verspreid door het draaien van krukastandwiel over de kruktap.
Bij een turbo model f4r,niet in espace 3,heeft de krukas een spie en dienen beide tandwielen wel losgezet te worden.
Zolang de motor correct geblokkeerd is,wat de ts gedaan heeft,en krukastandwiel vrij draait kan er eigenlijk niks mis.
Dat de versteller wat speling heeft is normaal,ook de nieuwe hebben dat.
Wellicht kun je de gasklep schoonmaken en evt opnieuw inleren.
Dag Mechanic.
Ik zat zelf ook in die richting te denken maar wilde nog wat andere input. Dank voor je tip , ik ga het proberen. Is wel even weer een lastig klusje om dat gasklep huis eruit te krijgen. dus weer iets voor een vrije dag.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 2
Laatste bezoek: 17 jun 2025 21:52

Bericht door mechanic »

Bij de espace is dat inderdaad niet een fluitje van een cent,maar best te doen.
Wie weet helpt het niks,kan zoiezo geen kwaad.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
wortel55
Lid
Lid

Bericht door wortel55 »

Ter informatie;
Was eigenlijk vergeten te vertellen hoe het af is gelopen. Probleem zat m in de stekker van het gasklephuis. Slechte verbinding. Schoongemaakt en weer lopen als een zonnetje.met een mooi stationair toerental. Een streepje op de toerenteller.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut