Kan dit? 5e versn. kapot na nieuwe aandrijfassen!

Versnellingsbakken, assen, koppelingen, stuurinrichting, remmen, wielophanging, etcetera
Forumregels
-Vermeld het type/model(!!) Renault in de posting
-Vul svp de gevraagde gegevens aan
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
chielv
2-hit-miracle
2-hit-miracle
Posts in topic: 2
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 mar 2012 10:09
Actief als: particulier

Kan dit? 5e versn. kapot na nieuwe aandrijfassen!

Bericht door chielv »

Grand Espace 2.0i 16v:
2001 :
Benzine / LPG :

Mijn homokineet maakte een tikkend geluid bij het in- en uitparkeren (dus als het stuur bijna volledig gedraaid was).
Heb ik laten repareren en om dat date doen hebben ze beide aandrijfassen vervangen.
Toen ik de auto terugkreeg vond ik dat de auto in de top van elke versnelling anders deed dan voorheen: het leek alsof die eerder op z'n top was (dus dat ik eerder moest schakelen). De toeren liepen soepel op tot ongeveer 80% van normaal en toen kreeg die het zwaarder/of eigenlijk werd het tijd om te schakelen.

Ik heb dit tegen mijn garage gezegd hij heeft ermee gereden (toen ik er niet bij was) en zei dat hij niets kon merken.
Ik zei het is echt zo: ik was toevallig de week ervoor (voor vervangen assen) nog in duitsland geweest en heb toen 185-190 gereden (voor 5 minuten en toen liep hij als een zonnetje (zit net drie maanden een nieuwe motor in - nadat schroef van distributiepully was losgetrild en in de cilinders had huisgehouden...)

Gisteren (dus met de nieuwe assen) was ik weer in duitsland, en toen wilde ik eigenlijk niet harder dan 170-175 rijden want dan werd het qua toeren/geluid echt onconfortabel... Nou ja ik reed 150 en opeens.. (600 KM van huis) klapt opeens de 5e versnelling er geheel uit tijdens het rijden, alsof ik mis-schakelde. Gelukkig heb ik rustig met 110 km/uur naar huis gereden in z'n 4e versnelling.

NU DE VRAGEN:
1) kan het vervangen van de aandrijfassen verkeerd zijn gedaan waardoor dit vreemde gedrag bij hogere toeren te verklaren is?

2) Kan dit dan de oorzaak zijn dat de 5e versnelling het geheel niet meer doet?

Ik hoor graag jullie mening (want mijn garage gaat me vandaag of morgen bellen over wat nu te doen, en ik wil weten of ik hem dit kan verwijten of dat het gewoon het zoveelste is wat kapot is gegaan).

m vr gr
Michiel Verbeek

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Rossy
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 1
Berichten: 2825
Lid geworden op: 30 sep 2004 00:34
Actief als: particulier
Locatie: Emmeloord

Re: Kan dit? 5e versn. kapot na nieuwe aandrijfassen!

Bericht door Rossy »

Eigenlijk kan het niet echt dat het vervangen van de assen een dergelijke klacht tot gevolg heeft.
Dit kan een ongelukkige samenloop van omstandigheden zijn.
Als de linker aandrijfas wordt vervangen dient de versnellingsbak opnieuw te worden afgevuld met de juiste olie, namelijk 75W80.
De aandrijfas dicht namelijk de versnellingsbak af met de ashoes.

Ook kan het voorkomen dat de moer welke het tandwiel van de 5e versnelling op zijn plek houdt losgelopen is.
Dit kan het uit de versnelling schieten veroorzaakt hebben.
Dit euvel is vrij eenvoudig op te sporen en te verhelpen door het deksel van de 5e versnelling los te nemen, het tandwiel terug te plaatsen, de moer terug te plaatsten en te borgen met een laspuntje.
Uiteraard dient dan ook de versnellingsbak opnieuw afgevuld te worden.
Echter vrees ik dat deze reparatie in dit geval niet mogelijk is daar er nog een flink stuk is doorgereden met een kapot tandwiel.
Om hier zeker van te zijn zal eerst de schade bekeken moeten worden.

Antonio.
Renault, a way of life!
-------------------------------------------------------------------------------------
Mijn auto's: R5 GTS Fashion '89, R5 GTX '87.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
chielv
2-hit-miracle
2-hit-miracle
Posts in topic: 2
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 mar 2012 10:09
Actief als: particulier

Re: Kan dit? 5e versn. kapot na nieuwe aandrijfassen!

Bericht door chielv »

Antonio,

Bedankt voor je snelle en heldere reactie.

Moet wel een beetje lachen hoor want je eindigt je post met "Renault. A new way of life!.. ik denk dan; "You are gosh darn right!" Een auto waar:
(- bij 140K LPG heb laten inbouwen - vandaar dat je blijft hopen dat het uiteindelijk over is met de kosten, maar dan komt dit)
- bij 175K de lamdasensor kapot is, (750 euro)
- bij 180K het uitlaatspruitstuk compleet door de midden scheurt, (900 euro)
- bij 185 K een schroef lostrilt van een pully v/d distributue die mijn motor compleet ruineert (3500 euro)
- bij 187 K de remleiding barst bij een beetje een noodstop (100 euro)
- bij 193 K nieuwe aandrijfassen nodig heeft (500 euro)
- na de reparatie eigenlijk niet lekker meer loopt (??)
- en bij 197 K de 5e versnelling eraf trilt. (?? euro)
- maar ja wat een ruimte....
- maar toch: nooit meer een renault voor mij...

groeten
Michiel

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

grenouille
3-posting-rookie
3-posting-rookie
Posts in topic: 1
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 apr 2012 15:42
Actief als: particulier

Re: Kan dit? 5e versn. kapot na nieuwe aandrijfassen!

Bericht door grenouille »

even een vraag over het schroefde in de motor ik heb nu hetzelfde en mijn auto is bijna 6 jaar en wilde weten wat jou regeling is geweest met renault ik vind namelijk dat ze mij een nieuwe motor moeten geven ... maar ben dus nu net lid geworden of ik meer van dit soort problemen met schroefjes kan vinden
alfast bedankt
grenouille

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht