Dringende Hulp Gevraagd - Probleem met Parkeerrem in Renault Laguna 2 (2006)

Radio, elektrische ruiten & stoelverstelling, centrale vergrendeling, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
WoozyFace
Lid
Lid
Posts in topic: 5
Berichten: 58
Lid geworden op: 30 nov 2022 20:59
Actief als: particulier

Dringende Hulp Gevraagd - Probleem met Parkeerrem in Renault Laguna 2 (2006)

Bericht door WoozyFace »

Hallo mede-Renault-eigenaars,

Ik zit hier echt met de handen in het haar en kan echt wat advies gebruiken. Zojuist, nadat ik mijn Laguna 2 uit 2006 had bijgetankt, hoorde ik een vreemd geluid toen ik weg wilde rijden. Tot mijn ontzetting werd dit geluid vergezeld door een reeks piepjes, wat een fout in de parkeerrem signaleerde. In paniek probeerde ik de noodontgrendeling te activeren, maar tot mijn verbazing reageerde deze niet.

Ik belde direct de ANWB (die overigens indrukwekkend snel ter plaatse waren), en zij stelden vast dat het een defecte handremmotor betrof. Er is volledige stilte vanuit de motor wanneer ik probeer deze in te schakelen of uit te schakelen, en de diagnose van de ANWB werd direct verlicht met foutmeldingen.

Ze hebben tijdelijk de remkabels losgekoppeld van de as, zodat ik in ieder geval weer kan rijden, maar ik sta nu voor een raadsel wat mijn volgende stappen moeten zijn. Heeft iemand anders een soortgelijk probleem ervaren met hun Laguna 2? Enige inzichten of advies over mogelijke oplossingen zouden zeer op prijs worden gesteld.

Ik kijk uit naar jullie reacties en hoop op een snelle oplossing.

Groeten.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Pepone
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 2
Berichten: 1420
Lid geworden op: 20 mar 2020 16:20
Actief als: particulier
Locatie: Hollandscheveld Drenthe

Re: Dringende Hulp Gevraagd - Probleem met Parkeerrem in Renault Laguna 2 (2006)

Bericht door Pepone »

Niet zo mooi, heb je de foutcodes ook opgeschreven of foto’s?


Groet, Ron.
Global Moderator renaultforum.nl
________________________________
Renault Zoe R135 Zen, 01-04-2020
Pack City
Z.E. 50 batterijkoop
Kleur: Blanc Glacier 369

________________________________

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



nikk
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 1
Berichten: 2012
Lid geworden op: 13 nov 2010 14:53
Actief als: particulier

Re: Dringende Hulp Gevraagd - Probleem met Parkeerrem in Renault Laguna 2 (2006)

Bericht door nikk »

"en zij stelden vast dat het een defecte handremmotor betrof" Klopt die diagnose niet?
Golf 1.2 TSI highline DSG7 '12
Chrysler Town & country limited 4.0 V6 '08
Scenic Tech line 1.6 16v automatic '07
Matra Espace The race 2.0 16v '02

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 4
Berichten: 16029
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Dringende Hulp Gevraagd - Probleem met Parkeerrem in Renault Laguna 2 (2006)

Bericht door mechanic »

Het verhaal lezend lijkt me de diagnose en reparatie duidelijk. Een nieuwe/gebruikte handrem module.

Het scheelt geld wanneer je het zelf monteert, mogelijk moet er wat ingelezen worden door de garage.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
WoozyFace
Lid
Lid
Posts in topic: 5
Berichten: 58
Lid geworden op: 30 nov 2022 20:59
Actief als: particulier

Re: Dringende Hulp Gevraagd - Probleem met Parkeerrem in Renault Laguna 2 (2006)

Bericht door WoozyFace »

Pepone schreef: 23 feb 2024 17:59 Niet zo mooi, heb je de foutcodes ook opgeschreven of foto’s?


Groet, Ron.
Nee die heb ik niet ik maar tis duidelijk dat de motor handremmotor geen kick geeft. Hij maakte daarvoor ook al eens een raar krakend geluid. Klonk als een vastlopende startmotor. Dus denk dat de motor zelf is vastgelopen.

Toegevoegd in 3 minuten 54 secondes:
nikk schreef: 23 feb 2024 18:26 "en zij stelden vast dat het een defecte handremmotor betrof" Klopt die diagnose niet?
De meneer van de wegenwacht wiste de fouten uit de boordcomputer, het moment dat hij dat gedaan had kwam de foutmelding ook direct terug. Ik heb zelf ook nog ergens een OBD2 uitlees ding kan die wel eens zoeken en een screenshot delen van de foutmelding.

(Sorry van de quotes. Weet niet hoe ik beter een reactie onder een bericht kan zetten hier. Op elk ander forum is dit de methode).

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Pepone
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 2
Berichten: 1420
Lid geworden op: 20 mar 2020 16:20
Actief als: particulier
Locatie: Hollandscheveld Drenthe

Re: Dringende Hulp Gevraagd - Probleem met Parkeerrem in Renault Laguna 2 (2006)

Bericht door Pepone »

De quotes heb je op deze manier goed gedaan hoor.

Groet, Ron.
Global Moderator renaultforum.nl
________________________________
Renault Zoe R135 Zen, 01-04-2020
Pack City
Z.E. 50 batterijkoop
Kleur: Blanc Glacier 369

________________________________

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
WoozyFace
Lid
Lid
Posts in topic: 5
Berichten: 58
Lid geworden op: 30 nov 2022 20:59
Actief als: particulier

Re: Dringende Hulp Gevraagd - Probleem met Parkeerrem in Renault Laguna 2 (2006)

Bericht door WoozyFace »

mechanic schreef: 23 feb 2024 18:42 Het verhaal lezend lijkt me de diagnose en reparatie duidelijk. Een nieuwe/gebruikte handrem module.

Het scheelt geld wanneer je het zelf monteert, mogelijk moet er wat ingelezen worden door de garage.
Duidelijk ik heb deze gevonden, op internet zou deze compatible zijn? https://www.onderdelenlijn.nl/auto-onde ... /19670703/

De verkoper vertelde dat het nummer van het onderdeel overeen moet komen met die van mij maar ik kan moeilijk zelf even onder de auto hangen. Had ik maar een brug….

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 4
Berichten: 16029
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Dringende Hulp Gevraagd - Probleem met Parkeerrem in Renault Laguna 2 (2006)

Bericht door mechanic »

Er zijn doe het zelf garages door het hele land, wellicht kun je daar iets doen.
Anders wordt het toch de reguliere garage.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
WoozyFace
Lid
Lid
Posts in topic: 5
Berichten: 58
Lid geworden op: 30 nov 2022 20:59
Actief als: particulier

Re: Dringende Hulp Gevraagd - Probleem met Parkeerrem in Renault Laguna 2 (2006)

Bericht door WoozyFace »

mechanic schreef: 24 feb 2024 08:52 Er zijn doe het zelf garages door het hele land, wellicht kun je daar iets doen.
Anders wordt het toch de reguliere garage.
Doe het zelf garages? Oh dat is interessant. Wist niet dat er zoiets bestond joh.

Maar met betrekking tot het onderdeel (link) het donor voertuig is exact het zelfde model alleen een jaartje jonger… Zou die compatible zijn?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 4
Berichten: 16029
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Dringende Hulp Gevraagd - Probleem met Parkeerrem in Renault Laguna 2 (2006)

Bericht door mechanic »

Worden er steeds minder wel.

Ben te lang weg bij renault om de exacte verschillen nog te weten, maar ik vermoed dat die gewoon past.
Als je handig bent kun je ook de motor vervangen los, maar dat is wat knutsel werk.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
WoozyFace
Lid
Lid
Posts in topic: 5
Berichten: 58
Lid geworden op: 30 nov 2022 20:59
Actief als: particulier

Re: Dringende Hulp Gevraagd - Probleem met Parkeerrem in Renault Laguna 2 (2006)

Bericht door WoozyFace »

mechanic schreef: 24 feb 2024 11:08 Worden er steeds minder wel.
Bij mij in de buurt zitten er wel een paar gelukkig, dat is echt een waardevolle tip wist niet dat zoiets bestond!
mechanic schreef: 24 feb 2024 11:08 Ben te lang weg bij renault om de exacte verschillen nog te weten, maar ik vermoed dat die gewoon past.
Als je handig bent kun je ook de motor vervangen los, maar dat is wat knutsel werk.

Ik zag dat het inderdaad gewoon een elektromotortje is... 12 volt 3 polig neem ik aan om ook de andere kant op te kunnen draaien?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 4
Berichten: 16029
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Dringende Hulp Gevraagd - Probleem met Parkeerrem in Renault Laguna 2 (2006)

Bericht door mechanic »

Maar wie weet is er iets aan de print plaat defect, relais, of enkel de motor. Zonder te openen en te kijken blijft het gokken alsnog.

Motor zijn via het web wel los te krijgen, kost een stuk minder dan 175. Maar ook meer tijd.
Op YouTube staan veel filmpjes van andere renaults, de basis van de reparatie is hetzelfde.

Je hebt nu ook geen parkeerrem, dus als je de unit demonteert en op je gemak repareerd dan is er geen verschil met nu.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht