Renault Espace type III keuren voor aankoop

Algemeenheden Espace, chit-chat, dingen die niet in andere forumdelen passen
Plaats reactie

Topic author
SKDJ
Lid
Lid
Posts in topic: 3
Berichten: 25
Lid geworden op: 15 sep 2020 13:55
Actief als: particulier
Locatie: Hilversum

Renault Espace type III keuren voor aankoop

Bericht door SKDJ »

Mijn eerste auto was een Renault Espace type I uit 1985 en het was een hele goede auto. Ik heb hem van 240.000 naar 410.000km gereden en ingeleverd voor een nieuwere uit 1987. Na een week kwam ik mijn oude Espace weer tegen. Eigenlijk wist ik vrijwel zeker dat er weinig aan gedaan hoefde te worden. Er was een as in de versnellingsbak gebroken waar de eerste en de achteruit op zitten. En hij zweefde als een gek omdat er nieuwe schokbrekers in moesten.

Ik maakte de verkeerde keuze hem in te ruilen voor 500,00 en er een bijna dezelfde voor terug te kopen. Het verschil was groot. De nieuwe aanschaf klonk vanaf het begin motorisch vreemd, droog, schraperig. Uiteindelijk liet deze auto het leven binnen anderhalf jaar en 60.000KM verder met dikke bruine rookwalmen en vele zwakke schakels in de ketting. Ik heb daarna geen auto meer nodig gehad maar dat veranderd binnenkort.

Na wat plannetjes bedenken kwam ik een YouTube video tegen van een Renault Espace die 740.000KM op de teller had. Na een proefritje kreeg de auto een hele rits aan na te kijken punten bij de keuring, maar bij het uiteindelijke keuren bleven er maar 4 kleine puntjes over. Daarin herken ik mijn oude Espace. Gezien de prijzen heeft dit type Renault vooral veel last van negatieve napraterij waardoor het ook moeilijk is om de meer objectieve informatie te vinden van mensen die er positief over zijn.

Ik wil nu een Renault Espace type III aanschaffen. De laatste die nog volgens de originele filosofie is gebouwd. Ik heb er ook al in één proefgereden. Daarvan leek het of er 1 van de 4 cylinders niet meedeed. Het dashboard gaf een melding van olie-onderdruk en er piepte eens in de zoveel tijd iets wat ik niet thuis kon brengen. Onder de wagen was zichtbaar veel olie uit de motor gelopen, schoongemaakt maar nog goed zichtbaar tussen de dwarsliggende dragers en de carrosserie. Volgens de Fiat Dealer die hem te koop had staan, was het allemaal te verklaren en was de auto bij hem ingeleverd met een lekkend olieslangetje en zonder de haperende motor.

Mijn vraag is eigenlijk: waar moet ik op letten in het uur dat ik zo'n tweedehands kan beoordelen? Deze eerste proefrit-auto deed me erg denken aan die eerste Espace. Robuust. Ondanks de slechte timing van de ontbranding. Maar misschien zijn er hier op dit forum mensen die net als ik hun eigen auto van binnen en van buiten kennen die zeggen: "Niet doen die! Dat was een voorteken van....". En mensen die me kunnen vertellen welke symptomen van een auto die het niet lang meer volhoudt ik op moet letten.
2006 Renault Grand Espace 3.5 V6 Initiale
En een goeie dit keer :shock:
vh Espace I. Fiat Panda, Ford Cortina
X570 AORUS Pro, AMD Ryzen 7 3800x
Lumix GH3, GH4 en 2x BMD Pocket Cinema Cam HD
Die laatste doen minder ter zake maar ik ben net zo blij mee. Bovendien verdienen ze zichzelf terug.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 2
Berichten: 16011
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Renault Espace type III keuren voor aankoop

Bericht door mechanic »

Als het wel mee zou vallen, had de verkopende dealer deze vast in orde gemaakt. Er is zeer veel keuze, dus ga voor een welke niet al tijdens de proefrit gebreken heeft en mogelijk op 3 cilinders draait.

Deze auto's hebben een haast verwaarloosbare dagwaarde, waar ik mee bedoel dat €500 onkosten de auto al vrijwel afschrijven.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



nikk
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 2
Berichten: 2011
Lid geworden op: 13 nov 2010 14:53
Actief als: particulier

Re: Renault Espace type III keuren voor aankoop

Bericht door nikk »

Heb zelf inmiddels ervaring met de III. Inderdaad de laatse Matra Espace. Een exemplaar dat al mogelijk serieuze problemen laat zien zou ik laten staan.
Als je tijd hebt lees mijn recent geplaatste review eens. Wellicht een wat lang verhaal maar in de review kom je veel zaken tegen die je in het algemeen bij een III kunt verwachten. Krijg je ook een indruk van de kosten:
https://www.autoweek.nl/reviews/artikel ... sion-2002/
Golf 1.2 TSI highline DSG7 '12
Chrysler Town & country limited 4.0 V6 '08
Scenic Tech line 1.6 16v automatic '07
Matra Espace The race 2.0 16v '02

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
SKDJ
Lid
Lid
Posts in topic: 3
Berichten: 25
Lid geworden op: 15 sep 2020 13:55
Actief als: particulier
Locatie: Hilversum

Re: Renault Espace type III keuren voor aankoop

Bericht door SKDJ »

nikk schreef: 15 sep 2020 21:19 Heb zelf inmiddels ervaring met de III. Inderdaad de laatse Matra Espace. Een exemplaar dat al mogelijk serieuze problemen laat zien zou ik laten staan.
Als je tijd hebt lees mijn recent geplaatste review eens. Wellicht een wat lang verhaal maar in de review kom je veel zaken tegen die je in het algemeen bij een III kunt verwachten. Krijg je ook een indruk van de kosten:
https://www.autoweek.nl/reviews/artikel ... sion-2002/
Dank je voor de snelle reactie. Grappig dat in jouw artikel precies dát met jouw Espace aan de hand was wat ik ook tegenkwam in deze Youtube video:
https://www.youtube.com/watch?v=5aoUG5Q1T44
Wat mij overigens wél lijkt, is dat precies dat de oorzaak kan zijn van het uiteindelijk 'uit het lood lopen' van de afstelling van de motor. Ik blijf even overwegen juist die Espace aan te schaffen omdat ik de verkoper ertoe aan kan zetten zonder al te veel moeite de riemen en snaren te vervangen en de motor voor lange tijd goed af te stellen omdat hij een garagehouder is. Ik ga dan uiteraard niet extra betalen. Hij moet wel in op die manier meegenomen kunnen worden. En of die reparaties gedaan zijn kan ik goed controleren.

Jouw verhaal bevestigd ook mijn idee dat dit een zwak puntje van die motor is. Waarmee onkundige eigenaars/ bestuurders zo'n auto veel sneller stuk rijden met hele nare problemen. Koppakkingen en andere problemen in het oliesysteem die veel tijd vergen om zich te openbaren bij leken en op dat moment al te ver heen zijn om niet heel binnenkort geconfronteerd te worden met het moeten vervangen van de motor.

Ik lees voor Renault opvallend weinig problemen met de elektrische installatie rondom dit type en model. Ik krijg de indruk dat het me gaat lukken één van die Espaces te vinden die ook 740.000KM op de teller kan krijgen.

Toegevoegd in 4 minuten 8 secondes:
mechanic schreef: 15 sep 2020 15:21 Als het wel mee zou vallen, had de verkopende dealer deze vast in orde gemaakt. Er is zeer veel keuze, dus ga voor een welke niet al tijdens de proefrit gebreken heeft en mogelijk op 3 cilinders draait.

Deze auto's hebben een haast verwaarloosbare dagwaarde, waar ik mee bedoel dat €500 onkosten de auto al vrijwel afschrijven.
Ik mag over een paar weken nog een proefrit komen maken en hij zou dan de heikele punten hebben aangepakt. Vandaar ook mijn zoektocht die me dit forum bracht. Ik wil even weten of het problemen zijn die met wat schroefjes en moertjes bijdraaien voor een paar weken verholpen zijn, of dat het gaat om problemen die eerst om een grote beurt vragen. Om vervanging van onderdelen. Dank je voor je reactie.
2006 Renault Grand Espace 3.5 V6 Initiale
En een goeie dit keer :shock:
vh Espace I. Fiat Panda, Ford Cortina
X570 AORUS Pro, AMD Ryzen 7 3800x
Lumix GH3, GH4 en 2x BMD Pocket Cinema Cam HD
Die laatste doen minder ter zake maar ik ben net zo blij mee. Bovendien verdienen ze zichzelf terug.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



nikk
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 2
Berichten: 2011
Lid geworden op: 13 nov 2010 14:53
Actief als: particulier

Re: Renault Espace type III keuren voor aankoop

Bericht door nikk »

Kende het filmpje. Leuke. Het kenteken van die auto bestaat overigens inmiddels niet meer :->
De nokkenasversteller is een deel wat slijt en een keer aan de beurt is. Kan met die herrie inderdaad lang goed gaan maar ook voor mij gold, de distributie werd toch al werd vervangen dus de nokkenasversteller meegenomen. Toch wel lekker dat dat diesel genagel dan weg is.
Elektrisch zijn er zeker wel issues met de III. Zoals bij mij dat een paar deuren niet meer dicht gaan op de centrale vergrendeling is geen onbekende. Mechanic zal er nog wel meer op kunnen noemen.
Ik zou toch voorzichtig zijn met het exemplaar wat je op het oog hebt. Met een versleten distributie en nokkeasversteller loopt de motor op zich nog netjes. Kan goed zijn dat er wat anders loos is. Misschien is simpels. Misschien ook niet. Benieuwd wat de uitkomst is.
Golf 1.2 TSI highline DSG7 '12
Chrysler Town & country limited 4.0 V6 '08
Scenic Tech line 1.6 16v automatic '07
Matra Espace The race 2.0 16v '02

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 2
Berichten: 16011
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Renault Espace type III keuren voor aankoop

Bericht door mechanic »

De espace 3 is weliswaar op leeftijd, maar i.c.m de 2.0 16v niet zo oud dat je 'het e.e.a kan afstellen'.
Er is iets kapot/versleten, òf niet.

Aangaande de alom bekende nokkenasversteller ratel, dat kan inderdaad heel lang goed gaan. Daar gaat de motor echter niet van 'op 3 poten lopen'.
Een dure grap, welke bij een garage icm waterpomp zeker €600 kost. Niet iets voor een garage/dealer om bij een auto met beperkte waarde zomaar cadeau te doen. Tenzij je wel héél graag een auto wip verkopen.

Wellicht is er een penbobine matig, of is er cilinderkop schade en minder compressie op 1 cilinder.
Een onderhoudsbeurt is nooit weg natuurlijk.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
SKDJ
Lid
Lid
Posts in topic: 3
Berichten: 25
Lid geworden op: 15 sep 2020 13:55
Actief als: particulier
Locatie: Hilversum

Re: Renault Espace type III keuren voor aankoop

Bericht door SKDJ »

nikk schreef: 17 sep 2020 18:38 Kende het filmpje. Leuke. Het kenteken van die auto bestaat overigens inmiddels niet meer :->
De nokkenasversteller is een deel wat slijt en een keer aan de beurt is. Kan met die herrie inderdaad lang goed gaan maar ook voor mij gold, de distributie werd toch al werd vervangen dus de nokkenasversteller meegenomen. Toch wel lekker dat dat diesel genagel dan weg is.
Elektrisch zijn er zeker wel issues met de III. Zoals bij mij dat een paar deuren niet meer dicht gaan op de centrale vergrendeling is geen onbekende. Mechanic zal er nog wel meer op kunnen noemen.
Ik zou toch voorzichtig zijn met het exemplaar wat je op het oog hebt. Met een versleten distributie en nokkeasversteller loopt de motor op zich nog netjes. Kan goed zijn dat er wat anders loos is. Misschien is simpels. Misschien ook niet. Benieuwd wat de uitkomst is.
Dank je. Lijkt me hele nuchtere goeie info om de juiste keus te maken.

Toegevoegd in 2 minuten 48 secondes:
mechanic schreef: 17 sep 2020 22:59 De espace 3 is weliswaar op leeftijd, maar i.c.m de 2.0 16v niet zo oud dat je 'het e.e.a kan afstellen'.
Er is iets kapot/versleten, òf niet.

Aangaande de alom bekende nokkenasversteller ratel, dat kan inderdaad heel lang goed gaan. Daar gaat de motor echter niet van 'op 3 poten lopen'.
Een dure grap, welke bij een garage icm waterpomp zeker €600 kost. Niet iets voor een garage/dealer om bij een auto met beperkte waarde zomaar cadeau te doen. Tenzij je wel héél graag een auto wip verkopen.

Wellicht is er een penbobine matig, of is er cilinderkop schade en minder compressie op 1 cilinder.
Een onderhoudsbeurt is nooit weg natuurlijk.
Opnieuw erg bedankt. Altijd prettig als vage theorieën met praktische waarheden worden tegengesproken. Ik ben benieuwd of het me lukt zulke zaken te controleren.
2006 Renault Grand Espace 3.5 V6 Initiale
En een goeie dit keer :shock:
vh Espace I. Fiat Panda, Ford Cortina
X570 AORUS Pro, AMD Ryzen 7 3800x
Lumix GH3, GH4 en 2x BMD Pocket Cinema Cam HD
Die laatste doen minder ter zake maar ik ben net zo blij mee. Bovendien verdienen ze zichzelf terug.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht