Voorgloeien Kangoo 1.9 DTI
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 17
- Berichten: 384
- Lid geworden op: 08 mei 2010 12:14
- Actief als: particulier
- Locatie: Haarlem
Voorgloeien Kangoo 1.9 DTI
Ik heb 2 weken geleden nieuwe gloeibougies in mijn Kangoo 1.9 DTI laten zetten, in de hoop dat hij bij koude start vlot zou aanslaan i.p.v. (nu de nachten wat kouder worden) met zeker 4 seconden doorstarten pas aanslaat....alsof ze gewoon niet gloeien.
Dat is dus nog steeds hetzelfde gebleven ....met mijn vroegere (PSA) diesels kon dan alleen nog het gloeirelais defect zijn en was het zeker verholpen, maar ik hoor zo her en der dat dit soort turbodiesels (uit 2001) iets ingewikkelder zijn, hoorde iets over een temperatuurcensor e.d. ?
Zijn die gloeirelais voor deze diesels erg prijzig en zitten ze op een makkelijk toegankelijke plek ?
Kortom, wat zou de oorzaak kunnen zijn van het slecht starten....terwijl als hij eenmaal warm is en ik zet hem 4 uur stil, dan slaat hij wel snel aan.
Of zou het te maken kunnen hebben met het terugzakken van de diesel in de leidingen (brandstoffilter die valse lucht zuigt) ?
Graag wat tips.
Dat is dus nog steeds hetzelfde gebleven ....met mijn vroegere (PSA) diesels kon dan alleen nog het gloeirelais defect zijn en was het zeker verholpen, maar ik hoor zo her en der dat dit soort turbodiesels (uit 2001) iets ingewikkelder zijn, hoorde iets over een temperatuurcensor e.d. ?
Zijn die gloeirelais voor deze diesels erg prijzig en zitten ze op een makkelijk toegankelijke plek ?
Kortom, wat zou de oorzaak kunnen zijn van het slecht starten....terwijl als hij eenmaal warm is en ik zet hem 4 uur stil, dan slaat hij wel snel aan.
Of zou het te maken kunnen hebben met het terugzakken van de diesel in de leidingen (brandstoffilter die valse lucht zuigt) ?
Graag wat tips.
Kangoo 1.2 - 16V bj 2004
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Ex Renault's vanaf 1969 : R4 TL, R16-TS, R11-TL, R6-TL, R30 V6, sinds 2010 Kangoo DCI-82 pk.
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Ex Renault's vanaf 1969 : R4 TL, R16-TS, R11-TL, R6-TL, R30 V6, sinds 2010 Kangoo DCI-82 pk.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 3
- Berichten: 6852
- Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
- Actief als: particulier
- Locatie: Heemstede
Re: Voorgloeien 1.9 DTI
Bij moderne diesels is OOK het starttoerental van belang, maw de startmotor en accu dienen voldoende krachtig te zijn om dit te halen.
Laad de accu eens goed op, wellicht is je probleem dan voorbij.
SUC6
Laad de accu eens goed op, wellicht is je probleem dan voorbij.
SUC6
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 4
- Berichten: 427
- Lid geworden op: 20 nov 2006 23:56
- Actief als: particulier
- Locatie: Gelderland
Re: Voorgloeien 1.9 DTI
Als dit gebeurt bij Mercedes of Isuzu diesels (Opel) dan moeten de kleppen gesteld worden.
Scénic III dCi 130 Privilege, Brun Moka
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 17
- Berichten: 384
- Lid geworden op: 08 mei 2010 12:14
- Actief als: particulier
- Locatie: Haarlem
Re: Voorgloeien 1.9 DTI
De accu is prima....start snel door, daar ligt het dus niet aan.WillemS schreef:Bij moderne diesels is OOK het starttoerental van belang, maw de startmotor en accu dienen voldoende krachtig te zijn om dit te halen.
Laad de accu eens goed op, wellicht is je probleem dan voorbij.
SUC6
Gloeibougies eruit gehaald en handmatigde controle gedaan en ze gloeien alle 4 prima.
Ook heeft men bij Renault de temperatuurcensor vernieuwd...maakte niks uit.
We verdenken nu het pompballetje naast het brandstoffilter...schijnt een terugslagklepje in te zitten die wellicht open blijft waardoor de diesel iets terugzakt (valse lucht aanzuigen ?).
Maar ik heb VOOR de koude start eerst even een paar keer geknepen in het balletje totdat hij hard was en DAN pas starten (zelfs 2x voorgloeien gedaan)....desondanks start hij pas na 4 seconden met wat rookwolken, loopt eerste paar seconden wat onregelmatig, daarna loopt hij de rest van de dag prima...de motor hikt niet of zo, accelereerd ook prima.
Dus waar zou het verder nog aan kunnen liggen ?
Het is een 1.9 DTI met electronisch geregelde brandstofpomp, zo heb ik me laten vertellen.
Kangoo 1.2 - 16V bj 2004
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Ex Renault's vanaf 1969 : R4 TL, R16-TS, R11-TL, R6-TL, R30 V6, sinds 2010 Kangoo DCI-82 pk.
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Ex Renault's vanaf 1969 : R4 TL, R16-TS, R11-TL, R6-TL, R30 V6, sinds 2010 Kangoo DCI-82 pk.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 8
- Berichten: 16032
- Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
- Actief als: particulier
- Locatie: Someren
Re: Voorgloeien Kangoo 1.9 DTI
De 1.9dti is wel nog een diesel van de oude stempel, het gros van deze motoren loopt na de koude start een aantal tellen wat onregelmatig. De aanvoer van diesel is inderdaad een mogelijkheid, ook de afstelling van de dieselpomp is een mogelijkheid. Het gloeirelais lijkt me de oorzaak niet, gezien de stiften allemaal werken.
De vraag is of je bereid bent dit tot op de bodem uit te laten zoeken, met eventuele hoge kosten, of dat het alleen de koude start betreft en je zegt het kan geen kwaad ik laat het zo.
De vraag is of je bereid bent dit tot op de bodem uit te laten zoeken, met eventuele hoge kosten, of dat het alleen de koude start betreft en je zegt het kan geen kwaad ik laat het zo.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 17
- Berichten: 384
- Lid geworden op: 08 mei 2010 12:14
- Actief als: particulier
- Locatie: Haarlem
Re: Voorgloeien Kangoo 1.9 DTI
Ah....dat afstellen van de dieselpomp...is dat iets wat via de computer gaat of moet dat handmatig gebeuren ?mechanic schreef:De 1.9dti is wel nog een diesel van de oude stempel, het gros van deze motoren loopt na de koude start een aantal tellen wat onregelmatig. De aanvoer van diesel is inderdaad een mogelijkheid, ook de afstelling van de dieselpomp is een mogelijkheid. Het gloeirelais lijkt me de oorzaak niet, gezien de stiften allemaal werken.
De vraag is of je bereid bent dit tot op de bodem uit te laten zoeken, met eventuele hoge kosten, of dat het alleen de koude start betreft en je zegt het kan geen kwaad ik laat het zo.
Is dit sowieso uit te lezen...want ze kregen bij Renault geen foutmelding te zien op het scherm.
De stiften gloeiden overigens wel alle 4, maar dat kwam omdat ze even werden aangesloten op 2 startkabels en niet op de stekkers op de motor (wat ook nog kan gebeuren natuurlijk, bedenk ik me nu)...alle 4 op de stekkers aansluiten en dan de knijper van de minpool erop zetten...contact aan en kijken of ze allemaal gloeien.
Ik moet het wel zeker weten.....als het binnenkort echt gaat vriezen en hij slaat s'morgens niet aan, heb ik een groot probleem (ben koerier)
Komende week komt eerst het nieuwe knijpballetje erin (schijnt samen met leidingen geleverd te worden, dat ding is niet los verkrijgbaar)...en dan de boel goed ontluchten door Renault....dan kunnen we dat tenminste uitsluiten.
Tevens zullen ze even de minkabel op de motor controleren...of die wel goed contact maakt.
Kangoo 1.2 - 16V bj 2004
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Ex Renault's vanaf 1969 : R4 TL, R16-TS, R11-TL, R6-TL, R30 V6, sinds 2010 Kangoo DCI-82 pk.
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Ex Renault's vanaf 1969 : R4 TL, R16-TS, R11-TL, R6-TL, R30 V6, sinds 2010 Kangoo DCI-82 pk.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 3
- Berichten: 6852
- Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
- Actief als: particulier
- Locatie: Heemstede
Re: Voorgloeien Kangoo 1.9 DTI
Ligt het motorblok wel goed aan massa? En de massa van de akku naar de carosserie. Als je een slechte massa hebt krijgen de gloeiers te weinig stroom en heb je ook een soortgelijk probleem. SUC6
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 8
- Berichten: 16032
- Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
- Actief als: particulier
- Locatie: Someren
Re: Voorgloeien Kangoo 1.9 DTI
Als de auto toch naar Renault gaat kunnen ze meteen de wagen uitlezen, een probleem mbt de gloeispiralen komt eigenlijk altijd naar voren als storing. Geen storing en je hebt ook geen probleem in de installatie.
Het opvoerpompje in de leiding is inderdaad compleet met de aanvoerleiding, maar gezien de harde plastic leiding waar die inzit zou ik hem ook niet los geleverd willen krijgen
De ouderwetse dieselpompen zijn deels met de hand af te stellen, en deels door wat electronica die achterop zit. De dealer moet hier wel wat info over hebben.
Het opvoerpompje in de leiding is inderdaad compleet met de aanvoerleiding, maar gezien de harde plastic leiding waar die inzit zou ik hem ook niet los geleverd willen krijgen
De ouderwetse dieselpompen zijn deels met de hand af te stellen, en deels door wat electronica die achterop zit. De dealer moet hier wel wat info over hebben.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 17
- Berichten: 384
- Lid geworden op: 08 mei 2010 12:14
- Actief als: particulier
- Locatie: Haarlem
Re: Voorgloeien Kangoo 1.9 DTI
Beiden dank voor de adviezen....is inderdaad een goed punt ja...die massakabels goed schoon laten maken zodat die iig goed zijn aangesloten.
Mocht dit ook niet helpen....ook nadat het pompballetje nieuw is, dan meld ik mij hier wel weer.
Mocht dit ook niet helpen....ook nadat het pompballetje nieuw is, dan meld ik mij hier wel weer.
Kangoo 1.2 - 16V bj 2004
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Ex Renault's vanaf 1969 : R4 TL, R16-TS, R11-TL, R6-TL, R30 V6, sinds 2010 Kangoo DCI-82 pk.
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Ex Renault's vanaf 1969 : R4 TL, R16-TS, R11-TL, R6-TL, R30 V6, sinds 2010 Kangoo DCI-82 pk.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 5
- Berichten: 939
- Lid geworden op: 17 mar 2010 23:09
- Actief als: particulier
Re: Voorgloeien Kangoo 1.9 DTI
Die stekker met de dikke draden aan het gloeirelais.Die heb ik eens opschuurd en toen starte hij goed.Een amperetang vindt dit wel.Oude gloeiers beginnen te gloeien vanuit het midden.Nieuwe gloeien aan het puntje eerst,waar het nodig is
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 17
- Berichten: 384
- Lid geworden op: 08 mei 2010 12:14
- Actief als: particulier
- Locatie: Haarlem
Re: Voorgloeien Kangoo 1.9 DTI
Nou, pompballetje + leidingset die eraan vast zit, is nieuw....maar het probleem is er nog steeds.BramvT schreef:Mocht dit ook niet helpen....ook nadat het pompballetje nieuw is, dan meld ik mij hier wel weer.
Na 4 nieuwe gloeibougies, temperatuurcensor en dat opvoerballetje nieuw....zit ik nu toch aan het gloeirelais te denken....er kan dan wel 12V op gemeten worden, maar als je met contact aan gaat gloeien, moeten die 4 gloeibougies zoveel Ampere tegelijk hebben, dat het relais het misschien niet aankan en dus de gloeibougies niet aan gloeien toe komen ?
Of zou er nog een andere oorzaak te bedenken zijn...iets wat niet met gloeien of brandstoftoevoer te maken heeft ?
@deMon : een Amperetang....is dat een apparaat die het amperage kan meten bij belasting ?
Dan zal ik dat aan mijn monteur vragen.
Kangoo 1.2 - 16V bj 2004
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Ex Renault's vanaf 1969 : R4 TL, R16-TS, R11-TL, R6-TL, R30 V6, sinds 2010 Kangoo DCI-82 pk.
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Ex Renault's vanaf 1969 : R4 TL, R16-TS, R11-TL, R6-TL, R30 V6, sinds 2010 Kangoo DCI-82 pk.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 5
- Berichten: 939
- Lid geworden op: 17 mar 2010 23:09
- Actief als: particulier
Re: Voorgloeien Kangoo 1.9 DTI
Er is nog iets gekker(misschien alleen bij benzine).Als de starter teveel stroom pakt dan kan dat magnetisch veld de BDP sensor storen.Als je nu even startpilot zou gebruiken en slaat meteen aan dan zit het toch in de richting gloeiers.Mazout is er dan.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 4
- Berichten: 427
- Lid geworden op: 20 nov 2006 23:56
- Actief als: particulier
- Locatie: Gelderland
Re: Voorgloeien Kangoo 1.9 DTI
En hoe is de klepspeling geregeld bij deze motor? Ik weet het niet, maar zoals ik al eerder aangaf, hebben diesels als het kouder wordt last van te strak staande kleppen bij de eerste start van de dag.
Scénic III dCi 130 Privilege, Brun Moka
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 8
- Berichten: 16032
- Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
- Actief als: particulier
- Locatie: Someren
Re: Voorgloeien Kangoo 1.9 DTI
Geloof dat bij de 1.9dti de klepspeling vrij lastig te stellen is en dat de nokkenas verwijderd moet worden,kan er naast zitten.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 4
- Berichten: 427
- Lid geworden op: 20 nov 2006 23:56
- Actief als: particulier
- Locatie: Gelderland
Re: Voorgloeien Kangoo 1.9 DTI
Ik weet het ook niet. Misschien beginnen met controleren indien te doen.
Scénic III dCi 130 Privilege, Brun Moka
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 17
- Berichten: 384
- Lid geworden op: 08 mei 2010 12:14
- Actief als: particulier
- Locatie: Haarlem
Re: Voorgloeien Kangoo 1.9 DTI
Mijn kennis (chef werkplaats bij een Renaultdealer), gaat bij Renault NL even opvragen wat de reden is van het slecht koud starten.mechanic schreef:Geloof dat bij de 1.9dti de klepspeling vrij lastig te stellen is en dat de nokkenas verwijderd moet worden,kan er naast zitten.
Op Problemcar.nl gaven anderen ook al de klepspeling aan als mogelijke oorzaak....laten we maar hopen dat de nokkenas er niet af hoeft.
Kangoo 1.2 - 16V bj 2004
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Ex Renault's vanaf 1969 : R4 TL, R16-TS, R11-TL, R6-TL, R30 V6, sinds 2010 Kangoo DCI-82 pk.
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Ex Renault's vanaf 1969 : R4 TL, R16-TS, R11-TL, R6-TL, R30 V6, sinds 2010 Kangoo DCI-82 pk.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 1
- Berichten: 14
- Lid geworden op: 27 okt 2010 18:59
- Actief als: particulier
Re: Voorgloeien Kangoo 1.9 DTI
hoi hebt ge u verstuivers al eens laten testen die kunnen ook voor problemen zorgen
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 17
- Berichten: 384
- Lid geworden op: 08 mei 2010 12:14
- Actief als: particulier
- Locatie: Haarlem
Re: Voorgloeien Kangoo 1.9 DTI
Uit ervaring van de laatste 20 jaar dat ik diesel rijd (Citroen 1.9 D en Turbo-D) weet ik dat als de verstuivers niet in orde zijn, je motor ook meestal slecht loopt...stationair niet mooi draait ed.gierke schreef:hoi hebt ge u verstuivers al eens laten testen die kunnen ook voor problemen zorgen
Deze motor echter, loopt....zodra hij eenmaal gestart is.. heel mooi en rustig stationair, trekt ook goed op zonder inhouden....rookt dan ook niet. (het baasje overigens wel )
Het is puur het koudstarten wat het probleem is...vreemd is ook dat ik bij andere diesels altijd kon controleren of de gloeibougies wel werkten...door de kachelventilator even op stand 2 of 3 te zetten, zodat je hem goed kon horen....en bij deze hoor ik totaal geen verschil als het nagloeien gestopt is.
Of in het donker, als je je licht eerst aanzet (niet verstandig uiteraard om zo te starten, maar puur voor de test !)...en dan kijkt als je gaat gloeien, of het licht dan minder sterk wordt.
Dus vertrouw ik de gloeifunctie niet.
Kangoo 1.2 - 16V bj 2004
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Ex Renault's vanaf 1969 : R4 TL, R16-TS, R11-TL, R6-TL, R30 V6, sinds 2010 Kangoo DCI-82 pk.
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Ex Renault's vanaf 1969 : R4 TL, R16-TS, R11-TL, R6-TL, R30 V6, sinds 2010 Kangoo DCI-82 pk.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 8
- Berichten: 16032
- Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
- Actief als: particulier
- Locatie: Someren
Re: Voorgloeien Kangoo 1.9 DTI
Je kunt de gloeistiften gewoon controleren of ze werken, zoals je zelf al aangaf. Bekabeling op de auto is ook door te meten. Dan weet je meteen of de gloei-installatie in orde is en kun je die uitsluiten. Al wel eens gehad dat een van de kabels was doorgesleten en dus 1 gloeistift niet werkte. Bij jou dti zul je 1 kapotte stift wel merken met starten. Bij de moderne diesels heb je die stiften hier in nederland zelden echt nodig.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Re: Voorgloeien Kangoo 1.9 DTI
Ik heb exact hetzelfde probleem met een megane 1.9dti uit 2000. Wat ik tot nu toe te horen krijg is dat het ligt aan de startmotor die inderdaad een storing op het bdp signaal verzoorzaakt door een te sterk magnetisch veld.
Ben er nog niet aan toe gekomen om de startmotor te laten vervangen (kostbaar grapje).
Misschien dat ik dit weekend zelf nog even de BDP sensor ga vervangen. Het is de gok waard voor een paar tientjes.
Als iemand nog een goed en betrouwbaar adres in de buurt van Arnhem weet voor het vervangen van de startmotor dan hoor ik het graag.
Ben er nog niet aan toe gekomen om de startmotor te laten vervangen (kostbaar grapje).
Misschien dat ik dit weekend zelf nog even de BDP sensor ga vervangen. Het is de gok waard voor een paar tientjes.
Als iemand nog een goed en betrouwbaar adres in de buurt van Arnhem weet voor het vervangen van de startmotor dan hoor ik het graag.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 17
- Berichten: 384
- Lid geworden op: 08 mei 2010 12:14
- Actief als: particulier
- Locatie: Haarlem
Re: Voorgloeien Kangoo 1.9 DTI
De monteur heeft bij alle 4 de stekkers die op de gloeibougies zitten, gekeken of er 12V op stond en dat was het geval (met contact aan uiteraard en nog voordat het nagloeien stopte)...komende week komt er een nieuw gloeirelais in...zodat ik v.w.b. de gloei-business nu wel zo'n beetje alles heb gehad.mechanic schreef:Je kunt de gloeistiften gewoon controleren of ze werken, zoals je zelf al aangaf. Bekabeling op de auto is ook door te meten. Dan weet je meteen of de gloei-installatie in orde is en kun je die uitsluiten. Al wel eens gehad dat een van de kabels was doorgesleten en dus 1 gloeistift niet werkte. Bij jou dti zul je 1 kapotte stift wel merken met starten. Bij de moderne diesels heb je die stiften hier in nederland zelden echt nodig.
@ejdb01 : Ook dat zal ik doorgeven...van die startmotor.
Nu vind ik het niet zo'n ramp als het 3 seconden duurt totdat hij aanslaat en ik de rest van de dag geen probleem heb....het gaat mij erom dat als het eerdaags flink gaat vriezen, hij dan nog steeds wil starten.
Kangoo 1.2 - 16V bj 2004
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Ex Renault's vanaf 1969 : R4 TL, R16-TS, R11-TL, R6-TL, R30 V6, sinds 2010 Kangoo DCI-82 pk.
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Ex Renault's vanaf 1969 : R4 TL, R16-TS, R11-TL, R6-TL, R30 V6, sinds 2010 Kangoo DCI-82 pk.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 3
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 08 nov 2010 13:28
- Actief als: particulier
Re: Voorgloeien Kangoo 1.9 DTI
BramvT schreef:De monteur heeft bij alle 4 de stekkers die op de gloeibougies zitten, gekeken of er 12V op stond en dat was het geval (met contact aan uiteraard en nog voordat het nagloeien stopte)...komende week komt er een nieuw gloeirelais in...zodat ik v.w.b. de gloei-business nu wel zo'n beetje alles heb gehad.mechanic schreef:Je kunt de gloeistiften gewoon controleren of ze werken, zoals je zelf al aangaf. Bekabeling op de auto is ook door te meten. Dan weet je meteen of de gloei-installatie in orde is en kun je die uitsluiten. Al wel eens gehad dat een van de kabels was doorgesleten en dus 1 gloeistift niet werkte. Bij jou dti zul je 1 kapotte stift wel merken met starten. Bij de moderne diesels heb je die stiften hier in nederland zelden echt nodig.
@ejdb01 : Ook dat zal ik doorgeven...van die startmotor.
Nu vind ik het niet zo'n ramp als het 3 seconden duurt totdat hij aanslaat en ik de rest van de dag geen probleem heb....het gaat mij erom dat als het eerdaags flink gaat vriezen, hij dan nog steeds wil starten.
(Renault megane 1.9d van 1999)
Beste, toen ze de stekkers hebben nagezien of er 12v op stond, heeft men dan met een multimeter in de stekker zelf gemeten die op de gloeibougie komt of van ergens anders?? Want mijn wagen start zelf niet, enkel als ik deze laat trekken met een andere wagen en dan in 2de versnelling zet. En zodra deze een tijdje heeft gedraait start hij terug goe. Maar na een tijdje terug stil te staan heb ik weer het zelfste probleem.
Heeft misschien nog iemand een oplossing? Alvast bedankt !
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 8
- Berichten: 16032
- Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
- Actief als: particulier
- Locatie: Someren
Re: Voorgloeien Kangoo 1.9 DTI
Je bent niet duidelijk over wat de klacht nu is.
Start deze niet, of slaat deze niet aan. Dat is een groot verschil..
Ik maak op uit je verhaal dat de startmotor niet rond gaat omdat je hem moet aanslepen. Ik vermoed dan ook de bekabeling op de startmotor, of de startmotor zelf. Controleer deze dus!
Start deze niet, of slaat deze niet aan. Dat is een groot verschil..
Ik maak op uit je verhaal dat de startmotor niet rond gaat omdat je hem moet aanslepen. Ik vermoed dan ook de bekabeling op de startmotor, of de startmotor zelf. Controleer deze dus!
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 3
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 08 nov 2010 13:28
- Actief als: particulier
Re: Voorgloeien Kangoo 1.9 DTI
De startmotor draait wel door, maar de wagen wilt niet starten.mechanic schreef:Je bent niet duidelijk over wat de klacht nu is.
Start deze niet, of slaat deze niet aan. Dat is een groot verschil..
Ik maak op uit je verhaal dat de startmotor niet rond gaat omdat je hem moet aanslepen. Ik vermoed dan ook de bekabeling op de startmotor, of de startmotor zelf. Controleer deze dus!
Ik heb in de stekkers van de bougie gemeten en ik bekom een waarde van 0.7v, maar ik heb er na de eerste 2 bougies appart een 5 tal seconden rechtstreeks aan de positieve pool gekoppeld met een elektrische draad en daarna starte hij wel direct, wel met wat haperingen waarschijnlijk omdat de 3de en 4de bougie de kamer niet genoeg opgewarmt heeft.
Mvg
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 5
- Berichten: 939
- Lid geworden op: 17 mar 2010 23:09
- Actief als: particulier
Re: Voorgloeien Kangoo 1.9 DTI
Je moet eens aan dat gloeirelais meten of daar 12 Volt toekomt.Men heeft dan ook nog het gloeicommando van slot 15 en van de startspoel 50 ,de rest zal wel temp sensor zijn.Een zware zekering zit ook wel ergens.De eerste les 35 jaar geleden was kontacten opschuren.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 3
- Berichten: 6852
- Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
- Actief als: particulier
- Locatie: Heemstede
Re: Voorgloeien Kangoo 1.9 DTI
Ja 12volt aan de stekker zegt niet zoveel. Het gaat erom hoeveel stroom er komt onder belasting.
Corrosie onderweg is vaak de hoofd oorzaak. Zowel de plus als de min(massa) checken en goed schoonmaken.
Indien je kontakten hebt van verschillend metaal (koper/zink/alu), dan kopervet ertussen.
SUC6
Corrosie onderweg is vaak de hoofd oorzaak. Zowel de plus als de min(massa) checken en goed schoonmaken.
Indien je kontakten hebt van verschillend metaal (koper/zink/alu), dan kopervet ertussen.
SUC6
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 17
- Berichten: 384
- Lid geworden op: 08 mei 2010 12:14
- Actief als: particulier
- Locatie: Haarlem
Re: Voorgloeien Kangoo 1.9 DTI
Precies !WillemS schreef:Ja 12volt aan de stekker zegt niet zoveel. Het gaat erom hoeveel stroom er komt onder belasting.
Corrosie onderweg is vaak de hoofd oorzaak. Zowel de plus als de min(massa) checken en goed schoonmaken.
Indien je kontakten hebt van verschillend metaal (koper/zink/alu), dan kopervet ertussen.
SUC6
En dat is nu juist hetgeen ik aan twijfel (is het amperage wel voldoende)...het nieuwe relais zou er vandaag al inzitten, maar wegens ziekte zal dat een paar dagen later zijn....ik laat hier wel weten of het effect heeft gehad.
Kangoo 1.2 - 16V bj 2004
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Ex Renault's vanaf 1969 : R4 TL, R16-TS, R11-TL, R6-TL, R30 V6, sinds 2010 Kangoo DCI-82 pk.
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Ex Renault's vanaf 1969 : R4 TL, R16-TS, R11-TL, R6-TL, R30 V6, sinds 2010 Kangoo DCI-82 pk.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 3
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 08 nov 2010 13:28
- Actief als: particulier
Re: Voorgloeien Kangoo 1.9 DTI
Oke alvast bedankt voor de nuttige informatie!BramvT schreef:Precies !WillemS schreef:Ja 12volt aan de stekker zegt niet zoveel. Het gaat erom hoeveel stroom er komt onder belasting.
Corrosie onderweg is vaak de hoofd oorzaak. Zowel de plus als de min(massa) checken en goed schoonmaken.
Indien je kontakten hebt van verschillend metaal (koper/zink/alu), dan kopervet ertussen.
SUC6
En dat is nu juist hetgeen ik aan twijfel (is het amperage wel voldoende)...het nieuwe relais zou er vandaag al inzitten, maar wegens ziekte zal dat een paar dagen later zijn....ik laat hier wel weten of het effect heeft gehad.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 17
- Berichten: 384
- Lid geworden op: 08 mei 2010 12:14
- Actief als: particulier
- Locatie: Haarlem
Re: Voorgloeien Kangoo 1.9 DTI
Het originele startrelais zit er sinds gisteravond in...vanmorgen was de koudstart vrij redelijk te noemen (was echter nu ook weer geen juichen vanochtend), maar het heeft ook niet echt gevroren vannacht (woensdag op donderdag)....als dit het probleem ook niet is, zal de Renaultgarage de NGK gloeiers eruit halen om te kijken welk type erin gezet is, want uit info van Renault is niet erg duidelijk op te maken welk type en merk er nu precies in hoort, in een 1,9 DTI uit midden 2001.
Stel je voor dat er gloeiers in zitten nu, die 3 a 4 mm korter zijn of zo.
Gloeien deden ze als de beste, maar dat was met 2 dikke kabels (+ en -) op de losse gloeier....maar mijn mening is, dat je ze eigenlijk moet testen door het stekkertje erop te zetten terwijl hij uit het blok is geschroeft en dan een kabel met klem op de minpool en omhulsel (alsof ie dus IN het blok zit) en dan contact aan en kijken wat ze doen ?
Stel je voor dat er gloeiers in zitten nu, die 3 a 4 mm korter zijn of zo.
Gloeien deden ze als de beste, maar dat was met 2 dikke kabels (+ en -) op de losse gloeier....maar mijn mening is, dat je ze eigenlijk moet testen door het stekkertje erop te zetten terwijl hij uit het blok is geschroeft en dan een kabel met klem op de minpool en omhulsel (alsof ie dus IN het blok zit) en dan contact aan en kijken wat ze doen ?
Kangoo 1.2 - 16V bj 2004
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Ex Renault's vanaf 1969 : R4 TL, R16-TS, R11-TL, R6-TL, R30 V6, sinds 2010 Kangoo DCI-82 pk.
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Ex Renault's vanaf 1969 : R4 TL, R16-TS, R11-TL, R6-TL, R30 V6, sinds 2010 Kangoo DCI-82 pk.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 4
- Berichten: 427
- Lid geworden op: 20 nov 2006 23:56
- Actief als: particulier
- Locatie: Gelderland
Re: Voorgloeien Kangoo 1.9 DTI
Had je nou nog iets met de klepspeling gedaan?
Scénic III dCi 130 Privilege, Brun Moka
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 5
- Berichten: 939
- Lid geworden op: 17 mar 2010 23:09
- Actief als: particulier
Re: Voorgloeien Kangoo 1.9 DTI
Men heeft ca 800 °C nodig om de diesel te doen ontbranden.Als er genoeg klepspeling is(klep blijft langer dicht)dan is je compressie hoger(temp hoger)om beter aan te slaan.De ampéretang plaats je gewoon over de voedingsdraad van dat relais(4 X 10 amp = 40 amp)Zo vlug gaat dat.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 17
- Berichten: 384
- Lid geworden op: 08 mei 2010 12:14
- Actief als: particulier
- Locatie: Haarlem
Re: Voorgloeien Kangoo 1.9 DTI
Gisteren zijn er 4 originele Renault gloeibougies ingekomen...die waren van een onbekend merk (dus geen Champion, NGK e.d.)...en waren ook een 5mm korter.
Er schijnt met de 1.9 DTI weleens meer dit soort problemen voor te komen, qua onderdelen...omdat rond 2000-2001 er e.e.a. aan de motoren is gewijzigd ?
Tevens gloeiden de nieuwe al na 1 seconde voluit, terwijl die welke ik erin had laten zetten (besteld via Brezan o.i.d.) bij een reguliere garage, in het midden gingen gloeien en dat ook langer duurde...zouden die soms van een gewone 1.9 D zijn geweest ?
Met als resultaat dat hij vanmorgen na 1x voorgloeien meteen startte en ook meteen op 4 poten liep. (hèhè, eindelijk..na 4 maanden zoeken)
De *oude* gloeibougies waren (op de gloeistift zelf) van boven tot onderen roetzwart, terwijl de monteur zei dat ze onderaan een donkere plek dienen te hebben.
Ik stond erbij toen de monteur op de nieuwe gloeiers de stekker erop zette en het gloeihuis op het blok legde (massa), toen contact aan en zo konden we zien of en hoe snel en qua tijdsduur ze gloeiden.
Dus het LIJKT verholpen te zijn...ik houd jullie op de hoogte de komende dagen, want het schijnt te gaan vriezen.
PS:
niemand van de monteurs heeft het over kleppenstellen gehad als mogelijke oorzaak....komt vrijwel nooit voor namelijk.
Er schijnt met de 1.9 DTI weleens meer dit soort problemen voor te komen, qua onderdelen...omdat rond 2000-2001 er e.e.a. aan de motoren is gewijzigd ?
Tevens gloeiden de nieuwe al na 1 seconde voluit, terwijl die welke ik erin had laten zetten (besteld via Brezan o.i.d.) bij een reguliere garage, in het midden gingen gloeien en dat ook langer duurde...zouden die soms van een gewone 1.9 D zijn geweest ?
Met als resultaat dat hij vanmorgen na 1x voorgloeien meteen startte en ook meteen op 4 poten liep. (hèhè, eindelijk..na 4 maanden zoeken)
De *oude* gloeibougies waren (op de gloeistift zelf) van boven tot onderen roetzwart, terwijl de monteur zei dat ze onderaan een donkere plek dienen te hebben.
Ik stond erbij toen de monteur op de nieuwe gloeiers de stekker erop zette en het gloeihuis op het blok legde (massa), toen contact aan en zo konden we zien of en hoe snel en qua tijdsduur ze gloeiden.
Dus het LIJKT verholpen te zijn...ik houd jullie op de hoogte de komende dagen, want het schijnt te gaan vriezen.
PS:
niemand van de monteurs heeft het over kleppenstellen gehad als mogelijke oorzaak....komt vrijwel nooit voor namelijk.
Kangoo 1.2 - 16V bj 2004
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Ex Renault's vanaf 1969 : R4 TL, R16-TS, R11-TL, R6-TL, R30 V6, sinds 2010 Kangoo DCI-82 pk.
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Ex Renault's vanaf 1969 : R4 TL, R16-TS, R11-TL, R6-TL, R30 V6, sinds 2010 Kangoo DCI-82 pk.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 5
- Berichten: 939
- Lid geworden op: 17 mar 2010 23:09
- Actief als: particulier
Re: Voorgloeien Kangoo 1.9 DTI
Dus wat eruit komt .....moet....Wat kost een gloeier bij Renault?Ik heb er al 1 nieuwe ingedraaid 3 mnd terug met wit vet tegen vastkoeken..De moeilijke demontage(draai nooit terug of het breekt af)zint me niet.Maar toch succes met je koudstart
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 17
- Berichten: 384
- Lid geworden op: 08 mei 2010 12:14
- Actief als: particulier
- Locatie: Haarlem
Re: Voorgloeien Kangoo 1.9 DTI
Rond de 20 euro p/st.de mon schreef:Dus wat eruit komt .....moet....Wat kost een gloeier bij Renault?Ik heb er al 1 nieuwe ingedraaid 3 mnd terug met wit vet tegen vastkoeken..De moeilijke demontage(draai nooit terug of het breekt af)zint me niet.Maar toch succes met je koudstart
Het eruit en in schroeven ging vrij gemakkelijk hoor (pijpsleuteltje 10 meen ik)....maar dit is maar weer eens het bewijs om bij dit soort zaken gewoon Originele Renault-onderdelen te kopen...en niet via e.o.a. duistere onderdelenzaak.
Kangoo 1.2 - 16V bj 2004
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Ex Renault's vanaf 1969 : R4 TL, R16-TS, R11-TL, R6-TL, R30 V6, sinds 2010 Kangoo DCI-82 pk.
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Ex Renault's vanaf 1969 : R4 TL, R16-TS, R11-TL, R6-TL, R30 V6, sinds 2010 Kangoo DCI-82 pk.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 17
- Berichten: 384
- Lid geworden op: 08 mei 2010 12:14
- Actief als: particulier
- Locatie: Haarlem
Re: Voorgloeien Kangoo 1.9 DTI
En ook vandaag startte hij prima, het waren dus echt de verkeerde gloeibougies die ze erin hadden gezet...probleem is dus echt opgelost.
Die *oude* gloeibougies gooi ik wel bij de betreffende firma op de balie (met de originele Renault-doosjes erbij).....of ik maar even kan vangen
Die *oude* gloeibougies gooi ik wel bij de betreffende firma op de balie (met de originele Renault-doosjes erbij).....of ik maar even kan vangen
Kangoo 1.2 - 16V bj 2004
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Ex Renault's vanaf 1969 : R4 TL, R16-TS, R11-TL, R6-TL, R30 V6, sinds 2010 Kangoo DCI-82 pk.
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Ex Renault's vanaf 1969 : R4 TL, R16-TS, R11-TL, R6-TL, R30 V6, sinds 2010 Kangoo DCI-82 pk.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 2 Reacties
- 115 Weergaves
-
Laatste bericht door Stijnkangoo
-
- 2 Reacties
- 106 Weergaves
-
Laatste bericht door Pepone
-
- 1 Reacties
- 138 Weergaves
-
Laatste bericht door mechanic
-
- 4 Reacties
- 373 Weergaves
-
Laatste bericht door gatti500
-
- 0 Reacties
- 54 Weergaves
-
Laatste bericht door ckverwil