ventilator (kachel)

Alle overige technische vragen over de Scenic
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
gabberdb
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 3
Berichten: 5
Lid geworden op: 26 dec 2006 13:53

ventilator (kachel)

Bericht door gabberdb »

Hallo ben hier nog eens met een vraagje over een mijn Scenic.
laat er echter geen misverstanden bestaan. prima wagen hoor :D , maar moet er een beetje mee vertrouwd geraken.

in de wagen zit een manuele airco. In de handleiding staat dat om alles sneller op te warmen of om de ramen snel te ontwasemen je de ventilatorstand best op de binnenverluchting (knop met pijl naar links) zet. Als ik die stand echter gebruik, maakt de ventilator erg veel lawaai (op alle standen en vooral stand 4) en merk ik niet echt een verschil. ik meen dat het lawaai dan van de rechter kant komt.
Hoe werkt deze stand trouwens. Wordt de lucht binnenin dan opgezogen en teruggeblazen? Je zou het haast denken aan de geluiden te horen.

ook als ik gewone instelling gebruik en hem op volle kracht zet (stand 4) heb ik niet echt het gevoel dat er veel wind verplaatst wordt. bijvoorbeeld als ik alle verluchtingsroosters sluit en alles op de voorruit zet kan ik niet zeggen dat (als ik mijn hand erboven houd) ik veel voel. Hetzelfde als ik ze allemaal openzet en de stand op frontaal zet
in mijn vorige wagens kon je duidelijk merken wanneer je de hoogste stand gebruikte.

opwarming op zich is wel vrij snel.

bijkomend vraagje: dit is de eerste keer dat ik met airco rijd. Is het waar dat ik die altijd mag laten aanstaan (zomer en winter). Wat is daar dan het nut van in de winter?

misschien wat veel vragen ineens? :oops:

alvast bedankt

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Rossy
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 1
Berichten: 2825
Lid geworden op: 30 sep 2004 00:34
Actief als: particulier
Locatie: Emmeloord

Bericht door Rossy »

De auto is uitgerust met een interieurfilter.
Dit filtert de lucht die het interieur binnenkomt.
Bekijk eens wanneer deze voor het laatst vervangen is en vervang indien nodig.

De airco kan in alle seizoenen gebruikt worden.
In de winter voor het snel ontwasemen van de ruiten.
Dit omdat de airco niet alleen een koelende functie heeft maar ook de lucht droogt.
De auto is het snelst ontwasemd door de blazer op verversen te zetten en niet op recirculatie.
Dit is de stand waarbij het pijltje van buitenaf naar binnen wijst, niet de stand met het pijltje in de auto.

Antonio.
Renault, a way of life!
-------------------------------------------------------------------------------------
Mijn auto's: R5 GTS Fashion '89, R5 GTX '87.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



renault15.17
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 1
Berichten: 3028
Lid geworden op: 27 sep 2004 15:34
Actief als: particulier
Locatie: Uden
Contacteer:

Bericht door renault15.17 »

Inderdaad, de recirculatiestand, het woord zegt het al, pompt alleen de lucht rond die al in de auto aanwezig is. En als deze vochtig is, zal je dan dus niet zo snel kunnen ontwasemen.

Of je de airco altijd aan moet laten staan weet ik niet, maar het is wel goed om hem elke week of in ieder geval regelmatig even aan te zetten. Dan voorkom je dat de as van de pomp krom wordt en er zo voortijdig koelmiddel ontsnapt. En zoals al door Antonio gezegd, de airco droogt de lucht ook nog eens, dus is ideaal voor het ontwasemen.
Don't HURRY, be happy!

R15 TL (1975 restauratie nadert het einde)
R17 TL découvrable automatic (1976)
R15 GTL Grand Prix (1977 restauratie start binnenkort)
R21 TSE (1992),
Zoe Z.E. Intens 41 kWh (2013)
Van de baas: Mégane E-tech Evolution ER (2023)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

avantime-fan
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 59
Lid geworden op: 12 dec 2005 19:57
Actief als: particulier
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door avantime-fan »

De airco moet je niet altijd aanlaten staan. Ten eerste zuipt ie benzine. De airco moet ong. 5 minuten voor eind uit gezet worden. De blower mag nog even doorblazen om de overige aircolucht eruit te blazen. Anders komen er schimmels en gaat het stinken.
Renault Scénic 1.6 16V Authentique Comfort 2005.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

martmarbus
lid
lid
Posts in topic: 3
Berichten: 273
Lid geworden op: 12 apr 2005 15:59
Actief als: particulier
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Bericht door martmarbus »

Daarbij komt dan ook nog dat bij een buitentemperatuur van minder dan 8 graden, de airco helemaal niet werkt.
Dus is het nutteloos om de airco in de winter aan te zetten.
Dan zul je de arko moeten gebruiken. (arko= alle ramen kunnen open) :lol:

mart

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Verwijderde gebruiker 25

Bericht door Verwijderde gebruiker 25 »

Martmarbus: et is mijn evaring dat in de winter de airco wel degelijk helpt bij het sneller ontwasemen van de voorruit. Dus dan heb ik et idee dat de airco wel werkt. Ook al zou het alleen ontvochtiging van de lucht zijn.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

martmarbus
lid
lid
Posts in topic: 3
Berichten: 273
Lid geworden op: 12 apr 2005 15:59
Actief als: particulier
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Bericht door martmarbus »

Waarschijnlijk ben je in de veronderstellng dat de arico het doet, omdat het indicatie lichtje brand.
Maar de pomp draait gewoon niet.
Er blaast wel lucht, maar dat is gewoon buitenlucht, welke niet door de airco wordt gestuurd.

mart

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

renoldie
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 333
Lid geworden op: 15 okt 2004 20:15
Actief als: particulier
Locatie: Witteveen

Bericht door renoldie »

de airco werkt wel degelijk (compressor word aangedreven) bij koudere temperaturen.
Er zijn airco's die niet werken onder de ong. 2 graden (buitenluchttemp.), maar zover ik weet heeft Renault dat niet.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
gabberdb
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 3
Berichten: 5
Lid geworden op: 26 dec 2006 13:53

Bericht door gabberdb »

martmarbus schreef:Waarschijnlijk ben je in de veronderstellng dat de arico het doet, omdat het indicatie lichtje brand.
Maar de pomp draait gewoon niet.
Er blaast wel lucht, maar dat is gewoon buitenlucht, welke niet door de airco wordt gestuurd.

mart
eventjes icm met die pomp die niet draait. wat is dan het rare geluid die ik hoor als het contact afleg? precies een pomp of iets anders die stilgelegd wordt. Dat geluid hoor ik trouwens niet als ik zonder airco rij.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
gabberdb
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 3
Berichten: 5
Lid geworden op: 26 dec 2006 13:53

Bericht door gabberdb »

en wat me de luchtverplaatsingen. ik voel heel erg weinig windverplaatsing. Of heeft dit ook met de interieurfilter te maken?
Waar zit die trouwens?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Mathijs
Donateur
Donateur
Posts in topic: 1
Berichten: 3243
Lid geworden op: 27 aug 2004 00:16
Actief als: particulier
Locatie: 森の中で - нахуй Путина, блядь сын
Contacteer:

Bericht door Mathijs »

gabberdb schreef: eventjes icm met die pomp die niet draait. wat is dan het rare geluid die ik hoor als het contact afleg? precies een pomp of iets anders die stilgelegd wordt. Dat geluid hoor ik trouwens niet als ik zonder airco rij.
misschien een electrisch bediende handrem ?

gabberdb schreef: en wat me de luchtverplaatsingen. ik voel heel erg weinig windverplaatsing. Of heeft dit ook met de interieurfilter te maken?
Waar zit die trouwens?
Waar die zit weet ik niet, maar een interieurfilter is wel een extra 'hindernis' die moet worden overwonnen, en kan dus de blaaskracht beïnvloeden
renoldie schreef: de airco werkt wel degelijk (compressor word aangedreven) bij koudere temperaturen.
Er zijn airco's die niet werken onder de ong. 2 graden (buitenluchttemp.), maar zover ik weet heeft Renault dat niet.
Ik rij in een bijna 16 jaar oude R25. Beneden de 5 graden celsius voorkomt het ventiel bevriezing van de airco.
Allicht dat de pomp wel werkt dan, en dat het ventiel de zaak omleidt, maarreh... beneden de 5 graden geen airco.
(overigens, het is een airco met een temperatuur voeler, een semi automaat, past wel de kleppen in de verwarming aan maar niet de blaaskracht)
Nothing great was ever achieved by being realistic!

onderteken en verspreid svp de petitie:
Verander de straatnaam van de Russische ambassade naar de Aleksej Navalnyweg


https://petities.nl/petitions/verander-de-straatnaam-van-de-russische-ambassade-naar-de-aleksej-navalnyweg?locale=nl

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

martmarbus
lid
lid
Posts in topic: 3
Berichten: 273
Lid geworden op: 12 apr 2005 15:59
Actief als: particulier
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Bericht door martmarbus »

O jee!
Wat heb ik nu weer gezegd
Hoe lul ik me daar nou weer uit.
Ik weet het.
Lees in je gebruikershandleiding.
Daar staat in, dat de airco onder de 5 graden niet werkt

Ik zat even fout sorry

Mart

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

chef
2-hit-miracle
2-hit-miracle
Posts in topic: 1
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 sep 2006 13:10

Bericht door chef »

had hetzelfde probleem : wanneer ik de ventilator gebruikte (ontwasemen, manueel instellen,...) was het net of er iets in mijn dashbord was gevallen (parkeerticket of zo dachten we in eerste instantie). Naar de dealer gegaan en die hadden geen minuutje nodig om me een nieuwe ventilator te bestellen die volgende week wordt geplaatst. Ondertussen is het lawaai niet meer te weerstaan en wordt de verwarming niet meer gebruikt om erger te voorkomen - nog twee dagen tandenbijten/tandenklapperen...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mohawk
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 1
Berichten: 15
Lid geworden op: 28 sep 2005 22:17
Actief als: particulier
Locatie: Valkenburg a/d geul

ventilator

Bericht door mohawk »

Als STEK-monteur ( koeltechnisch) kan ik aangeven dat de airco niet meer goed functioneert onder de 4 graden.

Bij de scenic I zit dit filter bij de bijrijder onder het dashboardkastje , schroef losdraaien en niet schrikken wat er allemaal inzit.
NIET schoonmaken maar altijd een nieuw filter plaatsen. Schijn eens met een lamp in de behuizing om te kijken of er ook vervuiling of de lamellen van het koelblok zit , je kan dit evt schoonmaken met een zachte borstel.
Is het systeem schoon dan moet de luchtverplaatsing weer volop aanwezig zijn !
8) Always look on the bright side of [i]RENAULT[/i] 8)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht