Megane III dci : controleer inspuiting & Luchtvervuiling

Zit het onder de motorkap en is het niet elektrisch ? Dan is dit de juiste rubriek
Plaats reactie

Topic author
Meganer
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 6
Berichten: 7
Lid geworden op: 04 dec 2015 23:22
Actief als: particulier

Megane III dci : controleer inspuiting & Luchtvervuiling

Bericht door Meganer »

Beste forummers,

Ik zal me eerst even voorstellen. Ik ben hans en al de nodige jaren een meganefan.

Tijdens alle probleempjes die ik ben tegengekomen door de jaren heb ik veel van dit forum gebruik gemaakt en heb ik veel geleerd. Waarvoor mijn dank aan iedereen die hier onbewust een bijdrage aan heeft geleverd.

Nadat ik mijn megane ii 2006, 1,5dci na 340.000km vorig jaar preventief heb verkocht heb ik een megane iii 1,5dci boseeditie gekocht. Een exemplaar uit 2012 met een k9k-626 blok.

Dit is al weer een jaartje geleden. Tot nu toe probleemloos gereden.

Vogige week kreeg ik de bekende melding - "controleer inspuitsysteem" en een dag later "controleer luchtkwaliteit" waarna de auto op limp home verder reed.

Bij het uitlezen kwamen de volgende fouten naar voren.
-
Multimediasysteem wordt niet herkend (altijd al zo geweest)
-
Dtc145392-circuit opname element drukverschil roetfilter.
Dtc038096-diagnoseverbinding voorgloeikastje.
Dtc1525f3-samenhang multiplexinformatie snelheids regelaar/begrenzer.

Die laatste zal een veiligheids beslissing zijn gok ik voorzichtig.

Nu wijst alles naar de bekende 2 slangetjes van de drukverschilsensor op het roetfilter.
Verder las ik de mogelijkheid van een vastzittende smoorklep in de uitlaat.
En als laatste deze zelfde sensor defect.

Nu heb ik de auto even op de brug gezet en de smoorklep loopt soepel met de hand.
Wanneer ik deze aktief test gaat hij ook netjes open en dicht.
De auto heeft verder geen startproblemen. Ook niet met vorst. Hoewel hij laatst wel een keer "bokte" bij het aanslaan. Ik heb hier toen echter geen aandacht aan besteed.

(Berekende) Opening van de klep staat op 66% bij stationair draaien.
Bij een gewongen regeneratie gaat hij braaf aan de gang. Ik heb de regeneratie onderbroken, maar kennelijk voldoet alles aan de voorwaarden om dit te kunnen doen.

Na het wissen van de storingen werkt alles weer normaal totdat je de snelweg opgaat met een warme motor.
Dan komt hij in eerste instantie weer met : controleer inspuitsysteem.
Echter pas op snelheid en bij warme motor. TOt die tijd rijdt hij als een jekko.

Nu zit de betreffende sensor op een rottige plaats. Met een camera heb ik een rood en zwart slangetje gezien. Als het ene slangetje rood is wil dit zeggen dat het een exemplaar is voor de modificatie ? De vervangende zijn zwart meen ik gelezen te hebben.

Op de tast zitten ze beiden echter vast en voelen niet poreus. Ook met wat trekken blijft alles vastzitten.

Op een poolse renaultsite las ik iemand met een vergelijkbare melding en die bleek twee defecte gloeibougies te hebben.

Voordat ik nu aannames ga doen en ook het vel van mijn handen af ga halen ben ik benieuwd of het probleem niet in het voorgloeisysteem kan zitten. Heeft iemand deze combi wel eens gezien ?

Kan ik de waardes die de sensor afgeeft ergens zien ? Dit zou kunnen aantonen dat deze nog niet dood is, of misschien toch een lekke slang wanneer waardes extreem afwijken of 0 zijn.

Bij defecte gloeibougies verwacht je al een fout na het starten en niet pas 30 minuten later op de snelweg.

Ik bedenk opeens dat ik de gloeibougies natuurlijk wel separaat (of per 2) kan testen.

Alle inzichten en ervaringen zijn welkom, ik hoor graag waar mijn logica het laat afweten ;-)

Alvast bedankt voor de reacties.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 3
Berichten: 15972
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Megane III dci : controleer inspuiting & Luchtvervuiling

Bericht door mechanic »

De gloeiers kun je inderdaad even doormeten,bij een 1.5dci geeft dit verder geen storing in motorloop of op je display.
Toch de slangen eens goed controleren.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Meganer
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 6
Berichten: 7
Lid geworden op: 04 dec 2015 23:22
Actief als: particulier

Re: Megane III dci : controleer inspuiting & Luchtvervuiling

Bericht door Meganer »

Beste mechanic,

Ik zal er morgen nog eens naar proberen te kijken.
Als het nog de originele slangen zijn kan het haast niet anders of ze gaan vroeg of laat voor problemen zorgen.

Ik laat het nog wel weten..

Tnx

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Meganer
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 6
Berichten: 7
Lid geworden op: 04 dec 2015 23:22
Actief als: particulier

Re: Megane III dci : controleer inspuiting & Luchtvervuiling

Bericht door Meganer »

Beste mechanic,

Ik heb afgelopen zaterdag toch op voorhand 2 nieuwe slangetjes gehaald.
Om er fatsoenlijk bij te komen heb ik de parafan moeten verwijderen.

Hierna bleek het rode slangetje half door aan de onderkant bij de bevestiging. Precies het deel waar ik niet bij kon om goed te voelen.

Bij het verwijderen ging hij doormidden.

Totaal iets van 2,5 uur werk. Mede door de slechte bereikbaarheid en de eerste pogingen zonder de parafan te verwijderen.

Fouten gewist en hij rijdt al weer enige dagen als een jekko.

Fout in voorgloeisysteem blijft nu ook weg.

Het enige wat me opviel is dat het verbuikt (volgens de boordcomputer) tijdens noodloop relatief laag is t.o.v. Normaal. Ook bij hogere snelheden.

Al met al probleem opgelost. En weer bedankt voor het meedenken.

Gr. Hans

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 3
Berichten: 15972
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Megane III dci : controleer inspuiting & Luchtvervuiling

Bericht door mechanic »

Goed werk :thumb:
En terugkoppeling wordt altijd gewaardeerd!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



mko
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 4
Berichten: 4
Lid geworden op: 07 mei 2017 08:51
Actief als: particulier

Re: Megane III dci : controleer inspuiting & Luchtvervuiling

Bericht door mko »

Ik heb hetzelfde probleem. Gloeibougies al vervangen.
Waar zitten de bewuste slangetjes? Kun je een foto sturen?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Meganer
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 6
Berichten: 7
Lid geworden op: 04 dec 2015 23:22
Actief als: particulier

Re: Megane III dci : controleer inspuiting & Luchtvervuiling

Bericht door Meganer »

Goede avond,

Bedankt voor de introductie en uitgebreide vraagstelling. Ik ben er nog niet uit hoe fotos te plaatsen vanaf mij iphone, dus ik gebruik links als dat is toegestaan.

Uitgaande van hetzelfde probleem en dezelfde oorzaak tref je hier een foto van het roetfilter. Zit recht achter het blok. Als je goed inzoomt moet je delen kunnen herkennen.

https://www.onderdelenlijn.nl/upload/pa ... arge/3.jpg

Om er fatsoenlijk bij te kunnen moet je echt de paravan verwijderen. Anders kan je het vergeten.

http://www.totalparts.nl/picture/holtro ... 5174-1.jpg

Daarna met lampje en eventueel een spiegeltje de sensor vinden, de kabel verwijderen (zorg dat de stekker heel blijft) en voorzichtig de bevestigingsmoer losdraaien.

De 2 slangetjes eerst halen bij renault omdat je anders alles dubbel kunt doen.

Bij mij zaten ze met klemmen vast. Zoiets als deZe:

http://siliconehose-uk.com/shop/9203-33 ... -37mm-.jpg

Daar ik er met gereedschap niet goed bij kon heb ik eea op gevoel gedaan.

Door met de vingers te draaien aan de klem (de juiste kant op) kunnen de slangetjes uiteindelijk losgedraaid worden. Als je huid problemen heeft met de klem wikkel dan een paar keer leukoplast of plijster om je vingens. Lekker stevig en goede grip.

Plaats daarna de nieuwe slangetjes (let op de juiste lengte en diameter) aan de sensor. Plaats de slangklemmen op de juiste plaatst over de slangen, bevestig de sensor weer op zijn plaats en glij dan voorZichtig de slangetjes weer op zn plaats. Bij mij gingen ze er vrij soepel op nadat ik de tules een beetje "nat" had gemaakt.

Sluit de kabel aan, controleer met de spiegel of alles zat zoals het zat en hermonteer de paravan.

Laat de betreffende foutcode wissen, doe een stukje snelweg en kijk of de melding wegblijft.

En nu maar hopen dat de klacht en oorzaak identiek zijn aan de mijne anders ben je een ervaring rijker en illusie armer.

Ik hoor het wel.

Succes er mee.

Gr.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



mko
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 4
Berichten: 4
Lid geworden op: 07 mei 2017 08:51
Actief als: particulier

Re: Megane III dci : controleer inspuiting & Luchtvervuiling

Bericht door mko »

Meganer, bedankt voor de uitgebreide informatie! Ik heb de slangetjes gevonden. Zijn nog erg soepel. Kan me bijna niet voorstellen dat die kapot zijn. Verschil met jou is dat mijn auto verder probleemloos loopt. Ik heb z'n chinees OBD uitleesapparaatje waarmee ik de storingscodes kan uitlezen en wissen. Zijn niet dezelfde codes als jij aangeeft. Bij mij gaat het steeds om iets met het circuit van de EGR klep. De EGR klep functioneert echter wel.
Op internet lees ik ook veel over een temperatuursensor na de turbo die defect zou kunnen zijn. Heb je enig idee waar deze kan zitten?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Meganer
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 6
Berichten: 7
Lid geworden op: 04 dec 2015 23:22
Actief als: particulier

Re: Megane III dci : controleer inspuiting & Luchtvervuiling

Bericht door Meganer »

Beste Mko,

Ik ben geen expert in deze, toevallig alleen een klusser die niet snel opgeeft.

Bij mijn eerste controle zagen de slangetjes er ook prima uit en waren soepel. Achteraf bleek toch dat 1 slangetje aan de voorkant (niet zichtbaar) aan de kant van het filter een ingebrand gaatje had. Bij het verwijderen trok ik hem doormidden. Het andere slangetje was ook nog prima. Ofwel 1 rot punt op een onzIchtbare en onvoelbare plaats.

Indien je twijfelt kan je ze voor de zekerheid vervangen. Wanneer 1 van de 2 slangetjes nog rood is betreft het mogelijk nog de originele en ga je vroeg of laat problemen krijgen. De originele vervangende slangen zijn beiden zwart. Naast de slangen kan ook de sensor nog defect zijn. In mijn geval had dit probleem wel een noodloop tot gevolg.

Wat ik ook weet is dat obd foutcodes je bij renault op het verkeede been kunnen zetten.

De door mij genoemde codes zijn van renault can/clip.

Mijn vorige megane kwam niet door de apk door een obd code mbt het motormanagement. Bleek achteraf een aircodruk sensor te zijn die feitelijk weinig met de motorloop te maken had.
Wil je door de apk, dan moet en zal je de airco repareren. Renault is bij de megane ii dci erg bezorgd over de temperatuur van de bestuurder.


Wil je meer informatie laat hem dan uitlezen bij renault, dan weet je voor een paar tientjes veel meer.

Egr kleppen willen wel eens blijven hangen, renault kan alle electrisch bewegende kleppen testen met de computer. Bij mij zit er ook nog een smoorklep in de uitlaat (ongeveer recht onder de armsteun) Deze wil door bijvoorbeeld pekel ook nog wel eens vast gaan zitten. Staat de auto niet op debrug dan is hij lastig te zien. Kan je er eenmaal bij dan kan je met de hand de gangbaarheid controleren.

De vraag is of jouw probleem extra vervuiling tot gevolg heeft waardoor je roetfilter bijvoorbeeld sneller verzadigd raakt. Of dat de fout tijdige regeneratie van het filter verhindert. Zit zon filter eenmaal te dicht dan kan je hem meestal afschrijven. Dat is een dure grap.

Voorichtig advies, rijdt er niet te lang mee door.
Op de gok zaken vervangen is uiteindelijk onnodig duur en geeft vaak niet het gewilde resultaat.

Misschien kunnen de experts hier er meer over Zeggen, maar zonder gedetailleerde info en een goed lopende motor wordt het denk ik koffiedik kijken.

Succes er mee. Groet.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Meganer
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 6
Berichten: 7
Lid geworden op: 04 dec 2015 23:22
Actief als: particulier

Re: Megane III dci : controleer inspuiting & Luchtvervuiling

Bericht door Meganer »

Ow ja. Wat die temperatuursensor betreft, ik gok voorzichtig dat het management de turbo niet meer zou gebruiken bij vreemde temperatuurwaarden. Dit om turbo schade te voorkomen. Als jij zegt dat de auto goed loopt, ook op lange stukken zou ik daar mijn geld niet op willen zetten.

Nogmaals op basis van logica en niet op basis van ervaring.

Suc6

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



mko
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 4
Berichten: 4
Lid geworden op: 07 mei 2017 08:51
Actief als: particulier

Re: Megane III dci : controleer inspuiting & Luchtvervuiling

Bericht door mko »

Nogmaals bedankt voor je uitgebreide antwoord. Ik ben net zo'n klusser als jou en weiger op te geven. Wil eerst alles zelf geprobeerd hebben voordat ik toch naar de dealer stap.
Klep in de uitlaat heb ik ook al paar keer problemen mee gehad door de pekel. Met WD40 wel weer gangbaar gekregen.
Slangetjes ga ik bestellen en vervangen uit voorzorg. Zit inderdaad nog 1 rode bij. Vind wel vreemd dat ik deze bij geen enkele webwinkel kan vinden (waar ik normaal al mijn spullen koop). Mocht dit niet helpen, dan maar bij de dealer aan de kast.

Groeten.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



mko
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 4
Berichten: 4
Lid geworden op: 07 mei 2017 08:51
Actief als: particulier

Re: Megane III dci : controleer inspuiting & Luchtvervuiling

Bericht door mko »

Inmiddels bij Renault dealer aan de kast geweest. Was overduidelijk, de oorzaak was de klep in de uitlaat. Bleek inderdaad compleet geblokkeerd te zitten. Meteen laten vervangen, maar dan ook bijna €400 lichter.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Arnold K
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 40
Lid geworden op: 23 aug 2016 11:01
Actief als: particulier

Re: Megane III dci : controleer inspuiting & Luchtvervuiling

Bericht door Arnold K »

Goedemiddag allen,

Zojuist is mijn Scenic 1.6DCI 2011 bij de garage geweest na een paar de melding te hebben gekregen: Stop, kans op motorschade en controleer regelaar. Daar bij werd bij uitlezen de melding gegeven: P0471 druk roetfilter (volgens mijn niet dezelfde als drukverschilsensor) en P1525 ingangssignaal tempomaat. Hieruit bleek na controle de smoorklep in de uitlaat vast te zitten, deze is vervangen.
Echter: Wederom storing, dus "cut out" valve niet de boosdoener(was wel defect). Heeft er iemand een idee? Lees veel over Temperatuursensor op Turbo en drukverschilsensor.......
De storing openbaart zich alleen op de snelweg rijdend met ingeschakelde cruisecontrol.
@ mod: heb een nieuw onderwerp aangemaakt.....indien niet correct, laat maar weten 8)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



wilmz
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 1
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 jun 2018 14:09
Actief als: particulier

Re: Megane III dci : controleer inspuiting & Luchtvervuiling

Bericht door wilmz »

Beste allen,
In het kort: Willem, sinds augustus 2017 eigenaar van een Megane Gt-line 1.5dci uit 2012. Lekkere auto.
Maar gaf vorige week ineens de melding: controleer inspuitsysteem. Een paar dagen later gevolgd door [controleer luchtverontreiniging oid].
Via het forum alhier kwam ik al snel op de meest voor de handliggende oorzaak, waarvoor dank.

Vandaag maar eens aan het prutsen gegaan. GELUKT :) Tenminste, eruit halen is gelukt, maar heeft wel een kleine 2 uur geduurd. Wat een shitplek is dat zeg.
Ik heb de verschillende stekkertjes die in de weg zaten ook maar even losgehaald om ruimte te maken. Dat hielp wel.
Ook het sensorhuisje zelf losgemaakt zodat ik het hele gevaarte alleen maar van het roetfilter hoefde los te trekken. Dat ging best aardig eigenlijk, toen er eenmaal ruimte was.
Zie foto's :)
IMG_20180604_125204.jpg
IMG_20180604_125212.jpg
IMG_20180604_125331.jpg
IMG_20180604_125343.jpg
IMG-20180604-WA0003.jpg
IMG-20180604-WA0005.jpg
nu nog ff nieuwe halen en plaatsen. To be continued

Edit: vervangend exemplaar gehaald voor de rooie (nu idd een zwarte gekregen, á 25€ :S).
Zat er vrij rap allemaal weer in en op.
Tipjes mijnerzijds:
- haal stekkertje los van de sensor
- schroef sensor los
- laat bij het demonteren de slangetjes aan de bovenzijde (bij de sensor) vastzitten, en probeer ze alleen van de roetfilter af te trekken.
- smeer bij monteren van nieuwe slangetjes klein beetje smeermiddel of afwasmiddel op de uiteinden van roetfilter-pijpjes en op het de onderste helft van de slangetjes. Je kunt zo wat makkelijker de slangetjes op de pijpjes schuiven, en het op z'n plek schuiven van de klemmetjes is ook wat makkelijker zo.

Nu alleen de storingen nog resetten, en hopefully is het dan weer voor elkaar.

(nu de remschijven nog vervangen ;))
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



ahavelaar
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 2
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 dec 2019 12:57
Actief als: particulier

Re: Megane III dci : controleer inspuiting & Luchtvervuiling

Bericht door ahavelaar »

Goedemiddag beste forumleden,

Bovengenoemd probleem doet zich sinds een aantal weken ook af en toe voor bij mijn Renault Megane 3 uit 2012.
Nu ben ik voornemens om eerst de twee beruchte slangetjes te vervangen, ik kan echter niet vinden waar deze slangetjes te koop zijn.
Kan iemand mij adviseren waar ik deze het beste kan halen?

Alvast bedankt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



jordi14
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 27
Lid geworden op: 27 dec 2018 22:57
Actief als: particulier

Re: Megane III dci : controleer inspuiting & Luchtvervuiling

Bericht door jordi14 »

Bij de dealer. Zie foto.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



ahavelaar
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 2
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 dec 2019 12:57
Actief als: particulier

Re: Megane III dci : controleer inspuiting & Luchtvervuiling

Bericht door ahavelaar »

Bedankt, hier kan ik wat mee.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



roesim
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 1
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 feb 2020 10:49
Actief als: particulier

Re: Megane III dci : controleer inspuiting & Luchtvervuiling

Bericht door roesim »

Goedemorgen alle,

ik denk dat ik hetzelfde probleem heb zoals hierboven met mijn Megane 1,5 dci uit 2013. Voordat ik hiermee aan de slag ga heb ik nog een vraag. Hoort het verlies in trekkracht tot ca. 2300 rpm hier ook bij? Dit beduidend minder als dat het was, daarboven 'trekt' die gewoon weer lekker door zoals het altijd was.

gr Roel

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



sjoerd44
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 2
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 mei 2020 19:04
Actief als: particulier

Re: Megane III dci : controleer inspuiting & Luchtvervuiling

Bericht door sjoerd44 »

hallo allen,

ondertussen is mijn Renault megane 1.5 dci uit 2012 ook aan beurt na 200 000 km op de teller te hebben.
heb zo'n beetje alle forums afgespeurd en de nodige informatie gevonden.
de codes die mij naar voren kwamen waren;
p 1496
p 1484
p 1485

af en toe wat vermogens verlies gehad en een lichte uitlaat geur bij het starten en wegrijden.

inmiddels heb ik de gloei bougies, de slangetjes met de sensor die aan de roetfilter zit vervangen (slangetjes waren inderdaad defect) en de egr klep schoongemaakt wat ook geen kwaad kon.
hierdoor was het vermogen verlies opgelost, helaas kwamen p 1484 en p 1485 terug met de melding contr inspuiting en luchtverontreiniging.
de uitlaatklep die in het middelste gedeelte zit gecontroleerd en die liep stroef, ook die maar vervangen.
nu blijft de code p 1485 terug komen met de melding controleer luchtverontreiniging.

ik vind het leuk om aan me eigen auto te sleutelen en de problemen op te lossen maar begin er nu toch wel klaar mee te worden, zat zelf aan de roetfilter zelf te denken of de werking van de egr klep onder de motorkap.

iemand nog ideeën of tips? hoor ze graag, alvast bedankt!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



sjoerd44
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 2
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 mei 2020 19:04
Actief als: particulier

Re: Megane III dci : controleer inspuiting & Luchtvervuiling

Bericht door sjoerd44 »

Roel lijkt er inderdaad op dat je dezelfde problematiek hebt, denk dat het die slangetje achter je motorblok zijn zoals op de foto's hierboven.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Renault47
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 524
Lid geworden op: 28 aug 2011 10:09
Actief als: particulier

Re: Megane III dci : controleer inspuiting & Luchtvervuiling

Bericht door Renault47 »

ik heb een tijdje terug een bijdrage van jan12 gelezen die de (beruchte) slangetjes van de druksensor met perslucht heeft doorgeblazen. Ik ben niet zo goed in het kopieren van linkjes maar is vast wel terug te vinden.
Renaults vroeger: Dauphine, R8 (2x), Caravelle, R16, R15, R25 2.2, Safrane 2.0, Vel Satis 2.0T, Vel Satis 3.5V6 initiale, nu Captur limited 0.9

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



WS87NL
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 1
Berichten: 14
Lid geworden op: 15 sep 2020 21:51
Actief als: particulier

Re: Megane III dci : controleer inspuiting & Luchtvervuiling

Bericht door WS87NL »

Hallo allemaal,
Nieuw hier, en uiteraard hetzelfde probleem..

Rij in een noodloop, storing P1525 Multiplex signalen cruise control/snelheidsbegrenzing.

Morgen naar de garage met de informatie die ik hierboven heb gevonden.. hoop dat het mee zal vallen.

ANWB heeft de melding al 1x gereset, maar na 10 km rijden sprong hij er weer in.

Edit: betreft een Megane 3 Grandtour 1.5 dCi Bouwjaar 2012

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



jordi14
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 27
Lid geworden op: 27 dec 2018 22:57
Actief als: particulier

Re: Megane III dci : controleer inspuiting & Luchtvervuiling

Bericht door jordi14 »

Een vraagje. Om de slangentjes te vervangen wat is de makkelijkste manier? Ik lees dat veel mensen de parafaan verwijderen. Zou het makkelijker zijn om op de brug te zetten?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

5tl
Lid
Lid
Posts in topic: 3
Berichten: 34
Lid geworden op: 19 jun 2008 23:31

Re: Megane III dci : controleer inspuiting & Luchtvervuiling

Bericht door 5tl »

Hallo mede forum leden,

Ook bij mij een Megane 1.5 dci met foutcodes.
Sinds een maand code P0299 (turbo onderdruk). Rode lampjes en "Stop risico op motorschade"melding.
Bij de garage gebracht die een aditief heeft toegevoegd aan de diesel om de boel eerst schoon te maken.
Ik had inderdaad extra zuinig gereden vanwege de belachelijk hoge brandstofprijzen. Nooit doen dus.
Zelf ook maar zo'n OBD2 lezer aangeschaft om de codes te kunnen lezen.
Daar stond na een paar weken ineens P1453 bij. Dit duidt op de beroemde slangen van de roetfiltersensor.
Op de tast ontdekt dat de linker slang geheel door midden was. Paravan gedemonteerd en vervangen.
Minder leuk klusje.
Maar de auto reed weer prima. Helaas wel weer na 3 kilometer met de P0299 turbodruk melding.
Nu moest de auto een week later naar de garage voor beurt en apk, en oplossen van dit probleem.
De voorgaande dag moest ik nog een kleine 200 km rijden, op de laatste 20 km hield ineens de turbo in boven de 2000 toeren.
Toch nog maar even uitgelezen.
Nu stond er ook code P242F bij de P0299 code.
Die P242F schijnt een verstopt roetfilter te zijn.
De garage suggereert dat het roetfilter vervangen zou moeten worden.
Dat is best een heel kostbaar grapje. Ik vraag mij eerder af waarom dat filter niet regenereert?
Kan dat door de haperende turbo komen? Of doordat de slang een tijdje stuk is geweest?
Iemand een idee wat bij kan dragen tot een oplossing?

Groeten,

Pim (5tl)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Pepone
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 1
Berichten: 1399
Lid geworden op: 20 mar 2020 16:20
Actief als: particulier
Locatie: Hollandscheveld Drenthe

Re: Megane III dci : controleer inspuiting & Luchtvervuiling

Bericht door Pepone »

De eerste vraag die bij mij opkomt: rij je veel korte stukjes?

Het “nieuwe rijden” is ook niet bevordelijk.
Te snel op schakelen, dus te laag in toeren houden.

Het roetfilter doet z’n werk pas bij 400 tot 600 graden.

Groet, Ron.


Groet, Ron.
Global Moderator renaultforum.nl
________________________________
Renault Zoe R135 Zen, 01-04-2020
Pack City
Z.E. 50 batterijkoop
Kleur: Blanc Glacier 369

________________________________

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

5tl
Lid
Lid
Posts in topic: 3
Berichten: 34
Lid geworden op: 19 jun 2008 23:31

Re: Megane III dci : controleer inspuiting & Luchtvervuiling

Bericht door 5tl »

Nee, lange stukken. 28000 per jaar. Dagelijks 60 km woon/werk.

Pim

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 3
Berichten: 15972
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Megane III dci : controleer inspuiting & Luchtvervuiling

Bericht door mechanic »

Zover ik me kan heugen kan er een geforceerde regeneratie gedaan worden door een garage.
Met een huis tuin en keuken obd stekker gaat dat niet.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

A110
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 449
Lid geworden op: 05 mei 2018 20:02
Actief als: particulier

Re: Megane III dci : controleer inspuiting & Luchtvervuiling

Bericht door A110 »

Als er ergens een storing in het systeem aanwezig is door een defect produceert de motor meer roet wat richting het roetfilter gaat.
Volgens mijn geheugen is de P0299 de elektroklep die bovenop het kleppendeksel gemonteerd zit. Deze regelt de turbodruk. Kijk ook goed of er geen verstopping zit in de vacuumslangen en plastic tuitje op de vacuumpomp dit kan ook de druk verminderen.

Laat eerst dit repareren daarna eens goed gaan rijden met de auto als er verder geen storingen aanwezig zijn of komen dan zal het roetfilter systeem zichzelf wel weer gaan schoonmaken. Tenzij het filter echt met teveel roet verstopt zit dan gaat het niet meer lukken en ontkom je er niet aan om het roetfilter te laten vervangen of door te laten spoelen bij een gespecialiseerd bedrijf zoals,

https://dpfservice.nl/
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl

Renault Clio Hybrid 140 Afbeelding

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

5tl
Lid
Lid
Posts in topic: 3
Berichten: 34
Lid geworden op: 19 jun 2008 23:31

Re: Megane III dci : controleer inspuiting & Luchtvervuiling

Bericht door 5tl »

Inmiddels is de regel motor van de variabele turbo vervangen. Evenals die electroklep waar een membraan in zit dat bij loslaten een t-stuk van die vacuüm slangen bleek te hebben verstopt. Dat T-stuk is ook weer schoon.
Foutcodes zijn gewist een ook niet meer terug na een paar dagen rijden. De Megane gaat sindsdien ook als de brandweer. Eigenlijk nog niet eerder zo'n vlotte reactie op het gaspedaal gehad.
Apk is ook weer voor een jaar geldig trouwens. Duimen dat het zo blijft!
Groeten, Pim

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht