Uitleg gevraagd Start stop systeem GS4

Alle overige technische vragen over de Scenic
Plaats reactie

Topic author
Intens140
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 59
Lid geworden op: 09 mei 2023 09:47
Actief als: particulier

Uitleg gevraagd Start stop systeem GS4

Bericht door Intens140 »

Beste leden,

Ik heb vandaag met een grand scenic iv uit 2018 (automaat) gereden en er viel mij iets op waar ik eerst geen erg in had.

Het start en stop systeem deed het niet of was uit.

Stuk gereden samen met de verkoper en het systeem deed het niet. Ik heb toen gevraagd hoe dat zat maar dat wist ze niet.

Bij de terug weg weer gereden en start stop systeem deed het weer. Vreemd toch!

Zo nu en dan verscheen er in het dashboard een letter A met een cirkel eromheen in het groen (bij stilstand en bij wegrijden verdween deze weer).

Moet het start en stop systeem het altijd doen vanaf het starten van de auto of na wat km's te hebben gereden?

Heeft dit iets met de accu te maken?

Of is het misschien handig dit door de dealer uit te laten lezen.

Ik weet niet of je dit systeem makkelijk aan of uit kan zetten en of het gewoon altijd automatisch aanstaat.

Ik hoor graag jullie reacties, want we hebben deze week weer een 2e afspraak ingepland.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Kata
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 520
Lid geworden op: 30 apr 2013 19:39
Actief als: particulier

Re: Uitleg gevraagd Start stop systeem GS4

Bericht door Kata »

Start-stop systeem werkt niet altijd. Hangt van meerdere zaken af en kan idd ook afhankelijk zijn van een accu die niet meer zijn gevraagde capaciteit haalt.

Uitlezen lijkt me al een prima 1e stap.
A310 V6 2.7L.
Renault trafic 2.1L. D
Grand Scenic Type II 1.5 dCi
Grand Scenic Type II 1.5 dCi
Grand Scenic Type III 1.6 dCi
Grand Scenic Type IV dCi 150 EDC

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Burg
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 287
Lid geworden op: 19 mei 2008 17:46
Actief als: particulier

Re: Uitleg gevraagd Start stop systeem GS4

Bericht door Burg »

@Intens140

De motor moet warm zijn : een koude start is nooit gunstig en een koude motor draait hoe dan ook minder voordelig. Daarnaast wordt de motorwarmte gebruikt voor verwarming van het interieur. Het is dus beter om een warme motor te hebben en daarom zal deze gedurende het opwarmen niet afslaan door het stop- startsysteem.

De airco (niet) ingeschakeld: de airco van uw auto wordt aangedreven door de motor. Wanneer de motor uit staat zal de airco dus ook niet koelen. Wanneer uw auto de airco nodig heeft om te koelen, zal de motor niet afslaan.

Staat van de accu: wanneer de spanning van uw accu laag is zal de motor niet afslaan, dit om te voorkomen dat de auto daarna niet meer zou kunnen starten. Wanneer de accu weer voldoende bijgeladen is, zal het stop- startsysteem weer gaan werken.

Snelheid niet boven de 10km/h: wanneer de auto niet harder gereden heeft als 10 km/h voordat deze weer stil staat (bijvoorbeeld kruipen in de file), zal de motor niet afslaan. Pas wanneer u harder gereden heeft en weer stil gaat staan, werkt het systeem weer.

Uitschakelen via de knop: het is ook mogelijk het stop- startsysteem geheel uit te schakelen via de knop op het dashboard. Daarmee werkt het systeem niet meer. U kunt natuurlijk bij een handgeschakelde auto gewoon de koppeling ingedrukt houden, de motor zal dan ook niet afslaan.
20 oktober 2022, Renault Captur Intens E-Tech hybrid 145, Two-tone White/noir,

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Intens140
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 59
Lid geworden op: 09 mei 2023 09:47
Actief als: particulier

Re: Uitleg gevraagd Start stop systeem GS4

Bericht door Intens140 »

Top. Bedankt voor alle informatie.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht