Espace III met wispelturig stationair toerental...
-
Topic author - repeating visitor
- Posts in topic: 4
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 23 jun 2015
- Laatste bezoek: 01 mei 2016 12:36
- Actief als: particulier
Espace III met wispelturig stationair toerental...
Model/uitvoering : Renault Espace III 2.0 16V
Bouwjaar : 2002
Brandstof : benzine
Goeden dag allemaal,
Ik heb sinds enkele maanden mijn eerste Renault; een Grand Espace type 3 uit 2002. Ik ben er erg blij mee, alleen het stationair toerental doet soms wat vreemd.
Bij het eerst starten nooit een probleem. Altijd stabiel op 1100rpm.
Als ik dan vervolgens 500m rij en dan moet stoppen voor de kruising dan:
- toerental zwabbert tussen 1100 en 1600 heen en weer.
of
- toerental staat op 1300 of 1600 rpm.
of
- toerental begint van 1300 naar 2000 of soms wel 2200rpm op te lopen en blijft daar een tijdje staan.
of
ik heb geluk en hij staat normaal op 1100rpm
Eerst was het zo dat bovenstaand gold voor de eerste 10minuten, onafhankelijk of de motor al warm was of niet. Daarna was het stationair gewoon 800rpm of zoiets.
Wat heb ik al gedaan:
De map sensor heb ik als eerst vervangen.
Uit laten lezen bij mijn vaste garage (geen Renault), die kon geen foutmeldingen zien.
Alle stekkers ingespoten met WD40. Dit hielp!! Voor een tijdje.
Daarna opnieuw dit gedaan, en proberen te elimineren waar het probleem zat. Ben uiteindelijk uitgekomen bij de stekker van de gaskleppositiesensor (die potmeter). Als ik daar WD40 inspuit was het probleem even verholpen. Soms weken, soms een paar dagen.
Maar de laatste tijd helpt dit niet meer...
Nu heb ik de potmeter nagemeten. Die meet goed, de waardes komen overeen (+/-50ohm verschil) met de service manual.
Dan misschien een rotte stekker dacht ik, dus ik heb er even tijdelijk een andere aan gesoldeerd, maar ook dat maakt geen verschil.
Zou het toch de potmeter kunnen zijn?? Dat er tijdens het inspuiten met WD40 ook wat in de potmeter liep en daardoor weer goed deed. Tijdens het meten aan de motor stond deze uit uiteraard. Misschien geeft de potmeter pas rare waardes door motortrillingen?
Maar daar kom ik pas achter als ik de potmeter vervang. Die kost niet veel gelukkig..
Maar kan ik de gasklep positiesensor zomaar vervangen?
Of hebben jullie nog andere ideeën waar ik het moet zoeken?
Alvast bedankt voor de reacties!
Vriendelijke groet,
Benno
Bouwjaar : 2002
Brandstof : benzine
Goeden dag allemaal,
Ik heb sinds enkele maanden mijn eerste Renault; een Grand Espace type 3 uit 2002. Ik ben er erg blij mee, alleen het stationair toerental doet soms wat vreemd.
Bij het eerst starten nooit een probleem. Altijd stabiel op 1100rpm.
Als ik dan vervolgens 500m rij en dan moet stoppen voor de kruising dan:
- toerental zwabbert tussen 1100 en 1600 heen en weer.
of
- toerental staat op 1300 of 1600 rpm.
of
- toerental begint van 1300 naar 2000 of soms wel 2200rpm op te lopen en blijft daar een tijdje staan.
of
ik heb geluk en hij staat normaal op 1100rpm
Eerst was het zo dat bovenstaand gold voor de eerste 10minuten, onafhankelijk of de motor al warm was of niet. Daarna was het stationair gewoon 800rpm of zoiets.
Wat heb ik al gedaan:
De map sensor heb ik als eerst vervangen.
Uit laten lezen bij mijn vaste garage (geen Renault), die kon geen foutmeldingen zien.
Alle stekkers ingespoten met WD40. Dit hielp!! Voor een tijdje.
Daarna opnieuw dit gedaan, en proberen te elimineren waar het probleem zat. Ben uiteindelijk uitgekomen bij de stekker van de gaskleppositiesensor (die potmeter). Als ik daar WD40 inspuit was het probleem even verholpen. Soms weken, soms een paar dagen.
Maar de laatste tijd helpt dit niet meer...
Nu heb ik de potmeter nagemeten. Die meet goed, de waardes komen overeen (+/-50ohm verschil) met de service manual.
Dan misschien een rotte stekker dacht ik, dus ik heb er even tijdelijk een andere aan gesoldeerd, maar ook dat maakt geen verschil.
Zou het toch de potmeter kunnen zijn?? Dat er tijdens het inspuiten met WD40 ook wat in de potmeter liep en daardoor weer goed deed. Tijdens het meten aan de motor stond deze uit uiteraard. Misschien geeft de potmeter pas rare waardes door motortrillingen?
Maar daar kom ik pas achter als ik de potmeter vervang. Die kost niet veel gelukkig..
Maar kan ik de gasklep positiesensor zomaar vervangen?
Of hebben jullie nog andere ideeën waar ik het moet zoeken?
Alvast bedankt voor de reacties!
Vriendelijke groet,
Benno
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 2
- Berichten: 6856
- Lid geworden op: 04 okt 2009
- Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
- Actief als: particulier
- Locatie: Heemstede
Re: Espace III met wispelturig stationair toerental...
Potmeter kan, dan heb je eerder een onregelmatig verloop van het toerental bij gasgeven, maar ik denk eerder aan een vacuumlek ergens. Die slangetjes zijn ws. net zo oud als de wagen.
mvg WillemS
mvg WillemS
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - repeating visitor
- Posts in topic: 4
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 23 jun 2015
- Laatste bezoek: 01 mei 2016 12:36
- Actief als: particulier
Re: Espace III met wispelturig stationair toerental...
Maar een vacuumlek is met WD40 toch niet (tijdelijk) opgelost? Of denk je dat het toeval geweest is dat na het WD40 spuiten het probleem voor dagen of weken verdwenen was?
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - repeating visitor
- Posts in topic: 4
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 23 jun 2015
- Laatste bezoek: 01 mei 2016 12:36
- Actief als: particulier
Re: Espace III met wispelturig stationair toerental...
Iemand anders nog ander suggesties??
@WillemsS
Is er een manier om te testen of er een vacuumlek is?
Ik heb net geprobeerd om de potmeter er af te krijgen.. Hij zit maar met twee schroefjes vast, maar die onderste is onmogelijk om bij te komen. Dan moet eerst het hele gasklephuis eraf. En dat is met een Espace III ook niet te doen
@WillemsS
Is er een manier om te testen of er een vacuumlek is?
Ik heb net geprobeerd om de potmeter er af te krijgen.. Hij zit maar met twee schroefjes vast, maar die onderste is onmogelijk om bij te komen. Dan moet eerst het hele gasklephuis eraf. En dat is met een Espace III ook niet te doen

Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 2
- Berichten: 6856
- Lid geworden op: 04 okt 2009
- Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
- Actief als: particulier
- Locatie: Heemstede
Re: Espace III met wispelturig stationair toerental...
Om een vacuumlek te traceren gebruik ik een spuitfles met wat zeepsop, laat de motor stationair draaien en spuit dan op de aansluitingen van slangetjes die verbonden zijn met het inlaatspruitstuk. Zodra je hoort dat de motor anders gaat lopen heb je het lek gevonden. Let op soms zitten de slangetjes verstopt onder of achter het gasklephuis, ook de carterontluchting is belangrijk en de o-ring om de peilstok.
mvg WillemS
mvg WillemS
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- 2-hit-miracle
- Posts in topic: 1
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 15 dec 2015
- Laatste bezoek: 15 dec 2015 20:12
- Actief als: particulier
Re: Espace III met wispelturig stationair toerental...
Benno , het lijkt erop dat je stappenmoter defect is. Dit kan je checken door de stekker even los te halen. De motor geeft waarschijnlijk een hoog toerental en het wispelturig stationair lopen is over. Als dit het geval is zou ik een nieuwe stappenmoter plaatsen. Met een hoekrateltje en torx bitje kwam ik net bij de achterste, tip: gebruik een magnetische torx. Hoop je hiermee geholpen te hebben. Mijn stappenmotor is onderweg vanuit china:-)) €15,-
Gr Ed
Gr Ed
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - repeating visitor
- Posts in topic: 4
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 23 jun 2015
- Laatste bezoek: 01 mei 2016 12:36
- Actief als: particulier
Re: Espace III met wispelturig stationair toerental...
Heb nog steeds hetzelfde probleem, en het wordt alleen maar erger.
Nu gaat hij soms over de 4000 (!) rpm, dan moet ik gewoon even de motor uitzetten en weer aanzetten. Dan start hij weer met 1800rpm als ik geluk heb.
Vacuumlek heb ik zelf niet kunnen vinden, maar dit moet haast wel het probleem zijn denk ik. Ben bang dat het toch bij het gasklephuis zit. Die zit aan de achterkant van de motor dus bij een Espace III niet bij te komen.
Ga deze week toch maar naar de garage, ik wordt nu al zenuwachtig van de rekening...
Heb jij geluk gehad met je stappenmotor Ed?
Nu gaat hij soms over de 4000 (!) rpm, dan moet ik gewoon even de motor uitzetten en weer aanzetten. Dan start hij weer met 1800rpm als ik geluk heb.
Vacuumlek heb ik zelf niet kunnen vinden, maar dit moet haast wel het probleem zijn denk ik. Ben bang dat het toch bij het gasklephuis zit. Die zit aan de achterkant van de motor dus bij een Espace III niet bij te komen.
Ga deze week toch maar naar de garage, ik wordt nu al zenuwachtig van de rekening...
Heb jij geluk gehad met je stappenmotor Ed?
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 5 Reacties
- 304 Weergaves
-
Laatste bericht door mechanic
-
- 2 Reacties
- 142 Weergaves
-
Laatste bericht door nikk
-
- 5 Reacties
- 387 Weergaves
-
Laatste bericht door nikk
-
- 4 Reacties
- 570 Weergaves
-
Laatste bericht door Pepone
-
- 4 Reacties
- 571 Weergaves
-
Laatste bericht door dejebe
-
- 2 Reacties
- 411 Weergaves
-
Laatste bericht door Pepone
-
- 3 Reacties
- 432 Weergaves
-
Laatste bericht door mechanic