positie high pressure pomp distributieriem
Forumregels
- Vermeld het type Renault in de titel, liefst tussen [ haken ] aan het begin van de titel
- Geef zoveel mogelijk informatie over het betreffende model en jaartal, zodat er niet naar gevraagd hoeft te worden.
- Vermeld het type Renault in de titel, liefst tussen [ haken ] aan het begin van de titel
- Geef zoveel mogelijk informatie over het betreffende model en jaartal, zodat er niet naar gevraagd hoeft te worden.
-
Topic author - 3-posting-rookie
- Posts in topic: 3
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 05 nov 2020
- Laatste bezoek: 09 nov 2020 13:20
- Actief als: particulier
positie high pressure pomp distributieriem
Hallo! Vandaag ben ik bezig met mijn Megane 3 2013 met 273000km op de teller. Na 120.000km met oude riem is het nu tijd voor nieuwe. Vorige heb ik niet zelf vervangen, is van voor mijn tijd door een renaultgarage gedaan. De spanning op de riem was intussen te laag, 'wijzertje' spanrol lijnde niet mooi op.
motor is een K9K 119tanden op de distributieriem. Ik weet de exactemotorcode niet. Waar kan ik die vinden?
waterpomp heb ik net ook vervangen, was nog de originele en er zat toch wel beetje speling op maar nog lekdicht.
Ik zie in online werkplaatshandboek dat de timing van de High Pressure dieselpomp 1 tandje meer naar recht zou moeten zijn tov verticaal. Als ik kijk hoe het bij mij zat was dat niet het geval. Bij mij waren dat 2 tandjes. Nu twijfel ik heel erg wat ik moet doen... Corrigeren of toch weer zo monteren? Zie bijlagen. De strepen op de distributieriem lijnen nu op met de puntjes. Er zitten 20tanden tussen. Klopt dit?
Ik twijfel omdat er altijd een trilling in de auto heeft gezeten bij iets bergop rijden in de 6e versnelling met 86km/h 1500rpm begint die iets te stotteren(alsof timing niet goed staat). Kan dit hiermee te maken hebben? Dan is dat ook eindelijk verholpen...
wat te doen? Terug zetten zoals het was of toch veranderen? Dank voor de hulp en meedenken
motor is een K9K 119tanden op de distributieriem. Ik weet de exactemotorcode niet. Waar kan ik die vinden?
waterpomp heb ik net ook vervangen, was nog de originele en er zat toch wel beetje speling op maar nog lekdicht.
Ik zie in online werkplaatshandboek dat de timing van de High Pressure dieselpomp 1 tandje meer naar recht zou moeten zijn tov verticaal. Als ik kijk hoe het bij mij zat was dat niet het geval. Bij mij waren dat 2 tandjes. Nu twijfel ik heel erg wat ik moet doen... Corrigeren of toch weer zo monteren? Zie bijlagen. De strepen op de distributieriem lijnen nu op met de puntjes. Er zitten 20tanden tussen. Klopt dit?
Ik twijfel omdat er altijd een trilling in de auto heeft gezeten bij iets bergop rijden in de 6e versnelling met 86km/h 1500rpm begint die iets te stotteren(alsof timing niet goed staat). Kan dit hiermee te maken hebben? Dan is dat ook eindelijk verholpen...
wat te doen? Terug zetten zoals het was of toch veranderen? Dank voor de hulp en meedenken
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 4
- Berichten: 16677
- Lid geworden op: 24 apr 2008
- Laatste bezoek: 06 mei 2025 18:51
- Actief als: particulier
- Locatie: Someren
Re: positie high pressure pomp distributieriem
Zolang de krukas tegen de blokkeerpin aan zit, en de nokkenas geblokkeerd wordt met de pin kan er weinig mis.
De 3 boutjes in nokkenas tandwiel even lossen voor het spannen, bedoeling is dat deze níet tegen de eind uitslag aan komt, maar mooi in het midden.
Het merkteken op de riem komt overeen met die op de dieselpomp, dat is correct dus. Het is overigens een commonrail diesel, de timing van de pomp maakt in weze niet uit.
Let op dat je de spanrol linksom draait, staat ook een pijltje op.
Toegevoegd in 3 minuten 6 secondes:
Persoonlijk zette ik de spanning van de riem vaak iets voorbij het gewenste punt. Ervaring leert dat na verloop van tijd de riem iets losser komt en dan op de juiste spanning staat.
Toegevoegd in 6 minuten 43 secondes:
Overiges, dit late model heeft dus een verstelbaar nokkenas tandwiel en een klein tandwiel op de dieselpomp. Dat laatste maakt de waterpomp vervanging een stuk makkelijker. De 'oude' 1.5dci motoren hadden een dieselpomp tandwiel wat zeker 2x zo groot was. Daarbij was het nodig het tandwiel van de pomp te trekken om de zwarte kap los te krijgen om bij de waterpomp te komen. De nieuwere k9k exenplaren werken in dit opzicht een stuk prettiger.
De 3 boutjes in nokkenas tandwiel even lossen voor het spannen, bedoeling is dat deze níet tegen de eind uitslag aan komt, maar mooi in het midden.
Het merkteken op de riem komt overeen met die op de dieselpomp, dat is correct dus. Het is overigens een commonrail diesel, de timing van de pomp maakt in weze niet uit.
Let op dat je de spanrol linksom draait, staat ook een pijltje op.
Toegevoegd in 3 minuten 6 secondes:
Persoonlijk zette ik de spanning van de riem vaak iets voorbij het gewenste punt. Ervaring leert dat na verloop van tijd de riem iets losser komt en dan op de juiste spanning staat.
Toegevoegd in 6 minuten 43 secondes:
Overiges, dit late model heeft dus een verstelbaar nokkenas tandwiel en een klein tandwiel op de dieselpomp. Dat laatste maakt de waterpomp vervanging een stuk makkelijker. De 'oude' 1.5dci motoren hadden een dieselpomp tandwiel wat zeker 2x zo groot was. Daarbij was het nodig het tandwiel van de pomp te trekken om de zwarte kap los te krijgen om bij de waterpomp te komen. De nieuwere k9k exenplaren werken in dit opzicht een stuk prettiger.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - 3-posting-rookie
- Posts in topic: 3
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 05 nov 2020
- Laatste bezoek: 09 nov 2020 13:20
- Actief als: particulier
Re: positie high pressure pomp distributieriem
ok bedankt voor de snelle reactie. 2 pinnen gebruikt inderdaad voor krukas en nokkenas
Dan maakt in feite de positie van de dieselpomp niet uit en zou ik alsnog 19 tandjes ertussen kunnen zetten ipv de 20 die het nu zijn.
3 boutjes had ik niet losgemaakt want zitten nog netjes in het midden, niet tegen de eindaanslag.
Dan maakt in feite de positie van de dieselpomp niet uit en zou ik alsnog 19 tandjes ertussen kunnen zetten ipv de 20 die het nu zijn.
3 boutjes had ik niet losgemaakt want zitten nog netjes in het midden, niet tegen de eindaanslag.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 4
- Berichten: 16677
- Lid geworden op: 24 apr 2008
- Laatste bezoek: 06 mei 2025 18:51
- Actief als: particulier
- Locatie: Someren
Re: positie high pressure pomp distributieriem
Als je zorgt dat de merktekens op de riem overeen komen met die op de tandwielen zoals op de foto, zit je goed.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 2
- Berichten: 507
- Lid geworden op: 05 mei 2018
- Laatste bezoek: 28 apr 2025 14:30
- Actief als: particulier
Re: positie high pressure pomp distributieriem
kleine boutjes losdraaien. Zorg ervoor dat tussen de merktekens 19 tanden zitten dan riem spannen daarna boutjes weer vastzetten en als laatste is het het verstandigst om de parameters te resetten van de hogedrukpomp.
www.jwa-autoservice.nl
Renault Clio Hybrid 140 (2020)
Renault Captur plug-in hybrid 160 (2021)
Renault Clio Hybrid 140 (2020)

Renault Captur plug-in hybrid 160 (2021)

Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - 3-posting-rookie
- Posts in topic: 3
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 05 nov 2020
- Laatste bezoek: 09 nov 2020 13:20
- Actief als: particulier
Re: positie high pressure pomp distributieriem
kleine boutjes heb ik nog losgemaakt, 19 tandjes ertussen gezet en riem gespannen en alles vast gezet. Na meerdere rondjes ronddraaien nogmaals gecontroleerd daarna spanning nog eens heel klein beetje bijgesteld. Daarna weer meerdere malen rond en blef spanning OK.
Ik heb geen renault software om hogedruk pomp parameters te kunnen resetten. Kan dit ook zonder software op een of andere manier? accu langere tijd los of andere manier? Ik heb alleen een simpel OBD kastje om wat storingen uit te kunnen lezen/resetten
Intussen rijdt de auto weer.
Ik heb geen renault software om hogedruk pomp parameters te kunnen resetten. Kan dit ook zonder software op een of andere manier? accu langere tijd los of andere manier? Ik heb alleen een simpel OBD kastje om wat storingen uit te kunnen lezen/resetten
Intussen rijdt de auto weer.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 4
- Berichten: 16677
- Lid geworden op: 24 apr 2008
- Laatste bezoek: 06 mei 2025 18:51
- Actief als: particulier
- Locatie: Someren
Re: positie high pressure pomp distributieriem
Heb bij de dealer 100-en tandriemwissels gedaan, nog nooit gehoord van parameters van de pomp resetten?
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 2
- Berichten: 507
- Lid geworden op: 05 mei 2018
- Laatste bezoek: 28 apr 2025 14:30
- Actief als: particulier
Re: positie high pressure pomp distributieriem
Wij kunnen dat met onze universele tester. En ik herinner mij dat er een ander topic is waarbij er problemen waren ontstaan na een distributieriem vernieuwing. Daar was de oplossing om de pomp te resetten. Vandaar dat ik het aangeef.
Ik ben toen bij ons in de werkplaats gaan kijken met onze testers en die kunnen inderdaad de parameters resetten.
Moet eerlijk zeggen dat ik ze toen ik bij de dealer werkten het ook niet heb gedaan.
Ik ben toen bij ons in de werkplaats gaan kijken met onze testers en die kunnen inderdaad de parameters resetten.
Moet eerlijk zeggen dat ik ze toen ik bij de dealer werkten het ook niet heb gedaan.
www.jwa-autoservice.nl
Renault Clio Hybrid 140 (2020)
Renault Captur plug-in hybrid 160 (2021)
Renault Clio Hybrid 140 (2020)

Renault Captur plug-in hybrid 160 (2021)

Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 4
- Berichten: 16677
- Lid geworden op: 24 apr 2008
- Laatste bezoek: 06 mei 2025 18:51
- Actief als: particulier
- Locatie: Someren
Re: positie high pressure pomp distributieriem
Ah oke, dat heb ik nooit geweten. En eigenlijk ook nooit ervaren na een riemwissel.
Belangrijkste dat de auto van de TS weer prima rijdt!
Belangrijkste dat de auto van de TS weer prima rijdt!
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht