Wat voor stuurbekrachtiging heeft mijn Twingo 1
-
Topic author - Global Moderator
- Posts in topic: 7
- Berichten: 3916
- Lid geworden op: 23 feb 2007
- Laatste bezoek: 26 feb 2025 20:06
- Actief als: particulier
- Locatie: Groningen
Wat voor stuurbekrachtiging heeft mijn Twingo 1
Er is mij verteld dat de oudere bouwjaren vd Twingo 1 (bijv. die uit 1999) een hydraulische stuurbekrachtiging hebben en de laatste serie, in ieder geval m'n huidige (2006) een elektronische stuurbekrachtiging.
Klopt dit?
Klopt dit?
Nu: Talisman Estate TCe 200 Initiale Paris 2017 | Twingo I 1.2 16V Paris 2006
Ex: Laguna III Ph2 Estate 2.0T GT 2011 | Laguna II Ph2 Grand Tour 2.0 16V Dynamique 2005 | Twingo I 1.2 8V Helios 1999 | Megane II 2.0 16V Dynamique 2003 | Clio II Ph2 1.6 16V Dynamique 2003 | Twingo I 1.2 8V Air 2000
Ex: Laguna III Ph2 Estate 2.0T GT 2011 | Laguna II Ph2 Grand Tour 2.0 16V Dynamique 2005 | Twingo I 1.2 8V Helios 1999 | Megane II 2.0 16V Dynamique 2003 | Clio II Ph2 1.6 16V Dynamique 2003 | Twingo I 1.2 8V Air 2000
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 1
- Berichten: 154
- Lid geworden op: 20 jun 2010
- Laatste bezoek: 01 mei 2023 00:51
- Actief als: particulier
Re: Wat voor stuurbekrachtiging heeft mijn Twingo 1
Elektrische, niet electronische...!
[ Posting via iPhone ]
[ Posting via iPhone ]

Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Global Moderator
- Posts in topic: 7
- Berichten: 3916
- Lid geworden op: 23 feb 2007
- Laatste bezoek: 26 feb 2025 20:06
- Actief als: particulier
- Locatie: Groningen
Re: Wat voor stuurbekrachtiging heeft mijn Twingo 1
ook goed, maar m'n dealer noemde het "elektronisch"
Maar wat voor SB heeft de Twingo 1 in de loop der jaren nu gehad?
Mijn dealer beweert dat de oudere modellen (in ieder geval m'n vorige uit 1999) hydraulische SB hadden?
Maar wat voor SB heeft de Twingo 1 in de loop der jaren nu gehad?
Mijn dealer beweert dat de oudere modellen (in ieder geval m'n vorige uit 1999) hydraulische SB hadden?
Nu: Talisman Estate TCe 200 Initiale Paris 2017 | Twingo I 1.2 16V Paris 2006
Ex: Laguna III Ph2 Estate 2.0T GT 2011 | Laguna II Ph2 Grand Tour 2.0 16V Dynamique 2005 | Twingo I 1.2 8V Helios 1999 | Megane II 2.0 16V Dynamique 2003 | Clio II Ph2 1.6 16V Dynamique 2003 | Twingo I 1.2 8V Air 2000
Ex: Laguna III Ph2 Estate 2.0T GT 2011 | Laguna II Ph2 Grand Tour 2.0 16V Dynamique 2005 | Twingo I 1.2 8V Helios 1999 | Megane II 2.0 16V Dynamique 2003 | Clio II Ph2 1.6 16V Dynamique 2003 | Twingo I 1.2 8V Air 2000
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Re: Wat voor stuurbekrachtiging heeft mijn Twingo 1
Perfectionist....lagunaphIII schreef:Elektrische, niet electronische...!
[ Posting via iPhone ]
Ik zou het niet weten, ik wist eigenlijk niet eens dat een Twingo van die tijd stuurbekrachtiging had.....
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 3
- Berichten: 2824
- Lid geworden op: 30 sep 2004
- Laatste bezoek: 30 jul 2017 19:22
- Actief als: particulier
- Locatie: Emmeloord
Re: Wat voor stuurbekrachtiging heeft mijn Twingo 1
Ik wet het wel.
De Twingo I heeft in de loop der jaren een 3-tal facelifts gehad, en hierdoor in 4 series geleverd.
1993-1996 1996-2001 2001-2004 2004-2008
Op de eerste 3 series is de stuurbekrachtiging hydraulisch uitgevoerd.
Op de laatste serie is de stuurbekrachtiging elektrisch.
Dit gebeurt dan door een elektromotor die op de stuurkolom is gemonteerd.
Deze stuurbekrachtiging is ook elektronisch geregeld en variabel.
Antonio.
De Twingo I heeft in de loop der jaren een 3-tal facelifts gehad, en hierdoor in 4 series geleverd.
1993-1996 1996-2001 2001-2004 2004-2008
Op de eerste 3 series is de stuurbekrachtiging hydraulisch uitgevoerd.
Op de laatste serie is de stuurbekrachtiging elektrisch.
Dit gebeurt dan door een elektromotor die op de stuurkolom is gemonteerd.
Deze stuurbekrachtiging is ook elektronisch geregeld en variabel.
Antonio.
Renault, a way of life!
-------------------------------------------------------------------------------------
Mijn auto's: R5 GTS Fashion '89, R5 GTX '87.
-------------------------------------------------------------------------------------
Mijn auto's: R5 GTS Fashion '89, R5 GTX '87.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Global Moderator
- Posts in topic: 7
- Berichten: 3916
- Lid geworden op: 23 feb 2007
- Laatste bezoek: 26 feb 2025 20:06
- Actief als: particulier
- Locatie: Groningen
Re: Wat voor stuurbekrachtiging heeft mijn Twingo 1
Bedankt voor je antwoord.
Weet jij zeker dat onze oude uit 1999 hydraulische SB had?
Want op het Twingo forum geven ze aan dat alle bouwjaren vd Twingo 1 elektrische SB hadden.
Ik was met klachten over het stuurgedrag van m'n nieuwe Twingo (2006) naar m'n dealer gegaan.
Die gaf eerst aan wat jij ook zegt: ander type SB, dit is oorzaak van het andere stuurgedrag tov onze oude Twingo (1999)
Maar omdat ze op het Twingo forum zo overtuigd waren dat dit niet klopt heeft de dealer het in Dialogys uitgezocht.
Blijkt volgens hun toch in beide gevallen om elektrische SB te gaan
Dus wat is het nu, ik weet het niet meer.....

Weet jij zeker dat onze oude uit 1999 hydraulische SB had?

Want op het Twingo forum geven ze aan dat alle bouwjaren vd Twingo 1 elektrische SB hadden.
Ik was met klachten over het stuurgedrag van m'n nieuwe Twingo (2006) naar m'n dealer gegaan.
Die gaf eerst aan wat jij ook zegt: ander type SB, dit is oorzaak van het andere stuurgedrag tov onze oude Twingo (1999)
Maar omdat ze op het Twingo forum zo overtuigd waren dat dit niet klopt heeft de dealer het in Dialogys uitgezocht.
Blijkt volgens hun toch in beide gevallen om elektrische SB te gaan

Dus wat is het nu, ik weet het niet meer.....



Nu: Talisman Estate TCe 200 Initiale Paris 2017 | Twingo I 1.2 16V Paris 2006
Ex: Laguna III Ph2 Estate 2.0T GT 2011 | Laguna II Ph2 Grand Tour 2.0 16V Dynamique 2005 | Twingo I 1.2 8V Helios 1999 | Megane II 2.0 16V Dynamique 2003 | Clio II Ph2 1.6 16V Dynamique 2003 | Twingo I 1.2 8V Air 2000
Ex: Laguna III Ph2 Estate 2.0T GT 2011 | Laguna II Ph2 Grand Tour 2.0 16V Dynamique 2005 | Twingo I 1.2 8V Helios 1999 | Megane II 2.0 16V Dynamique 2003 | Clio II Ph2 1.6 16V Dynamique 2003 | Twingo I 1.2 8V Air 2000
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 3
- Berichten: 2824
- Lid geworden op: 30 sep 2004
- Laatste bezoek: 30 jul 2017 19:22
- Actief als: particulier
- Locatie: Emmeloord
Re: Wat voor stuurbekrachtiging heeft mijn Twingo 1
In de Twingo van de tweede en derde serie gaat het om elektro-hydraulische stuurbekrachtiging.
Hierbij heb je een gewoon hydraulisch bekrachtigd stuurhuis maar wordt er een elektrische pomp gebruikt in plaats van een door een riem aangedreven pomp zoals bij jouw Laguna.
Antonio.
Hierbij heb je een gewoon hydraulisch bekrachtigd stuurhuis maar wordt er een elektrische pomp gebruikt in plaats van een door een riem aangedreven pomp zoals bij jouw Laguna.
Antonio.
Renault, a way of life!
-------------------------------------------------------------------------------------
Mijn auto's: R5 GTS Fashion '89, R5 GTX '87.
-------------------------------------------------------------------------------------
Mijn auto's: R5 GTS Fashion '89, R5 GTX '87.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 2
- Berichten: 388
- Lid geworden op: 08 mei 2010
- Laatste bezoek: 25 feb 2025 12:13
- Actief als: particulier
- Locatie: Haarlem
Re: Wat voor stuurbekrachtiging heeft mijn Twingo 1
Misschien offtopic....maar heeft een Kangoo uit 2001 ook zo'n elektro-hydraulische stuurbekrachtiging ?Rossy schreef:In de Twingo van de tweede en derde serie gaat het om elektro-hydraulische stuurbekrachtiging.
Hierbij heb je een gewoon hydraulisch bekrachtigd stuurhuis maar wordt er een elektrische pomp gebruikt in plaats van een door een riem aangedreven pomp zoals bij jouw Laguna.
Antonio.

Kangoo 1.6 - 16V Automaat bj 2004
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Ex Renault's vanaf 1969 : R4 TL, R16-TS, R11-TL, R6-TL, R30 V6, na diverse Kangoo's DCI-82 pk...nu laatste 2 jaar een Benzine Kangoo type 1B
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Ex Renault's vanaf 1969 : R4 TL, R16-TS, R11-TL, R6-TL, R30 V6, na diverse Kangoo's DCI-82 pk...nu laatste 2 jaar een Benzine Kangoo type 1B
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Global Moderator
- Posts in topic: 7
- Berichten: 3916
- Lid geworden op: 23 feb 2007
- Laatste bezoek: 26 feb 2025 20:06
- Actief als: particulier
- Locatie: Groningen
Re: Wat voor stuurbekrachtiging heeft mijn Twingo 1
En stuurt zo'n elektro-hydraulische SB dan lichter dan een elektrische SB?
Nu: Talisman Estate TCe 200 Initiale Paris 2017 | Twingo I 1.2 16V Paris 2006
Ex: Laguna III Ph2 Estate 2.0T GT 2011 | Laguna II Ph2 Grand Tour 2.0 16V Dynamique 2005 | Twingo I 1.2 8V Helios 1999 | Megane II 2.0 16V Dynamique 2003 | Clio II Ph2 1.6 16V Dynamique 2003 | Twingo I 1.2 8V Air 2000
Ex: Laguna III Ph2 Estate 2.0T GT 2011 | Laguna II Ph2 Grand Tour 2.0 16V Dynamique 2005 | Twingo I 1.2 8V Helios 1999 | Megane II 2.0 16V Dynamique 2003 | Clio II Ph2 1.6 16V Dynamique 2003 | Twingo I 1.2 8V Air 2000
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 1
- Berichten: 6856
- Lid geworden op: 04 okt 2009
- Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
- Actief als: particulier
- Locatie: Heemstede
Re: Wat voor stuurbekrachtiging heeft mijn Twingo 1
De echte reden voor een elektrischeSB is dat je veel minder vermogen van de motor gebruikt waardoor de motor gemakkelijker aan de milieu-eisen kan voldoen.
Nadeel is wel dat bij storingen vaak het gehele stuurhuis vervangen dient te worden.
Je heb eigenlijk paar een paar mogelijkheden;
1) geen
2) hydraulisch met een pomp
3) hydraulisch met pomp maar elektr(isch)onisch gestuurd door een snelheidssignaal
4) elektrisch aangedreven door een elektromotor in het stuurhuis. en geregeld door en stuurhoeksensor.
mvg
WillemS
Nadeel is wel dat bij storingen vaak het gehele stuurhuis vervangen dient te worden.
Je heb eigenlijk paar een paar mogelijkheden;
1) geen
2) hydraulisch met een pomp
3) hydraulisch met pomp maar elektr(isch)onisch gestuurd door een snelheidssignaal
4) elektrisch aangedreven door een elektromotor in het stuurhuis. en geregeld door en stuurhoeksensor.
mvg
WillemS
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Global Moderator
- Posts in topic: 7
- Berichten: 3916
- Lid geworden op: 23 feb 2007
- Laatste bezoek: 26 feb 2025 20:06
- Actief als: particulier
- Locatie: Groningen
Re: Wat voor stuurbekrachtiging heeft mijn Twingo 1
Maar klopt het dat bij een Twingo met elektr. SB het stuur na een bocht niet vanzelf terug in rechtuitstand komt?
Het stuur blijft grotendeels in gedraaide stand staan, je moet het echt met de hand terugdraaien.
Bij de Laguna glijdt het stuur vanzelf door m'n handen weer terug rechtuit
Het stuur blijft grotendeels in gedraaide stand staan, je moet het echt met de hand terugdraaien.
Bij de Laguna glijdt het stuur vanzelf door m'n handen weer terug rechtuit
Nu: Talisman Estate TCe 200 Initiale Paris 2017 | Twingo I 1.2 16V Paris 2006
Ex: Laguna III Ph2 Estate 2.0T GT 2011 | Laguna II Ph2 Grand Tour 2.0 16V Dynamique 2005 | Twingo I 1.2 8V Helios 1999 | Megane II 2.0 16V Dynamique 2003 | Clio II Ph2 1.6 16V Dynamique 2003 | Twingo I 1.2 8V Air 2000
Ex: Laguna III Ph2 Estate 2.0T GT 2011 | Laguna II Ph2 Grand Tour 2.0 16V Dynamique 2005 | Twingo I 1.2 8V Helios 1999 | Megane II 2.0 16V Dynamique 2003 | Clio II Ph2 1.6 16V Dynamique 2003 | Twingo I 1.2 8V Air 2000
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 3
- Berichten: 2824
- Lid geworden op: 30 sep 2004
- Laatste bezoek: 30 jul 2017 19:22
- Actief als: particulier
- Locatie: Emmeloord
Re: Wat voor stuurbekrachtiging heeft mijn Twingo 1
Bij een elektrische pomp hoeft de stuurbekrachtiging niet variabel te zijn, dat is het bij Renault niet.
Ook is het bij de oudere uitvoeringen vaak zo dat de pomp continu draait, vergelijkbaar met een conventionele pomp, dit is bij Renault het geval.
@BramvT: Dit is mogelijk maar hoeft niet, is afhankelijk van motor en uitrusting.
@Reinier: Een elektro-hydraulische stuurbekrachtiging lijkt qua stuurgevoel heel veel op een conventionele hydraulische stuurbekrachtiging.
De elektrische stuurbekrachtiging voelt vaak heel licht bij lage snelheden maar geeft vaak veel meer gevoel bij hogere snelheden.
Een en ander afhankelijk van hoe de aansturing is.
Bij een Fiat is dat verschil heel duidelijk voelbaar met de City-knop.
Schakel je deze in, dan is de besturing heel licht dus de bekrachtiging heel sterk, helaas ook bij hogere snelheden.
Schakel je deze uit, dan is de besturing een stuk zwaarder, veel natuurlijker.
Normaal gesproken zou het stuur wel weer in de rechtuit stand moeten terugkeren.
Echter komt het wel eens voor dat dit niet helemaal lekker gaat.
Uitlijnen van de auto en opnieuw kalibreren van de stuurhoeksensor moet dit kunnen verhelpen.
De elektromotor kan in het stuurhuis worden ingebouwd maar ook in de stuurkolom.
Renault gebruikt het laatste.
Er is een Nederlands bedrijf dat elektrische stuurbekrachtigingen maakt voor achteraf inbouw, ook daar is de motor in de stuurkolom gemonteerd.
Dit bedrijf heet EZ Electric Powersteering, website: http://www.ezpowersteering.nl
Ik denk erover om dit ook in mijn 5 in te laten bouwen als hij gerestaureerd wordt.
Antonio.
Ook is het bij de oudere uitvoeringen vaak zo dat de pomp continu draait, vergelijkbaar met een conventionele pomp, dit is bij Renault het geval.
@BramvT: Dit is mogelijk maar hoeft niet, is afhankelijk van motor en uitrusting.
@Reinier: Een elektro-hydraulische stuurbekrachtiging lijkt qua stuurgevoel heel veel op een conventionele hydraulische stuurbekrachtiging.
De elektrische stuurbekrachtiging voelt vaak heel licht bij lage snelheden maar geeft vaak veel meer gevoel bij hogere snelheden.
Een en ander afhankelijk van hoe de aansturing is.
Bij een Fiat is dat verschil heel duidelijk voelbaar met de City-knop.
Schakel je deze in, dan is de besturing heel licht dus de bekrachtiging heel sterk, helaas ook bij hogere snelheden.
Schakel je deze uit, dan is de besturing een stuk zwaarder, veel natuurlijker.
Normaal gesproken zou het stuur wel weer in de rechtuit stand moeten terugkeren.
Echter komt het wel eens voor dat dit niet helemaal lekker gaat.
Uitlijnen van de auto en opnieuw kalibreren van de stuurhoeksensor moet dit kunnen verhelpen.
De elektromotor kan in het stuurhuis worden ingebouwd maar ook in de stuurkolom.
Renault gebruikt het laatste.
Er is een Nederlands bedrijf dat elektrische stuurbekrachtigingen maakt voor achteraf inbouw, ook daar is de motor in de stuurkolom gemonteerd.
Dit bedrijf heet EZ Electric Powersteering, website: http://www.ezpowersteering.nl
Ik denk erover om dit ook in mijn 5 in te laten bouwen als hij gerestaureerd wordt.
Antonio.
Renault, a way of life!
-------------------------------------------------------------------------------------
Mijn auto's: R5 GTS Fashion '89, R5 GTX '87.
-------------------------------------------------------------------------------------
Mijn auto's: R5 GTS Fashion '89, R5 GTX '87.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 1
- Berichten: 1051
- Lid geworden op: 22 feb 2008
- Laatste bezoek: 05 mar 2018 21:32
- Actief als: particulier
- Locatie: Kalslagen
Re: Wat voor stuurbekrachtiging heeft mijn Twingo 1
In de boodschappenwagentjes die we reden en nog, een Punto van 2002 en de huidige 500 van 2009 zit ook zo'n city-knop.Rossy schreef:Bij een Fiat is dat verschil heel duidelijk voelbaar met de City-knop.
Schakel je deze in, dan is de besturing heel licht dus de bekrachtiging heel sterk, helaas ook bij hogere snelheden.
Antonio.
De extra bekrachtiging valt uit bij ongeveer 40 km/h. Je voelt 't dan wegtrekken. Zou bij 120 km/h ook enorme uitslagen geven

Renault Captur 1.2 TCe 120 EDC (2014), two-tone, zilver, zwart dak.
Ex: Renault Grand Scénic 2.0 Dynamique Luxe Aut. (2005), Renault Mégane Scénic 2.0 RT Aut. (1999).
Ex: Renault Grand Scénic 2.0 Dynamique Luxe Aut. (2005), Renault Mégane Scénic 2.0 RT Aut. (1999).
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 2
- Berichten: 388
- Lid geworden op: 08 mei 2010
- Laatste bezoek: 25 feb 2025 12:13
- Actief als: particulier
- Locatie: Haarlem
Re: Wat voor stuurbekrachtiging heeft mijn Twingo 1
Mijn Kangoo is een 1.9 DTI uit 2001Rossy schreef:Bij een elektrische pomp hoeft de stuurbekrachtiging niet variabel te zijn, dat is het bij Renault niet.
Ook is het bij de oudere uitvoeringen vaak zo dat de pomp continu draait, vergelijkbaar met een conventionele pomp, dit is bij Renault het geval.
@BramvT: Dit is mogelijk maar hoeft niet, is afhankelijk van motor en uitrusting.

Ik ben altijd puur hydraulische STB gewend geweest (immers : BX met hydropneumatische vering)...ik had dus een pomp die zowel de vering (bollen) als de STB en ook nog de (dubbele) rembekrachtiging van druk voorzag.
Maar mijn Kangoo stuurt nu niet bepaald licht...de STB werkt, maar daar is ook alles mee gezegt.

Kangoo 1.6 - 16V Automaat bj 2004
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Ex Renault's vanaf 1969 : R4 TL, R16-TS, R11-TL, R6-TL, R30 V6, na diverse Kangoo's DCI-82 pk...nu laatste 2 jaar een Benzine Kangoo type 1B
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Ex Renault's vanaf 1969 : R4 TL, R16-TS, R11-TL, R6-TL, R30 V6, na diverse Kangoo's DCI-82 pk...nu laatste 2 jaar een Benzine Kangoo type 1B
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 3 Reacties
- 541 Weergaves
-
Laatste bericht door murena3.0
-
- 13 Reacties
- 715 Weergaves
-
Laatste bericht door mechanic
-
- 0 Reacties
- 133 Weergaves
-
Laatste bericht door Gooch
-
- 6 Reacties
- 315 Weergaves
-
Laatste bericht door mechanic
-
- 5 Reacties
- 770 Weergaves
-
Laatste bericht door KDL
-
- 4 Reacties
- 553 Weergaves
-
Laatste bericht door i2paq
-
- 9 Reacties
- 1029 Weergaves
-
Laatste bericht door haelewyn