Koppakking vervangen in het kort
Lekke koppakking: De meeste mensen kennen deze uitpraak wel maar wat houd het in en waar bevindt deze zich? De koppakking zit tussen het motorblok en de cilinderkop op de cilinderkop zit weer de kleppendeksel (zie onderstaande tekening). Men verwart de koppakking ook nog wel eens met de kleppendeksel pakking.Wij proberen in het kort uitleg te geven wanneer en hoe een koppakking te vervangen, en waar op te letten. In het motorblok bevinden zich meerdere olie en koelwater kanalen die ook in verbinding staan met de cilinderkop de koppaking zorgt hierbij o.a voor de afdichting tussen motorblok en cilinderkop echter kan deze op den duur op verschillende positie's stuk gaan. Hierbij enkele voorbeelden 1) Er kan een lek onstaan tussen koelwater en cilinder (als het koelwater in de cilinder terecht komt krijgt men een witte rook uit de uitlaat) 2) Er kan water bij de olie terecht komen waardoor bij de oliepeilstok een witte drap te zien is. 3) Er kan olie bij het koelwater terecht komen waardoor het koelwater een witte smurrie wordt.4) De koppakking kan ook kapot zijn tussen twee cilinders in.Zo zijn er dus meerdere mogelijkheden bij een lekke koppakking er wordt dan ook geadviseerd bij twijfel van te voren de compressie te meten.Hebt u hierbij bij twee cilinders een lage tot geen compressie is de koppakking waarschijnlijk tussen de twee cilinders stuk. Dus langs de olie en koelvloeistof afdichtingen worden ook de cilinders afgedicht voor de compressie.
De welbekende 4 cilinder koppakking
Hoe gaan we te werk: In het kort,Als eerste maken we de accu klem los om sluiting te voorkomen daarna tappen we het koelsysteem af u verwijderd alles wat verwijderd moet worden om de cilinderkop te kunnen demonteren.zoals inlaat en uitlaat spuitstuk etc Let daarbij natuurlijk wel op dat de distributieriem op tijd staat voordat u deze demonteerd zodat u bij het monteren van de cilinderkop weet hoe deze moet staan.
How To Koppakking Vervangen
Forumregels
Let op svp, de Tips&Tricks rubriek is -géén- vragen rubriek!
Let op svp, de Tips&Tricks rubriek is -géén- vragen rubriek!
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 3
- Berichten: 78
- Lid geworden op: 27 jul 2010 01:16
- Actief als: particulier
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 3
- Berichten: 78
- Lid geworden op: 27 jul 2010 01:16
- Actief als: particulier
Re: How To Koppakking Vervangen
Als u het nodigen verwijderd heeft kunt u de cilinderkop verwijderen waarna u waarschijnlijk kan zien waar de koppakking doorgelekt heeft, dit is echter niet altijd het geval omdat soms de lek zo klein is geweest dat het moeilijk te zien is Let op! er kunnen zich bij de koppakking ook nog andere afdichting ringetjes bevinden.Als u de koppakking verwijderd heeft kunt u de kant van het motorblok schoonmaken hierbij gebruikt u bijvoorbeeld een platte beitel om de koppakkings resten voorzichtig te verwijderen let hierbij op dat het vuil niet in de koel en oliekanalen terecht komt, als laatste nog even schoon schuren .De cilinderkop is hierbij een ander verhaal deze zal afgevlakt moeten worden omdat deze mogelijk iets krom is maar ook kan het materiaal aangetast/ingevreten zijn wat de afdichting niet ten goede komt.Dit moet je echter laten doen bij een bedrijf, meestal wordt de gehele cilinderkop dan gecontroleerd/gereviseerd, hierbij te denken aan controleren op haarscheurtjes, klepzittingen en afdichtingen van de kleppen. Als u de cilinderkop weer in uw bezit heeft en de juiste koppakkings set heeft kan begonnen worden met het monteren hiervan let wel dat de cilinderkop bouten in de juiste volgorde en met het juiste aanhaalmoment aangedraaid worden hiervoor gebruikt men een momentsleutel voor
waar vuil zit, zit geen glans
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 3
- Berichten: 78
- Lid geworden op: 27 jul 2010 01:16
- Actief als: particulier
Re: How To Koppakking Vervangen
Uitleg cilinderkop vlakken
Het komt tegenwoordig veelvuldig voor dat de cilinderkop vervormt of krom trekt. Dit komt o.a. door de hogere drukken die ook grotere materiaalspanningen veroorzaken. Door het kromtrekken van de cilinderkop heeft men lekverliezen die weer nadelig gaan werken op het rendement.Deze cilinderkop zal gevlakt moeten worden.
Als dit een gietijzeren kop is, gaat men als volgt te werk: Eerst wordt de cilinderkop vet vrij gemaakt zoals hoger omschreven en alle pakkingresten worden verwijderd. Bij diesels wordt ook het gat waar de injecteur in zit extra gereinigd.
- De cilinderkop wordt ingespannen op de vlakbank zodanig dat de uiterste kanten een hoogteverschil hebben van maximum 0.02mm. teneinde zo weinig mogelijk materiaal weg te nemen.
- De slijpstenen worden gerectificeerd d.w.z. schoon vlak gemaakt. Dit doet men door de steen te laten draaien en een diamantsteentje over de steen te bewegen. De steen draait hierbij tegen ongeveer 30m/sec.
- Daarna laat men de draaiende steen op het vlak van de cilinderkop zakken en beweegt men de cilinderkop onder de draaiende steen de gekoeld wordt door een oplossing van water en een product om roestvorming te voorkomen.
- Deze bewerking laat men doorgaan tot het gehele vlak door de steen geraakt is.
Bij aluminium cilinderkoppen werkt men met een beitel i.p.v. met een steen. Na het vlakken is het oppervlak van de cilinderkop betrekkelijk ruw en deze ruwheid hangt af van de snelheid waarmee de cilinderkop onder de beitel of steen beweegt. Er moet wel een bepaalde ruwheid zijn om later een goede afdichting te verzekeren bij het plaatsen van een gewone koppakking. Indien men een multi gelagerde stalen pakking monteert streeft men naar een zo glad mogelijk cilinderkopvlak.
De hoeveelheid materiaal die bij het vlakken wordt afgenomen is gewoonlijk miniem. Indien men te veel materiaal gaat afnemen, zal dit gevolgen hebben op de compressieverhouding. Wanneer men een vlakke cilinderkop heeft zonder verbrandingskamer, telt dit natuurlijk minder mee. Men kan ook wel een grote beschadiging veroorzaken wanneer de zuiger de kleppen zou gaan raken. Men kan ook een dikkere koppakking monteren om dit hoogteverlies te compenseren. De constructeur geeft op hoeveel materiaal er maximum mag afgenomen worden.
Het vlakken van de cilinderkop
Voor het vlakken
Na het vlakken
Hieronder in het filmpje ziet u een voorbeeld van een lek tussen koelwater en cilinder.
Het komt tegenwoordig veelvuldig voor dat de cilinderkop vervormt of krom trekt. Dit komt o.a. door de hogere drukken die ook grotere materiaalspanningen veroorzaken. Door het kromtrekken van de cilinderkop heeft men lekverliezen die weer nadelig gaan werken op het rendement.Deze cilinderkop zal gevlakt moeten worden.
Als dit een gietijzeren kop is, gaat men als volgt te werk: Eerst wordt de cilinderkop vet vrij gemaakt zoals hoger omschreven en alle pakkingresten worden verwijderd. Bij diesels wordt ook het gat waar de injecteur in zit extra gereinigd.
- De cilinderkop wordt ingespannen op de vlakbank zodanig dat de uiterste kanten een hoogteverschil hebben van maximum 0.02mm. teneinde zo weinig mogelijk materiaal weg te nemen.
- De slijpstenen worden gerectificeerd d.w.z. schoon vlak gemaakt. Dit doet men door de steen te laten draaien en een diamantsteentje over de steen te bewegen. De steen draait hierbij tegen ongeveer 30m/sec.
- Daarna laat men de draaiende steen op het vlak van de cilinderkop zakken en beweegt men de cilinderkop onder de draaiende steen de gekoeld wordt door een oplossing van water en een product om roestvorming te voorkomen.
- Deze bewerking laat men doorgaan tot het gehele vlak door de steen geraakt is.
Bij aluminium cilinderkoppen werkt men met een beitel i.p.v. met een steen. Na het vlakken is het oppervlak van de cilinderkop betrekkelijk ruw en deze ruwheid hangt af van de snelheid waarmee de cilinderkop onder de beitel of steen beweegt. Er moet wel een bepaalde ruwheid zijn om later een goede afdichting te verzekeren bij het plaatsen van een gewone koppakking. Indien men een multi gelagerde stalen pakking monteert streeft men naar een zo glad mogelijk cilinderkopvlak.
De hoeveelheid materiaal die bij het vlakken wordt afgenomen is gewoonlijk miniem. Indien men te veel materiaal gaat afnemen, zal dit gevolgen hebben op de compressieverhouding. Wanneer men een vlakke cilinderkop heeft zonder verbrandingskamer, telt dit natuurlijk minder mee. Men kan ook wel een grote beschadiging veroorzaken wanneer de zuiger de kleppen zou gaan raken. Men kan ook een dikkere koppakking monteren om dit hoogteverlies te compenseren. De constructeur geeft op hoeveel materiaal er maximum mag afgenomen worden.
Het vlakken van de cilinderkop
Voor het vlakken
Na het vlakken
Hieronder in het filmpje ziet u een voorbeeld van een lek tussen koelwater en cilinder.
waar vuil zit, zit geen glans
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 8 Reacties
- 511 Weergaves
-
Laatste bericht door gatti500
-
- 2 Reacties
- 107 Weergaves
-
Laatste bericht door Stijnkangoo
-
- 4 Reacties
- 230 Weergaves
-
Laatste bericht door mechanic
-
- 4 Reacties
- 278 Weergaves
-
Laatste bericht door ZiggyMiauw
-
- 2 Reacties
- 310 Weergaves
-
Laatste bericht door Falcon007
-
- 3 Reacties
- 357 Weergaves
-
Laatste bericht door Fendy
-
- 0 Reacties
- 171 Weergaves
-
Laatste bericht door blokvijf