Scenic 2 hoog stationair
Forumregels
- Vermeld het type Renault in de titel, liefst tussen [ haken ] aan het begin van de titel
- Geef zoveel mogelijk informatie over het betreffende model en jaartal, zodat er niet naar gevraagd hoeft te worden.
- Vermeld het type Renault in de titel, liefst tussen [ haken ] aan het begin van de titel
- Geef zoveel mogelijk informatie over het betreffende model en jaartal, zodat er niet naar gevraagd hoeft te worden.
-
Topic author - repeating visitor
- Posts in topic: 9
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 10 mei 2018
- Laatste bezoek: 31 aug 2019 12:04
- Actief als: particulier
Scenic 2 hoog stationair
Goedemiddag,
Scenic 2 / 2003 2.0 16v benzine automaat
Graag jullie hulp/advies m.b.t. onderstaande.
Gisteren heb ik het gasklephuis los gehad ( niet de elektra) en gereinigd omdat het stationair toerental te hoog is (1000-1200 tpm.) Behalve dat weer is bewezen dat deze auto voor kleine handen is gemaakt is de actie goed gegaan. Alles weer knap in elkaar weten te krijgen . Probleem blijft echter bestaan. Sterker nog, als de motor lekker warm is stijgt het toerental tot 2200 tpm en valt dan terug naar 1700 tpm. Om hier vervolgens tussen te gaan blijven heen en weren. Na een nachtje slecht slapen hierover heb ik vanmorgen de boel weer even los gehad en nogmaals nog nauwkeuriger in elkaar gezet.
Probleem blijft, alhoewel ik de indruk heb dat het toch iets scheelde. En dat hoge 2200-1700 niet meer bereikt wordt.
Uiteindelijk toch maar even naar mijn lokale garage gegaan. Een eerste onderzoekje kwam uit op losse slang, zie afbeelding. Er zit nog een tule in dus hij is ergens afgebroken, ik vermoed van het inlaat spruitstuk. (zie afbeelding)
Er zijn echter o,niks afbeeldingen/filmpjes hiervan te vinden en de garage heeft pas op 21 augustus tijd.
Kennis gaf als tip aan dat het waarschijnlijk het stappenmotortje van de nullastregeling is. Ook hier kan ik niets over vinden.
Heeft iemand hier ideeën en/of informatie over??
Scenic 2 / 2003 2.0 16v benzine automaat
Graag jullie hulp/advies m.b.t. onderstaande.
Gisteren heb ik het gasklephuis los gehad ( niet de elektra) en gereinigd omdat het stationair toerental te hoog is (1000-1200 tpm.) Behalve dat weer is bewezen dat deze auto voor kleine handen is gemaakt is de actie goed gegaan. Alles weer knap in elkaar weten te krijgen . Probleem blijft echter bestaan. Sterker nog, als de motor lekker warm is stijgt het toerental tot 2200 tpm en valt dan terug naar 1700 tpm. Om hier vervolgens tussen te gaan blijven heen en weren. Na een nachtje slecht slapen hierover heb ik vanmorgen de boel weer even los gehad en nogmaals nog nauwkeuriger in elkaar gezet.
Probleem blijft, alhoewel ik de indruk heb dat het toch iets scheelde. En dat hoge 2200-1700 niet meer bereikt wordt.
Uiteindelijk toch maar even naar mijn lokale garage gegaan. Een eerste onderzoekje kwam uit op losse slang, zie afbeelding. Er zit nog een tule in dus hij is ergens afgebroken, ik vermoed van het inlaat spruitstuk. (zie afbeelding)
Er zijn echter o,niks afbeeldingen/filmpjes hiervan te vinden en de garage heeft pas op 21 augustus tijd.
Kennis gaf als tip aan dat het waarschijnlijk het stappenmotortje van de nullastregeling is. Ook hier kan ik niets over vinden.
Heeft iemand hier ideeën en/of informatie over??
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 4
- Berichten: 16684
- Lid geworden op: 24 apr 2008
- Laatste bezoek: 14 mei 2025 11:51
- Actief als: particulier
- Locatie: Someren
Re: Scenic 2 hoog stationair
Is er 'valse lucht'?
De slang lijkt op de iets onduidelijkr foto op die van de carterventilatie.
De slang lijkt op de iets onduidelijkr foto op die van de carterventilatie.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - repeating visitor
- Posts in topic: 9
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 10 mei 2018
- Laatste bezoek: 31 aug 2019 12:04
- Actief als: particulier
Re: Scenic 2 hoog stationair
Dank je, er is geen hoorbare valse lucht maar er zal gerust ergens iets zijn. Rond het gasklephuis is er geen valse lucht.
Het is een dikwandige slang, ik schat de binnendiameter op 5mm. Buitenkant ca. 15mm, Heb nog betere afbeelding toegevoegd.
Het is een dikwandige slang, ik schat de binnendiameter op 5mm. Buitenkant ca. 15mm, Heb nog betere afbeelding toegevoegd.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - repeating visitor
- Posts in topic: 9
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 10 mei 2018
- Laatste bezoek: 31 aug 2019 12:04
- Actief als: particulier
Re: Scenic 2 hoog stationair
Vandaag de auto bij de garage want de problemen blinven.
Alles gecontroleerd en doorgemeten. Geen vacuumlekkage oid. De computer verteld dat de gasklep voor 25% open moet gaan staan.
Het is natuurlijk een drive by wire systeem. Maakt het complex mogelink een massaprobleem van de motorstuurunit.
Iemand ideen???
Alles gecontroleerd en doorgemeten. Geen vacuumlekkage oid. De computer verteld dat de gasklep voor 25% open moet gaan staan.
Het is natuurlijk een drive by wire systeem. Maakt het complex mogelink een massaprobleem van de motorstuurunit.
Iemand ideen???
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 4
- Berichten: 16684
- Lid geworden op: 24 apr 2008
- Laatste bezoek: 14 mei 2025 11:51
- Actief als: particulier
- Locatie: Someren
-
Topic author - repeating visitor
- Posts in topic: 9
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 10 mei 2018
- Laatste bezoek: 31 aug 2019 12:04
- Actief als: particulier
Re: Scenic 2 hoog stationair
Dank je, ik weet niet of hij gereset is. Wel is alles gecontroleerd op lekkage, wat er gelukkig niet is.
Alle sensoren zijn ook doorgemeten en goed.
Zo gauw de motor start verteld de computer dat er ipv de 10% die hij nodig heeft voor normaal stationair hij denkt dat hij 25% belasting heeft.
Hierdoor zet hij de gasklep dus verder open met hoger toerental tot gevolg.
Als je koud start loopt hij ca 1200 toeren stationair, na een stukje rijden ( en remmen!) gaat hij zagen tussen de 1750 en 2250 toeren.
Stop je en start je weer zonder aan de pedalen te zitten komt hij weer op een hoge 1200.
Trap je stilstaand een paar keer op de rem en trap je het gas in in Neutral dan gaat hij weer zagen.
Heb hem gister maar weer opgehaald en betaal nu alleen onderzoekskosten. Probleem is nog niet opgelost.
Garage denkt aan een massaprobleem op de computer of de motorstuurunit. Houdt voor hem in dat hij nog een paar uur zou moeten puzzelen.
Alle sensoren zijn ook doorgemeten en goed.
Zo gauw de motor start verteld de computer dat er ipv de 10% die hij nodig heeft voor normaal stationair hij denkt dat hij 25% belasting heeft.
Hierdoor zet hij de gasklep dus verder open met hoger toerental tot gevolg.
Als je koud start loopt hij ca 1200 toeren stationair, na een stukje rijden ( en remmen!) gaat hij zagen tussen de 1750 en 2250 toeren.
Stop je en start je weer zonder aan de pedalen te zitten komt hij weer op een hoge 1200.
Trap je stilstaand een paar keer op de rem en trap je het gas in in Neutral dan gaat hij weer zagen.
Heb hem gister maar weer opgehaald en betaal nu alleen onderzoekskosten. Probleem is nog niet opgelost.
Garage denkt aan een massaprobleem op de computer of de motorstuurunit. Houdt voor hem in dat hij nog een paar uur zou moeten puzzelen.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 1
- Berichten: 558
- Lid geworden op: 28 aug 2011
- Laatste bezoek: 13 apr 2025 10:25
- Actief als: particulier
Re: Scenic 2 hoog stationair
verandert het stationaire toerental wanneer je het gat van de losse slang dichthoudt? Wat het resetten betreft, als je het "eigen" gasklephuis van de auto schoonmaakt en weer terugplaatst, hoef je m niet te resetten met uitleesapparatuur. Wel heb ik bij mijn Vel Satis ook met 2.0 motor wel eens meegemaakt, dat het een paar minuten duurde voordat het motortoerental weer normale waarden aannam. Ook schijnt er een reset-procedure gasklephuis te zijn die als volgt gaat: auto op contact maar niet starten, na 5 seconden startkaart er weer uit; 3 minuten wachten; daarna weer op contact, na 5 seconden starten en vervolgens 5 minuten laten draaien. Ik hoop dat het werkt baat het niet het schaadt ook niet
Renaults vroeger: Dauphine, R8 (2x), Caravelle, R16, R15, R25 2.2, Safrane 2.0, Vel Satis 2.0T, Vel Satis 3.5V6 initiale, Captur limited 0.9, Kadjar 1.3 intens
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - repeating visitor
- Posts in topic: 9
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 10 mei 2018
- Laatste bezoek: 31 aug 2019 12:04
- Actief als: particulier
Re: Scenic 2 hoog stationair
Dank je ga ik straks even proberen die reset procedure. Ben er inmiddels achter dat de losse slang ergens anders op thuishoort. Dat gat is echter professioneel afgedicht. Het losse slang mysterie acht ik opgelost.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - repeating visitor
- Posts in topic: 9
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 10 mei 2018
- Laatste bezoek: 31 aug 2019 12:04
- Actief als: particulier
Re: Scenic 2 hoog stationair
Helaas Renault47, deze manier van resetten verandert niets aan de situatie. Bedankt voor het meedenken.
Gewoon best wel jammer dat er zo weinig documentatie over is te krijgen voor de particulier.
Gewoon best wel jammer dat er zo weinig documentatie over is te krijgen voor de particulier.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - repeating visitor
- Posts in topic: 9
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 10 mei 2018
- Laatste bezoek: 31 aug 2019 12:04
- Actief als: particulier
Re: Scenic 2 hoog stationair
Mogelijke nieuwe ontwikkeling. Kennis adviseert om bij een Bosch Car Service te laten uitlezen, deze kijken "verder" in de motormanagement unit als met een normale uitleesunit. Hij verwacht dat het zeker een sensor is die niet goed meer is, MAP, BDP of Elektroklep, of ...
Geprobeerd bij zo'n Bosch garage te komen maar deze zitten de komende weken allemaal vol.
Zit nog niet mee.
Ondertussen de blazer weer aan de praat helpen. Schijnt door het vervangen van de kachelweerstand te kunnen? Snap het niet goed, als ik zoek zie ik een blok met aluminium lamellen en groene stekkers. Schijn wel even een geklooi te zijn om daarbij te komen.
Nu ontdek ik ook dat er met het zelfde plaatje gesproken worden over 2 verschillende onderdelen, kachelweer stand en aircoregelunit. Wat is hier het verschil tussen behalve de prijs? ca 25,- vs . ca 50,- ???
Iemand ervaring?
Geprobeerd bij zo'n Bosch garage te komen maar deze zitten de komende weken allemaal vol.
Zit nog niet mee.
Ondertussen de blazer weer aan de praat helpen. Schijnt door het vervangen van de kachelweerstand te kunnen? Snap het niet goed, als ik zoek zie ik een blok met aluminium lamellen en groene stekkers. Schijn wel even een geklooi te zijn om daarbij te komen.
Nu ontdek ik ook dat er met het zelfde plaatje gesproken worden over 2 verschillende onderdelen, kachelweer stand en aircoregelunit. Wat is hier het verschil tussen behalve de prijs? ca 25,- vs . ca 50,- ???
Iemand ervaring?
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 2
- Berichten: 304
- Lid geworden op: 22 nov 2015
- Laatste bezoek: 30 mar 2025 20:57
- Actief als: particulier
Re: Scenic 2 hoog stationair
Kachel weerstand meestal de boosdoener
Laguna 3 2.0 Turbo BJ 2009
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - repeating visitor
- Posts in topic: 9
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 10 mei 2018
- Laatste bezoek: 31 aug 2019 12:04
- Actief als: particulier
Re: Scenic 2 hoog stationair
Kachelweerstand zojuist vervangen, stekker zat heel erg vast. Bleek en verbrande aansluiting te zijn op 1 pootje van de stekker. Functioneerde nog wel. Stekker gereinigd aangesloten. Alles lijkt te werken. Hoe warm mag zo'n weerstand worden? Werd eigenlijk redelijk snel behoorlijk heet.
Heeft overigens nog niet veel effect op het motor toerental... jammer
Heeft overigens nog niet veel effect op het motor toerental... jammer
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 2
- Berichten: 304
- Lid geworden op: 22 nov 2015
- Laatste bezoek: 30 mar 2025 20:57
- Actief als: particulier
Re: Scenic 2 hoog stationair
Die dingen worden bloed heet
Ik heb hem bij de 2 schoonouders helemaal doorgesoldeerd nooit geen probleem meer gehad
Ik heb hem bij de 2 schoonouders helemaal doorgesoldeerd nooit geen probleem meer gehad
Laguna 3 2.0 Turbo BJ 2009
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 4
- Berichten: 16684
- Lid geworden op: 24 apr 2008
- Laatste bezoek: 14 mei 2025 11:51
- Actief als: particulier
- Locatie: Someren
Re: Scenic 2 hoog stationair
De weerstand zit in een luchtkanaal geschroefd omdat deze zonder koeling inderdaad ernstig heet wordt.
Beste is om de stekker ook te vervangen.
Beste is om de stekker ook te vervangen.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - repeating visitor
- Posts in topic: 9
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 10 mei 2018
- Laatste bezoek: 31 aug 2019 12:04
- Actief als: particulier
Re: Scenic 2 hoog stationair
Dank je, zal eens kijken hoe ik daar aan ga komen, Renault heeft de auto's gemaakt voor mensjes van 50cm hoog, niet voor mensen van 2 mtr. Vereist nogal wat van m'n lenigheid om erbij te komen.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 4
- Berichten: 16684
- Lid geworden op: 24 apr 2008
- Laatste bezoek: 14 mei 2025 11:51
- Actief als: particulier
- Locatie: Someren
Re: Scenic 2 hoog stationair
Wanneer het handschoenvak gedemonteerd is kom je er best prima bij. Stekker afknippen en nieuwe eraan solderen,komt vaak voor dat deze wegsmelt.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 6 Reacties
- 248 Weergaves
-
Laatste bericht door Onyx1
-
- 2 Reacties
- 119 Weergaves
-
Laatste bericht door nikk
-
- 5 Reacties
- 261 Weergaves
-
Laatste bericht door mechanic
-
- 5 Reacties
- 364 Weergaves
-
Laatste bericht door nikk
-
- 4 Reacties
- 557 Weergaves
-
Laatste bericht door Pepone
-
- 4 Reacties
- 702 Weergaves
-
Laatste bericht door mechanic
-
- 5 Reacties
- 439 Weergaves
-
Laatste bericht door beachbiker