Laadprobleem Zoe

Gebruikersavatar

MartijnEV
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 54
Berichten: 1548
Lid geworden op: 09 aug 2013 09:04
Actief als: particulier
Contacteer:

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door MartijnEV »

Dit is de aatste posting van de vorige pagina:

Control Pilot ramp-up komt ook voor bij de General Electric palen van LomboXnet in Utrecht. En ik meen het ook bij laadpalen in Duitsland meegemaakt te hebben. Wat het doel dient weet ik ook niet. Wat ik wel zeker weet is dat de controller in de LomboxNet GE laadpalen geleverd wordt door Last Mile Solutions. Ik ben daar binnenkort en dan zal ik navragen waarom er überhaupt gebruik wordt gemaakt van een CP ramp up in laadpaalcontrollers.

Verder: Ik blijf op het standpunt dat EV-Box bashing voor een groot deel onterecht is. Aangezien zij met 40.000+ geinstalleerde laadpalen veruit marktleider zijn, kom je ze het vaakste tegen, en dus in absolute gevallen merk je dan vaker een issue. Maar in procenten: dat valt nog te bezien. Ik ken EV-Box als een top bedrijf dat een zeer goede productkwaliteit nastreeft, en zeer bereidwillig is om issues goed op te lossen. Een Nederlands bedrijf om als Nederlander trots op te zijn: ze gaan met hun producten momenteel de hele wereld over. Breng ze anders eens een bezoekje in Amsterdam. Ze zitten in een prachtig pand op IJburg. :)
Google Maps kaart met alle snelladers in Nederland: http://www.chargefast.nl
Twitter: @MartijnEV

2013-2018: Renault Zoe Intens Q210 ZE40 - Bleu Energie
december 2018-heden: Jaguar I-Pace EV400 S - Fuji White

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 135
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door zoe2goe »

Dank voor het tegenwicht Martijn, dat waardeer ik heus. Ben het ook met je eens dat veel installaties natuurlijk in absolute zin ook het aantal problemen vergroot (dat kennen we ook bij de ZOEs, best verkochte BEV in de markten waar ze wordt verkocht!), maar dat is zeer oprecht niet mijn punt. Sommige dingen zijn gewoon raar of slecht geregeld, dat is geen "bashen". Ik hoor hier en een-op-een van iedereen terugkoppeling die duidt op "goede wil", en dat hoor ik ook in je antwoord ("nastreeft", "bereidwillig"). En dat is goed, top.

Aan mijn kant is het even zoals het is. Laten we het maar even houden op het verschil tussen willen en kunnen.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

PieterZoe
lid
lid
Posts in topic: 31
Berichten: 941
Lid geworden op: 04 jul 2013 13:40
Actief als: particulier

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door PieterZoe »

Eens met Martijn; dit is een Renaul-probleem.

In combinatie met de discussie over laadproblemen bij Fastned lijkt de volgende conclusie op z'n plaats.

Er zijn twee soorten Zoe's:
1. de oude 2013 Zoe's (waarvan een flink aantal van ons hun BCB hebben laten vervangen maar nog wel door het eerste type en met de oude software): die kunnen WEL bij alle EV-box en andere 11kw-laadpalen laden maar kunnen NIET bij de Fastned snelladers laden die aangesloten zijn op een middenspanningstrafo

2. de nieuwe Zoe's waarin een nieuwer type BCB zit, met nieuwere software: die kunnen NIET laden bij EV-box en andere 11kw laders die met te lage opstartvermogen beginnen en kunnen WEL laden bij FastNedladers in situaties met de lokale middenspanningstrafo

In mijn optiek is dit een probleem dat we structureel moeten aankaarten bij Renault NL. Bovenstaande laat zien dat Renault niet consequent haar product actualiseert: de auto wordt aangeboden met als eigenschap dat het over de range 3.7-43kw moet kunnen laden op 1- en 3-fasen.

Delen jullie die conclusie?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



hugovdw
lid
lid
Posts in topic: 46
Berichten: 136
Lid geworden op: 17 nov 2016 14:32
Actief als: particulier

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door hugovdw »

Renault NL belde me net en ze willen de Zoe weer teeug naar de werkplaats hebben voor verder onderzoek. Tevens zal LP24 een ander type laadpaal komen installeren en gaat Renault weer achter Nuon en EV aan... wordt vervolgd...
2020 Zoe -R50 First Edition

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 135
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door zoe2goe »

Ja en Nee Pieter. 13A is geen 3.7 kW. Maar ik geloof (weet niet zeker) dat het probleem ook bij 3 fasen speelt? Als we zelf graag analyses maken moeten we dat eigenlijk doen als Fivari, voor alle modellen. Te veel veronderstellingen anders. Helaas heb ik geen beschikking over een Fivari lader, noch over een 3 fase aansluiting :-(

Ook wens ik zelf altijd wel verschil te zien tussen de facto en de jura, maar een de jura briefje naar Renault deert natuurlijk niet!

Volgens mij hebben de R modellen geen van deze problemen, maar ook dat weet ik niet zeker. Aan de bovenkant doen ze sowieso geen 43, dus geen fastnedtjes zullen we maar zeggen, en aan de onderkant heb ik logs gezien in diepe kou tot 1 kW :-o
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

fivari
Lid
Lid
Posts in topic: 34
Berichten: 676
Lid geworden op: 21 okt 2013 11:23
Actief als: particulier
Locatie: Herent (Leuven, België)
Contacteer:

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door fivari »

Het echt smart maken van de laders met load balancing ligt eigenlijk voor de hand. De kost aan componenten hiervoor is zeer redelijk, maar de installatie wordt wel complexer omdat je op de relevant plaats de stroom moet meten. Als je niet altijd zeker bent van de 3x25A, zal dat niet in de laadpaal zelf zijn.
Onbegrijpelijk is dat wanneer een auto alleen laadt, de beschikbare stroom niet hoger kan dan die 12A = afgeronde 25/2 .
Een andere oplossing zou zijn om in plaats van de stromen te verdelen en vervolgens te laag uit te komen, de fazen verdelen.
Dus:
1 auto ==> 3x16A
meer auto's: tot 3 auto's op 1x16A.

Die 16A hoeft dan zelfs geen maximum te zijn. Maar in de praktijk zouden enkel de Tesla's en de Zoe's meer dan 16A kunnen trekken per fase.

PS: nog steeds geen kans gehad om de ondergrens van het driefasig laden te testen.
Renault Zoe Life, vanaf 31/12/2013
km-stand: 74.400 km op 20/06/2018 dus gemiddeld 16.400 km per jaar
Afbeelding zonder ladingsverliezen
www.fivari.be

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Hachy
Donateur
Donateur
Posts in topic: 93
Berichten: 811
Lid geworden op: 06 apr 2016 15:17
Actief als: particulier
Locatie: Apeldoorn

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door Hachy »

Nou nou wat een negativiteit allemaal. De 'schuldige' van dit probleem is niet zonder meer aan te wijzen, al blijf ik het apart vinden dat andere laadpaal leveranciers geen van alle dergelijke problemen lijken te kennen (reewoud, icu) ook niet met een 'achter de meter' opstelling. Het heeft de volle aandacht van Renault en ook van EVbox zo ik meen, dus ze komen er heus wel uit samen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Zoe Q210 @41kW en een Twizy Urban, goed te combineren met 13000 wattpiek aan zonnepanelen.

Kaart met 22kW/43kW AC oplaadpunten in Nederland en België: http://www.ac-lader.nl
Ik blog over goedkoop EV rijden: http://goedkoperrijden.blogspot.nl, en de http://laadpastop10.nl .
Twitter:@Hachy_1

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Hachy
Donateur
Donateur
Posts in topic: 93
Berichten: 811
Lid geworden op: 06 apr 2016 15:17
Actief als: particulier
Locatie: Apeldoorn

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door Hachy »

EVbox luistert overigens wel goed, vrijwel alle palen die ik heb doorgegeven als probleemgeval heb ik nu getest en daar laadt ik nu flawlessly zonder problemen. Apart hoor dit.
Zoe Q210 @41kW en een Twizy Urban, goed te combineren met 13000 wattpiek aan zonnepanelen.

Kaart met 22kW/43kW AC oplaadpunten in Nederland en België: http://www.ac-lader.nl
Ik blog over goedkoop EV rijden: http://goedkoperrijden.blogspot.nl, en de http://laadpastop10.nl .
Twitter:@Hachy_1

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 42
Berichten: 1876
Lid geworden op: 21 dec 2013 15:32
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door GertjanVB »

Met mijn oude ZOE heb ik de meeste problemen (als ik ze heb) op de EV-box. Fastned lukt bij mij, vingers crossed, meestal zonder problemen en ik heb een lastige tante in de vorm van de Allego snellader in Eindhoven die een zeer eigen wil heeft. Er zit naast EV-box zelf, natuurlijk ook nog een installateur en een eigenaar die alert voor updates moet zijn tussen. Als je die EV-boxen idd zo "high-tec" maakt en je je op twitter etc. zo hard op de borst slaat, dan moet je er ook aandacht aan geven en bovenop die installateur en mogelijke klachten zitten. Dat we Hachy nodig hebben om al die palen op nivo te krijgen is bedenkelijk, het "probleem" mag toch ondertussen wel bekend verondersteld worden en ook als het een ander "zijn schuld" is dan zou ik om mijn naam hoog te houden er bovenop zitten.

De klantenrelaties bij EV doet zijn werk goed want er zijn fervente aanhangers van EV-box hier. Maar ik zie hier in de buurt nog genoeg lamme EV-box-palen; Op de hoek hier zit installateur UNICA met een mooie EV-box voor de deur die het met mijn ZOE echt niet doet zolang die paal er staat. Bij het bedrijfsverzamelgebouw Brieltjespolder idem, bij het tankstation aan de bromtol idem enz. In Breda bij het ziekenhuis hebben ze een hele batterij EV-boxen geplaatst in de parkeergarage die het wel prima doen; het kan dus gewoon wel maar wijst in de richting van VPA-probleempalen.

Franse en Italiaanse auto's met electronica vroeger was ook een drama; moest van alles kunnen, maar ging vooral kapot of werkte niet; een raamslinger doet het altijd. Dus het beste is de KISS-methode toe te passen en van daaruit verbeteren, waarom gevraagd wordt en wat zinvol is en overbodige poespas achterwege te laten.

Dan hebben we het nog niet over de kruideniersmentaliteit die tot de 3*25A beperking heeft geleid. Het lijkt zinvol die abonnementskosten tegen het licht te houden zodat de kruideniers wat meer aandurven. Positief was het nieuws dat Q-park maar liefst 22kW -palen gaat installeren in hun garages; EV-boxen?
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kW | Tesla Model3 - maart 2019 - 75kW | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

MartijnEV
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 54
Berichten: 1548
Lid geworden op: 09 aug 2013 09:04
Actief als: particulier
Contacteer:

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door MartijnEV »

GertjanVB schreef:. Positief was het nieuws dat Q-park maar liefst 22kW -palen gaat installeren in hun garages; EV-boxen?
Nee, Lolo Smart of ICU
Google Maps kaart met alle snelladers in Nederland: http://www.chargefast.nl
Twitter: @MartijnEV

2013-2018: Renault Zoe Intens Q210 ZE40 - Bleu Energie
december 2018-heden: Jaguar I-Pace EV400 S - Fuji White

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



werikw
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 89
Lid geworden op: 29 dec 2015 23:45
Actief als: professional

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door werikw »

De ervaring die ik heb met Ev-box laadpunten is dat ze vaak het opstartvermogen te laag hebben ingesteld.Als je hierover beld met Ev-box word het probleem wel goed opgepakt en opgelost.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Hachy
Donateur
Donateur
Posts in topic: 93
Berichten: 811
Lid geworden op: 06 apr 2016 15:17
Actief als: particulier
Locatie: Apeldoorn

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door Hachy »

Vanavond hetzelfde rondje als zondag gedaan. Van de 5 doorgegeven EVBox probleem-palen hier in de buurt doen het er nu drie 100% OK. Die zijn dus onder handen genomen door EV-box en naar ik aanneem is daar het startvermogen van verhoogd.

2x dubbele gemeente-paal en 1x semi-public.
De andere 2 semi-public nog steeds disco.

@MartijnEV jij woont bij mij in mijn buurt.
Kan jij eens testen met jouw 'oude' zoe bij één van deze palen; volgens de theorie kan jij hier dus wél goed laden:

https://chargemap.com/points/details/va ... t-bankiers
https://chargemap.com/points/details/so ... -apeldoorn

Ik blijf het jammer vinden dat ze dat niet standaard gewoon doen ipv op individuele "piepsysteem" basis. Wat zoe2goe hierboven ook ergens zegt, ze horen toch te weten op wat voor soort net-aansluiting / meter ze zitten.

@PieterZoe even nog iets rechtzetten uit jouw post:

Zover ik tot nu toe kan beoordelen kunnen de nieuwe Zoe's inderdaad niet laden bij een deel van de 3-fase EV-boxen met lage opstartvermogens. Let op, bij veel single EV-boxen gaat het prima en ook op 11kW palen van andere partijen zoals Ecotap / ICU / EVnet kunnen wij prima laden!

@MartijnEV even terugkomend op jouw punt dat je EV-Box bashing voor een groot deel onterecht vindt;

Als je met zoveel geïnstalleerde laadpalen dan martkleider bent, neem dan álle EV rijders serieus en probeer pro-actief daar waar mogelijk het startvermogen gewoon op het maximum in te stellen wat voor die installatie is toegestaan. Volgens mij niet zo erg ingewikkeld als je je administratie een beetje op orde hebt. En goed voor de huidige Zoe rijders maar evt ook voor latere modellen EV's. Wat Gertjan ook zegt; alleen PR-technisch is het killing om vingertje te gaan wijzen naar Renault... hoe waar dit op specifieke punten dan ook moaf zijn, voor de beeldvorming van Zoe rijders over EV-boxen verandert dat niets aan de situatie.

@Zoe2goe: Dat 12,5A Minimum is voor zover ik weet dus alleen van toepassing in combinatie met EV-box hardware. Ik weet niet of de recente Zoe bij andere types laders ook dit startvermogen nodig heeft. Misschien kan hij niet met ramp-up omgaan <10A, who knows?
Zoe Q210 @41kW en een Twizy Urban, goed te combineren met 13000 wattpiek aan zonnepanelen.

Kaart met 22kW/43kW AC oplaadpunten in Nederland en België: http://www.ac-lader.nl
Ik blog over goedkoop EV rijden: http://goedkoperrijden.blogspot.nl, en de http://laadpastop10.nl .
Twitter:@Hachy_1

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

MartijnEV
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 54
Berichten: 1548
Lid geworden op: 09 aug 2013 09:04
Actief als: particulier
Contacteer:

Laadprobleem Zoe

Bericht door MartijnEV »

Hachy schreef:
@MartijnEV jij woont bij mij in mijn buurt.
Kan jij eens testen met jouw 'oude' zoe bij één van deze palen; volgens de theorie kan jij hier dus wél goed laden:

https://chargemap.com/points/details/va ... t-bankiers
https://chargemap.com/points/details/so ... -apeldoorn
Goed plan, zal ik doen!
Hachy schreef: Wat zoe2goe hierboven ook ergens zegt, ze horen toch te weten op wat voor soort net-aansluiting / meter ze zitten.
Nee, want EV-Boxen worden vaak verkocht en geïnstalleerd door elektrotechnische installateurs. Zíj weten wel welle netaansluiting er zit, maar zij beheren niet de firmware van de EV-Box, die wordt 'af-fabriek' met standaard settings geleverd. En kan dus later wel door EV-Box vanuit hun backoffice worden beheerd.
Hachy schreef: @MartijnEV even terugkomend op jouw punt dat je EV-Box bashing voor een groot deel onterecht vindt;

Als je met zoveel geïnstalleerde laadpalen dan martkleider bent, neem dan álle EV rijders serieus en probeer pro-actief daar waar mogelijk het startvermogen gewoon op het maximum in te stellen wat voor die installatie is toegestaan.
Daar ben ik het niet helemaal mee eens, een standaardinstelling op hoog zetten is geen verplichting, want beginnen met een laag startvermogen is gewoon volgens de Modus 3 normering. Ook General Electric (LomboXnet) palen werken met ramp-up.
Wel ben ik het er mee eens dat men zo goed mogelijk een workaround* moet toepassen in de periode dat het aan de auto-kant nog niet is opgelost. De bel-en-wij-stellen-het-op-12A-in procedure is in ieder geval iets.

*) zoals Fastned ook een workaround toepaste toen het harmonic filter-issue aan het licht kwam
Hachy schreef: Volgens mij niet zo erg ingewikkeld als je je administratie een beetje op orde hebt.
Klopt.
Hachy schreef: PR-technisch is het killing om vingertje te gaan wijzen naar Renault...
Doet EV-Box dat dan? Heb je een voorbeeld van een berichtje? Dat zouden ze inderdaad zo expliciet beter niet kunnen doen.

Hachy schreef: Misschien kan hij niet met ramp-up omgaan <10A, who knows?
Daar ligt dus het probleem: de Zoe kan het wel, want oudere types kunnen het. En dat is ook volgens Modus 3. De reden waarom Renault dat in de recente software heeft gewijzigd is nog een raadsel. Hopelijk hoort een van ons snel wat de reden is. Wie vraagt het eens als ze RNL Klantrelaties aan de telefoon hebben?
Google Maps kaart met alle snelladers in Nederland: http://www.chargefast.nl
Twitter: @MartijnEV

2013-2018: Renault Zoe Intens Q210 ZE40 - Bleu Energie
december 2018-heden: Jaguar I-Pace EV400 S - Fuji White

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

jdgh72
Lid
Lid
Posts in topic: 20
Berichten: 95
Lid geworden op: 13 jul 2014 12:45
Actief als: particulier
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door jdgh72 »

Ik ben het eens met MartijnEv. Wat je ook vindt van de oplossingen die EV-box heeft gekozen in hun laadpalen, zolang het gedag binnen het protocol blijft kan je dit laadprobleem moeilijk toeschrijven aan EV-box.
De Kameleon lader van de ZOE is enerzijds een groot voordeel voor laadgemak en vooral ook laadvermogen. De keerzijde blijkt wel dat de lader complex en eigenzinnig is en tot veel problemen leidt. Dat hoeft niet een groot probleem te zijn, een beetje pionieren bij de eerste generatie is acceptabel, zolang er gezocht wordt naar oplossingen. Maar als je een nieuwe generatie ZOE uitbrengt en daarmee nieuwe problemen creëert dan vind ik dat op zijn minst suf, eerlijk gezegd zou Renault zich hiervoor moeten schamen. Bij mij knaagt dat ook aan het vertrouwen in het product.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Hachy
Donateur
Donateur
Posts in topic: 93
Berichten: 811
Lid geworden op: 06 apr 2016 15:17
Actief als: particulier
Locatie: Apeldoorn

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door Hachy »

@MartijnEV: Op het moment dat EV-box de private geïnstalleeerde boxen in beheer neemt kunnen ze natuurlijk bij de aanvraag noteren welke netaansluiting erachter zit, dat is procesmatig op te lossen. EV-box voldoet aan de modus3 normen / protocollen, zeggen ze. En dat is wel een goed argument wat impliciet de onkunde van Renault aantoont, wat Jdgh72 ook aangeeft.

Blijft de vraag staan: waarom hebben nieuwe Zoe's bij andere palen deze problemen niet? Wat doet EV-box anders? Zijn de andere boxen simpelweg te dom / KISS concept wat zoe2goe predikt?

Op papier wijst EV-box natuurlijk niet naar Renault. Dat zou niet handig zijn. Voorbeeldje uit de mail staat een paar pagina's terug. Als je een beetje doorvraagt aan de telefoon dan gebeurt dit ook wel eens, en merk je 'irritatie' over de Zoe's met diens problemen op de EV-box. "Ah een Renault zeker" / "Renault doet iets raars" / "Renault houdt zich niet aan de standaarden" / Renault dit, Renault dat. Ik mis daar zelfreinigend vermogen, zo van 'goh wat kunnen wíj nou doen om onze verantwoordelijkheid te nemen met betrekking tot dit probleem. En dan verwacht ik íets meer dan de crappy workaround 'tijdens kantoortijden je storing melden en als je geluk hebt wordt het laadvermogen aangepast en is je probleem weg'.

Maar misschien heb ik wel te hoge verwachtingen van een marktleider met maar liefst 40.000 laadpunten en een prachtig mooi kantoor ;)
Zoe Q210 @41kW en een Twizy Urban, goed te combineren met 13000 wattpiek aan zonnepanelen.

Kaart met 22kW/43kW AC oplaadpunten in Nederland en België: http://www.ac-lader.nl
Ik blog over goedkoop EV rijden: http://goedkoperrijden.blogspot.nl, en de http://laadpastop10.nl .
Twitter:@Hachy_1

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 42
Berichten: 1876
Lid geworden op: 21 dec 2013 15:32
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door GertjanVB »

Wat jdgh ook zegt: beetje pionieren geeft niet. Je moet grenzen verkennen door er overheen te gaan en het hoogst haalbare te bereiken (Gilles Villeneuve was daar op zijn terrein meester :wink: ). Volgende stap is idd de wil om het op te lossen en dan het liefst samen op te lossen voor de beste oplossing. Die wil zie ik wel, af en toe moet er wat gepookt worden. Met een paar vasthoudende gebruikers met opbouwende kritiek moet er voldoende stimulans zijn....
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kW | Tesla Model3 - maart 2019 - 75kW | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Sordone
lid
lid
Posts in topic: 10
Berichten: 585
Lid geworden op: 11 jan 2015 12:22
Actief als: particulier
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door Sordone »

Vandaag een korte test kunnen doen met mijn instelbare mobiele 22KW lader bij een collega die een CEE stekker met drie fase 16A heeft.
Via CANZE de pilot uitgelezen en zowel op 11A en 12A op 3 fase kan ik met mijn Zoe laden. Het leek erop dat 10A niet ging maar dit heb ik niet kunnen uitlezen met CANZE ter controle. Ik moet wel zeggen dat vanmiddag mijn Zoe via Bochane de laatste update van de BCB software heeft gekregen in verband met laadproblemen bij Fastned. Ik zal eens kijken of ik een disco EV-box in de buurt van Ede/Arnhem kan vinden om daar te testen. Maar die moet dan wel heel laag ingesteld zijn om problemen te geven.
Renault Zoe Zen, blanc nagre. Q210 sinds December 2014. KM > 185k (Soh 90%). Frank & Anja. +Zero SR/S (8-2020)
Website: Mostaladda.eu voor EV apps en OpenChargeMap gpx bestanden. Landen bezocht met de Zoe: LU, BE, DE, FR, CH, IT.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

MartijnEV
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 54
Berichten: 1548
Lid geworden op: 09 aug 2013 09:04
Actief als: particulier
Contacteer:

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door MartijnEV »

Vandaag heb ik geladen op de Jaarbeurs P1 aan een 'vierkante' EV-Box - de stalen zuilvormige versie van EV-Box. Het laden begon met 3,9kW (dus 6Ampère) vanuit de CP (auto liet 40kW toe), en na precies 1 minuut schakelde het laadvermogen op naar 8kW (dus 12Ampère). Geen disco, gewoon aan één stuk door tot vol.
Dezelfde (probleemloze) laadervaring als bij de kunststof EV-Box bij mijn werkgever Oracle.
Ik heb een Zoe van november 2013 dus met het 'oude' type BCB. En volgens mijn dealer sinds vorige week met de allerlaatste softwareversie voor de BCB. Dit brengt bij mij tot de volgende analyse:
- oudere Zoe Q210 met oude versie BCB met nieuwste software (MartijnEV nu): geen disco bij dubbele 11kW EV-Boxen, wel issue bij middenspanning aangesloten Fastned stations
- oudere Zoe Q210 met oude versie BCB met oudere software (MartijnEV voorheen): geen disco bij dubbele 11kW EV-Boxen, wel issue bij middenspanning aangesloten Fastned stations
- oudere Zoe met nieuwe (vervangen) versie BCB met onbekende versie van de BCB software (HarmOtten): disco bij dubbele 11kW EV-Boxen, geen issue bij middenspanning aangesloten Fastned stations (heb ik dit juist, HarmOtten?)
- nieuwere Q210 Zoe met nieuwste versie BCB met dus nieuwste software voor de BCB (Hachy): wel disco bij dubbele 11kW EV-Boxen, geen issue bij middenspanning aangesloten Fastned stations

Er lijkt dus voor wat betreft het disco-probleem geen directe afhankelijkheid te zijn van de BCB softwareversie. De combinatie van BCB-hardwareversie en BCB-softwareversie bepaalt kennelijk of er een disco issue zal zijn of niet.
Eens/oneens? Opinies?
Google Maps kaart met alle snelladers in Nederland: http://www.chargefast.nl
Twitter: @MartijnEV

2013-2018: Renault Zoe Intens Q210 ZE40 - Bleu Energie
december 2018-heden: Jaguar I-Pace EV400 S - Fuji White

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

HarmOtten
Donateur
Donateur
Posts in topic: 60
Berichten: 1175
Lid geworden op: 27 okt 2013 23:03
Actief als: particulier
Locatie: Noord-Limburg

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door HarmOtten »

Als vervolg op de metingen van fivari op 1 fase, heb ik net als Sordone (zie 2 berichten hierboven) getest op 3 fasen met mijn ZOE:
10A ingesteld ==> CanZE geeft 0A, Available charging power 3.0kW, DC Power -0.2kW :?
12A ingesteld ==> CanZE geeft 11A, Available charging power 4.2kW, DC Power 4.0kW
13A ingesteld ==> CanZE geeft 12A, Available charging power 5.1kW, DC Power 5.1kW
14A ingesteld ==> CanZE geeft 13A, Available charging power 6.0kW, DC Power 5.6kW

Bij een instelling van 10A gaf zowel de fivari-charger als de auto aan dat er geladen werd, het ZE logo in de neus bleef blauw, maar de bekende fluittoon was niet hoorbaar, de resterende tijd gaf iets van 10 uur aan, en in CanZE kon je zien dat er geen stroom in de batterij ging. Heel vreemd.
Op 12A of hoger startte het laden probleemloos, al vind ik [Available charging power] erg laag :think:. Bv, 12A * 230V * 3 = 8.28kW
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 135
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door zoe2goe »

Thanks! Morgen maar eens induiken ;-)
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Nivve
lid
lid
Posts in topic: 12
Berichten: 524
Lid geworden op: 27 nov 2014 14:27
Actief als: particulier
Locatie: Ter Aar

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door Nivve »

Sordone schreef:Vandaag een korte test kunnen doen met mijn instelbare mobiele 22KW lader bij een collega die een CEE stekker met drie fase 16A heeft.
Via CANZE de pilot uitgelezen en zowel op 11A en 12A op 3 fase kan ik met mijn Zoe laden. Het leek erop dat 10A niet ging maar dit heb ik niet kunnen uitlezen met CANZE ter controle. Ik moet wel zeggen dat vanmiddag mijn Zoe via Bochane de laatste update van de BCB software heeft gekregen in verband met laadproblemen bij Fastned. Ik zal eens kijken of ik een disco EV-box in de buurt van Ede/Arnhem kan vinden om daar te testen. Maar die moet dan wel heel laag ingesteld zijn om problemen te geven.
Even een zijstapje, maar hoeveel kostte het updaten van je lader bij jou?
Aalsmeer rekende 74 euro voor het updaten van de firmware, waar ik hevig van schrok (ik wist de prijs pas toen ik de factuur onder ogen had). Ik wist al dat de kans klein was dat het zou helpen (gezien de oorzaak het filter zou zijn) en als ik wist dat dat meer dan 70 euro kost had ik dat nooit laten updaten. Voel me een beetje opgelicht waar ik bij sta.
EV rijder sinds 2015
Zoe 2013 - Q210 ZE40
Fluence 2011

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

fivari
Lid
Lid
Posts in topic: 34
Berichten: 676
Lid geworden op: 21 okt 2013 11:23
Actief als: particulier
Locatie: Herent (Leuven, België)
Contacteer:

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door fivari »

HarmOtten schreef:Als vervolg op de metingen van fivari op 1 fase, heb ik net als Sordone (zie 2 berichten hierboven) getest op 3 fasen met mijn ZOE:
10A ingesteld ==> CanZE geeft 0A, Available charging power 3.0kW, DC Power -0.2kW :?
12A ingesteld ==> CanZE geeft 11A, Available charging power 4.2kW, DC Power 4.0kW
13A ingesteld ==> CanZE geeft 12A, Available charging power 5.1kW, DC Power 5.1kW
14A ingesteld ==> CanZE geeft 13A, Available charging power 6.0kW, DC Power 5.6kW

Bij een instelling van 10A gaf zowel de fivari-charger als de auto aan dat er geladen werd, het ZE logo in de neus bleef blauw, maar de bekende fluittoon was niet hoorbaar, de resterende tijd gaf iets van 10 uur aan, en in CanZE kon je zien dat er geen stroom in de batterij ging. Heel vreemd.
Op 12A of hoger startte het laden probleemloos, al vind ik [Available charging power] erg laag :think:. Bv, 12A * 230V * 3 = 8.28kW
Dat jouw fivari (jij was de allereerste!) aangeeft dat er geladen wordt, wil eigenlijk gewoon zeggen dat de contactor werd aangetrokken en dat de stroom wordt vrijgegeven. Dat de auto vervolgens toch niet laadt, wordt niet gedetecteerd. De recentere modellen hebben een ingebouwde ampèremeter waarmee je zou kunnen nagaan of er werkelijk stroom loopt.

Bovenstaande ervaring is wel belangrijk. Het toont dat de Zoe het laden niet afkapt maar ook niet begint. Dit in combinatie met de ervaring van Martijn die vaststelt dat de geteste EV-box begint bij 6A en vervolgens opschaalt tot 12A.
Wat er volgens mij gebeurt: 10A of minder geeft geen aanleiding tot een fout, maar er wordt ook niet geladen. Pas wanneer de pilot aangeeft dat de stroom hoger mag, lijkt het laden te beginnen. Dat maakt het des te vreemder dat EV-boxen problemen geven. Want beginnen bij een lage stroom is volgens deze experimenten geen reden om het laden te stoppen.
@Martijn: Of had je ook bij 6A al een laadstroom?
Renault Zoe Life, vanaf 31/12/2013
km-stand: 74.400 km op 20/06/2018 dus gemiddeld 16.400 km per jaar
Afbeelding zonder ladingsverliezen
www.fivari.be

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

MartijnEV
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 54
Berichten: 1548
Lid geworden op: 09 aug 2013 09:04
Actief als: particulier
Contacteer:

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door MartijnEV »

Ja bij 3.9kW / 6A had ik al echte laadstroom naar de Zoe.
Ik begin het vermoeden te krijgen: zou het disco effect te maken kunnen hebben met de slechte cos-phi bij lage stroomsterkten? 'Meting' van blindvermogen die niet overeenstemt met waarde van de CP?
Google Maps kaart met alle snelladers in Nederland: http://www.chargefast.nl
Twitter: @MartijnEV

2013-2018: Renault Zoe Intens Q210 ZE40 - Bleu Energie
december 2018-heden: Jaguar I-Pace EV400 S - Fuji White

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Hachy
Donateur
Donateur
Posts in topic: 93
Berichten: 811
Lid geworden op: 06 apr 2016 15:17
Actief als: particulier
Locatie: Apeldoorn

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door Hachy »

Jongens top al die 'tests' van jullie! Samen geeft dit veel inzichten!

@MartijnEV bedankt voor de opsomming m.b.t. de verschillende modellen, ik sluit niet uit dat recente Zoe's ook last hebben van het Fastned probleem, zij het in mindere mate.

@Nivve moest je betalen voor die update? Is dat geen garantie kwestie?

@Sordone ik weet er nog wel een paar disco palen bijv deze en deze, kan je gelijk ff koffie komen drinken :)
Zoe Q210 @41kW en een Twizy Urban, goed te combineren met 13000 wattpiek aan zonnepanelen.

Kaart met 22kW/43kW AC oplaadpunten in Nederland en België: http://www.ac-lader.nl
Ik blog over goedkoop EV rijden: http://goedkoperrijden.blogspot.nl, en de http://laadpastop10.nl .
Twitter:@Hachy_1

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 135
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door zoe2goe »

Een andere theorie zou kunnen zijn dat EVBox palen niet opschalen als ze niet detecteren dat er stroom wordt afgenomen. Harm heeft eerder geconstateerd dat de detectie van afgenomen vermogen niet helemaal OK is en dat kan dan ook nog een rol spelen.

Ik laad zelf veel te weinig extern om fatsoenlijk te kunnen meten, maar ik zou wel een grafiekje in CanZE "experimental section" kunnen maken waarin alleen de pilot en het daadwerkelijk afgenomen vermogen staat. Zo'n theorie is dan in een wip getest.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Sordone
lid
lid
Posts in topic: 10
Berichten: 585
Lid geworden op: 11 jan 2015 12:22
Actief als: particulier
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door Sordone »

@Nivve. Er is met mij niet gesproken bij Bochane Arnhem over een factuur voor de firmware update. Ik had vantevoren wel een dossier bij Renault NL geopend.
Renault Zoe Zen, blanc nagre. Q210 sinds December 2014. KM > 185k (Soh 90%). Frank & Anja. +Zero SR/S (8-2020)
Website: Mostaladda.eu voor EV apps en OpenChargeMap gpx bestanden. Landen bezocht met de Zoe: LU, BE, DE, FR, CH, IT.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Nivve
lid
lid
Posts in topic: 12
Berichten: 524
Lid geworden op: 27 nov 2014 14:27
Actief als: particulier
Locatie: Ter Aar

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door Nivve »

Dan ga ik er straks maar even achteraan bellen. Anders moet ik maar even kijken of de ZE dealer in Gouda wat minder inhalig is.
Ga voor de zekerheid even langs Boskoop om nog even het snelladen te testen, dan kan ik gelijk aangeven dat het niet eens geholpen heeft ook (zit er dik in).
EV rijder sinds 2015
Zoe 2013 - Q210 ZE40
Fluence 2011

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 135
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door zoe2goe »

@Nivve Bochane Almere staat volgens mij wel goed bekend. Ik doe zelf zaken met Hans Jongerius in Gouda en ben daar zeer tevreden over. Geen ge-OH, de conversaties zijn kort en zakelijk, de koffie is gastvrij, de chef werkplaats aanspreekbaar en absoluut kundig, en als je eens wat vraagt (vb: "doe mij nou voor de lol eens een Twizy als vervangend vervoer"), dan doen ze dat ook als het kan, zonder doorzeuren. Ik heb overigens wel eens begrepen dat een software update van de BCB wel een klerewerkje is omdat de autospanningsvrij zou moeten worden gemaakt.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Nivve
lid
lid
Posts in topic: 12
Berichten: 524
Lid geworden op: 27 nov 2014 14:27
Actief als: particulier
Locatie: Ter Aar

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door Nivve »

Gouda is nog goed te doen vanaf mijn nieuwe woonplaats, dus zal daar eens kijken. Bedankt voor de tip!

Overigens kan ik nu niet meer laden op mijn werkadres. Dit zijn ook allemaal EVBoxen en vorig jaar werkte alles nog prima. Echter sinds dit jaar hebben ze de laadplekken uitgebreid (top!), echter de aansluiting is niet uitgebreid, dus zijn ze volgens EVBox allemaal op 6A gezet (Flop!).
Nu is de wijziging tegelijkertijd met de laatste firmware update van de lader, dus ik kan nu niet bepalen of ik zonder lader update nog wel of niet zou hebben kunnen laden hier (6A is wel héél weinig voor de Zoe denk ik).
Overgeens geen knipperlicht laden of zo, weigert gewoon te laden zonder foutmelding. Niets meer en niets minder.
EV rijder sinds 2015
Zoe 2013 - Q210 ZE40
Fluence 2011

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 135
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door zoe2goe »

Met het risico op het ontvangen van enige "flak" omdat het het om EV gaat: 6A?? Now really??? Even los van of je auto dat aankan of niet, een beetje karretje doet in de orde van 6 km/kWh, dus na een hele dag kneiterhard werken heb je maar liefst 50 km binnen, het equivalent van wel 3 liter peut. Wow. Just Wow.

Ik begrijp dat het 6A ook geldt als je maar met 2 auto's staat te laden? Bij het EVBox cluster in de Uithof parkeergarage stonden ze allemaal ten minste nog op een beetje capaciteit bij lage totaalbelasting. Zij het dat daar ook de hele keten rücksichloos naar iets van 3kW werd geramd als het te veel werd i.p.v het beschikbare maximaal te verdelen.

Iets slimmere load balancing dan gewoon maar alles op 6A zetten zou wel, nou ja, slim zijn. Oh wait. :fp:
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Hachy
Donateur
Donateur
Posts in topic: 93
Berichten: 811
Lid geworden op: 06 apr 2016 15:17
Actief als: particulier
Locatie: Apeldoorn

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door Hachy »

6A. Op een gemiddelde camping in the middle of nowhere krijg je meer. Zelfs de Renault granny charger doet al 10A. Misschien die maar meenemen en laden bij de e-Bikes in het fietsenhok. Of een klacht indienen dat je niet meer thuis komt nu je niet meer kunt laden op normale stroomsterkte.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Zoe Q210 @41kW en een Twizy Urban, goed te combineren met 13000 wattpiek aan zonnepanelen.

Kaart met 22kW/43kW AC oplaadpunten in Nederland en België: http://www.ac-lader.nl
Ik blog over goedkoop EV rijden: http://goedkoperrijden.blogspot.nl, en de http://laadpastop10.nl .
Twitter:@Hachy_1

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 42
Berichten: 1876
Lid geworden op: 21 dec 2013 15:32
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door GertjanVB »

Proef ik enig sarcasme in de laatste berichten..........

We hebben hier wel wat "moois" bij de veter, vasthouden heren, doorgaan, blijven reclameren. Ik zal ook even bij de lokale Unica vestiging hier op de hoek langs gaan, die hebben ook zo'n knipperpaal. Kijken hoe dat daar uitpakt.
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kW | Tesla Model3 - maart 2019 - 75kW | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



alexdepalex
Lid
Lid
Posts in topic: 10
Berichten: 89
Lid geworden op: 02 dec 2015 12:21
Actief als: particulier

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door alexdepalex »

Heijmans Nuon gaat dus inderdaad 2500 nieuwe laadpalen plaatsen in Limburg en Brabant. Het is mij alleen niet duidelijk of het nu om EVBox hardware gaat en gezien dit draadje hoop ik stiekem ook van niet :?

De combinatie Nuon-Heijmans plaatst 2.500 slimme laadpunten voor elektrische auto’s in Noord-Brabant en Limburg. Dit is de eerste grote aanbesteding buiten de Randstad waarbij er geen financiële bijdrage nodig is vanuit de overheid.

http://slimladenbrabant.nl/nuon-heijman ... aadpunten/
Zoe Intens QC, maart 2016

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



hugovdw
lid
lid
Posts in topic: 46
Berichten: 136
Lid geworden op: 17 nov 2016 14:32
Actief als: particulier

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door hugovdw »

Vervolg: auto staat sinds afgelopen zaterdag weer bij Bochane Almere waar ze in samenspraak/samenwerking met RNL een aantal analyses hebben uitgevoerd. Ze hebben zogezegd live-logs van het laden gemaakt en zien dat de auto laden afbreekt/afkeurt indien bepaalde waardes onder een bepaald percentage (20%) komt. Dit vergt een software-update die nog in de maak is en ze gaan morgen met RNL overleggen over hoe hier nu mee om te gaan. In de tussentijd heb ik een Nissan Leaf te leen (helaas niet met een Type2 stekker die ik wel als vaste kabel thuis heb), welke lelijk is, wel prima rijdt maar tergend langzaam laadt... Ben ik al ZE-fan? Nee, maar ik laat mijn andere auto wel voor alle korte stukjes staan als het met een EV te rijden is, dus dat zit al tussen de oren :-)

Wordt vervolgd.
2020 Zoe -R50 First Edition

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Hachy
Donateur
Donateur
Posts in topic: 93
Berichten: 811
Lid geworden op: 06 apr 2016 15:17
Actief als: particulier
Locatie: Apeldoorn

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door Hachy »

Ik heb wel een tijdelijke workaround oplossing voor RNL, geef de mensen die zich als probleemgeval gemeld hebben tijdelijk een 1-fase laadkabel ter beschikking. Kunnen ze in elk geval op die probleem laadpalen laden. Niet snel, maar 3,7kW is beter dan niets.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Zoe Q210 @41kW en een Twizy Urban, goed te combineren met 13000 wattpiek aan zonnepanelen.

Kaart met 22kW/43kW AC oplaadpunten in Nederland en België: http://www.ac-lader.nl
Ik blog over goedkoop EV rijden: http://goedkoperrijden.blogspot.nl, en de http://laadpastop10.nl .
Twitter:@Hachy_1

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



hugovdw
lid
lid
Posts in topic: 46
Berichten: 136
Lid geworden op: 17 nov 2016 14:32
Actief als: particulier

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door hugovdw »

Leuk voor RNL, maar heb geen auto gekocht om met dergelijke workarounds akkoord te gaan. Fiksen of vervangen.
2020 Zoe -R50 First Edition

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in