Scenic 2 hoog stationair

Zit het onder de motorkap en is het niet elektrisch ? Dan is dit de juiste rubriek
Plaats reactie

Topic author
Martjello
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 9
Berichten: 9
Lid geworden op: 10 mei 2018 13:59
Actief als: particulier

Scenic 2 hoog stationair

Bericht door Martjello »

Goedemiddag,
Scenic 2 / 2003 2.0 16v benzine automaat

Graag jullie hulp/advies m.b.t. onderstaande.

Gisteren heb ik het gasklephuis los gehad ( niet de elektra) en gereinigd omdat het stationair toerental te hoog is (1000-1200 tpm.) Behalve dat weer is bewezen dat deze auto voor kleine handen is gemaakt is de actie goed gegaan. Alles weer knap in elkaar weten te krijgen . Probleem blijft echter bestaan. Sterker nog, als de motor lekker warm is stijgt het toerental tot 2200 tpm en valt dan terug naar 1700 tpm. Om hier vervolgens tussen te gaan blijven heen en weren. Na een nachtje slecht slapen hierover heb ik vanmorgen de boel weer even los gehad en nogmaals nog nauwkeuriger in elkaar gezet.
Probleem blijft, alhoewel ik de indruk heb dat het toch iets scheelde. En dat hoge 2200-1700 niet meer bereikt wordt.
Uiteindelijk toch maar even naar mijn lokale garage gegaan. Een eerste onderzoekje kwam uit op losse slang, zie afbeelding. Er zit nog een tule in dus hij is ergens afgebroken, ik vermoed van het inlaat spruitstuk. (zie afbeelding)

Er zijn echter o,niks afbeeldingen/filmpjes hiervan te vinden en de garage heeft pas op 21 augustus tijd.
Kennis gaf als tip aan dat het waarschijnlijk het stappenmotortje van de nullastregeling is. Ook hier kan ik niets over vinden.
Heeft iemand hier ideeën en/of informatie over??
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 4
Berichten: 15972
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Scenic 2 hoog stationair

Bericht door mechanic »

Is er 'valse lucht'?
De slang lijkt op de iets onduidelijkr foto op die van de carterventilatie.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Martjello
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 9
Berichten: 9
Lid geworden op: 10 mei 2018 13:59
Actief als: particulier

Re: Scenic 2 hoog stationair

Bericht door Martjello »

Dank je, er is geen hoorbare valse lucht maar er zal gerust ergens iets zijn. Rond het gasklephuis is er geen valse lucht.
Het is een dikwandige slang, ik schat de binnendiameter op 5mm. Buitenkant ca. 15mm, Heb nog betere afbeelding toegevoegd.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Martjello
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 9
Berichten: 9
Lid geworden op: 10 mei 2018 13:59
Actief als: particulier

Re: Scenic 2 hoog stationair

Bericht door Martjello »

Vandaag de auto bij de garage want de problemen blinven.
Alles gecontroleerd en doorgemeten. Geen vacuumlekkage oid. De computer verteld dat de gasklep voor 25% open moet gaan staan.
Het is natuurlijk een drive by wire systeem. Maakt het complex mogelink een massaprobleem van de motorstuurunit.
Iemand ideen???

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 4
Berichten: 15972
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Scenic 2 hoog stationair

Bericht door mechanic »

Is de gasklep gereset?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Martjello
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 9
Berichten: 9
Lid geworden op: 10 mei 2018 13:59
Actief als: particulier

Re: Scenic 2 hoog stationair

Bericht door Martjello »

Dank je, ik weet niet of hij gereset is. Wel is alles gecontroleerd op lekkage, wat er gelukkig niet is.
Alle sensoren zijn ook doorgemeten en goed.
Zo gauw de motor start verteld de computer dat er ipv de 10% die hij nodig heeft voor normaal stationair hij denkt dat hij 25% belasting heeft.
Hierdoor zet hij de gasklep dus verder open met hoger toerental tot gevolg.
Als je koud start loopt hij ca 1200 toeren stationair, na een stukje rijden ( en remmen!) gaat hij zagen tussen de 1750 en 2250 toeren.
Stop je en start je weer zonder aan de pedalen te zitten komt hij weer op een hoge 1200.
Trap je stilstaand een paar keer op de rem en trap je het gas in in Neutral dan gaat hij weer zagen.
Heb hem gister maar weer opgehaald en betaal nu alleen onderzoekskosten. Probleem is nog niet opgelost.

Garage denkt aan een massaprobleem op de computer of de motorstuurunit. Houdt voor hem in dat hij nog een paar uur zou moeten puzzelen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Renault47
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 524
Lid geworden op: 28 aug 2011 10:09
Actief als: particulier

Re: Scenic 2 hoog stationair

Bericht door Renault47 »

verandert het stationaire toerental wanneer je het gat van de losse slang dichthoudt? Wat het resetten betreft, als je het "eigen" gasklephuis van de auto schoonmaakt en weer terugplaatst, hoef je m niet te resetten met uitleesapparatuur. Wel heb ik bij mijn Vel Satis ook met 2.0 motor wel eens meegemaakt, dat het een paar minuten duurde voordat het motortoerental weer normale waarden aannam. Ook schijnt er een reset-procedure gasklephuis te zijn die als volgt gaat: auto op contact maar niet starten, na 5 seconden startkaart er weer uit; 3 minuten wachten; daarna weer op contact, na 5 seconden starten en vervolgens 5 minuten laten draaien. Ik hoop dat het werkt baat het niet het schaadt ook niet
Renaults vroeger: Dauphine, R8 (2x), Caravelle, R16, R15, R25 2.2, Safrane 2.0, Vel Satis 2.0T, Vel Satis 3.5V6 initiale, nu Captur limited 0.9

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Martjello
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 9
Berichten: 9
Lid geworden op: 10 mei 2018 13:59
Actief als: particulier

Re: Scenic 2 hoog stationair

Bericht door Martjello »

Dank je ga ik straks even proberen die reset procedure. Ben er inmiddels achter dat de losse slang ergens anders op thuishoort. Dat gat is echter professioneel afgedicht. Het losse slang mysterie acht ik opgelost.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Martjello
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 9
Berichten: 9
Lid geworden op: 10 mei 2018 13:59
Actief als: particulier

Re: Scenic 2 hoog stationair

Bericht door Martjello »

Helaas Renault47, deze manier van resetten verandert niets aan de situatie. Bedankt voor het meedenken.
Gewoon best wel jammer dat er zo weinig documentatie over is te krijgen voor de particulier.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Martjello
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 9
Berichten: 9
Lid geworden op: 10 mei 2018 13:59
Actief als: particulier

Re: Scenic 2 hoog stationair

Bericht door Martjello »

Mogelijke nieuwe ontwikkeling. Kennis adviseert om bij een Bosch Car Service te laten uitlezen, deze kijken "verder" in de motormanagement unit als met een normale uitleesunit. Hij verwacht dat het zeker een sensor is die niet goed meer is, MAP, BDP of Elektroklep, of ...
Geprobeerd bij zo'n Bosch garage te komen maar deze zitten de komende weken allemaal vol.
Zit nog niet mee.

Ondertussen de blazer weer aan de praat helpen. Schijnt door het vervangen van de kachelweerstand te kunnen? Snap het niet goed, als ik zoek zie ik een blok met aluminium lamellen en groene stekkers. Schijn wel even een geklooi te zijn om daarbij te komen.
Nu ontdek ik ook dat er met het zelfde plaatje gesproken worden over 2 verschillende onderdelen, kachelweer stand en aircoregelunit. Wat is hier het verschil tussen behalve de prijs? ca 25,- vs . ca 50,- ???
Iemand ervaring?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



stadium III
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 267
Lid geworden op: 22 nov 2015 19:24
Actief als: particulier

Re: Scenic 2 hoog stationair

Bericht door stadium III »

Kachel weerstand meestal de boosdoener
Laguna 3 2.0 Turbo BJ 2009
Megane 2 2.0 Cabrio BJ 2004

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Martjello
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 9
Berichten: 9
Lid geworden op: 10 mei 2018 13:59
Actief als: particulier

Re: Scenic 2 hoog stationair

Bericht door Martjello »

Kachelweerstand zojuist vervangen, stekker zat heel erg vast. Bleek en verbrande aansluiting te zijn op 1 pootje van de stekker. Functioneerde nog wel. Stekker gereinigd aangesloten. Alles lijkt te werken. Hoe warm mag zo'n weerstand worden? Werd eigenlijk redelijk snel behoorlijk heet.
Heeft overigens nog niet veel effect op het motor toerental... jammer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



stadium III
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 267
Lid geworden op: 22 nov 2015 19:24
Actief als: particulier

Re: Scenic 2 hoog stationair

Bericht door stadium III »

Die dingen worden bloed heet
Ik heb hem bij de 2 schoonouders helemaal doorgesoldeerd nooit geen probleem meer gehad
Laguna 3 2.0 Turbo BJ 2009
Megane 2 2.0 Cabrio BJ 2004

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 4
Berichten: 15972
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Scenic 2 hoog stationair

Bericht door mechanic »

De weerstand zit in een luchtkanaal geschroefd omdat deze zonder koeling inderdaad ernstig heet wordt.
Beste is om de stekker ook te vervangen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Martjello
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 9
Berichten: 9
Lid geworden op: 10 mei 2018 13:59
Actief als: particulier

Re: Scenic 2 hoog stationair

Bericht door Martjello »

Dank je, zal eens kijken hoe ik daar aan ga komen, Renault heeft de auto's gemaakt voor mensjes van 50cm hoog, niet voor mensen van 2 mtr. Vereist nogal wat van m'n lenigheid om erbij te komen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 4
Berichten: 15972
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Scenic 2 hoog stationair

Bericht door mechanic »

Wanneer het handschoenvak gedemonteerd is kom je er best prima bij. Stekker afknippen en nieuwe eraan solderen,komt vaak voor dat deze wegsmelt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht