positie high pressure pomp distributieriem

Zit het onder de motorkap en is het niet elektrisch ? Dan is dit de juiste rubriek
Plaats reactie

Topic author
Pierrre
3-posting-rookie
3-posting-rookie
Posts in topic: 3
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 nov 2020 14:30
Actief als: particulier

positie high pressure pomp distributieriem

Bericht door Pierrre »

Hallo! Vandaag ben ik bezig met mijn Megane 3 2013 met 273000km op de teller. Na 120.000km met oude riem is het nu tijd voor nieuwe. Vorige heb ik niet zelf vervangen, is van voor mijn tijd door een renaultgarage gedaan. De spanning op de riem was intussen te laag, 'wijzertje' spanrol lijnde niet mooi op.
motor is een K9K 119tanden op de distributieriem. Ik weet de exactemotorcode niet. Waar kan ik die vinden?
waterpomp heb ik net ook vervangen, was nog de originele en er zat toch wel beetje speling op maar nog lekdicht.

Ik zie in online werkplaatshandboek dat de timing van de High Pressure dieselpomp 1 tandje meer naar recht zou moeten zijn tov verticaal. Als ik kijk hoe het bij mij zat was dat niet het geval. Bij mij waren dat 2 tandjes. Nu twijfel ik heel erg wat ik moet doen... Corrigeren of toch weer zo monteren? Zie bijlagen. De strepen op de distributieriem lijnen nu op met de puntjes. Er zitten 20tanden tussen. Klopt dit?

Ik twijfel omdat er altijd een trilling in de auto heeft gezeten bij iets bergop rijden in de 6e versnelling met 86km/h 1500rpm begint die iets te stotteren(alsof timing niet goed staat). Kan dit hiermee te maken hebben? Dan is dat ook eindelijk verholpen...

wat te doen? Terug zetten zoals het was of toch veranderen? Dank voor de hulp en meedenken
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 4
Berichten: 16014
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: positie high pressure pomp distributieriem

Bericht door mechanic »

Zolang de krukas tegen de blokkeerpin aan zit, en de nokkenas geblokkeerd wordt met de pin kan er weinig mis.

De 3 boutjes in nokkenas tandwiel even lossen voor het spannen, bedoeling is dat deze níet tegen de eind uitslag aan komt, maar mooi in het midden.

Het merkteken op de riem komt overeen met die op de dieselpomp, dat is correct dus. Het is overigens een commonrail diesel, de timing van de pomp maakt in weze niet uit.

Let op dat je de spanrol linksom draait, staat ook een pijltje op.

Toegevoegd in 3 minuten 6 secondes:
Persoonlijk zette ik de spanning van de riem vaak iets voorbij het gewenste punt. Ervaring leert dat na verloop van tijd de riem iets losser komt en dan op de juiste spanning staat.

Toegevoegd in 6 minuten 43 secondes:
Overiges, dit late model heeft dus een verstelbaar nokkenas tandwiel en een klein tandwiel op de dieselpomp. Dat laatste maakt de waterpomp vervanging een stuk makkelijker. De 'oude' 1.5dci motoren hadden een dieselpomp tandwiel wat zeker 2x zo groot was. Daarbij was het nodig het tandwiel van de pomp te trekken om de zwarte kap los te krijgen om bij de waterpomp te komen. De nieuwere k9k exenplaren werken in dit opzicht een stuk prettiger.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Pierrre
3-posting-rookie
3-posting-rookie
Posts in topic: 3
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 nov 2020 14:30
Actief als: particulier

Re: positie high pressure pomp distributieriem

Bericht door Pierrre »

ok bedankt voor de snelle reactie. 2 pinnen gebruikt inderdaad voor krukas en nokkenas
Dan maakt in feite de positie van de dieselpomp niet uit en zou ik alsnog 19 tandjes ertussen kunnen zetten ipv de 20 die het nu zijn.
3 boutjes had ik niet losgemaakt want zitten nog netjes in het midden, niet tegen de eindaanslag.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 4
Berichten: 16014
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: positie high pressure pomp distributieriem

Bericht door mechanic »

Als je zorgt dat de merktekens op de riem overeen komen met die op de tandwielen zoals op de foto, zit je goed.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

A110
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 452
Lid geworden op: 05 mei 2018 20:02
Actief als: particulier

Re: positie high pressure pomp distributieriem

Bericht door A110 »

kleine boutjes losdraaien. Zorg ervoor dat tussen de merktekens 19 tanden zitten dan riem spannen daarna boutjes weer vastzetten en als laatste is het het verstandigst om de parameters te resetten van de hogedrukpomp.
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl

Renault Clio Hybrid 140 Afbeelding

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Pierrre
3-posting-rookie
3-posting-rookie
Posts in topic: 3
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 nov 2020 14:30
Actief als: particulier

Re: positie high pressure pomp distributieriem

Bericht door Pierrre »

kleine boutjes heb ik nog losgemaakt, 19 tandjes ertussen gezet en riem gespannen en alles vast gezet. Na meerdere rondjes ronddraaien nogmaals gecontroleerd daarna spanning nog eens heel klein beetje bijgesteld. Daarna weer meerdere malen rond en blef spanning OK.
Ik heb geen renault software om hogedruk pomp parameters te kunnen resetten. Kan dit ook zonder software op een of andere manier? accu langere tijd los of andere manier? Ik heb alleen een simpel OBD kastje om wat storingen uit te kunnen lezen/resetten

Intussen rijdt de auto weer.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 4
Berichten: 16014
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: positie high pressure pomp distributieriem

Bericht door mechanic »

Heb bij de dealer 100-en tandriemwissels gedaan, nog nooit gehoord van parameters van de pomp resetten?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

A110
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 452
Lid geworden op: 05 mei 2018 20:02
Actief als: particulier

Re: positie high pressure pomp distributieriem

Bericht door A110 »

Wij kunnen dat met onze universele tester. En ik herinner mij dat er een ander topic is waarbij er problemen waren ontstaan na een distributieriem vernieuwing. Daar was de oplossing om de pomp te resetten. Vandaar dat ik het aangeef.
Ik ben toen bij ons in de werkplaats gaan kijken met onze testers en die kunnen inderdaad de parameters resetten.
Moet eerlijk zeggen dat ik ze toen ik bij de dealer werkten het ook niet heb gedaan.
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl

Renault Clio Hybrid 140 Afbeelding

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 4
Berichten: 16014
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: positie high pressure pomp distributieriem

Bericht door mechanic »

Ah oke, dat heb ik nooit geweten. En eigenlijk ook nooit ervaren na een riemwissel.

Belangrijkste dat de auto van de TS weer prima rijdt!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht