Storing 'Controleer Inspuitsysteem'

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
Ralph Ruiters
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 31
Lid geworden op: 02 aug 2018 12:45
Actief als: particulier

Storing 'Controleer Inspuitsysteem'

Bericht door Ralph Ruiters »

Beste forumleden,

Een week of 2 geleden plopte de melding Controleer Inspuitsysteem op inclusief de oranje servicemelding.
Kort daarna bij de dealer de fout laten uitlezen. Fout was het gevolg van te hoge turbodruk. De dealer heeft de code gewist en alle slangen en aansluitingen gecontroleerd. Visueel alles in orde. Auto rijdt ook verder normaal, houdt niet in en verbruikt ook niet meer.

Na 2 weken gereden te hebben, is de foutmelding gisterenmorgen weer terug gekomen. Toen ik gisteren naar huis reed en de adaptieve cruise control wilde inschakelen, gaf de auto aan dat de snelheidsregelaar niet beschikbaar was. Mijn vermoeden werd 's avonds bevestigd, de cruise control niet beschikbaar zijn houdt verband met de storing inspuitsysteem. Die twee meldingen samen, wijzen bij veel Renault diesels op een probleem met de roetfilter.

Volgens de dealer zit er mogelijk een scheurtje in een slangetje (achterzijde blok). Juist ook omdat ik na het starten kort uitlaatgassen ruik in het interieur. In dat geval moet de voortrein los en wordt het een dure herstelling. Mocht er een slang lekken (gat, scheur of niet meer goed gemonteerd), moet de dealer dit toch relatief snel kunnen vinden door een 'rooklekdetectie' te doen?

Zijn er mensen die ervaring hebben met deze meldingen?
Talisman Grandtour Initiale Paris - 1.6 dci 160 pk - EDC - zwart metallic - full option (panorama dak, fabriekstrekhaak, winter pack) - zomerset Alizarine velgen - winterset Initiale velgen

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



MadBull
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 239
Lid geworden op: 23 dec 2015 09:24
Actief als: particulier

Re: Storing 'Controleer Inspuitsysteem'

Bericht door MadBull »

Hallo,

ik heb een Megane 1.5 dCi van 2014 en had hetzelfde probleem. Op de snelweg geen cruise control meer en al snel
de melding : "controleer inspuitsysteem". Bleek de bekende slangetjes te zijn die waren doorgebrand. Kostte bij mijn
garage in het dorp 150 euro. Konden er makkelijk bij. Weet niet hoe dit met een Talisman is helaas.
Renault Megane III Grandtour 1.5 DCI (2014)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



biezelinge
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 66
Lid geworden op: 11 nov 2022 10:59
Actief als: particulier

Re: Storing 'Controleer Inspuitsysteem'

Bericht door biezelinge »

In het verleden heb ik ook een probleem gehad met de cruise control (Renault Scenic). Omdat ik ooit (1o jaar geleden) zo'n probleem heb gehad, vermoedde ik dat het te maken had met de vacuumslang. Als daar 'licht' bij komt slaat de Cruise Control af. Dat bleek bij mijn Scenic ook: de vacuumslang zal vol met rommel (hoe kan dat??). Het herstelde zich vaak zelf, maar het bleef terugkomen en uiteindelijk in de garage verholpen.
Dus dat "inspuitsysteem" kan wel kloppen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

JHdeJong
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 1
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 nov 2023 14:05
Actief als: particulier

Re: Storing 'Controleer Inspuitsysteem'

Bericht door JHdeJong »

hoi Hoi,

deze storing treedt bij mij soms op wanneer het onder 0° is. Talisman 1.6 TCE
Na opnieuw starten is de melding weg.
Verder loopt hij prima.

Misschien dat je gerust stelt.

JH

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

DAVY
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 26
Lid geworden op: 14 nov 2007 21:39

Re: Storing 'Controleer Inspuitsysteem'

Bericht door DAVY »

Die van mij ( 1.6 TCE ) deed dat ook soms .Na het vervangen van de bougies was het weg. Vermoedelijk door veelvuldig korte afstanden te rijden waarbij de motor niet op temperatuur komt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht