Motormanagement kapot
-
Topic author - 4-posting-stubborn
- Posts in topic: 4
- Laatste bezoek: 02 okt 2024 20:21
- Actief als: particulier
Motormanagement kapot
Hallo allemaal,
Ik heb een Renault Megane 1.4 16V TCE130 uit 2010.
Nu is de motorcomputer kapot en na vele telefoontjes en mailtjes, kan niemand deze maken.
Het gaat om motorcomputer: 237102922R
Ik wil niet geloven dat mijn geweldige goede auto door een kapotte motorcomputer nu naar de sloop kan.
Wie weet er een oplossing/adres?
Groeten Marcel
Ik heb een Renault Megane 1.4 16V TCE130 uit 2010.
Nu is de motorcomputer kapot en na vele telefoontjes en mailtjes, kan niemand deze maken.
Het gaat om motorcomputer: 237102922R
Ik wil niet geloven dat mijn geweldige goede auto door een kapotte motorcomputer nu naar de sloop kan.
Wie weet er een oplossing/adres?
Groeten Marcel
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Re: Motormanagement kapot
Bedankt voor je reactie. Deze heb ik ook zien staan maar hoe zit dat met de software? Kan ik elke willekeurige computer met dat nummer erin zetten en alle andere elektronische onderdelen herkennen dit dan?
Hide post links |
-
- lid
- Laatste bezoek: 24 jan 2025 12:52
Durf ik zo niet te zeggen, het kan zijn dat de computer door de dealer opnieuw ingeleerd moet worden maar hoeft als de computer compleet met sleutelkaarten geleverd wordt ook plg and play zijn.
Wat is er defect aan de huidige computer?
Wat is er defect aan de huidige computer?
Hide post links |
-
Oké, wat er precies kapot is aan de motorcomputer is niet gezegd. Hij zorgt voor verschillende foutmeldingen
Hide post links |
-
- lid
Diverse foutmeldingen duiden meestal niet op een defecte computer want als de computer defect is kan die ook niet meer uitgelezen worden.
Als de auto wel start maar zeg maar direct in noodloop gaat waarbij de lampjes op het instrumentenpaneel oplichten dan detecteert de computer een sensorfout en slaat die code ook op.
Het is wel handig om aan te geven wat er precies met de auto aan de hand is en de foutcodes als u die voorhanden heeft ook te vermelden want bijvoorbeeld een lek in een uitlaat of een vacuüm slang bij het inlaatspruitstuk maken al dat de computer meerdere gerelateerde foutcodes genereert.
Als de auto wel start maar zeg maar direct in noodloop gaat waarbij de lampjes op het instrumentenpaneel oplichten dan detecteert de computer een sensorfout en slaat die code ook op.
Het is wel handig om aan te geven wat er precies met de auto aan de hand is en de foutcodes als u die voorhanden heeft ook te vermelden want bijvoorbeeld een lek in een uitlaat of een vacuüm slang bij het inlaatspruitstuk maken al dat de computer meerdere gerelateerde foutcodes genereert.
Hide post links |
-
]De auto is door 2 garages gediagnostiseerd en kwamen beide uit op de motorcomputer.
Het sleutel en motor lampje blijven branden.
Scherm geeft melding: controleer lucht verontreiniging
Gaspendaal geeft zelf onregelmatig gas, alsof hij zelf ademt via gas geven en loslaten.
Onder de motorkap horen we een ratel.
Onderstaande afbeeldingen zijn resultaten van diagnoses.
Sorry, ben hier voor het eerst, dus weet nog niet hoe het hier allemaal werkt.... Groeten Marcel
Het sleutel en motor lampje blijven branden.
Scherm geeft melding: controleer lucht verontreiniging
Gaspendaal geeft zelf onregelmatig gas, alsof hij zelf ademt via gas geven en loslaten.
Onder de motorkap horen we een ratel.
Onderstaande afbeeldingen zijn resultaten van diagnoses.
Sorry, ben hier voor het eerst, dus weet nog niet hoe het hier allemaal werkt.... Groeten Marcel
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 1
- Laatste bezoek: 28 apr 2025 14:30
Ik vermoed dat de ECU niet defect is maar gezien de foutmeldingen en uw reactie van geratel onder de motorkap. Vermoed ik een defecte distributieketting.
Timing staat niet meer goed hierdoor is de lucht huishouding in de motor verkeerd vandaar de storing op de inlaatdruksensor.
Timing staat niet meer goed hierdoor is de lucht huishouding in de motor verkeerd vandaar de storing op de inlaatdruksensor.
www.jwa-autoservice.nl
Renault Clio Hybrid 140 (2020)
Renault Captur plug-in hybrid 160 (2021)
Renault Clio Hybrid 140 (2020)

Renault Captur plug-in hybrid 160 (2021)

Hide post links |
-
- lid
De handgeschreven storingen zijn wel wat onduidelijk maar er is wel iets met de inlaat nokkenas timing aan de hand.
Aan de ecu ligt het sowieso niet en dat is in dit geval een soort van jammer want zoals A110 al aangaf worden de storingen door een verkeerde kleptiming veroorzaakt.
Als het ratelende geluid aan de voorzijde van de motor weg komt dan is sowieso de distributieketting dusdanig uitgerekt dat de kleptiming niet meer juist is waardoor de kleppen de zuigers kunnen raken en gezien het gedrag van de motor is dat al gebeurd.
Gevolg kromme inlaat kleppen, compressie verlies en een motor die qua kosten boven de waarde van de gehele auto uitstijgt.
Om er zeker van te zijn laat dan een compressie test uitvoeren maar niet bij de garages waar u geweest bent want in mijn optiek hebben ze niet bijster veel kennis van storingscodes en hoe die naar de werkelijke oorzaak te herleiden.
Aan de ecu ligt het sowieso niet en dat is in dit geval een soort van jammer want zoals A110 al aangaf worden de storingen door een verkeerde kleptiming veroorzaakt.
Als het ratelende geluid aan de voorzijde van de motor weg komt dan is sowieso de distributieketting dusdanig uitgerekt dat de kleptiming niet meer juist is waardoor de kleppen de zuigers kunnen raken en gezien het gedrag van de motor is dat al gebeurd.
Gevolg kromme inlaat kleppen, compressie verlies en een motor die qua kosten boven de waarde van de gehele auto uitstijgt.
Om er zeker van te zijn laat dan een compressie test uitvoeren maar niet bij de garages waar u geweest bent want in mijn optiek hebben ze niet bijster veel kennis van storingscodes en hoe die naar de werkelijke oorzaak te herleiden.
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-