Wel of niet vervangen distributieriem(en waterpomp)

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
g013
Lid
Lid
Posts in topic: 11
Berichten: 34
Lid geworden op: 07 jul 2014 12:55
Actief als: particulier

Wel of niet vervangen distributieriem(en waterpomp)

Bericht door g013 »

Hi allen,

Ik rij een megane 2 1.5 dci(105pk FAP) met iets meer dan 300dkm op de teller. Zelf heb ik bij aankoop 5 jaar geleden de distributieriem en waterpomp laten vervangen.
Aangezien de onderhoudstermijn nu is aangebroken, wordt het aangeraden deze te vervangen.
Omdat de auto al op leeftijd is, probeer ik er zo min mogelijk aan uit te geven.
Hoe nauw komt die onderhoudstermijn van 160k/5 jaar? En hoe erg is het aan te raden om ook de waterpomp mee te vervangen. Het viel me op dat het met waterpomp bijna 2 x zo duur is en de koelvloeistof is laatst nog geheel vervangen.
Zijn er mensen hier die uit ervaring kunnen spreken omtrent deze zaken? Ieder advies is welkom.

Alvast bedankt.

Mvg

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 9
Berichten: 16012
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Wel of niet vervangen distributieriem(en waterpomp)

Bericht door mechanic »

De termijn is bij de megane 3 meen ik naar 6jaar/160dkm gegaan,met gelijke onderdelen.

De waterpomp vervangen kost marginaal meer aan onderdelen,en de arbeid is max een half uur extra.
De roetfilter mototen 1,5dci hebben zo uit mn hoofd allen het kleinere inspuitpomp tandwiel waardoor de waterpomp er veel gemakkelijker tussen weg komt.

Een nieuwe riem ligt normaliter strakker en zal de oude waterpomp extra belasten.

Advies blijft toch de d-riemset inclusief waterpomp,en multiriemset (incl spanrol)te vervangen.
Dit hoeft niet meer dan €500 te kosten.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
g013
Lid
Lid
Posts in topic: 11
Berichten: 34
Lid geworden op: 07 jul 2014 12:55
Actief als: particulier

Re: Wel of niet vervangen distributieriem(en waterpomp)

Bericht door g013 »

Het is nu precies 5 jaar geleden dat ik alles heb laten vervangen. Helaas zit ik nu al wel aan 160dkm. Ik vraag me wel af of er mensen zijn die deze 160dkm probleemloos ruim gepasseerd hebben. Het blijft preventief vervangen om motorschade te voorkomen toch?
Als ik de boel laat vervangen zal ik i.i.g. alles weer doen. Bedankt voor je advies daarover.

@mechanic
Wat bedoel je met "De roetfilter mototen 1,5dci hebben zo uit mn hoofd allen het kleinere inspuitpomp tandwiel waardoor de waterpomp er veel gemakkelijker tussen weg komt"
Bedoel je met er tussen weg komen dat hij sneller fout loopt? Of dat het bij het repareren gemakkelijker gaat?

Mvg

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 9
Berichten: 16012
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Wel of niet vervangen distributieriem(en waterpomp)

Bericht door mechanic »

De eerste generatie 1.5dci hadden een groter tandwiele op de dieselpomp waardoor de waterpomp er lastig tussen uit kwam. Meestal de poulie losnemen of de kap insnijden.
Bij de roetfilter motoren,is deze poulie kleiner geworden en is de arbeid slechts marginaal meer bij een riemvervanging.

Andere merken doen 10jaar met een distributieriem,bij Renault is mijn ervaring uit de werkplaats dat 5-6jaar en 160.000km wel maximum is. Vaak droogtescheuren/rafels.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



nikk
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 6
Berichten: 2011
Lid geworden op: 13 nov 2010 14:53
Actief als: particulier

Re: Wel of niet vervangen distributieriem(en waterpomp)

Bericht door nikk »

Zijn de riemen die voor een Renault worden gebruikt dan van mindere kwaliteit Mechanic? Bijvoorbeeld Gates maakt ze van dezelfde kwaliteit voor alle merken neem ik aan?
Golf 1.2 TSI highline DSG7 '12
Chrysler Town & country limited 4.0 V6 '08
Scenic Tech line 1.6 16v automatic '07
Matra Espace The race 2.0 16v '02

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 9
Berichten: 16012
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Wel of niet vervangen distributieriem(en waterpomp)

Bericht door mechanic »

Er zal zeker tussen merken onderling verschil in kwaliteit zijn. Bii hetzelfde merk lijkt me de kwaliteit gelijk. Maar ook de afwerking van bijv de aangedreven rollen/poulies is van belang voor de levensduur.
Bij RN zag ik riemen die ver voor de interval braken,maar ook die er een stuk over heen waren en nog heel waren.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



nikk
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 6
Berichten: 2011
Lid geworden op: 13 nov 2010 14:53
Actief als: particulier

Re: Wel of niet vervangen distributieriem(en waterpomp)

Bericht door nikk »

Dat blijft wel apart overkomen. Je koopt een compleet distributie setje van een bepaalde leverancier en bij het ene merk auto mag / kan deze 2x zo lang blijven zitten dan bij een andere.
Maargoed, je ervaring is dat de riemen ook daadwerkelijk breken ( bij RN ).
Golf 1.2 TSI highline DSG7 '12
Chrysler Town & country limited 4.0 V6 '08
Scenic Tech line 1.6 16v automatic '07
Matra Espace The race 2.0 16v '02

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

A110
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 452
Lid geworden op: 05 mei 2018 20:02
Actief als: particulier

Re: Wel of niet vervangen distributieriem(en waterpomp)

Bericht door A110 »

Bij PSA mogen ze 10 jaar blijven zitten. Uit ervaring weet ik dat ze na 7 jaar kunnen breken. Al diversen keren meegemaakt. En nu bij de huidige motoren van PSA en ook bij Ford loopt de distributieRIEM door de motorolie heen. Waar wij dus al heel wat trammelant mee meemaken. Door de olie lost de riem zachtjes op en laat "vezels" los wat in de motorolie gaat rond zweven en hierdoor de oliezeef laat verstoppen, met grote gevolgen van dien. Het is weer een rare constructie.

Wij adviseren ook om de 5 á 6 jaar te vervangen bij normale riemen. Net zoals Renault ook doet.
Het heeft ook niks met kwaliteit te maken. Distributieriemen moeten gewoon van goede kwaliteit zijn. Van welk merk ze ook zijn.
Riemen zijn van rubber gemaakt en dit droogt gewoon uit. Dan nog hoe met een auto gereden word, bij een "luie" rijder komen er meer krachten op de riem te staan wat voor snellere slijtage zorgt.
Heeft de auto olielekkage aan de distributiekant dan tast de olie ook de distributieriem aan.

Dus of je nu een riem hebt of ketting het blijft een onderhousgevoelig auto onderdeel.

Terug komen op uw vraag, hoelang wil je nog blijven doorrijden met de auto? Ik vind de waterpompen van de 1.5 DCi erg goed en wij vervangen ze daarom ook niet altijd (altijd in overleg met de klant) en nog nooit problemen gehad. Als het mijn auto was zou ik alleen de riem en spanrol vervangen tenzij je nog vele jaren of kilometers ermee wil rijden. Dan vallen de kosten ook weer mee.
Dat is mijn advies op uw vraag.
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl

Renault Clio Hybrid 140 Afbeelding

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
g013
Lid
Lid
Posts in topic: 11
Berichten: 34
Lid geworden op: 07 jul 2014 12:55
Actief als: particulier

Re: Wel of niet vervangen distributieriem(en waterpomp)

Bericht door g013 »

Ik wil nog ongeveer 2-3 jaar met de auto blijven doorrijden. Hij rijdt ook echt nog als een zonnetje.Bovendien ken ik de auto door en door en kan ik olie en filter wissels zelf vrij gemakkelijk doen.
Alle factureren vanaf het moment van aankoop heb ik bewaard en maar even terug gezocht wat de kosten de vorige keer waren en welke onderdelen zijn gebruikt.
Het betrof de set Gates KP25578XS met Distributieriemset Gates 5578XS en waterpomp Gates WP0066.
Op internet vind ik diezelfde set met waterpomp voor € 95.82 en zonder waterpomp voor € 66.55
05-06-2014 is hij vervangen en hebben ze €199.85 voor de set gevraagd en 2,96uur a €170.20
Ik denk dat ik bij diezelfde garage eens ga informeren of ze bereid zijn om de door mij geleverde set te monteren. Ik weet uit ervaring dat ze dit normaliter niet doen, maar aangezien het precies dezelfde set betreft die zij ook gebruiken hoop ik toch iets af te kunnen spreken.
Op die manier zou ik hem vrij goedkoop kunnen laten vervangen. Is die administratie toch nog ergens goed voor ;)
Die gates fabrikant, is dat een beetje kwaliteit voor dit soort onderdelen?
Bedankt voor de reacties weer :)
en een fijne jaarwisseling en het beste voor 2019 alvast allemaal trouwens!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 9
Berichten: 16012
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Wel of niet vervangen distributieriem(en waterpomp)

Bericht door mechanic »

Gezien het kleine prijsverschil van de sets mbt de waterpomp is het altijd raadzaam deze te vervangen.
Niet enkel het lekken is rede voor vervanging,de lagers hebben na 160dkm altijd geleden.

Gates is prima voor distributiesets,Origineel wordt er vanalles geleverd daar RN zelf geen onderdelen maakt maar alles inkoopt. Dealer onderdelen zijn dus zeker niet altijd beter.

Weet niet welke regio je zit,autoservivebladel rekent voor deze klus totaal €465 zag ik zojuist.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



nikk
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 6
Berichten: 2011
Lid geworden op: 13 nov 2010 14:53
Actief als: particulier

Re: Wel of niet vervangen distributieriem(en waterpomp)

Bericht door nikk »

g013 schreef:05-06-2014 is hij vervangen en hebben ze €199.85 voor de set gevraagd en 2,96uur a €170.20
en een fijne jaarwisseling en het beste voor 2019 alvast allemaal trouwens!

Nette prijs. Welk garagebedrijf was dat?
Golf 1.2 TSI highline DSG7 '12
Chrysler Town & country limited 4.0 V6 '08
Scenic Tech line 1.6 16v automatic '07
Matra Espace The race 2.0 16v '02

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
g013
Lid
Lid
Posts in topic: 11
Berichten: 34
Lid geworden op: 07 jul 2014 12:55
Actief als: particulier

Re: Wel of niet vervangen distributieriem(en waterpomp)

Bericht door g013 »

Nette prijs. Welk garagebedrijf was dat?
Autobedrijf Probaat in Tilburg. Was destijds met een prijsafspraak icm een kleine beurt en was een korting van €74 op het normale tarief zag ik op de factuur. Totaal was dus wel iets duurder, maar het vervangen van de distributieriem voor het eerder genoemde bedrag.
Vandaag weer even langsgeweest en volgende week maandag word dezelfde set incl waterpomp en alle toebehoren voor €354,02 incl btw vervangen :) :)
Ik had meteen even aangekaart dat ze voor de set vorige keer €200 hadden gevraagd en dat ik deze goedkoper kon krijgen. Ze hebben direct in het systeem gekeken en konden hem nu voor €110 krijgen. Inclusief arbeid e.d kwam hij deze keer op €354,02 uit.
Prima prijs lijkt me en uit ervaring weet ik dat ze hun werk prima doen daar.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



nikk
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 6
Berichten: 2011
Lid geworden op: 13 nov 2010 14:53
Actief als: particulier

Re: Wel of niet vervangen distributieriem(en waterpomp)

Bericht door nikk »

Zeker een nette prijs!
Golf 1.2 TSI highline DSG7 '12
Chrysler Town & country limited 4.0 V6 '08
Scenic Tech line 1.6 16v automatic '07
Matra Espace The race 2.0 16v '02

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 9
Berichten: 16012
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Wel of niet vervangen distributieriem(en waterpomp)

Bericht door mechanic »

Vergeet niet dat de multiriem en spanrol ook dezelfde interval heeft. Die is de vorige keer niet mee vervangen maak ik op uit je bericht.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
g013
Lid
Lid
Posts in topic: 11
Berichten: 34
Lid geworden op: 07 jul 2014 12:55
Actief als: particulier

Re: Wel of niet vervangen distributieriem(en waterpomp)

Bericht door g013 »

Hi Mechanic. Volgens mij heb ik die inderdaad nog nooit vervangen sinds ik de auto bezit. Stel dat die het begeeft. Wat voor risicos loop ik dan?
Ik weet niet wat hier aan extra kosten bij zouden komen, maar als de gevolgen zijn te overzien wacht ik liever even.
Ik zit namelijk ook met een roetfilter die niet meer goed schoon word. Hierdoor regeneert de auto overdreven vaak en daardoor vervang ik de olie iedere 20dkm(olie verdwijnt..).
Dus ik wil gewoon niet bezig blijven met reparaties. Ik wil gewoon redelijk risiscovrij kunnen doorrijden.
Misschien dat ik de multiriem en spanrol over een maand of 2 doe. Deze maand al genoeg extra kosten namelijk.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 9
Berichten: 16012
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Wel of niet vervangen distributieriem(en waterpomp)

Bericht door mechanic »

De multiriemset heeft dezelfde vervangingsinterval als de distributieriem.
Bij een defect zou in theorie èn praktijk deze tussen de distributieriem kunnen komen wat meestal uitdraait op motorschade.

Om de distributieriemwissel te doen moet de multiriem gedemonteerd worden,de spanrol is 1 bout dus extra arbeid is wellicht 2minuten.
Prijs is merk afhankelijk,Gates kost ren tientje of 6:

https://www.google.nl/search?source=hp& ... nDj3mF-ZvY

Het is zeker raadzaam de multiriemset mee te vervangen als je geen risico wil lopen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
g013
Lid
Lid
Posts in topic: 11
Berichten: 34
Lid geworden op: 07 jul 2014 12:55
Actief als: particulier

Re: Wel of niet vervangen distributieriem(en waterpomp)

Bericht door g013 »

Hi mechanic,

Bedankt voor de extra info. Ik zal ze morgen eens bellen met de vraag/verzoek om ook de multiriemset mee te nemen.
Goed om te weten dat dit eigenlijk geen extra arbeidskosten met zich mee mag brengen en wat de set ongeveer kost, dan ben ik in ieder
geval voorbereid om vragen terug te stellen mochten ze met een raar bedrag komen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
g013
Lid
Lid
Posts in topic: 11
Berichten: 34
Lid geworden op: 07 jul 2014 12:55
Actief als: particulier

Re: Wel of niet vervangen distributieriem(en waterpomp)

Bericht door g013 »

Ik zit me sterk af te vragen of ik nog moet investeren in deze auto. Laatst de olie en oliefilter vervangen omdat de melding vul olie bij verscheen op het dashboard. Het peil zat rond het minimum. Dit was ongeveer na 15dkm. Voorheen was er na 20dkm bijna niets uit.
Nu ruik ik de laatste tijd een verbrande olie lucht bij zowel koude als warme motor en is het peil na zon 1000 km gereden alweer een blokje lager(op het dashboard).
Distributieset + multiriemset vervangen zou 460 euro gaan kosten, maar ik voel de bui al wel weer hangen....
Wat kan dit olie verbruik en de lucht toch veroorzaken? Er zit nu Castrol 150A67 Magnatec Diesel DPF 5W-40 in.
Ik had laatst ook voor de zoveelste keer dat de auto in noodloop ging(inspuiting controleren) welke steeds terug kwam tot dat 2 flesjes Wynn's Diesel + Plus + Treatment 325ml in de tank gooide. Ik kreeg toen foutmeldingen p0381(waakvlam gloeibougies - circuit mislukking) en p0089(brandstofdruk regelaar prestatie).
Vorig jaar had ik ook de algemene melding(inspuiting controleren) die maar terug bleef komen en ook toen hielp het om 2 flesjes Wynns diesel + erin te stoppen en dat hielp deze keer weer. De melding is weggebleven, maar het olieverbruik is wel opeens flink gestegen...
Ik heb niet bepaald zin om bijna 500 euro uit te geven aan een auto met +300dk die binnenkort de geest geeft.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



nikk
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 6
Berichten: 2011
Lid geworden op: 13 nov 2010 14:53
Actief als: particulier

Re: Wel of niet vervangen distributieriem(en waterpomp)

Bericht door nikk »

Dat blijft natuurlijk altijd een overweging als er kosten aankomen. Heb je nog steeds een diesel nodig? Een nette later Megane II benzine is ook niet verkeerd.
Golf 1.2 TSI highline DSG7 '12
Chrysler Town & country limited 4.0 V6 '08
Scenic Tech line 1.6 16v automatic '07
Matra Espace The race 2.0 16v '02

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

A110
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 452
Lid geworden op: 05 mei 2018 20:02
Actief als: particulier

Re: Wel of niet vervangen distributieriem(en waterpomp)

Bericht door A110 »

Doordat je een storing in het gloeisysteem hebt word het roetfilter niet meer op een normale manier geregenereerd. Computer zal pogingen blijven doen en hiervoor zal er meer brandstof ingespoten worden. Deze brandstof word niet allemaal verbrand en zal bij de olie in het carter via de cilinderwand terecht komen, hierdoor stijgt je oliepeil.
Niet te lang mee doorrijden. Je motor kan op hol slaan.

En heb ook nog een vermoeden dat er een defecte verstuiver aanwezig is. Ivm die andere storing, raildruk te laag.
Dus ja ik vermoed dat er zeker grote kosten aan zitten te komen, wat ook normaal is bij zo'n kilometerstand.
Die afweging zal jezelf moeten maken, maar denk aan verstuivers, gloeistiften en hoogst waarschijnlijk ook inmiddels nog een roetfilter want die zal wel vol zitten.

Storingen kan je tegenwoordig niet meer negeren omdat alles met elkaar te maken heeft.
En die reinigers kunnen helpen maar zijn niet de oplossing.
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl

Renault Clio Hybrid 140 Afbeelding

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
g013
Lid
Lid
Posts in topic: 11
Berichten: 34
Lid geworden op: 07 jul 2014 12:55
Actief als: particulier

Re: Wel of niet vervangen distributieriem(en waterpomp)

Bericht door g013 »

Beste a110 en nikk, bedankt voor jullie reacties. Ik heb vooralsnog besloten om te kijken of ik mijn diesel niet kan inruilen voor een benzine auto.
Daarmee ga ik dus voorlopig geen onderhoud meer uitvoeren aan mijn huidige auto. Aangezien hij in december nog apk is gekeurd verwacht ik hem wel in te kunnen ruilen.
Wellicht wel weer een megane II. Zijn er motor of bouwjaren die ik beter kan vermijden. Of zijn er aanraders?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 9
Berichten: 16012
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Wel of niet vervangen distributieriehm(en waterpomp)

Bericht door mechanic »

Neem een fase 2, die zijn over algemeen wat beter.
De benzine motoren zijn allemaal prima,de 1.4 is wat licht. Een 6bak is aan te raden ivm verbruik
De diesels zijn niet meer aan de orde in jou geval.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



nikk
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 6
Berichten: 2011
Lid geworden op: 13 nov 2010 14:53
Actief als: particulier

Re: Wel of niet vervangen distributieriem(en waterpomp)

Bericht door nikk »

Ze zijn in de loop van de jaren steeds beter geworden. Ook de motoren. Vind de 2.0 wat dorstig. Ben over de 1.6 zelf tevreden. Inderdaad een 6 bak beter. Voor zowel verbruik als rust op de snelweg. Automaat vind ik persoonlijk ook niet verkeerd.
Golf 1.2 TSI highline DSG7 '12
Chrysler Town & country limited 4.0 V6 '08
Scenic Tech line 1.6 16v automatic '07
Matra Espace The race 2.0 16v '02

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
g013
Lid
Lid
Posts in topic: 11
Berichten: 34
Lid geworden op: 07 jul 2014 12:55
Actief als: particulier

Re: Wel of niet vervangen distributieriem(en waterpomp)

Bericht door g013 »

Ik heb een leuke update :)
Ik dacht olie te ruiken, maar dit is op een gegeven moment opgehouden... Paar keer gepeild nog en het was eigenlijk niet afgenomen. Was dus 1 moment opname waarbij ik direct na het rijden had gecheckt en waarschijnlijk zat het blok nog vol.
Uiteindelijk toch besloten om de distributie en multiriem te vervangen zonder waterpomp. Bij een garage hier in de buurt kostte dat 280 euro(euromaster, normaal zou ik dit hier nooit laten doen, maar was duidelijk de goedkoopste voor deze combinatie).
Met waterpomp erbij zou het het dubbele worden 560 euro.
Uiteindelijk mijn auto daar heen gebracht s'ochtends vroeg, word ik einde dag gebeld dat ze het speciaal gereedschap hebben moeten bestellen... en dat ik hem de dag erop terug zou krijgen. Vervelend, maar goed het is niet anders.
Zojuist mijn auto gaan halen, vragen ze mij om 560 euro af te rekenen.. Dus ik vraag hoe ze er bij komen dat de waterpomp mee vervangen moest worden. Ik zag de offerte van 280 euro ook voor zijn neus liggen.
Uiteindelijk gaven ze toe dat zij de verkeerde set besteld en daardoor alles vervangen hebben en heb ik 280 euro betaald voor de 2 sets samen inclusief montage en nieuwe koelvloeistof.
Ik heb ook alle oude onderdelen retour gevraagd. Hier heb ik nog niet naar gekeken, maar ik zal deze later bekijken, want ben wel benieuwd naar de slijtage van 5 jaar/165dkm.
Eventueel kan ik hier fotos van delen.
Groetjes!!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 9
Berichten: 16012
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Wel of niet vervangen distributieriem(en waterpomp)

Bericht door mechanic »

Dat is voor jou gunstig inderdaad!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
g013
Lid
Lid
Posts in topic: 11
Berichten: 34
Lid geworden op: 07 jul 2014 12:55
Actief als: particulier

Re: Wel of niet vervangen distributieriem(en waterpomp)

Bericht door g013 »

Ff gekeken en met name de spanrol van de distributieriem en de multiriem zelf vertonen flinke slijtage. De distributieriem zelf ziet er nog verrassend goed uit eigenlijk. De spanrol lijkt een beetje aan te hebben gelopen lijkt het. Alsof die zichzelf begon op te eten zeg maar(volgens mij rook ik die ook af en toe). De multiriem zitten overal kleine scheurtjes in de breedte van de riem. De waterpomp ziet er nog goed uit en heeft geen speling. Als leek zou ik zeggen dat laatstgenoemde nog wel een ronde mee kon.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 9
Berichten: 16012
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Wel of niet vervangen distributieriem(en waterpomp)

Bericht door mechanic »

Het is echt belachelijk om voor de waterpomp vervangen 280euro te vragen als de boel toch open is.

Moet de eerste pomp bij dit type nog tegen komen waar er na 160dkm geen (lichte) speling op de as zit.
Je bent er weer vanaf nu!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
g013
Lid
Lid
Posts in topic: 11
Berichten: 34
Lid geworden op: 07 jul 2014 12:55
Actief als: particulier

Re: Wel of niet vervangen distributieriem(en waterpomp)

Bericht door g013 »

mechanic schreef:Het is echt belachelijk om voor de waterpomp vervangen 280euro te vragen als de boel toch open is.

Moet de eerste pomp bij dit type nog tegen komen waar er na 160dkm geen (lichte) speling op de as zit.
Je bent er weer vanaf nu!
Dat leek mij dus ook ,maar via de offerte tool op hun website is het toch echt zo :lol:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht