Het inloggen met email adres ipv gebruikersnaam is weer mogelijk.


Deze mededeling is wegklikbaar rechtsboven dit mededelingenblok

Motor stottert

Zit het onder de motorkap en is het niet elektrisch ? Dan is dit de juiste rubriek
Plaats reactie

Topic author
FritsK
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 4
Berichten: 8
Lid geworden op: 26 aug 2020 20:28
Actief als: particulier

Motor stottert

Bericht door FritsK »

Renault Clio IV TCE120

Hallo voor het eerst dat ik hier een vraag stel.
Ik heb deze wagen nu drie jaar en heb een kleine 74.000 gereden.
Nu zit er een een tijdje iets vervelends in de wagen.
De motor loopt niet mooi rond.
Hij is best wel aan het stotteren.
Dit is bij elke snelheid.
Als je optrekt gaat het niet mooi soepel.
Nu zijn de kleppen wel een keer schoon gemaakt door de dealer, maar echt weg was het daar niet mee.
Ook als ik met de cruise control rijd merk ik het.
Iemand enig idee wat dit kan zijn?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links




Bart H
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 1
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 sep 2020 10:17
Actief als: particulier

Re: Motor stottert

Bericht door Bart H »

Motor stotteren kan o zo veel oorzaken hebben.
Ik vrees dat je voor dit probleem hier geen oplossing gaat vinden.
Kan gaan van sensor roetfilter tot vuile bougie en zelfs scheurtje in motorblok, kromme cilinder, pakkingkop etc....

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 4
Berichten: 6775
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: Motor stottert

Bericht door WillemS »

Probeer eens een volle tank met 98 octaan brandstof.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Gebruikersavatar

Thomas84
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 1348
Lid geworden op: 29 jun 2015 04:27
Actief als: particulier
Locatie: Midden Nederland

Re: Motor stottert

Bericht door Thomas84 »

Bart H schreef:Motor stotteren kan o zo veel oorzaken hebben.
Ik vrees dat je voor dit probleem hier geen oplossing gaat vinden.
Kan gaan van sensor roetfilter tot vuile bougie en zelfs scheurtje in motorblok, kromme cilinder, pakkingkop etc....
Roetfilter had Renault nog niet op een benzine in 2017.


Verstuurd vanaf mijn SM-G980F met Tapatalk


Grand Espace IV phase 4 Initiale 2.0 dCi 173pk automaat
voorheen: Grand Espace IV phase 2 Dynamique 2.0 dCi 150pk

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 4
Berichten: 6775
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: Motor stottert

Bericht door WillemS »

De Direkt ingespoten motoren hebben extreem veel last van inwendige vervuiling van de inlaatkleppen. Een tijdelijke oplossing is demontage van het inlaat spruitstuk en het inlaat gedeelte onder hoge druk stralen met b.v. noten gruis oid. De vervuiling komt omdat de branstof niet meer langs de kleppen in de motor komt maar echtstreeks onder hoge druk in de ciliinder wordt gespoten. Hier een voorbeeld hoe dat in z'n werk gaat;https: //www.youtube.com/watch?v=OM0M2bQM-ag
mvg WillemS
p.s. dit dient regelmatig te gebeuren.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links




Topic author
FritsK
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 4
Berichten: 8
Lid geworden op: 26 aug 2020 20:28
Actief als: particulier

Re: Motor stottert

Bericht door FritsK »

WillemS schreef:
16 sep 2020 21:26
Probeer eens een volle tank met 98 octaan brandstof.
Ik rij de laatste 3000 km inderdaad met 98 octaan.
Esso synergy E5 98 octaan
En het lijkt erop dat het minder wordt.
Al is het moeilijk te zeggen omdat het ook wel onregelmatig gebeurd.

Maar als het werkt wat doet die 98 octaan dan?

Toegevoegd in 2 minuten 16 secondes:
WillemS schreef:
17 sep 2020 10:08
De Direkt ingespoten motoren hebben extreem veel last van inwendige vervuiling van de inlaatkleppen. Een tijdelijke oplossing is demontage van het inlaat spruitstuk en het inlaat gedeelte onder hoge druk stralen met b.v. noten gruis oid. De vervuiling komt omdat de branstof niet meer langs de kleppen in de motor komt maar echtstreeks onder hoge druk in de ciliinder wordt gespoten. Hier een voorbeeld hoe dat in z'n werk gaat;https: //www.youtube.com/watch?v=OM0M2bQM-ag
mvg WillemS
p.s. dit dient regelmatig te gebeuren.
Het lijkt me een dure operatie om dat regelmatig te laten uitvoeren.
Maar is het misschien bij latere generatie's direct ingespoten benzine motoren dit euvel opgelost?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Gebruikersavatar

mechanic
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 2
Berichten: 13801
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Eindhoven

Re: Motor stottert

Bericht door mechanic »

Nee, dat is een euvel wat direct samenhangt met D.I motoren. De vroegere ide motor van Renault was al een drama, en de nieuwere generaties zijn dat feitelijk ook.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 4
Berichten: 6775
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: Motor stottert

Bericht door WillemS »

Met regelmatig bedoel ik zo om de 60/80k kms.
En wanneer de wagen wienig en voor korte ritten gebruikt word bij minder kms.
mvg WillemS
p.s. die ide motor was alleen in frankrijk nog een succesje. Daar rijden ze langere afstanden en minder het "moderne rijden" :D .

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Gebruikersavatar

Thomas84
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 1348
Lid geworden op: 29 jun 2015 04:27
Actief als: particulier
Locatie: Midden Nederland

Re: Motor stottert

Bericht door Thomas84 »



Verstuurd vanaf mijn SM-G980F met Tapatalk


Grand Espace IV phase 4 Initiale 2.0 dCi 173pk automaat
voorheen: Grand Espace IV phase 2 Dynamique 2.0 dCi 150pk

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links




Topic author
FritsK
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 4
Berichten: 8
Lid geworden op: 26 aug 2020 20:28
Actief als: particulier

Re: Motor stottert

Bericht door FritsK »

WillemS schreef:
19 sep 2020 17:06
Met regelmatig bedoel ik zo om de 60/80k kms.
En wanneer de wagen wienig en voor korte ritten gebruikt word bij minder kms.
mvg WillemS
p.s. die ide motor was alleen in frankrijk nog een succesje. Daar rijden ze langere afstanden en minder het "moderne rijden" :D .

Ik heb een woon werk verkeer van 2x 60km per dag.
Dus niet echt korte afstanden.
Wel is het allemaal max 100km
Kan ook niet sneller, is het te druk voor.

Maar hoe is het bij andere merken?
Gebruiken die geen directe injectie?
En een diesel, dat is toch ook directe injectie?
Of gaat dat net iets anders?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Gebruikersavatar

mechanic
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 2
Berichten: 13801
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Eindhoven

Re: Motor stottert

Bericht door mechanic »

Ook bij langere ritten vervuild de inlaat, dat is onoverkomelijk bij directe inspuiting.
De naam zegt het al, de brandstof wordt direct in de cilinder ingespoten, en gaat niet over de inlaat kleppen. Benzine heeft een reinigende werking die de kleppen redelijk schoon houd. Dat gaat bij een D.I motor dus niet op. Een egr klep verergerd dit nog eens.

Voorheen werd de benzine vòòr de inlaatkleppem ingespoten, dus konden de kleppen gereinigd worden. Dat even in een notondop.

Elk merk met D.I motoren hebben hier last van.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 4
Berichten: 6775
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: Motor stottert

Bericht door WillemS »

VAG (Audi/Skoda/Seat/Volkswagen)heeft dezelfde problemen en daar rijden er heel veel meer van, dus alleen leasen kan je de kosten besparen.
Kortom het is een gevolg van de konstruktie van de DI motor.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links




Topic author
FritsK
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 4
Berichten: 8
Lid geworden op: 26 aug 2020 20:28
Actief als: particulier

Re: Motor stottert

Bericht door FritsK »

Ik heb nu de laatste 4.000 km op Esso synergy E5 98 octaan gereden
En het stotteren lijkt aanzienlijk verminderd te zijn.
Maar is dit toeval?
Of als het geen toeval is, wat kan de verklaring hiervoor zijn?
Want als het niet werkt, is € 0.23 extra per liter wel een hoop geld.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Gebruikersavatar

nikk
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 1
Berichten: 1561
Lid geworden op: 13 nov 2010 14:53
Actief als: particulier

Re: Motor stottert

Bericht door nikk »

Uit voorgaande berichten die verwijzen naar het vervuilen van de kleppen kan je de conclusie trekken dat het tijd is om de vervuiling van de kleppen na te laten zien. Voor een direct ingespoten motor bij jouw kilometerstand eigenlijk niet meer dan logisch om daar sowieso naar te laten kijken.
Je zou het als standaard check / onderhoud voor en DI motor kunnen zien.
Forumlid A110 kan je er ook veel over vertellen.
Megane Cc Tech line 2.0 16v Bleu Crepuscule Automatic '08
Matra Espace RXT 2.0 16v Gris Titane '00
Megane break RXT 1.6 16v Bleu Crepuscule automatic '00
Matra Espace The race 2.0 16v Gris Titane "02

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Gebruikersavatar

A110
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 393
Lid geworden op: 05 mei 2018 20:02
Actief als: particulier

Re: Motor stottert

Bericht door A110 »

Deze motoren staan zeker bekend om inlaatklepvervuiling. Dit kan je niet tegengaan. Iedereen met zo'n motor komt een keer aan de beurt om de inlaatkleppen te laten reinigen. Wij zien dat na 60.000km deze motoren gereinigd moeten worden.

Voor meer achtergrond informatie hierover kan je beter op onze speciale website kijken,

http://www.inwendige-motorreiniging.nl/ ... nlaat.html

Over uw brandstofvraag kan ik ook alleen aangeven lees hierover ook op onze website,

http://www.inwendige-motorreiniging.nl/e10-benzine.html

Dit gaat wel over de E10 brandstof.
Uw vraag over de verklaring van de E5 (Euro98) kan ik heel kort in zijn,

Het verschil tussen Euro 95 en Super Plus 98 is het octaangetal, wat de zogenaamde klopvastheid aangeeft. Hoe hoger de klopvastheid van benzine, des te minder snel zal de brandstof spontaan, vóór de onstekingsvonk, ongecontroleerd ontbranden. Dat verschijnsel wordt ook detonatie of pingelen genoemd. Hierdoor is de verbranding beter.
Dit fenomeen is bij een direct ingespoten benzinemotor enorm belangrijk. Omdat de brandstof direct in de verbrandingskamer word gespoten en het volledig in contact moet komen met de aangezogen lucht zodat het op het juiste moment door de bougie tot ontbranding (explosie) moet komen.
Als de een lager octaan getal dit eerder gebeurd krijg je een ongecontroleerde verbranding waarbij de motor ECU dit continu aan het aanpassen is.
Omdat de huidige motoren veelal in het lage toeren gebied al een hoog koppel hebben gebeurt dit dus vaker tel daarbij nog het nieuwe rijden erbij op en de cirkel is weer compleet. Dit is wel even de simpele uitleg.

Ons advies is om te kijken of er inlaatklep vervuiling is. Zo ja dan dit laten reinigen en daarna alleen maar E5 (euro98) of premium brandstof te tanken. Hierdoor krijg je echt een veel beter presterende motor die daarbij ook veel soepeler zijn werk doet.
Als je dan ook nog elk jaar de olie en oliefilter ververst (mits er al geen groot olieverbruik aanwezig is) dan is dat ook een behoud van de motor.
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl

Renault Clio Hybrid 140 Afbeelding

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht