Structurele laadproblemen - Zoe Q90 Intens 90PK Quickcharge 41 kWh

Plaats reactie

Topic author
Petra.
2-hit-miracle
2-hit-miracle
Posts in topic: 1
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 dec 2020 21:39
Actief als: particulier

Structurele laadproblemen - Zoe Q90 Intens 90PK Quickcharge 41 kWh

Bericht door Petra. »

Goedendag,

Nieuw op het forum, aangemeld omdat ik her en der wat problemen heb met de Zoe. Een hiervan is het laden.

Ik ben 100% aangewezen op publieke laadpalen. Ik weet inmiddels ‘veilige’ plekken om te laden, maar ik heb ook veel gedoe met publieke laadpalen.

Hieronder wat ik zo snel kan opsommen:
- EV-Box (groene bovenzijde) Er zit een EV-box paal verderop in de straat, welke niet werkt met de Renault Zoe. Bevestigd door de operator dat het specifiek om de Zoe’s gaat. Het is alweer even geleden maar ze hebben te veel onder of boven... spanning oid.
- Allego, Tiel (Molenstraatje) waar ik een jaar geleden, net na aanschaf, niets geen problemen had. Dat veranderde al vrij snel in wel starten maar na x minuten de laadsessie stoppen. Vandaag nog eens geprobeerd. Na het gebruikelijk controle momentje klapte het dashboard op zwart. Daarna geprobeerd aan de andere zijde van de laadpaal en weggelopen toen het laden was gestart. Bij terugkomst bleek dat er toch niet was geladen.
- EV-box (zwarte bovenzijde). In Utrecht, de laadsessie start maar daarna springt de paal op error. Rood dashboard. Controle, laden start weer en daarna hetzelfde riedeltje. Dit gaat even door, ik loop inmiddels gewoon weg, want einde van de werkdag is de accu netjes vol geladen. Ditzelfde heb ik bij sommige van de NewMotion laadpalen in Utrecht. Een andere van NewMotion in Utrecht had ik een keer een briefje onder de ruitenwisser dat de paal er kennelijk helemaal uitgeklapt was terwijl ik weg was.
- EVNetNL, Dalen. Voorheen geen problemen maar de laatste keer sprong de paal op rood, nadat het laden was gestart.

Ik heb van de week bij mijn garage (Renault dealer) aangekaart dat ik veel laadproblemen heb en ik kreeg als terugkoppeling dat de Zoe een ingebouwde beveiliging heeft die soms problemen kan geven met laden. Kort door de bocht gezegd, learn to live with it.

Ik voel me een klein beetje afgescheept en ik ga echt niet beweren dat ik verstand van zaken heb hierin, maar dit lijkt me teveel van het (niet) goede? Zijn er meer mensen die op zoveel verschillende laadpalen storingen hebben, of palen die eruit klappen?

Hebben jullie tips of aanbevelingen waar ik mee geholpen zou kunnen zijn? Of anders toch, learn to live with it?

Groet,
Petra
ZOE Q90 (2017), omgeving Tiel/Utrecht :)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 3
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Structurele laadproblemen - Zoe Q90 Intens 90PK Quickcharge 41 kWh

Bericht door zoe2goe »

EVBox, altijd gedonder, maar daar heb je niks aan. Ik mijd ze als de vliegende ........ ZOE is picky, maar dat uit zich dus in "oh een zoe, tja mevrouwtje". Even onder de aanname dat er niks echt stuk is in de auto, heeft ze, helaas. ALTIJD gelijk.

Tweede advies: check bij een andere dealer. Vraag op dit forum expliciet naar goed bekend staande. Meld een beetje in welke omgeving je zit. Dealerkwaliteit is echt verschillend, zeker met EV.

Derde advies: laat de dealer de software controleren van de BCB en de LBC. Als er iemand inm de buurt woont die CanZE heeft kan die dat ook voor je doen. Er zijn updates geweest die het laadgedrag flink hebben verbeterd.

Vierde advies in de categorie onwaarschijnlijk: leen een andere kabel. Het gaat niet vaak stuk, maar het komt voor.

Welkom, en houd ons op de hoogte!
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Sordone
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 585
Lid geworden op: 11 jan 2015 12:22
Actief als: particulier
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Structurele laadproblemen - Zoe Q90 Intens 90PK Quickcharge 41 kWh

Bericht door Sordone »

Er is nog een vijfde tip die wel een investering vraagt. Koop een extra 1 fase 32A kabel. Dan kan je ook laden als er al een auto aan een dubbele paal hangt en deze niet veel stroom meer vrij geeft.
Met de laatste firmware zal de Zoe tot 3 keer gaan proberen te laden bij een EV-box paal indien deze een zgn. ramp up doet. Dit is het stapsgewijs verhogen van de laadstroom. Je regio of locatie kan je in je profiel zetten. Is handig om locale support te krijgen.
Renault Zoe Zen, blanc nagre. Q210 sinds December 2014. KM > 185k (Soh 90%). Frank & Anja. +Zero SR/S (8-2020)
Website: Mostaladda.eu voor EV apps en OpenChargeMap gpx bestanden. Landen bezocht met de Zoe: LU, BE, DE, FR, CH, IT.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Simgro75
Lid
Lid
Posts in topic: 4
Berichten: 32
Lid geworden op: 25 dec 2020 18:53
Actief als: particulier

Re: Structurele laadproblemen - Zoe Q90 Intens 90PK Quickcharge 41 kWh

Bericht door Simgro75 »

Hoi allemaal,

Sinds 2 januari rij ik een jong gebruikte zoe Q90 intense.
Mijn eerste laad ervaring herinnerde me direct aan deze post.
(Ik heb niet de oplossing maar wel een soortgelijke ervaring die ik wil delen)

Ik had een mobiele laad kabel aangeschaft en dacht na de koop direct bij mijn pa te laden (na rit van ca 1 uur)......wrong! Zijn buiten stopcontact was niet correct of er zaten toch meer gebruikers op. Resultaat een rood dashboard (en daarna uit) en de aardlek die eruit vloog in huis 🙈
Eerste laadpaal (allego Steenbergen noorddonk) hetzelfde. Lukte niet en direct gebeld met het nr op de paal. Die snapte er ook niets van dus advies: "probeer een andere paal". Gelukkig ging het daar goed, ook allego paal. Maar 1,5 km terug lopen naar mijn pa. Leuk! Nieuwe auto en toch nog lopen 🙈

Gelukkig werkt mijn mobiele lader thuis wel op mijn tijdelijke buiten stopcontact (aparte groep) 🙏 want de moed zakte al in de schoenen. Laadpaal is onderweg


Hopelijk gebeurt het niet vaker.

Maar is dit nu typisch iets voor een Q90? Of hebben de andere types hier soms ook last van?

Groeten Simone
MyFirst Zoe 2-1-21 :dance:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 3
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Structurele laadproblemen - Zoe Q90 Intens 90PK Quickcharge 41 kWh

Bericht door zoe2goe »

Welkom!

De auto of mobiele lader kan er natuurlijk niks aan doen als je de boel overbelast. Dat is dus ook precies de reden (naast een aantal niet onbelangrijke extra beveiligingen dat een laadpaal een aanzienlijk beter plan is (oa eigen groep!). Dus laten we die terzijde schuiven.

Vervelend van dat lopen natuurlijk. Ze is kritisch, maar niet onredelijk. Wel vervelend dat ze nooit de op dat moment onderliggende reden aangeeft zoals bv aarding, slechte N, verkeerde L niet aangesloten, you name it, waardoor de providers met dit soort verhalen wegkomen. Gebeurt dit vaker dan bij andere auto's / modellen? Waarschijnlijk iets meer, maar zoals gezegd, nooit zonder reden.

Hoewel het echt VEEL beter is dan 7 jaar geleden (zie mijn onderschrift), is het verstandig je nooit te laten verrassen en altijd een plan B te hebben. En da's niet ZOE of Q model specifiek!

Succes!
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Simgro75
Lid
Lid
Posts in topic: 4
Berichten: 32
Lid geworden op: 25 dec 2020 18:53
Actief als: particulier

Re: Structurele laadproblemen - Zoe Q90 Intens 90PK Quickcharge 41 kWh

Bericht door Simgro75 »

Thnx Jeroen,

Ik had het vd aarding en de L en N gelezen inmiddels 💪 niet dat ik dat bij zo'n operator uitgelegd krijg 🙈

Plan B is oa een 1 fase laad kabel toch?

Mijn pa snapte het bovenstaande direct en gaat zijn buiten stopcontact voor mij (en voor zijn toekomstige EV) aanpassen. Hij heeft de mijne ook aangelegd en die is perfect 👌

Zeker komt er een laadpaal 💪 (alleen welke? Duosida 11kw of evhub 11kw 🙈) alhoewel de granny voor nu ook perfect werkt ondanks dat mijn gehele huis op stroom functioneert (ik heb het gas laten verwijderen, heb zonnepanelen , daarom past de zoe in t plaatje).
Dat gaf wel vertrouwen. Gisteren stond de hybride boiler aan, infrarood kachels die af en toe aangaan, wasmachine en droger (a++), airco boven. Uiteraard over 3 fase verdeeld.
MyFirst Zoe 2-1-21 :dance:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 3
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Structurele laadproblemen - Zoe Q90 Intens 90PK Quickcharge 41 kWh

Bericht door zoe2goe »

Je plan B is inderdaad een optie, hoewel ik die zelf niet heb; ik heb alleen een "granny lader" achterin voor als het ECHT fout gaat.Nooit echt gebruikt, anders dan om een wandeling in de regen te voorkomen; geen ongeplande noodzaak. Ik had duidelijker moeten zijn: een plan B is voor mij zorgen dat als paal 1 het niet doet je paal 2 nog kunt halen. Ook is de auto kennen wel een punt van aandacht. Voorbeeld: auto springt op rode neus. Als je het dan onmiddellijk opnieuw probeert, zelfs als je naar een andere paal bent gereden, heb je dik kans dat het fout blijft gaan. Oplossing: Alles afsluiten, minuut of 6 wachten, dan opnieuw proberen en voila. In ons jargon heet dat de "ZOE raindance™". Is overigens na de software update van 2017 nog maar heel weinig nodig geweest.

Succes SImone!
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Simgro75
Lid
Lid
Posts in topic: 4
Berichten: 32
Lid geworden op: 25 dec 2020 18:53
Actief als: particulier

Re: Structurele laadproblemen - Zoe Q90 Intens 90PK Quickcharge 41 kWh

Bericht door Simgro75 »

ah! dat bedoel je :-) natuurlijk ga je niet op t laatste moment laden (zeker niet een 1e x, te spannend).

thnx voor de tip, mijn zoe is uit 2017 dus hopelijk komt het idd niet voor. Fijn te weten dat de 6 min dan een optie kan zijn.
MyFirst Zoe 2-1-21 :dance:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Andere Peter
Donateur
Donateur
Posts in topic: 1
Berichten: 291
Lid geworden op: 10 feb 2020 23:15
Actief als: particulier

Re: Structurele laadproblemen - Zoe Q90 Intens 90PK Quickcharge 41 kWh

Bericht door Andere Peter »

Als je pa Jeroen begrijpt komt het vast goed :-)
In je eerste post hier vloog de aardlek eruit opdat er misschien meer gebruikers op die groep waren maar dan zal toch wel de zekering eruit springen ipv de aardlek?
Over laadpaal, de zappie kan ook rekening houden met de zonnepanelen.
Veel plezier en succes met de auto
Fossiele brandstof rijden is net als roken,
als je er mee gestopt bent, snap je niet dat je er ooit aan begonnen bent.

R135 / 52 Intens. 03-20

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Simgro75
Lid
Lid
Posts in topic: 4
Berichten: 32
Lid geworden op: 25 dec 2020 18:53
Actief als: particulier

Re: Structurele laadproblemen - Zoe Q90 Intens 90PK Quickcharge 41 kWh

Bericht door Simgro75 »

Onnodig citaat verwijderd.Moderator

nope, was echt de aardlek. probleempje wat pa nog moet nakijken gaf hij aan.
MyFirst Zoe 2-1-21 :dance:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht