Startproblemen Grand Scenic 2.0 PH II LPG 2008

Zit het onder de motorkap en is het niet elektrisch ? Dan is dit de juiste rubriek
Plaats reactie

Topic author
Surfsub
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 18
Berichten: 22
Lid geworden op: 09 jun 2017 07:37
Actief als: particulier

Startproblemen Grand Scenic 2.0 PH II LPG 2008

Bericht door Surfsub »

Koude start op benzine erg problematisch.
Bougies- Bobines en injectoren inmiddels vervangen, probleem blijft. Op LPG rijdt auto prima!
Is er iemand die me verder kan helpen? Mijn eigen gedachten: BDP sensor?, brandstofpomp?, CPU? ....

Surfsub.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

RichTrip
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 6
Berichten: 3306
Lid geworden op: 11 dec 2009 10:35
Actief als: particulier
Locatie: Overijssel

Re: Startproblemen Grand Scenic 2.0 PH II LPG 2008

Bericht door RichTrip »

Benzinefilter gecontroleerd?
Nu: Twingo II 1.6 16V Renault Sport Gordini CUP 2011 Bleu Malte (TERNT)
Ex: Twingo II 1.2 16V Dynamique 2011 Rouge Dyna (TENNJ)
Ex: Grand Scenic 2.0 16V Serié Limiteé Tech Line LPG-G3 2006 Gris Beige (TEC66)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 2
Berichten: 15972
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Startproblemen Grand Scenic 2.0 PH II LPG 2008

Bericht door mechanic »

Het filter zit aan de pomp,in de tank mocht je voornrmens zijn deze te controleren.
Je kunt de brandstofdruk controleren,maar is enkel de start niet juist? Of draait dd motor op benzine zoiezo slecht?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Surfsub
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 18
Berichten: 22
Lid geworden op: 09 jun 2017 07:37
Actief als: particulier

Re: Startproblemen Grand Scenic 2.0 PH II LPG 2008

Bericht door Surfsub »

Na enkele minuten loopt hij vaak goed en verdwijnt de melding emissie probleem.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 2
Berichten: 15972
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Startproblemen Grand Scenic 2.0 PH II LPG 2008

Bericht door mechanic »

Zijn er foutcodes aanwezig,die geven vaak een richting.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Surfsub
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 18
Berichten: 22
Lid geworden op: 09 jun 2017 07:37
Actief als: particulier

Re: Startproblemen Grand Scenic 2.0 PH II LPG 2008

Bericht door Surfsub »

Zal ze even opvragen bij de garage. Zij dachten nl nu ook aan filter van opvoerpomp in de tank. Of een nwe. pomp maar dat is kostbaar.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Surfsub
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 18
Berichten: 22
Lid geworden op: 09 jun 2017 07:37
Actief als: particulier

Re: Startproblemen Grand Scenic 2.0 PH II LPG 2008

Bericht door Surfsub »

motormanagement systeem:

p0300 verbrandingsprobleem herkend

p0302 verbrandingsprobleem cilinder 2 herkend

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Renault47
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 524
Lid geworden op: 28 aug 2011 10:09
Actief als: particulier

Re: Startproblemen Grand Scenic 2.0 PH II LPG 2008

Bericht door Renault47 »

even voor de goede orde: cilinder 1 zit aan de vliegwiel/versnellingsbak zijde. Cilinder 2 is dus de tweede vanaf rechts.
Renaults vroeger: Dauphine, R8 (2x), Caravelle, R16, R15, R25 2.2, Safrane 2.0, Vel Satis 2.0T, Vel Satis 3.5V6 initiale, nu Captur limited 0.9

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Surfsub
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 18
Berichten: 22
Lid geworden op: 09 jun 2017 07:37
Actief als: particulier

Re: Startproblemen Grand Scenic 2.0 PH II LPG 2008

Bericht door Surfsub »

Klopt inderdaad. Soms is het cilinder 2 en soms nr 3.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Surfsub
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 18
Berichten: 22
Lid geworden op: 09 jun 2017 07:37
Actief als: particulier

Re: Startproblemen Grand Scenic 2.0 PH II LPG 2008

Bericht door Surfsub »

Maandag brandstofpomp eruit. Heb'm gevonden onder rechtse achterbank stoel. Wist niet eens dat de stoelen er zo makkelijk uitgehaald konden worden. Wordt wel priegelen

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Surfsub
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 18
Berichten: 22
Lid geworden op: 09 jun 2017 07:37
Actief als: particulier

Re: Startproblemen Grand Scenic 2.0 PH II LPG 2008

Bericht door Surfsub »

Niets geks aan pomp kunnen vinden. Brandschoon en haalde makkelijk 3,5 bar. Probleem is nu wat duidelijker: bij 1e(koude start) slaat motor meteen aan maar loopt wel even onregelmatig. Daarna wanneer de motor niet echt meer warm is slaat de motor bijna niet aan. Advies garage na ook het www te hebben afgestruind is vervangen brandstof pomp compleet. No-cure-no-pay kennen ze niet dus dat wordt weer een dure!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

RichTrip
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 6
Berichten: 3306
Lid geworden op: 11 dec 2009 10:35
Actief als: particulier
Locatie: Overijssel

Re: Startproblemen Grand Scenic 2.0 PH II LPG 2008

Bericht door RichTrip »

Heb je al eens geprobeerd om de koude start te beginnen met een uitgeschakeld LPG systeem? Dus echt uitdrukken op het paneeltje in de auto en dan gaan starten?
Nu: Twingo II 1.6 16V Renault Sport Gordini CUP 2011 Bleu Malte (TERNT)
Ex: Twingo II 1.2 16V Dynamique 2011 Rouge Dyna (TENNJ)
Ex: Grand Scenic 2.0 16V Serié Limiteé Tech Line LPG-G3 2006 Gris Beige (TEC66)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Surfsub
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 18
Berichten: 22
Lid geworden op: 09 jun 2017 07:37
Actief als: particulier

Re: Startproblemen Grand Scenic 2.0 PH II LPG 2008

Bericht door Surfsub »

Het is een Renault G3 installatie die altijd eerst start op benzine en ik weet niet of ik gas geheel kan uitschakelen maar ik zal proberen of dat kan, bedankt voor de tip!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

RichTrip
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 6
Berichten: 3306
Lid geworden op: 11 dec 2009 10:35
Actief als: particulier
Locatie: Overijssel

Re: Startproblemen Grand Scenic 2.0 PH II LPG 2008

Bericht door RichTrip »

Bij mij zat er op het paneeltje in de auto (rond vierkant klein kastje, ongeveer 2,5 bij 2,5 cm) een knop waarmee je het systeem kon uitzetten. Er brandde dan 1 rode LED.
Nu: Twingo II 1.6 16V Renault Sport Gordini CUP 2011 Bleu Malte (TERNT)
Ex: Twingo II 1.2 16V Dynamique 2011 Rouge Dyna (TENNJ)
Ex: Grand Scenic 2.0 16V Serié Limiteé Tech Line LPG-G3 2006 Gris Beige (TEC66)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Surfsub
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 18
Berichten: 22
Lid geworden op: 09 jun 2017 07:37
Actief als: particulier

Re: Startproblemen Grand Scenic 2.0 PH II LPG 2008

Bericht door Surfsub »

Geprobeerd, geeft geen verandering.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



kaleido 1
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 2
Berichten: 1604
Lid geworden op: 18 mar 2015 10:16
Actief als: particulier

Re: Startproblemen Grand Scenic 2.0 PH II LPG 2008

Bericht door kaleido 1 »

Je brandstofpomp is niet het probleem , als hij 3.5 bar haalt , nieuwe pomp via duitse aftermarket handel 100 euro incl.
Ik denk dat je verstuivers of de klepzittingen het probleem zijn , laat koud eens compressie meten.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Surfsub
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 18
Berichten: 22
Lid geworden op: 09 jun 2017 07:37
Actief als: particulier

Re: Startproblemen Grand Scenic 2.0 PH II LPG 2008

Bericht door Surfsub »

Gasbougies, bobines en benzine injectoren zijn reeds vervangen. Compressie meten is een goed idee!
Gisteren besloten met garage preventief ook de bdp sensor te vervangen. Ondanks dat er 10 duizenden scenics rondrijden kan geen garage mij goed helpen(al doen ze wel hun best) Wordt al een aardige melkkoe.

Compressie gaan we meten.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Surfsub
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 18
Berichten: 22
Lid geworden op: 09 jun 2017 07:37
Actief als: particulier

Re: Startproblemen Grand Scenic 2.0 PH II LPG 2008

Bericht door Surfsub »

BDP sensor vervangen. Cilinder 2 iets minder compressie. Zou lopen op 3 poten bij koude start(op benzine) kunnen verklaren maar niet de start problemen als de motor lauw is. Hij slaat dan gewoon niet aan, pas na 10tallen seconden doorstarten...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Surfsub
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 18
Berichten: 22
Lid geworden op: 09 jun 2017 07:37
Actief als: particulier

Re: Startproblemen Grand Scenic 2.0 PH II LPG 2008

Bericht door Surfsub »

Update. Onlangs de pomp nog eens goed bekeken. Blijkt dat er aan de 4-polige stekker gerommeld is. Deze is niet meer helemaal fris. Kabel en stekkertje in de stekker op positie 4 zijn eens vervangen en eraan gesoldeerd. Zag er allemaal wat bruin uit(spanningsoverslag?).
Vandaag gaan we de stekker met kabels vervangen door een nieuwe originele van Renault. Tevens heeft de garage een andere pomp kunnen regelen om te proberen. Pfff ik hoop dat de aanhouder wint. Wordt vervolgt....

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

RichTrip
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 6
Berichten: 3306
Lid geworden op: 11 dec 2009 10:35
Actief als: particulier
Locatie: Overijssel

Re: Startproblemen Grand Scenic 2.0 PH II LPG 2008

Bericht door RichTrip »

Mooi dat de dealer op deze manier meewerkt, dat zie je vrijwel altijd anders.....
Nu: Twingo II 1.6 16V Renault Sport Gordini CUP 2011 Bleu Malte (TERNT)
Ex: Twingo II 1.2 16V Dynamique 2011 Rouge Dyna (TENNJ)
Ex: Grand Scenic 2.0 16V Serié Limiteé Tech Line LPG-G3 2006 Gris Beige (TEC66)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Surfsub
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 18
Berichten: 22
Lid geworden op: 09 jun 2017 07:37
Actief als: particulier

Re: Startproblemen Grand Scenic 2.0 PH II LPG 2008

Bericht door Surfsub »

Ben inderdaad erg blij met hun hulp, heb alleen de rekening nog niet gezien maar daar komen we wel uit ;-).

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Surfsub
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 18
Berichten: 22
Lid geworden op: 09 jun 2017 07:37
Actief als: particulier

Re: Startproblemen Grand Scenic 2.0 PH II LPG 2008

Bericht door Surfsub »

Helaas heeft niets gebracht. Nu las ik op Problemcar nog 2 mogelijke oorzaken. Defecte koelvloeistof sensor of een slecht relais van het Eurogas lpg systeem. We zoeken verder maar nu eerst mijn kachelweerstand vervangen die is na 1 1/2 jaar weer kapot het is nu brrr in de auto.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

RichTrip
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 6
Berichten: 3306
Lid geworden op: 11 dec 2009 10:35
Actief als: particulier
Locatie: Overijssel

Re: Startproblemen Grand Scenic 2.0 PH II LPG 2008

Bericht door RichTrip »

Wat vervelend. Ik heb zelf ook een keer problemen gehad met het LPG systeem. De dealer kon de oorzaak niet achterhalen. Uiteindelijk heeft een LPG specialist ontdekt dat er een kabelbreuk in 1 van de draden zat naar een LPG injector. Dat kwam door het schuren van de kabel langs het motorblok (te strakke montage).
Symptomen waren uitval van het LPG systeem (luide piep (alarm) en daarna rode LED op het LPG paneeltje) en soms dikke rookpluimen doordat de motor op een mengsel van benzine en LPG ging rijden.
Nu: Twingo II 1.6 16V Renault Sport Gordini CUP 2011 Bleu Malte (TERNT)
Ex: Twingo II 1.2 16V Dynamique 2011 Rouge Dyna (TENNJ)
Ex: Grand Scenic 2.0 16V Serié Limiteé Tech Line LPG-G3 2006 Gris Beige (TEC66)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Surfsub
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 18
Berichten: 22
Lid geworden op: 09 jun 2017 07:37
Actief als: particulier

Re: Startproblemen Grand Scenic 2.0 PH II LPG 2008

Bericht door Surfsub »

Het storing zoeken staat al wat langer op hold, de garage weet het ook even niet meer. Buiten het (warme)startprobleem rijdt de auto n.l. gewoon erg goed(ook op gas)Zelf nog wat geprutst en daarbij de MAP sensor gemold. Deze vervangen door een model van Vemo, die qua prijs te betalen was. Prijzen v.d. verschillende merken variëren van €65-185,=. Resultaat is verbluffend. Startprobleem is niet weg maar ineens schakelt de automaatbak fluweelzacht. Nooit gedacht dat een simpele sensor zoiets kon brengen. Deze week wordt m'n e-parkeerrem vervangen(die had ik al uit voorzorg liggen) en dan bekijken we nog wat zaken zoals het benzine adsorptiesysteem. Opmerkelijk is dat bij een slechte (warme)start er een sterke benzine geur hangt. Wordt vervolgt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Surfsub
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 18
Berichten: 22
Lid geworden op: 09 jun 2017 07:37
Actief als: particulier

Re: Startproblemen Grand Scenic 2.0 PH II LPG 2008

Bericht door Surfsub »

Elektrische parkeer rem vervangen ging redelijk vlot. Toen leiding van benzine absorptie filter los gegooid en auto even laten afkoelen tot lauw. Helaas bracht dit niets, startte nog steeds slecht alleen rook het nog meer naar benzine.
Inmiddels hebben we bijna alle betaalbare en bereikbare mogelijke storingsfactoren bekeken en uitgewisseld of vernieuwd. Enigste zinvolle optie is het kleppendeksel lichten maar dat is wel een erg dure ingreep. 1 Cilinder heeft gewoon wat minder compressie wat zou kunnen duiden op slijtage van klep/ klepzitting.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Surfsub
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 18
Berichten: 22
Lid geworden op: 09 jun 2017 07:37
Actief als: particulier

Re: Startproblemen Grand Scenic 2.0 PH II LPG 2008

Bericht door Surfsub »

Laatste update. Net voor mijn vakantie, eind mei 2018, ging de motor op 3 cilinders lopen en dit continu. Garage heeft nu definitief de conclusie gesteld dat de kop/ klep(pen) van cilinder 3 defect zijn. Na wat rondsurfen blijkt dat je de kop voor rond de € 2.500,= kunt laten repareren en prepareren speciaal voor lpg. Ik durfde dit niet te investeren in de verder prima auto. Mijn jarenlange probleemloze japanners op gas doen mij beseffen dat Europese auto's zonder speciale voorzieningen gewoon niet 250.000-500.00 op LPG kunnen draaien, uitzonderingen daargelaten natuurlijk. Uiteindelijk na veel ergernissen en kosten gezwicht en voor een Grand Scenic 1.6dCi diesel. Segerink en Wolbers waar mijn lpg Scenic vandaag kwam legden een prima voorstel neer. 1000km op een tank is ook wel lekker.

Eric.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



kaleido 1
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 2
Berichten: 1604
Lid geworden op: 18 mar 2015 10:16
Actief als: particulier

Re: Startproblemen Grand Scenic 2.0 PH II LPG 2008

Bericht door kaleido 1 »

Succes met de nieuwe aanwinst.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

RichTrip
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 6
Berichten: 3306
Lid geworden op: 11 dec 2009 10:35
Actief als: particulier
Locatie: Overijssel

Re: Startproblemen Grand Scenic 2.0 PH II LPG 2008

Bericht door RichTrip »

Succes met de nieuwe wagen. Ik denk dat je gewoon pech hebt gehad. De 2.0 16V motoren zijn normaal gesproken prima geschikt voor LPG. Heb er zelf twee van gehad. Die hadden welliswaar beide geen 200.000 km gereden, maar het ging prima.
Nu: Twingo II 1.6 16V Renault Sport Gordini CUP 2011 Bleu Malte (TERNT)
Ex: Twingo II 1.2 16V Dynamique 2011 Rouge Dyna (TENNJ)
Ex: Grand Scenic 2.0 16V Serié Limiteé Tech Line LPG-G3 2006 Gris Beige (TEC66)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Surfsub
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 18
Berichten: 22
Lid geworden op: 09 jun 2017 07:37
Actief als: particulier

Re: Startproblemen Grand Scenic 2.0 PH II LPG 2008

Bericht door Surfsub »

Gaat lukken. De 1.6dci is een erg zuinige en schone auto. Laten we hopen dat diesel de komende jaren niet een melkkoe wordt en gewoon moet uitsterven. Electrisch is voor de gewone man nog niet te betalen. Caravam trekkers kunnen er ook niets mee. Wellicht dat de waterstof brandstofcel iets wordt? BTW had altijd wel veel op met LPG ivm schone uitstoot. Helaas heeft m'n Scenic maar net de 255.000km aangetikt. Mijn Vorige auto, een Subaru, heeft probleemloos 350.000 km gehaald. Allen bedankt voor de pogingen om mij van het juiste technisch advies te voorzien.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht