Eigen laadpaal smartEVSE storing ‘ residual fault current detected’

Plaats reactie

Topic author
ArnoNijhof
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 3
Berichten: 11
Lid geworden op: 14 mar 2020 12:22
Actief als: particulier

Eigen laadpaal smartEVSE storing ‘ residual fault current detected’

Bericht door ArnoNijhof »

Ik hoop dat iemand een goed idee heeft. Sinds gisteravond heeft mijn 2019 Zoe R110 problemen met laden aan mijn eigen laadpaal.

De auto:
03-2019 Z.E40 R110
Als ik hem oplaad aan een allego 22kw paal, dan wil hij prima tot 22kw laden. De lekstroom die ik met CanZE (TestFlight iOS) meet, is aan die paal redelijk stabiel rond de 2mA. Ik heb hier vanmiddag 75 minuten staan laden om zeker te weten dat hij er niet na een uurtje mee stopt)

Mijn laadpaal:
Zelfbouw, SmartEVSE, 3x 25A afgezekerd met een Aardlekautomaat die tot 30mA AC beveiligt. In de laadpaal een DC/AC Residual sensor (6mA dc, 30mA ac). Vaste kabel van 5 meter)

Probleem:
Afgelopen nacht is volgens het laadprogramma om 23:00 begonnen met laden. Na 12kw is de aardlekautomaat in huis in storing gegaan. Ik vermoed dat (gezien dit een type A aardlekautomaat is) hij eruit is geklapt op een avond lekstroom >30mA.
Vanmorgen de kabel ontkoppeld, aardlekautomaat ingeschakeld, laadkabel verbonden en laden gestart. Na 1 of 1,5 seconde klapte de contractor uit en gaf de smartEVSE de melding dat er een ‘ residual fault current detected’. De aardlekautomaat klapte er NIET uit.

Bij een reset van de smartEVSE klapt de aardlekautomaat er vervolgens wél uit.

Mijn Zoe heeft sinds 12 mei perfect geladen op 1x32A en na uitbreiding van mijn hoofdzekeringen, sinds 10 juni probleemloos op 3x25A (loadbalanced) op kunnen laden.

Ik woon op kleigrond en die is de laatste dagen extreem vochtig geworden in vergelijking met de periode vanaf 10 juni. Kan hierdoor een verandering in Aarde-weerstand zijn ontstaan?

Ik hoop dat dit verhaal duidelijk is. Ik hoop ook dat iemand me een goed advies kan geven in welke richting ik het beste kan gaan zoeken.


Dank!


Arno

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
ArnoNijhof
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 3
Berichten: 11
Lid geworden op: 14 mar 2020 12:22
Actief als: particulier

Eigen laadpaal smartEVSE storing ‘ residual fault current detected’

Bericht door ArnoNijhof »

Ik dacht het gevonden te hebben. De nul zat niet helemaal lekker vast en dat is sowieso een probleem. Die heb ik vast gezet.

Als ik de zoe nu aansluit dan hoor ik de contactor dicht gaan en na twee seconden weer open. In het display van de zoe staat ‘controleer laadstation’

Iemand een idee?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 1
Berichten: 2714
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Eigen laadpaal smartEVSE storing ‘ residual fault current detected’

Bericht door zoe2goe »

Als het probleem zich zoals je beschrijft voordoet NA het sluiten van het zware relais in de laadpaal vrijwel zeker of een aardfout (lees de waarde uit met CanZE) of een ernstige onbalans in de fases.

JE moet natuurlijk niet uitsluiten dat er een daadwerkelijke storing in de auto of de paal zit, en dat wordt het moeilijker. Ik ken SmartEVSE niet maar in OpenEVSE kun je in ieder gevak de current coils en de aardlek in de laatpaal nog uitschakelen, dan sluit je weer een probleem uit.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
ArnoNijhof
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 3
Berichten: 11
Lid geworden op: 14 mar 2020 12:22
Actief als: particulier

Re: Eigen laadpaal smartEVSE storing ‘ residual fault current detected’

Bericht door ArnoNijhof »

Ik kon het met CanZE dus niet opsporen want het laadprocedure stopt al tijdens de controle voorafgaand aan het opladen. In 2 seconden was het gedaan.


Maarrr. Ik heb het gevonden.

Ik heb een tesla gevonden die mijn kabel even wilde proberen. Met een Tesla kun je wél op 2 fasen laden. Aangezien SmartEVSE netjes op het scherm aangeeft hoeveel stroom er per fase doorgegeven wordt, kon ik daaruit afleiden dat er iets mis is met L3. Nog een keer alles nagelopen en toen viel mijn oog op een vervormd terminal block. Die is iets te warm geworden blijkbaar. Verbazingwekkend genoeg is deze geschikt voor 57A met een spanning van 800V. Ik heb het op 25A afgezekerd dus ik dacht wel dat dit kon. Maar goed; er zit geen merkje op deze terminalconnector dus die ga ik even vervangen door een wago topjob.

Lessons learned:
Zoe wil echt 1 OF 3 fase stroom binnen krijgen
Terminal connectors kunnen smelten


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Sordone
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 585
Lid geworden op: 11 jan 2015 12:22
Actief als: particulier
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Eigen laadpaal smartEVSE storing ‘ residual fault current detected’

Bericht door Sordone »

Hi Arno. Mooi dat je de fout gevonden hebt. 32 Ampjes zijn serieuze stromen dus dan wil je geen slechte contacten hebben. Stay safe en check het drie dubbel.
Renault Zoe Zen, blanc nagre. Q210 sinds December 2014. KM > 185k (Soh 90%). Frank & Anja. +Zero SR/S (8-2020)
Website: Mostaladda.eu voor EV apps en OpenChargeMap gpx bestanden. Landen bezocht met de Zoe: LU, BE, DE, FR, CH, IT.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Andere Peter
Donateur
Donateur
Posts in topic: 1
Berichten: 290
Lid geworden op: 10 feb 2020 23:15
Actief als: particulier

Re: Eigen laadpaal smartEVSE storing ‘ residual fault current detected’

Bericht door Andere Peter »

Top dat je het heb gevonden Arno
Ik zou mezelf dan wel afvragen waarom dat blockje zo warm is geworden
Fossiele brandstof rijden is net als roken,
als je er mee gestopt bent, snap je niet dat je er ooit aan begonnen bent.

R135 / 52 Intens. 03-20

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht