Lekke koppakking: De meeste mensen kennen deze uitpraak wel maar wat houd het in en waar bevindt deze zich? De koppakking zit tussen het motorblok en de cilinderkop op de cilinderkop zit weer de kleppendeksel (zie onderstaande tekening). Men verwart de koppakking ook nog wel eens met de kleppendeksel pakking.Wij proberen in het kort uitleg te geven wanneer en hoe een koppakking te vervangen, en waar op te letten. In het motorblok bevinden zich meerdere olie en koelwater kanalen die ook in verbinding staan met de cilinderkop de koppaking zorgt hierbij o.a voor de afdichting tussen motorblok en cilinderkop echter kan deze op den duur op verschillende positie's stuk gaan. Hierbij enkele voorbeelden 1) Er kan een lek onstaan tussen koelwater en cilinder (als het koelwater in de cilinder terecht komt krijgt men een witte rook uit de uitlaat) 2) Er kan water bij de olie terecht komen waardoor bij de oliepeilstok een witte drap te zien is. 3) Er kan olie bij het koelwater terecht komen waardoor het koelwater een witte smurrie wordt.4) De koppakking kan ook kapot zijn tussen twee cilinders in.Zo zijn er dus meerdere mogelijkheden bij een lekke koppakking er wordt dan ook geadviseerd bij twijfel van te voren de compressie te meten.Hebt u hierbij bij twee cilinders een lage tot geen compressie is de koppakking waarschijnlijk tussen de twee cilinders stuk. Dus langs de olie en koelvloeistof afdichtingen worden ook de cilinders afgedicht voor de compressie.


De welbekende 4 cilinder koppakking
Hoe gaan we te werk: In het kort,Als eerste maken we de accu klem los om sluiting te voorkomen daarna tappen we het koelsysteem af u verwijderd alles wat verwijderd moet worden om de cilinderkop te kunnen demonteren.zoals inlaat en uitlaat spuitstuk etc Let daarbij natuurlijk wel op dat de distributieriem op tijd staat voordat u deze demonteerd zodat u bij het monteren van de cilinderkop weet hoe deze moet staan.