Motor compleet kapot

Gebruikersavatar

Topic author
Hese
2-hit-miracle
2-hit-miracle
Posts in topic: 2
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 jan 2010
Laatste bezoek: 01 jan 1970 01:00

Motor compleet kapot

Bericht door Hese »

Hallo,

Ik ben in het bezit van een Renault Espace IV 2.2 DCI van 2004.
Vorige week gingen wij op wintersport toen ik in de Ardennen ineens geen vermogen meer had. Ik ben toen direct naar een parkeerplaats gereden en de ANWB gebeld. Omdat ik kleine kinderen in de auto had heb ik de motor laten draaien totdat daar ineens enorme witte rookpluimen uit de auto kwamen waarna ik hem stil heb gezet.
Doordat de auto in de weg stond moest ik hem opnieuw starten en toen sloeg de motor opeens op tilt en ging maximale toeren maken en ik heb hem toen gelijk uit gezet. De andere dag heb ik een huurauto gekregen en is de Espace naar Nederland gesleept.

De diagnose aldaar luidde: Turbo is kapot gegaan en is door de motor gegaan waardoor de motor vernield is. Kosten voor een nieuwe motor; minimaal 8.000 Euro
Ik heb de auto nog geen jaar in mijn bezit en heb er 9.000 voor betaald, dat is nogal een bedrag om in één jaar af te schrijven.

Nu heb ik hier al eens gelezen dat deze problemen met turbo's meer voor komen en dat er wel eens coulance door Renault wordt toegekend. Heeft iemand enig idee wat ik moet doen of welke stappen ik moet ondernemen? Ik bedoel een auto van 5 jaar oud daar mág dit toch niet mee gebeuren?

Alvast bedankt!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 7
Berichten: 16361
Lid geworden op: 24 apr 2008
Laatste bezoek: 10 nov 2024 16:35
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Bericht door mechanic »

Nee het zou niet mogen gebeuren, maar helaas gebeurt het wel zoals je mee gemaakt hebt.
Wat heeft jou auto gelopen aan km's?
De 2.2dci is een motor die inwendig erg vervuild, met dichtkoeken van olie leidingen etc en motorschade tot gevolg.
Ik maak op dat je de auto zonder garantie gekocht hebt, anders was je er al mee terug geweest. Wat je kan doen is renault nederland inlichten, en als die niet mee willen werken kan je het zover spelen als je wilt.
Mocht je intresse hebben, heb ik een kennis die voor gunstige prijs deze motor nieuw kan leveren en inbouwen. Schatting met turbo zo rond de 5000e. Regio brabant zuid-oost.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

wesley015
lid
lid
Posts in topic: 6
Berichten: 1018
Lid geworden op: 17 okt 2009
Laatste bezoek: 10 sep 2013 20:10
Actief als: particulier

Bericht door wesley015 »

Als de motor helemaal nieuw is.
Is dat zeker een koopje.
Of is het een revisie motor?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

DHL
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 11
Berichten: 3184
Lid geworden op: 30 mar 2009
Laatste bezoek: 28 okt 2020 12:33
Actief als: particulier

Bericht door DHL »

Erg vind ik dat... Rotslechte motoren zijn het...Okkaziemotor insteken (als je die zou kunnen vinden) en verkopen...gaat je blijven achtervolgen anders

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

wesley015
lid
lid
Posts in topic: 6
Berichten: 1018
Lid geworden op: 17 okt 2009
Laatste bezoek: 10 sep 2013 20:10
Actief als: particulier

Bericht door wesley015 »

DHL schreef:Erg vind ik dat... Rotslechte motoren zijn het...Okkaziemotor insteken (als je die zou kunnen vinden) en verkopen...gaat je blijven achtervolgen anders
Doe ff normaal joh!!!!
Nederland is geen derde wereld land.
Beetje van 5 auto's, 1 "goede" auto van maken.

Gewoon een beetje rond snuffelen voor goede tweedehands spullen.
En een goedkope monteur.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

DHL
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 11
Berichten: 3184
Lid geworden op: 30 mar 2009
Laatste bezoek: 28 okt 2020 12:33
Actief als: particulier

Bericht door DHL »

Je zegt net hetzelde als ik..tweedehandsspullen erin...
Maar het ligt wellicht heel gevoelig bij jou wanneer kritiek geuit wordt maar stel je even in de plaats van alle Espacerijders die een wagen hebben gemaakt tussen 2002 en 2006...
Dat zo'n turbo's om dehaverklap stuk gaan, motoren op hol slaan, versnellingsbakken die in de soep draaien en dan alle andere vervelende kleine pannes zoals lichtjes airbag, koppelingspedalen die blijven platliggen,.... dat zijn zelfs geen auto's voor de derde wereld...
Ik rijd zelf een Espace na een Vel Satis 2.2 dCi... Gelukkig is m'n Espace van 2008.... met de Japanse motor en boite.
Ik voel mee met die mensen die minstens 30.000Euro gaven indertijd. En ja..de tweedhandskopers mogen hiervan verwittigd worden, sorry voor jouw Renault-enthousiasme

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

wesley015
lid
lid
Posts in topic: 6
Berichten: 1018
Lid geworden op: 17 okt 2009
Laatste bezoek: 10 sep 2013 20:10
Actief als: particulier

Bericht door wesley015 »

Niet specifiek Renault.
Maar gewoon de automobiel zelf.
Als je van alles wat in een auto stopt wat lekker goedkoop is.
En dan de auto gouw door verkopen.
Dat vind ik toch wel een beetje zielig.

Iemand anders met jou rotzooi opzadelen.
Die er ook "veel spaar geld" voor betalen.
Maar sorry jij kijkt het natuurlijk van uit het oog van een espace rijder. :wink:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

DHL
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 11
Berichten: 3184
Lid geworden op: 30 mar 2009
Laatste bezoek: 28 okt 2020 12:33
Actief als: particulier

Bericht door DHL »

Ik maakte die rotzooi niet he...Wat doen de merkdealers met die overnames? Zouden zij ze slopen dan, wetende wat ze weten? :wink: Geef gewoon toe dat dit een slechte wagen is waar de man in kwestie nog bijlange niet klaar mee is. Sorry voor jou nogmaals, ik weet dat je dit erg ten harte neemt. Renault bouwt ook goede wagens he. Recente betrouwbaarheidstesten duiden aan dat ze terug (door de Nissan alliantie) de goede weg op zijn. Maar de fouten uit het verleden blijft nog heel wat gewone consumenten achtervolgen en dat is jammer. Die man heeft meer kosten dan de wagen eigenlijk waard is. We weten niet hoeveel moeite hij deed om deze wagen te kopen maar geloof me dat zo'n situaties voor sommige gezinnen echt dramatisch kunnen zijn.
Ik hoop dat de man m'n woorden ter harte neemt.
In alle eerlijkheid, ik ben zeer tevreden van m'n Espace hee, als het goed is zeg ik het ook...(maar da's nu de 2.0 dCi
>Weet jij ongeveer wat het zou kosten mocht die wagen bij de dealer hersteld worden?? Koop je een Megane voor dat geld.
Ik begrijp niet waarom je zo aanvallend reageert maar je hoeft je niet kwaad te maken. Ik wil je hier niet mee op stang jagen..
Succes aan ts.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

demi
lid
lid
Posts in topic: 3
Berichten: 1100
Lid geworden op: 28 dec 2008
Laatste bezoek: 16 apr 2023 14:31
Actief als: particulier
Locatie: Stevensweert

Bericht door demi »

wesley015 schreef:Niet specifiek Renault.
Maar gewoon de automobiel zelf.
Als je van alles wat in een auto stopt wat lekker goedkoop is.
En dan de auto gouw door verkopen.
Dat vind ik toch wel een beetje zielig.

Iemand anders met jou rotzooi opzadelen.
Die er ook "veel spaar geld" voor betalen.
Maar sorry jij kijkt het natuurlijk van uit het oog van een espace rijder. :wink:
Nou....ik wil niet veel zeggen maar wat dacht je van al die handelaren, die kloten ook maar wat aan om een auto maar weer snel aan het rijden te krijgen (mocht er wat aan zijn dan he of als ze hem met stukken gekocht hebben)om zodanig dan als "goede auto" weer te verkopen aan nietsvermoedende klanten. Ze praten wel over "garantie" maar daar staat niets van op papier en meestal zijn ze niet thuis als het echt mis gaat. Dit is mijn mening dan he

Ik ben het eens met DHL Ik zou er ook gewoon een motor in stoppen van een schade Espace. En die €8000,- wat de dealer rekent voor een nieuwe vind ik ronduit belachelijk dat ze dat als advies geven.

Maar ook voor die aangeboden nieuwe motor van €5000,- deed ik het niet.

Ik leef erg mee met HESE en ik hoop dat hij een goede keuze kan maken.

Nu kan ik hem wel advies geven van hoe te handelen nu, maar daar zal niet iedereen blij of het eens mee zijn

In ieder geval, ik denk niet dat Renault er zich ook maar iets van aan zal trekken dat de motor in de soep is. Ook Renault Nedeland zal niet met een gepaste oplossing komen. Wel heb ik ervaren dat de Espace type IV de "slechtste" uit de Espace reeks is. Nu rijd ik er dan ook een, maar daar heeft de vorige eigenaar ook al de etterlijke duizenden euro's aan versleuteld waaronder ook de turbo !!!

voor de verdere rest is de Espace type IV een heerlijke auto zolang hij het doet Afbeelding

Ik ben benieuwd of Renault meer hun best hebben gedaan op de Espace V AfbeeldingAfbeelding

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 7
Berichten: 16361
Lid geworden op: 24 apr 2008
Laatste bezoek: 10 nov 2024 16:35
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Bericht door mechanic »

Dealers werken niet met 2e hands onderdelen omdat ze garantie moeten geven op de reparatie. Als ik zelf aan de hobby ga zou ik het vlot wel met gebruikte delen maken. Het maakt verder niet uit of het nieuw of 2e hands is, als er maar iemand aan werkt met kennis van zaken zodat er geen gevaarlijke situaties ontstaan.
Tevens weet ik ook wat de genoemde nissan diesel, de m9r kost om te vervangen. Blok alleen kost al 10.000euro, dan zit je nog met oude turbo+verstuivers etc te kijken. Heb het genoegen al gehad er eentje te vernieuwen.
Het is gewoon simpel: zonder motor kom je nergens. Of je laat hem maken en rijd ermee door, of je verkoopt hem met defecte motor voor weinig. Allebei kost het geld.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 7
Berichten: 16361
Lid geworden op: 24 apr 2008
Laatste bezoek: 10 nov 2024 16:35
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Bericht door mechanic »

wesley015 schreef:Als de motor helemaal nieuw is.
Is dat zeker een koopje.
Of is het een revisie motor?
In dit geval betreft het een nieuwe motor.
Echter is een goede revisie motor net zo goed. Die worden compleet kaal gemaakt en met nieuwe onderdelen opgebouwd. Zuigers,lagers,kleppen,overbrenging,pakkingen,etc.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

DHL
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 11
Berichten: 3184
Lid geworden op: 30 mar 2009
Laatste bezoek: 28 okt 2020 12:33
Actief als: particulier

Bericht door DHL »

In alle eerlijkheid... die m9r is wel stukken beter he. Die lopen niet zomaar stuk, zijn eerder uitzonderingen. Eventjes off topic, Espace 5 zou toch niet meer in produktie gaan?
Ofwel zou je een tweedehands Espace moeten kopen met de oude 2.1 diesel erin ofwel de recente 2.0 diesel. Maar die 2.2 volledig links laten liggen (en 1.9 in feite ook niet doen)...
Tja... hier in Belgie bestaat de Hergebruiklijn, ik weet nu niet of dat in Nederland ook zo is. Is wel een makkelijke manier om zo'n motor te vinden...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

wesley015
lid
lid
Posts in topic: 6
Berichten: 1018
Lid geworden op: 17 okt 2009
Laatste bezoek: 10 sep 2013 20:10
Actief als: particulier

Bericht door wesley015 »

In Nederland heb je ook zoiets.
De "onderdelenlijn".

On-topic---->
Je hoort mij ook niet zeggen dat de 2.2 Dci een goede is.
Maar de slechtste diesel is het niet.......
Dat is namelijk de 3.0 Dci. :D

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Geert S
lid
lid
Posts in topic: 3
Berichten: 165
Lid geworden op: 24 nov 2009
Laatste bezoek: 13 jan 2024 15:47
Actief als: particulier
Locatie: Hoogezand

Bericht door Geert S »

Is dit wat? http://link.marktplaats.nl/314717266
Staat in iedergeval niet op de sloop (sorry demontagebedrijf) omdat de motor het niet deed....
Groet'n

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 7
Berichten: 16361
Lid geworden op: 24 apr 2008
Laatste bezoek: 10 nov 2024 16:35
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Bericht door mechanic »

De m9r is een prima motor, weinig bijzonderheden.
Maar de 1.9dci is ook een goede motor, alleen in een espace iets onder de maat. De nissan 3.0 dci is een heerlijke motor om mee te rijden. Het onderhoud is alleen erg duur.
De genoemde ouderwetse diesels uit de oer espace zijn niet meer van deze tijd, maar toendertijd erg degelijk. Nu heb je de veeal de oude bras wat nog over is.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

DHL
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 11
Berichten: 3184
Lid geworden op: 30 mar 2009
Laatste bezoek: 28 okt 2020 12:33
Actief als: particulier

Bericht door DHL »

De 3.0 dCi is bij mijn weten een Isuzu motor die bv ook in de Saab 9.6 gemonteerd werd... of heb ik het fout?
Inderdaad die m9r is hopelijk even goed als die oermotoren.. En het lijkt erop dat ze erg goed zijn, afgaande op verschillende reviews. En een plezier om te rijden, maar dat is de 2.2 dCi ook , als hij het doet...
Hopelijk houdt de ts ons op de hoogte van z'n keuze. Ben benieuwd hoe dit afloopt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Hese
2-hit-miracle
2-hit-miracle
Posts in topic: 2
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 jan 2010
Laatste bezoek: 01 jan 1970 01:00

Bericht door Hese »

Ik heb besloten de auto maar te verkopen als schadeauto, ik heb een bod binnen van 1500 en dar ga ik maar op in. Ik heb de mogelijkheid van een revisiemotor overwogen, maar ik vind 5000 te veel en dan rij ik ook nog rond in een auto waar ik totaal geen vertrouwen meer in heb.
Iedereen bedankt voor de reakties, en ik zoek trouwens een nieuwe auto voor 7 personen die rond de 5000 euro mag kosten. Iemand suggesties?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

DHL
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 11
Berichten: 3184
Lid geworden op: 30 mar 2009
Laatste bezoek: 28 okt 2020 12:33
Actief als: particulier

Bericht door DHL »

Oei.... 1500 Euro.
Dat is pas erg.. Kan je daar echt niet meer van maken? Zet hem even op Marktplaats of zo.
Tja, een goede wagen voor 7 personen rond de 5000 Euro... Ik denk dat dit moeilijk zal wezen... Kan je niet beter wat meer investeren (eventueel een stukje financieren of zo) en dan gaan voor een degelijke nieuwe wagen? Ik denk bv aan de Dacia MCV..7 personen en heel erg goed. En betaalbaar. Dan heb je toch een nieuwe wagen, ik vrees anders dat je volgende 7-zitter weer een dure grap zal worden...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Verwijderde gebruiker 25

Bericht door Verwijderde gebruiker 25 »

Op marktplaats staan veel espace's model 3, binnen dat budget

eventueel kan je ook een bij een bovag garage kopen, en daarbij bovag garantie eisen...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

wesley015
lid
lid
Posts in topic: 6
Berichten: 1018
Lid geworden op: 17 okt 2009
Laatste bezoek: 10 sep 2013 20:10
Actief als: particulier

Bericht door wesley015 »

mechanic schreef:De m9r is een prima motor, weinig bijzonderheden.
Maar de 1.9dci is ook een goede motor, alleen in een espace iets onder de maat. De nissan 3.0 dci is een heerlijke motor om mee te rijden. Het onderhoud is alleen erg duur.
De genoemde ouderwetse diesels uit de oer espace zijn niet meer van deze tijd, maar toendertijd erg degelijk. Nu heb je de veeal de oude bras wat nog over is.
De 3.0 Dci is in feite de zelfde van uit de espace.
En als je het over de slechtste diesel hebt.
Dan staat deze met stip op nr. 1
Als (met de nadruk op ALS) de motor in goede conditie is rijd hij super.
Maar 9 van de 10 is al een keer vervangen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 5
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009
Laatste bezoek: 21 mei 2023 16:50
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Bericht door WillemS »

@ Wesley, De mensen van Renault Nederland lezen deze fora ook.
Dus weet wat je zegt als je bij Renault werkt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

RichTrip
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 2
Berichten: 3327
Lid geworden op: 11 dec 2009
Laatste bezoek: 08 nov 2024 16:48
Actief als: particulier
Locatie: Overijssel

Bericht door RichTrip »

WillemS: als Renault Nederland dit forum ook leest, dan kunnen ze met eigen ogen zien dat er vooral met de Renault DCI motoren (vooral 1.5, 2.2, 3.0) veel problemen voor doen, met in dit geval voor Hese een financieel en gerelateerd persoonlijk drama tot gevolg.
7500 euro moeten afschrijven binnen een jaar is verschrikkelijk :cry:
Dat was bijna de vraagprijs van mijn GS 2.0 liter uit 2004......overigens ook een zevenzitter :wink:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

demi
lid
lid
Posts in topic: 3
Berichten: 1100
Lid geworden op: 28 dec 2008
Laatste bezoek: 16 apr 2023 14:31
Actief als: particulier
Locatie: Stevensweert

Bericht door demi »

RichTrip schreef:met in dit geval voor Hese een financieel en gerelateerd persoonlijk drama tot gevolg.
7500 euro moeten afschrijven binnen een jaar is verschrikkelijk
De Renault Dealer is geen filantropische instelling. AfbeeldingOok is de Dealer koudbloedig oftewel ze kennen geen medeleven Afbeelding

maar met veel geldAfbeelding willen ze je graag helpen, en krijg je ook nog GRATIS koffie Afbeelding

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 7
Berichten: 16361
Lid geworden op: 24 apr 2008
Laatste bezoek: 10 nov 2024 16:35
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Bericht door mechanic »

De dealer is ook niet schuldig aan het defect raken van motoren, evenmin als de klant.
Enige wat zij kunnen doen is een offerte maken en reparaties uitvoeren. Ze zijn bij renault aangeschreven, dus met 2e hands onderdelen werken word vaak niet gedaan.
Als een klant dit wel wilt, is het beter om de auto bij een non-dealer te laten repareren.

Ik blijf me afvragen of de kwaliteit echt zo slecht is als word beweert. Veel auto's waar nu particuliere in rijden zijn ooit begonnen als lease auto's. Dit is in veel gevallen ook geen pluspunt, gezien de rijstijl van veel van deze jongens.
Bekend is dat vooral de 1.5 dci motoren voor die cilinderinhoud een fors vermogen leveren, waardoor grote inwendige krachten ontstaan. Tel hierbij de pittige rijstijl (veelal lease ) op en je spreekt over flinke slijtage.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

berniez
Lid
Lid
Posts in topic: 3
Berichten: 67
Lid geworden op: 21 aug 2009
Laatste bezoek: 17 mei 2013 19:38
Actief als: particulier
Locatie: Oost Groningen

Hoe kan een kapotte turbo voor complete motorschade zorgen?

Bericht door berniez »

Heren,

Volg dit verhaal met veel interesse en heb een vraag aan de heren technici onder jullie. Hoe kan een kapotte turbo voor complete motorschade zorgen? Komen er dan stukken van de turbo via de inlaatlucht in de motor of heeft het met de aandrijving van de turbo te maken? Kan een van jullie dit nader toe lichten?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 5
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009
Laatste bezoek: 21 mei 2023 16:50
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Bericht door WillemS »

Nou in de turbo zit een turbinewiel met schoepen.
Als deze afbreken kunnen ze naar binnen gezogen worden. Vandaar.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Geert S
lid
lid
Posts in topic: 3
Berichten: 165
Lid geworden op: 24 nov 2009
Laatste bezoek: 13 jan 2024 15:47
Actief als: particulier
Locatie: Hoogezand

Bericht door Geert S »

Nou 'k heb ook mijn bedenkingen bij de diagnose volledige motor kapot. Is de kop al gelicht? Kan me voorstellen dat het schoepenwiel van de compressorzijde afbreekt maar........ dat gebeurt niet zomaar. De schoep heeft dan al lang ook de binnenzijde van het compressorhuis lopen wegvreten, met de daarbij behorende geluiden en vermogensverlies. En als het goed is heeft je motormanagement dat al door gehad. Kan me bij een benzinemotor voorstellen dat de schoep tussen de smoorklep van het gasklephuis blijft zitten maar bij een diesel? Waarom ging het blok hoog in de toeren lopen, of heeft ie ordinair olie lopen trekken via de carterontluchting? En waar kwam de witte rook vandaan? Da's toch meer een koelvloeistoflekkage probleem, alhoewel een overmaat aan verbrande motorolie ook een bijzonder stinkende witte rook oplevert. (bij een beetje de bekende blauwe walm).

Terwijl ik dit schrijf denk ik dat de witte rook mogelijk toch van de turbo komt, wanneer de turbine/combressor-as stilstaat is er geen olieafdichting meer. De as moet draaien om voor olieafdichting te zorgen dus komen er bij stilstand van de as en draaiende oliepomp grote hoeveelheden olie in het inlaattraject en daar weet een zelfontbrander wel raad mee. Is een nieuwe turbo niet voldoende????

Groet'n

O, ja nog een vraag over de 3.0 diesel is dat dezelfde als in de Saab 95?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

DHL
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 11
Berichten: 3184
Lid geworden op: 30 mar 2009
Laatste bezoek: 28 okt 2020 12:33
Actief als: particulier

Bericht door DHL »

Ik ben geen mechanieker maar ik weet dat al deze motoren op een gegeven moment op hol slaan. En voor zover ik weet (ben niet zeker... is voor de mechaniekers) heeft het iets te maken met de olie en de turbo en niet met het afbreken van de schoepen. De motor zou heel hoog in toeren gaan, kan je hem niet onmiddellijk stoppen (door in zesde te zetten en te blokkeren zo) dan draait hij volledig stuk. Ontploft als het ware.. Maar de juiste uitleg kan ik niet geven... Maar de motor is wel telkens stuk... (zo zijn er ook al heel wat gesneuveld na onderhoud door de olie te snel bij te vullen... ook daar is er een prob als je te snel giet)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

demi
lid
lid
Posts in topic: 3
Berichten: 1100
Lid geworden op: 28 dec 2008
Laatste bezoek: 16 apr 2023 14:31
Actief als: particulier
Locatie: Stevensweert

Bericht door demi »

Nou ik oordeel ook alleen maar naar informatie van Hese maar ook ik denk dat de boel nog wel te redden is. Een gereviseerde turbo en een gereviseerde cilinderkop 2x dan ben je al een heel eind. maar ik begrijp ook wel dat niet iedereen hier op het forum kennis heeft van motortechniek en de handigheid en vaardigheid en spullen en tools heeft om zoiets te maken. Zo heb ik wel eens een keer een cilinderkop 2x van een 3.0 v6 gereviseerd waar zowat alle kleppen krom van waren. Maar met een draaibank en kleppenslijpbank kom je er wel en kun je met de oorspronkelijke spullen de kop weer herstellen.

Maar als de zuigers ook nog een klap hebben gehad, of de drijfstang is krom geslagen dan moet je weer verder sleutelen
Maar het is wel te maken, maar nogmaals je moet handig zijn en weten waar je mee bezig bent en de weg kennen

Een gereviseerde turbo daar zul je niet onderuitkomen, maar de boel is wel te maken, je bent er alleen wat uurtjes zoet mee

Maar nogmaals......ik kan van hieruit geen inschatting maken van het gaat wel of het gaat niet, en als er gezegt word hij is compleet kapot ???? lijkt mij stug.....maar goed......... moet het toch wel een heftige knal geweest zijn dan

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 5
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009
Laatste bezoek: 21 mei 2023 16:50
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Bericht door WillemS »

DHL heeft gelijk! Een diesel loopt eigenlijk op olie (dieselOLIE), het gebeurde ook wel bij de eerste golfjes diesel, te heet lopen( op de autobahn), en dan ging de carterolie dampen(koken zeg maar) dat kwam dan uit de carterventilatie en dan sloeg de motor op hol. Veelal een gevolg van achterstallig onderhoud. De onderhoudstermijnen werden langer maar men vergat dat je dat bij een Diesel nu juist niet moet doen, echt volgens het boekje onderhouden, is mijn credo, zeker bij een diesel. Jammer maar waar.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Geert S
lid
lid
Posts in topic: 3
Berichten: 165
Lid geworden op: 24 nov 2009
Laatste bezoek: 13 jan 2024 15:47
Actief als: particulier
Locatie: Hoogezand

Bericht door Geert S »

Nou, da's niet alles de heren contructeurs tarten de grenzen van het toelaatbare. Vooral bij turbo motoren. De olieafvoerslang van de turbo loopt vaak constructief gezien fout. De diameter van de slang is vaak veel te klein. De olie die uit de turbo komt staat niet meer onder druk en moet als het ware in het carter vallen. Daarbij is het geen olie wat uit de turbo komt maar een gigantische bellenbende dat door de leiding moet stromen. Er zitten namelijk ook uitlaatgassen en inlaatgassen bij vanwege de dynamische olieafdichting. Bij de Super5 gtt bijvoorbeeld loopt de afvoerslang over een behoorlijke lengte en zit er ook nog een hoek van 90 graden in waardoor de olie zich horizontaal moet bewegen! Onderhoud is een, maar construeren is ook een vak :!:

Groet'n

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

DHL
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 11
Berichten: 3184
Lid geworden op: 30 mar 2009
Laatste bezoek: 28 okt 2020 12:33
Actief als: particulier

Bericht door DHL »

Wellicht dan ook dat door die rare constructies zoveel motoren stuk gingen bij het bijvullen van de olie. Renault waarschuwde zelfs hiervoor in de gebruiksaanwijzing en schuift elke verantwoordelijkheid hiervoor van zich weg. Heb er zelf een paar gezien die op hol sloegen in de garage. Elke mechanieker kwam het wel eens tegen... Niks geen garantie, verzekering garage moest tussenkomen. (ik was verkoper vandaar dat ik dat weet...).
Weet zeker dat dit een gevaar is bij de 2.2 dci, van andere motoren weet ik het zo niet. Ik denk dat de 1.9 dci hier ook gevoelig is... Dus opletten he jongens...
En een Renault motor die op hol sloeg was echt volledig kapot, soms zat er zelfs een gat in de motor..

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 7
Berichten: 16361
Lid geworden op: 24 apr 2008
Laatste bezoek: 10 nov 2024 16:35
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Bericht door mechanic »

Daarom moet je ook bij het vullen van de motorolie bij een diesel de carterventilatieslang losnemen..

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

berniez
Lid
Lid
Posts in topic: 3
Berichten: 67
Lid geworden op: 21 aug 2009
Laatste bezoek: 17 mei 2013 19:38
Actief als: particulier
Locatie: Oost Groningen

Voorzichtige conclusie

Bericht door berniez »

Alle reacties gelezen te hebben kom ik gelukkig tot de conclusie dat wij (espace rijders met een turbo) ons niet direkt zorgen hoeven maken dat we in een tijdbom rondrijden die elk moment kan ontploffen. Het is meer een aaneenschakeling van gebeurtenissen die tot dit (zeer vervelende!!!) resultaat hebben geleid. Laat het wel een les zijn voor ons allemaal. Iedereen bedankt voor zijn bijdrage.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Hema
Lid
Lid
Posts in topic: 4
Berichten: 427
Lid geworden op: 20 nov 2006
Laatste bezoek: 27 nov 2014 17:30
Actief als: particulier
Locatie: Gelderland

Bericht door Hema »

Mogelijk is ook dit een les:

Als je tijdens het rijden met een turbo motor plots je vermogen kwijt bent, en je bespeurt maar enige vorm van witte of blauwe rook uit de uitlaat (meestal flink wat rook), start dan nooit meer de motor!!

De meesten eindigen met een drijfstang die naar buiten kijkt.
Scénic III dCi 130 Privilege, Brun Moka

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht