Benzinetank (en nu ook achteras) demonteren

Stel hier de overige vragen die met Twingo techniek te maken hebben.
Plaats reactie

Topic author
Rik H.
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 4
Berichten: 9
Lid geworden op: 17 jan 2019 19:09
Actief als: particulier

Benzinetank (en nu ook achteras) demonteren

Bericht door Rik H. »

Om mijn Twingo (1999) door de APK te krijgen moet er gelast worden in de buurt van de benzinetank. Die wil ik voor de veiligheid dus graag demonteren. Ik zie er echter nogal wat dingen voor zitten: aan de linkerzijde een stel remleidingen en in het midden de uitlaat en de handremkabels. Moet ik dat allemaal losmaken om de tank eronderuit te krijgen of is er een truuk waardoor het net gaat passen zonder alles te demonteren?

Ik hoor het graag!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Rik H.
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 4
Berichten: 9
Lid geworden op: 17 jan 2019 19:09
Actief als: particulier

Re: Benzinetank en achteras demonteren

Bericht door Rik H. »

Nou de tank is eronder weg. Werkwijze:
-wielbouten achterwielen hele slag losdraaien
-auto achter opbokken
-wielbouten verder losdraaien en wielen eraf halen
-accupolen los
-uitlaat losmaken (2 moeren achterbumper even losdraaien, dan heb je meer ruimte om de uitlaat te bewegen.
-handremkabels losmaken door de spanmoer wat los te draaien totdat de uiteindes van de kabels door de beugel kunnen.
-de kabels zitten nu nog vast aan een beugel. Losmaken door het kegelvormige busje met een tangetje samen te knijpen en door de opening van de beugel naar voren te duwen. Handremkabels uit de weg hangen.
-bouten van de tank gedeeltelijk losmaken.
-ronde luikje in de kofferbak open maken en het stekkertje van de tank halen door een lipje aan de zijkant van het stekkertje naar buiten te buigen en het stekkertje omhoog te bewegen.
-2 krikken onder de tank, één links en één rechts.
-vulhals losmaken van de beugel in de wielkast en het manchet bij de vuldop naar binnen duwen
-remleidingen aan de linkerzijde van de auto uit de klemmetjes wippen en een beetje aan de kant buigen.
-flexibele brandstofslangen uit een paar klemmetjes halen zodat je plek hebt om te manoeuvreren.
-tank voorzichtig laten zakken en goed kijken of alles vrij hangt.

Voor mij was het voldoende om de tank onder de auto te laten liggen maar dan wat verder naar voren te schuiven. Daardoor kreeg ik genoeg ruimte voor mijn laswerk en hoefde ik de leidingen niet los te nemen.

Nu alles eraf is zie ik dat de roest verder is dan gehoopt, dus de achteras gaat eraf. Vraagje: kan ik bij het demonteren van de veerpoten de veerspanning met een garagekrik opvangen of kan ik beter veerspanners gebruiken? Er lijkt niet veel spanning op de veren te zitten.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Renaultgekken
Lid - en hoppa, logo 2
Lid - en hoppa, logo 2
Posts in topic: 1
Berichten: 117
Lid geworden op: 04 jun 2005 23:14
Actief als: particulier
Locatie: IJmuiden
Contacteer:

Re: Benzinetank (en nu ook achteras) demonteren

Bericht door Renaultgekken »

De veerpoot achteras kun je compleet met veer en al loshalen van de auto.
Eens Renault gek altijd Renault gek
http://www.renaultvijf.nl of https://www.renaultvijf.nl/webwinkel

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Rik H.
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 4
Berichten: 9
Lid geworden op: 17 jan 2019 19:09
Actief als: particulier

Re: Benzinetank (en nu ook achteras) demonteren

Bericht door Rik H. »

Ok, even voor de zekerheid: op dit moment (opgebokt dus) hangt de achteras in zijn laagste positie. Staat er dan geen veerspanning meer op de achteras? Met andere woorden: zou ik de bevestiging (het scharnierpunt) van de as zo los kunnen maken zonder dat er plotseling iets losschiet? Want daar gaat het me om. Ik moet namelijk lassen aan het punt waar de as vastzit aan de auto. Alleen zit daar van alles in de weg, zoals bevestigingsplaat achteras en remleidingen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Rik H.
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 4
Berichten: 9
Lid geworden op: 17 jan 2019 19:09
Actief als: particulier

Re: Benzinetank (en nu ook achteras) demonteren

Bericht door Rik H. »

Hoera, de Twingo weer een verse apk! Man wat kunnen die dingen roesten! Maar goed, achteras eronder uit gesleuteld (inderdaad door de veerpoten los te halen en vervolgens de ophanging los te bouten. Die bouten waren al wat dunner geworden door de roest dus daar heb ik nieuwe voor gekocht (sterkte 10.9, belangrijk!).
Afbeelding

Rechter ophangpunt:
Afbeelding

Nog een keer rechts maar dan zonder achteras:
Afbeelding

De linkerkant lijkt mee te vallen maar de roest bleek uiteindelijk tot in de dorpel en de wielkast te zitten.
Afbeelding

Direct na het lassen. Ik heb er 2mm plaat in gelast dus het is een stuk steviger dan wat erin zat.
Afbeelding

Linksvoor in de bodemplaat zat er ook nog een verrassingsroestgat...alles zit weer dicht en is lekker stevig geworden!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht