Ik zal me eerst even voorstellen. Ik ben hans en al de nodige jaren een meganefan.
Tijdens alle probleempjes die ik ben tegengekomen door de jaren heb ik veel van dit forum gebruik gemaakt en heb ik veel geleerd. Waarvoor mijn dank aan iedereen die hier onbewust een bijdrage aan heeft geleverd.
Nadat ik mijn megane ii 2006, 1,5dci na 340.000km vorig jaar preventief heb verkocht heb ik een megane iii 1,5dci boseeditie gekocht. Een exemplaar uit 2012 met een k9k-626 blok.
Dit is al weer een jaartje geleden. Tot nu toe probleemloos gereden.
Vogige week kreeg ik de bekende melding - "controleer inspuitsysteem" en een dag later "controleer luchtkwaliteit" waarna de auto op limp home verder reed.
Bij het uitlezen kwamen de volgende fouten naar voren.
-
Multimediasysteem wordt niet herkend (altijd al zo geweest)
-
Dtc145392-circuit opname element drukverschil roetfilter.
Dtc038096-diagnoseverbinding voorgloeikastje.
Dtc1525f3-samenhang multiplexinformatie snelheids regelaar/begrenzer.
Die laatste zal een veiligheids beslissing zijn gok ik voorzichtig.
Nu wijst alles naar de bekende 2 slangetjes van de drukverschilsensor op het roetfilter.
Verder las ik de mogelijkheid van een vastzittende smoorklep in de uitlaat.
En als laatste deze zelfde sensor defect.
Nu heb ik de auto even op de brug gezet en de smoorklep loopt soepel met de hand.
Wanneer ik deze aktief test gaat hij ook netjes open en dicht.
De auto heeft verder geen startproblemen. Ook niet met vorst. Hoewel hij laatst wel een keer "bokte" bij het aanslaan. Ik heb hier toen echter geen aandacht aan besteed.
(Berekende) Opening van de klep staat op 66% bij stationair draaien.
Bij een gewongen regeneratie gaat hij braaf aan de gang. Ik heb de regeneratie onderbroken, maar kennelijk voldoet alles aan de voorwaarden om dit te kunnen doen.
Na het wissen van de storingen werkt alles weer normaal totdat je de snelweg opgaat met een warme motor.
Dan komt hij in eerste instantie weer met : controleer inspuitsysteem.
Echter pas op snelheid en bij warme motor. TOt die tijd rijdt hij als een jekko.
Nu zit de betreffende sensor op een rottige plaats. Met een camera heb ik een rood en zwart slangetje gezien. Als het ene slangetje rood is wil dit zeggen dat het een exemplaar is voor de modificatie ? De vervangende zijn zwart meen ik gelezen te hebben.
Op de tast zitten ze beiden echter vast en voelen niet poreus. Ook met wat trekken blijft alles vastzitten.
Op een poolse renaultsite las ik iemand met een vergelijkbare melding en die bleek twee defecte gloeibougies te hebben.
Voordat ik nu aannames ga doen en ook het vel van mijn handen af ga halen ben ik benieuwd of het probleem niet in het voorgloeisysteem kan zitten. Heeft iemand deze combi wel eens gezien ?
Kan ik de waardes die de sensor afgeeft ergens zien ? Dit zou kunnen aantonen dat deze nog niet dood is, of misschien toch een lekke slang wanneer waardes extreem afwijken of 0 zijn.
Bij defecte gloeibougies verwacht je al een fout na het starten en niet pas 30 minuten later op de snelweg.
Ik bedenk opeens dat ik de gloeibougies natuurlijk wel separaat (of per 2) kan testen.
Alle inzichten en ervaringen zijn welkom, ik hoor graag waar mijn logica het laat afweten

Alvast bedankt voor de reacties.