Bouwjaar : _ 1998
Brandstof : _ bezine
vorige week een renault scenic gekocht. 2.0. automaat.
proefritje gemaakt. geen probleem.
geen rook geen niks te merken.
zag er allemaal goed uit.
we rijden naar huis toe. ( was samen met de vrouw gegaan. )
ik kijk in mijn spiegel en zie duidelijk blauwe rook. 150 meter verder zie ik aan de onderkant alles onder de auto uitkomen.
water. olie. stoom.
meteen gestopt op de vluchtstrook.
mijn vrouw komt naar me toe en zegt ik wilde net bellen wat hij rammelt.
ik trek de motorkap op en zie eigenlijk meteen dat plastic termostaathuis uitelkaar gesprongen was.
en dat er overal olie zit. ( niet zozeer boven. maar op de bak en naar onder toe.
auto stond op de vluchtstrook 200 km van huis af.
na 10 min stopt dus politie achter ons en moesten de auto verwijderen.
oldtimer die ik bij me had was niet geschikt om de scenic te slepen.
ik de garage gebeld , werd natuurlijk als eerste verteld dat er geen garantie was en uit coulance wilde hij wel helpen maar het kon niet omdat hij onderweg ergens anders naar toe was.
uiteindelijk heeft de politie adac gebeld en afgesleept naar de eerste de beste parkeerplaats.
ik heb het bedrijf nog een aantal maal gebeld maar krijg geen gehoord.
dus de beslissing genomen om de auto naar huis te vervoeren.
dus nu staat hij achterom.
nu heb ik zelf altijd veel aan autos gesleuteld.
maar renault is nieuw voor mij.
ik kan niet achterhalen waar die olie vandaan komt.
zowel blok als de bak zit geen gat in.
ik hoop dat het de bak is en niet het blok. maar ik vrees dat ik beide aan vervangen komen.
blok zal te warm zijn geworden en dat gaat problemen geven in de toekomst.
nu is mijn vraag hoe kom ik er achter waar die olie vandaan komt. ?
hoe kan ik kijken of motor goed is ?
ik kan de motor niet meer starten want hij draaid niet meer rond. ( op de startmoter )
neemt de startmotor eerst de bak mee of alleen de motor met starten ?
kan je de bak eraf halen en blok los starten ?
ik heb overal op internet gekeken . en paar sloperijen gebeld.
klopt het dat een 2.0 f3r 791 rond 350 400 kost ?
vind het namelijk belachelijk veel voor blokje van 20 jaar oud.
mijn vaste sloperij waar ik ga vraagt 150. maar heeft er geen liggen.
kan ik andere motors in de scenic hangen ? f4r bijvoorbeeld.
hoe zit het met motorcodes en automaat baken ? welke wel welke niet ?
lijkt erop alsof het verstandiger is als ik hem in onderdelen op ebay zet ?
ipv al het werk ???
kwa plaats en gereedschap heb ik een loods en ben voorzien van alle matrial om blok te wisselen.
maar loont het zich.
of kan ik hem beter uit elkaar trekken en alle onderdelen los verkopen op ebay.
als ik zie dat teller huis 200 is. dynamo ook 150, startmotor steek assen. enz enz is het een hoop geld voor onderdelen.
als je ze tenminste verkocht krijgt...
ff plaatje bij praatje.

termostaat huis.

bovenkant versnellingsbak. beetje vol met olie.
( ps. wat mij opviel op het schakelmechaniek zit een stekker maar niks op aangesloten.

misschien een beetje wazig maar voor overzicht te krijgen van alles vol olie.

nog een overzicht fototje.
gtz bjorn