Mankementen aan Espace IV

Plaats reactie

Topic author
Joran6545
Lid
Lid
Posts in topic: 11
Berichten: 30
Lid geworden op: 22 jun 2019 16:34
Actief als: particulier

Mankementen aan Espace IV

Bericht door Joran6545 »

Goedenavond,

Ik heb eens een vraagje over een RENAULT ESPACE IV (2003, 1.9DCI, diesel).
Het voertuig heeft 120000 km, en heeft momenteel 2 mankementen.

1) EGR defect: eerst een hele tijd foutmeldingen 'inspuitsysteem defect' met tot gevolge de noodloop.
Eerst de fout laten analyseren door een ex dealer conclusie EGR defect (zonder uitleesapparatuur), volgens hem klep verwijderen dichtduwen en stekkertje er af en zo verder rijden. Maargoed ik heb de auto bij de dealer binnengebracht conclusie EGR is niet defect, turbodruksensor vervangen (+-€200). De dag erna was het probleem daar opnieuw. In het begin kwam de fout enkel voor als je de sleutelkaart helemaal er in stak en dan even wachten tot hij alle systemen had gecontroleerd had je regelmatig de fout, stak je de sleutelkaart er helemaal in en drukte je onmiddellijk op start had je de fout niet.

Tijdje later kwam de fout tijdens het rijden, toen werd ik het helemaal beu, auto opengegooid 3 moertjes van de EGR los en dan zou deze zonder al te veel moeite los te krijgen zijn. Eens de moertjes los en de stekker los was kon ik die EGR er maar niet uitkrijgen hoe hard ik ook trok, en draaide ik kreeg die klep er onmogelijk uit! Bon, alles opgegeven maar expres de stekker van de EGR niet meer ingestopt.

Nooit nog enig probleem gehad maarja langs de ene kant zou het zonder EGR beter zijn voor de motor, en meer vermogen merkte ik inderdaad ook op. Maarja het blijft toch een mankement in mijn ogen...

2) Enige tijd later, de melding oplaadsysteem defect: komt er eigenlijk gewoon op neer dat de alternator defect is. Deze stonk ook naar verbrand dus dat lijkt me de alternator zelf te zijn...


Wat vinden jullie, de auto laten herstellen of verkopen voor een aalmoes (max €500)?

Infeite is deze auto niet noodzakelijk voor ons maar ik vond het zo een enorm handig ding, je kan daar gewoon enorm veel mee (vanwege die enorm handige koffer). Een Espace V zou ik zelf nooit willen omdat deze niet meer de handigheid heeft van de oude Espace (hoogte is onvoldoende voor wat ik deze soms gebruik).

Ik ben benieuwd naar jullie mening.
m.v.g.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



larsdijkstra 16v
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 1444
Lid geworden op: 09 aug 2013 08:12
Actief als: particulier

Re: Mankementen aan Espace IV

Bericht door larsdijkstra 16v »

Gewoon laten maken! Waar woon je?
Laguna lll GT GrandTour 2.0 16v Turbo 2008 + Megane l Cabrio 2.0 16v Aria F4R 2003

Ex: Mégane Hatchback 2.0 16v 1999 F7R, Laguna ll GrandTour 2.0 16v Turbo 2007, 19 16v Cabrio 1993, Renault 19 16v 1991

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 9
Berichten: 16012
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Mankementen aan Espace IV

Bericht door mechanic »

Als je zelf het een en ander kan, zijn deze euvels redelijk goed te herstellen.

Egr-klep kost je met wat zoeken €50.
De espace heeft vermoedelijk een watergekoelde dynamo. Die zijn te reviseren voor +/- €150.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Joran6545
Lid
Lid
Posts in topic: 11
Berichten: 30
Lid geworden op: 22 jun 2019 16:34
Actief als: particulier

Re: Mankementen aan Espace IV

Bericht door Joran6545 »

Die EGR klep zelf vervangen ja, maar toen ik deze wou proberen te 'reinigen' zat deze echt muur maar muurvast ik kon deze er echt niet uitkrijgen. Ik kon de EGR wel heel miniem draaien maar uittrekken lukte echt niet.
En die dynamo laten reviseren klinkt goed maar moet je dan het koelwater ook aflaten (watergekoeld?)? En is die dynamo goed bereikbaar?

Voor die prijzen zou ik niet lang twijfelen en zou het snel beslist zijn.

@larsdijkstra 16v Ik ben uit Belgie (oost vlaanderen).



Alvast bedankt allemaal!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 9
Berichten: 16012
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Mankementen aan Espace IV

Bericht door mechanic »

Heb zo geen idee of er daadwerkelijk een watergekoelde op zit, vermoed het wel..

In principe aftappen tot onder niveau van dynamo, maar helemaal kan ook. Vullen+ontluchten kan prima met wat hulp evt via dit forum.
Krik met blokje hout oid onder de carterpan, bovenste motorsteun los en de dynamo kan er nèt tussen uit zover ik me kan herinneren.
Uiteraard de multiriem ook demonteren.

Is er wat bekend over de tandriem? Anders deze ook doen met de dempende krukaspoulie, maar dan wordr het gauw veel duurder.

Aangaande de egr, sjah dat is nou eenmaal een rotzooi, dat vereist wellicht war grover geweld.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Joran6545
Lid
Lid
Posts in topic: 11
Berichten: 30
Lid geworden op: 22 jun 2019 16:34
Actief als: particulier

Re: Mankementen aan Espace IV

Bericht door Joran6545 »

Jup er zit een watergekoelde dynamo op, ik had er vorige week eens naar gekeken en er liepen 2 slangen naartoe, ik vroeg me al af wat dat was...
Betrefende die EGR zal er best veel grover geweld mogen gebruikt worden, ik had reeds eens gepoogd om met een lange watertang goed omhoog en omlaag te wringen maar dat onding bleef maar vast zitten...

Enigsinds is die EGR wel een slecht ding naar mijn (onervaren) mening kan het toch nooit goed zijn om 'smerige' lucht terug in je motor te duwen? Langs de bovenste luchtingang (boven de EGR) zag ik al grote zwarte brokken zitten. Deze heb ik er natuurlijk uitgehaald.
.
Onnodig citaat verwijderd.Moderator

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 9
Berichten: 16012
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Mankementen aan Espace IV

Bericht door mechanic »

Dat is het ook niet! Ik reed in het verleden diverse oude diesels zonder een dergelijke egr, die bleven maar doorlopen zonder deze flauwekul storingen.
Maargoed, het milieu moet eenmaal wat gespaard worden en enkele geleerden hebben besloten dat dit helpt.

Aangaande de dynamo is het meestal de diodebrug welke verbrand is, gekend probleem wat overigens terug blijft komen.
Er zijn ook mogelijkheden om een gewone dynamo te monteren en de koelslangen door te verbinden.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Joran6545
Lid
Lid
Posts in topic: 11
Berichten: 30
Lid geworden op: 22 jun 2019 16:34
Actief als: particulier

Re: Mankementen aan Espace IV

Bericht door Joran6545 »

Hallo,

Waar kan je die alternator dan laten reviseren voor €150?
De Renault dealers die ik tot nu toe contacteerde spreken uitsluitend over het 'vervangen' van de alternator en niet om deze te reviseren (van een wegwerpmaatschappij gesproken).
Ik had dan eens gekeken naar de prijs van een alternator €500 van Valeo, ik vraag me af welke rekening de dealer mij zou opzadelen met een originele van Renault zelf...

M.v.g.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 9
Berichten: 16012
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Mankementen aan Espace IV

Bericht door mechanic »

Het reviseren gebeurd niet bij een dealer, en de meeste garages.
Er zijn bedrijven (google) welke dynamo's en startmotoren reviseren.
Bij mij lokaal ruilde conventionele exemplaren en starters om, was een grote vooraad. Weliswaar zonder bon maar ik vertrouw jaren op hun vakmanschap.

Zoek eens naar een bedrijf bij jou lokaal

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Joran6545
Lid
Lid
Posts in topic: 11
Berichten: 30
Lid geworden op: 22 jun 2019 16:34
Actief als: particulier

Re: Mankementen aan Espace IV

Bericht door Joran6545 »

Welja lokaal zijn de goede dealers in mijn opzicht ook verdwenen, worden hier allemaal overgenomen door 1 grote.
En lokaal is stilaan het echte vakmanschap aan het verdwijnen...

Maar om zulke dingen te laten reviseren wist ik vroeger wel waar ik zou terechtkunnen maar die bedrijfjes zijn hier allemaal verdwenen. Op internet vond ik iets in Antwerpen en Brugge maar dat is ook niet bepaald dicht bij de deur voor mij.
Ik had wel andere bedrijven gevonden waar je de alternator moest naar opsturen en daarna zou men deze reviseren, ik heb er een paar gecontacteerd ik zie wel wat er uit komt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Joran6545
Lid
Lid
Posts in topic: 11
Berichten: 30
Lid geworden op: 22 jun 2019 16:34
Actief als: particulier

Re: Mankementen aan Espace IV

Bericht door Joran6545 »

Ik wou nog iets toevoegen aan mijn bericht maar dat kon niet meer dus een 2e bericht.

Bedoel je met tandriem soms de distributieriem? Daarvan heb ik keurig alle data, distributieriem en multiriem moeten pas in 2023 vervangen worden volgens my renault.
Ik heb trouwens al eens een kijkje genomen in het werkplaatshandboek.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 9
Berichten: 16012
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Mankementen aan Espace IV

Bericht door mechanic »

Dan hoeft dat niet, bedoelde inderdaad distributieriem. Betekend hetzelfde.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Joran6545
Lid
Lid
Posts in topic: 11
Berichten: 30
Lid geworden op: 22 jun 2019 16:34
Actief als: particulier

Re: Mankementen aan Espace IV

Bericht door Joran6545 »

Oke, ik had het vermoeden dat dit de distributieriem was.

Ik heb dat nu eens goed bekeken en twijfel er toch erg aan om dit toch niet zelf te gaan doen. Ik voel me er niet echt gerust op om dit zelf te gaan doen...
En bij de dealer binnen doen voel ik me ook niet echt gerust meer op, toen ik de vorige keer vertelde dat de EGR defect was dan was dit 'onzin'. Maar als ik de EGR gewoon niet aansluit zijn opeens alle problemen weg... De vorige reparatie van €250 heeft (turbodruksensor) het probleem niet eens verholpen...
Ik ben allesbehalve gierig maar op den duur krijg je al schrik voor de rekening die ze u gaan presenteren, en ook of het probleem wel daadwerkelijk opgelost raakt.

Ik weet op den duur niet goed meer wat te doen, zonder alternator zal ik ook niet al te ver moeten rijden...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 9
Berichten: 16012
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Mankementen aan Espace IV

Bericht door mechanic »

Ben benieuwd wat daar uit komt dan! Een nieuwe doet toch wel €400 minimaal.
Degene die ik heb laten 'reviseren' hadden allemaal slechts de diodebrug defect. Dat is een item van een paar tientjes.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

maestro12
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 527
Lid geworden op: 31 mei 2018 08:54
Actief als: particulier

Re: Mankementen aan Espace IV

Bericht door maestro12 »

Nou is 'oost vlaanderen' nog steeds een ruim begrip, maar in Roosendaal zit Car Electric daar laat ik al dit soort spullen reviseren,als je een afspraak maakt kun je er vaak zelfs op wachten.
Gemiddeld rond de € 100,-/€ 125,- met bon.
https://carelectric.nl/
Espace 2.0 16v 'The Race' 2002

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Joran6545
Lid
Lid
Posts in topic: 11
Berichten: 30
Lid geworden op: 22 jun 2019 16:34
Actief als: particulier

Re: Mankementen aan Espace IV

Bericht door Joran6545 »

Hoi

€125 zou een hele keurige prijs zijn, maar ik zit met wat schrik om die alternator te demonteren...
Ik heb nog nooit aan een auto gewerkt (behalve dan mijn vorige poging voor de EGR), ahja misschien moet ik het eens nog eens goed bekijken maar ben er toch niet 100% gerust op...
Car electric is 135km ver, ik zou het persoonlijk niet eens erg vinden om naar daar te rijden is maar 1,5h rijden. Maar dan moet ik de alternator wel kunnen demonteren en achteraf weer monteren en daar voel ik me niet 100% goed bij.

Mvg

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

maestro12
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 527
Lid geworden op: 31 mei 2018 08:54
Actief als: particulier

Re: Mankementen aan Espace IV

Bericht door maestro12 »

Ja, dan kan ik natuurlijk zeggen 'het valt wel mee', maar als je er geen ervaring mee hebt is het toch een redelijke klus, ombouw naar een 'gewone' dynamo zoals mechanic al zegt is ook een mogelijkheid, maar ook dan moet je wel zorgen voor het juiste type en moet je de waterslang doorlussen.
Voordeel is wel, ze kosten veel minder en je kunt er eentje halen/bestellen en dan thuis vervangen.
Wellicht weet mechanic welk type dynamo je dan moet hebben
Espace 2.0 16v 'The Race' 2002

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 9
Berichten: 16012
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Mankementen aan Espace IV

Bericht door mechanic »

Als je geen ervaring hebt kun je met tips van 'ons' de klus vast klaren, maargoed twijfel je beter niet aan beginnen.

Wellicht is er een forumlid welke in de buurt woont en je kan helpen?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Joran6545
Lid
Lid
Posts in topic: 11
Berichten: 30
Lid geworden op: 22 jun 2019 16:34
Actief als: particulier

Re: Mankementen aan Espace IV

Bericht door Joran6545 »

Persoonlijk zou ik gaan voor een volledige revisie van de huidige alternator.
Tenslotte blijft het dan toch het originele type en daar ben ik enigszins wel voorstander van.

Ben momenteel niet ter plaatse maar goed, dus volgens de informatie die ik kon vinden zou ik het volgende moeten doen:

1) Koelwater aftappen
2) Losmaken motorsteunen (waar zitten deze ergens? Dan ga ik morgen eens kijken)
3) Opkrikken motor (blokje hout tussen de krik en de carterpan) hoeveel krikken jullie die dan ongeveer op?
4) Losmaken multiriem (riemspanner moet dacht ik losgedraaid worden?)
5) Alternator losmaken en verwijderen
---- alternator laten reviseren ----
6) Alternator terug plaatsen en aansluiten
7) Terugleggen multiriem (hiervoor ben ik niet bepaald op mijn gemak ga ik deze terug goed op zijn plaats krijgen tussen al die componenten?)
8) Riemspanner zou je ergens moeten aanschroeven en volgens internet automatisch de riem goed spannen op de juiste spanning (klopt dit?)
9) motor terug laten zakken
10) Koelwater terug aanvullen en ontluchten.

Welja ik ga dit allemaal eerst eens goed bekijken. Mochten er hier mensen uit de regio 'oost-vlaanderen - brabant' zijn, laat je zeker eens horen!
Tevens mag die multiriem na de reparatie blijven? Volgens bepaalde bronnen zou je die moeten vervangen na elke keer dat je die losmaakt?
M.v.g.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 9
Berichten: 16012
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Mankementen aan Espace IV

Bericht door mechanic »

Iets reviseren wat niet kapot is, heeft geen nut.
Als enkel de diodebrug stuk is, volstaat vervangen daarvan. Revisie bedrijven hebben dat zo bekeken!

Begin met het loshalen van de minpool accu! Na het wederom aankoppelen zal de comfort functie van de ruiten ingeleerd moeten worden. Auto ol contact en de knop aantak tellen vasthouden in de omhoog stand bij dichte ruiten. Afhankelijk van uitvoering het klokje goed zetten en de radiocode invoeren.

Het fijnst werken doe je met het rechter voorwiel eraf, en de wielkuip verwijderen zodat je goed bij de multiriem kan. Maak een foto voraf zodat je deze juist terug plaatst. Riem lossen door de automatische spanner te lossen. Mogelijk moet de spanner ook los, is slechts 1 bout.

Bodemplaat motor eraf, en onderste radiateur slang losnemen zodat KVS leeg loopt.

Zet een krik met blokje onder de carterpan, zodat je de bovenste motorsteun ( aan de distributieriem.kant ) veilig kunt losnemen.

Bouten dynamo lossen, en dynamo van de plek wrikken. Zit vaak erg vast. Dan de bekabeling op de dynamo losnemen.

De dynamo kan er via de bovenkant motorruimte uit, wellicht zul je met de krik de motor wat op moeten krikken om plek te maken.

De riem kan her gebruikt worden mits in goede staat. Bij elke tandriemwissel behoort deze incl. spanner en dempende krukas poulie vervangen te worden. Voor een tientje of 2 koop je een nieuwe riem echter, en heb je zekerheid.

Zou je graag helpen (regio Eindhoven), maar kamp met rug klachten.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Joran6545
Lid
Lid
Posts in topic: 11
Berichten: 30
Lid geworden op: 22 jun 2019 16:34
Actief als: particulier

Re: Mankementen aan Espace IV

Bericht door Joran6545 »

Aha, nu zie ik het pas, ik voelde me vooral ongemakkelijk omdat ik het geen makkelijk idee vond om de multiriem van bovenaf er terug op te leggen nu ik dat zie begrijp ik het. Ik neem zeker de informatie die u mij gegeven hebt mee!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Joran6545
Lid
Lid
Posts in topic: 11
Berichten: 30
Lid geworden op: 22 jun 2019 16:34
Actief als: particulier

Re: Mankementen aan Espace IV

Bericht door Joran6545 »

Hallo,

Allemaal heel erg bedankt voor jullie moeite, tot mijn spijt vond de familie het een beter idee de wagen gewoon te verkopen.
Resultaat auto verkocht voor een kleine €500...
Auto stond amper 1 dag later al te koop als hersteld https://www.2dehands.be/a/auto-s/renaul ... space.html

Persoonlijk had ik hem liever zelf gehouden vanwege de zeer handige koffer, maar bon we zullen het moeten stellen met de kleine koffer in onze sedan...

Met vriendelijke groeten

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 9
Berichten: 16012
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Mankementen aan Espace IV

Bericht door mechanic »

Helaas..
Dat is voor een defect voertuig natuurlijk een redelijke prijs.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht