Ad-blocker gedetecteerd: Onze website wordt mogelijk gemaakt door online advertenties aan onze bezoekers te tonen. Overweeg om ons te ondersteunen door uw ad-blocker uit te schakelen op onze website.
Allereerst stel ik me bij m'n eerste vraag op dit forum even voor... Ik ben Luc en ben inmiddels in een tweede Twingo een liefhebber geworden
In mijn Twingo (bj 1999) werkt plots het controlelampje voor de richtingaanwijzer/alarmlichten niet meer.
Meest voor de handliggend lijkt me dat het lampje zelf defect is en ik zou dat dan ook graag vervangen.
Is dat (gemakkelijk) zelf uit te voeren en - zo ja - weet iemand wat voor type lampje hiervoor nodig is?
Hallo Luc, Welkom op het forum!
Het vernieuwen van dat lampje is niet zo moeilijk;
Aan de twee uiteinde van de lampunit zitten platte afdekkapjes, wip deze los met een dun schroevendraaiertje. Je ziet dan de twee montage schroeven, draai deze los en kantel het lampunit uit het dashboard. Aan de achterkant draai je het desbetreffende lamphouder los en prik er een nieuw (insteek) lampje in.
Het partnummer van een compleet houder+lampje is: 7700761132 en is te koop bij de renault dealer.
Goedkoper is alleen het insteek lampje te kopen van 12V 1,2W hiervan heb ik geen nummer maar is ook te koop bij de dealer. Als de lamp vernieuwing geen resultaat heeft even 12V meten op de lampunit stekker pin 9 witte draad en natuurlijk met contact aan. Als dit okay is en de rest van de lampjes in de lampunit doen het wel, zit het probleem in de lampunit. Is er geen 12V check/vernieuw het richtaanwijzer automaat links naast de stuurkolom.
Succes
Henny
Dank Henny! Bij de Renault dealer kreeg ik de losse lampjes, dus zonder de fitting/houder, 10 stuks voor € 8,--.
Vervanging heeft niets geholpen - doormeten leerde mij trouwens dat het 'oude' lampje OK is.
Morgen ga ik eens naar de relais-unit op zoek. Dank voor de locatie-indicatie! Misschien tóch handiger eerst even na te meten of er wel spanning arriveert bij de controlelampjes-unit.
Achter het digitale KM teller dashbordje zitten waarschijnlijk 2 extra lampjes.
1 Hiervan is bij mijn Twingo waarschijnlijk stuk, want de rechterzijde met brandstofmeter licht helderder op dan de linkerzijde met de rijsnelheid aanduiding.
Hoe kan ik dit lampje vervangen ??
Moet ik dan het hele dashbord slopen of kan dit gemakkelijker ??
's avonds is de KM-aanduiding goed te zien, maar overdag is dit minder zichtbaar, terwijl de brandstofaanduiding wel goed zichtbaar is.
(Ik heb de Twingo pas gekocht, dus weet niet wat normaal moet zijn)
Alvast bedankt voor de reacties
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Hoi,
Ik ben in het bezit van een Twingo 1 uit 2004 met airco, en wil graag het interieurfilter vervangen. Ik las dat de versie met airco deze itt tot de versie zonder die standaard heeft, maar het gelinkte topic met uitleg was uit 2005 en de foto s...
Aan de passagierskant rechtsonder in de hoek is het rubber kapot, waardoor door roest de voorruit is beschadigd; helaas gaat de barst steeds verder. En zal de ruit dus vervangen moeten worden. Hebben jullie een tip wat het de beste - en minst dure...
Dit model heeft veel veiligheidsvoorzieningen inparkeerhulp, etc. etc. Wat mijn model niet heeft is een witte streep overschrijding signalering. In de handleiding wordt deze wel genoemd. Ik vraag mij af of iemand weet of dergelijke systemen bij de...
Sinds maart dit jaar heb ik een Twingo (1.0 SCe Expression UIT 2015) (handgeschakeld) en vrij kort na de aanschaf allerlei problemen nu ben ik benieuwd of iemand anders dit ook ervaart en wat de oplossing is/kan zijn. De volgende...
Nette Twingo bj maart 2011 km 271000 apk tot 11 maart 2025 diesel. Kleur rood. Nieuwe radiator met condensor oude was lek. Maart ivm apk service gehad olie en filters vervangen. Lokatie Oude Pekela. Fotos beschikbaar. Vr prijs 1450 euro