Renault Zoe: Betamax onder de EV's?

Plaats reactie

Topic author
Ad van der Meer
Lid
Lid
Actief als: particulier

Renault Zoe: Betamax onder de EV's?

Bericht door Ad van der Meer »

Het is altijd een risico om als early adopter een product te kopen. Je kunt zo maar een, technisch superieure, Betamax videorecorder kopen en er achter komen dat VHS toch de standaard word. Zolang je recorder kunt gebruiken waarvoor hij bedoeld is, het opnemen en afspelen van video, dan is er geen probleem. Echter, als je geen nieuwe cassettes meer kunt kopen en dus je oude banden tot het laatste strengetje moet verslijten, dan word het toch een stuk minder.

Renault heeft voor de Zoe voor AC laden gekozen, voor Level 2 (publieke laadpunten) maar ook Level 3 (snel) laden. Ze blijken nu echter de enigste en de vraag stelt zich of aanbieders van snellaadinfrastructuur ook in de toekomst nog 43 kW AC zullen blijven aanbieden. Dit blijkt b.v. uit dit bericht van Michiel Langenzaal van Fastned: https://twitter.com/melangezaal/status/ ... 2609182720.
Het lijkt erop dat Renault het ook opgegeven heeft uit het feit dat de "nieuwe" Zoe niet meer 43 kW AC kan laden. Ik denk dat dit besluit allang genomen is en dat zou ook verklaren waarom Renault nooit in snellaadinfrastructuur geïnvesteerd heeft waar zusterbedrijf Nissan dat wel gedaan heeft.
De "nieuwe" Zoe kan echter ook niet DC snelladen, zo blijkt uit alle communicatie tot nu toe, en dat lijkt een fatale beslissing voor de Renault Zoe. Ik kan dit echter niet rijmen met wat informatie die ik vanmorgen gevonden heb. Het begon met een interview met medewerkster van de CHAdeMO organisatie: https://www.youtube.com/watch?v=ifAWc6O ... e=youtu.be In dit interview noemt zij een aantal projecten waarin multistandaard snelladers geplaatst gaan worden waarbij ook Renault partner is. (deze: http://inea.ec.europa.eu/download/proje ... _final.pdf en deze http://rapidchargenetwork.com/) Waarom zou Renault in deze projecten participeren als haar auto's niet kunnen snelladen?
Wat is er nu eigenlijk aan de hand? Mist Renault een visie of focus op de toekomst van EV's en snelladen? Laat Renault niet het achterste van de tong zien en komt er nog een verrassende mededeling? Deze onduidelijkheid is fnuikend voor de verkoop van de "oude" Renault Zoe. Met de kennis van vandaag zou ik twijfelen om een Renault Zoe te kopen. Ik verdom het om een stap terug te maken en een EV te kopen zonder snellaadfunctie, maar ik koop ook geen EV waarvoor de snellaadinfrastructuur in de toekomst onzeker is.
Onder het huidige aanbod van EV's en met de huidige stand van zaken van de snellaadinfrastructuur is de Renault Zoe, na de Tesla Model S, nog steeds het beste aanbod omdat snel laden aan openbare laadpunten en snelladen aan snelladers combineert. Ik zou niet weten welke EV ik vandaag zou moeten kopen als ik (of een ander) mijn Renault Zoe in puin zou rijden.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Verwijderd 18461

Re: Renault Zoe: Betamax onder de EV's?

Bericht door Verwijderd 18461 »

1) Investeren in (snel)laadinfrastructuur: dit is - heel begrijpelijk - vanuit optiek van de meeste autofabrikanten een taak van anderen.
Renault investeert in andere markten wel mee in snellaadinfrastructuur, bijvoorbeeld in Groot-Brittanië.
Omdat er nergens snellaadpalen met uitsluitend 43 kW AC gekomen zijn, is er ook weinig zinnigs te zeggen over de kosten. Nu worden multichargers verkocht - die duur zijn door CCS/Chademo, 43 kW AC is slechts een fractie van de kosten van de totale paal.

2) De 'nieuwe' motor is denk ik ook een reactie op de vele klachten over de ZOE bij de launch: onmogelijk om op een gewoon stopcontact te laden etc. Daarnaast is in de markten die het verst zijn met laadinfrastructuur (Nederland en Noorwegen) 11 kW resp. 3,7 kW de norm. Voor beiden was de effectiviteit (en in het laatste geval ook de efficiëntie) van de ZOE-lader slecht. Netto haal je 8 kW op een standaard-laadpaal in Nederland.

De nieuwe motor past dus veel beter bij de aantallen laders. Het ontwikkeltraject bij een autofabrikant duurt vele jaren, de 'nieuwe' motor is dus al minstens 3 jaar geleden ontwikkeld. Ook toen ging bovenstaande op. De ZOE-verkopen blijven ver achter bij de verwachtingen, zeker ook in de "top-EV"-markten als NL en Noorwegen. Dat hing voor een groot deel samen met het moeilijke laadgedrag op laag vermogen. Nu dat met de nieuwe motor opgelost is, trekken hopelijk de verkopen aan. Ik zou eigenlijk wel over willen stappen naar de nieuwe motor, ook als ik daarmee de 43 kW-laadoptie verlies. De keren dat ik op 11 kW (of lager) laadt en dus profiteer van de verbeterde laadsnelheid zijn legio.

3) Het netto tijdsverlies tussen laden op 43 of 22 kW is best beperkt - zeker van oktober t/m maart (te koude accu voor 43 kW) en juli/augustus (te warm voor 43 kW).

Daarmee onderschrijf ik eigenlijk wel jouw analyse, Ad, dat de ZOE met 43 kW de Betamax onder de laders is. Technisch mooi voor elkaar, snelladers zouden een fractie kosten etc.
Doordat Chademo en CCS er zijn, zal er geen "AC-only" snellader komen. Renault zal in een ZOE 2 zeker moeten nadenken over het toevoegen van één van deze standaarden. De dubbel zo grote accu van de ZOE 2 wil tenslotte ook redelijk snel geladen worden. Aan de andere kant: wie wil er nog snelladen als je veel verder komt op één acculading?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Actief als: particulier

Re: Renault Zoe: Betamax onder de EV's?

Bericht door zoe2goe »

Aan de andere kant: wie wil er nog snelladen als je veel verder komt op één acculading?
DAT!
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Dit onderwerp heeft nog 20 niet getoonde antwoorden

Je moet ingelogd zijn om de reacties in dit onderwerp te kunnen bekijken.
Inloggen kan met de naam --> gastlezer <-- , wachtwoord --> gast <--.

Dit is om het dataverkeer veroorzaakt door robots te beperken,
zo proberen we het forum gratis te houden.

Registreer Aanmelden

Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

• Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken