draagarm renault scenic 2004

Plaats reactie

Topic author
the999bbq
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Laatste bezoek: 05 sep 2017 12:24
Actief als: particulier

draagarm renault scenic 2004

Bericht door the999bbq »

Na de bandenwissel trok de wagen scheef naar links. Laten uitlijnen maar trok nog altijd naar links. Omdat er vorig jaar een stukje van de springveer was afgebroken dachten we die dan toch maar te laten herstellen en ineens dat scheeftrekken te laten nakijken. Kosten om en bij de 1200 euro maar trok nog altijd naar links. Opnieuw binnen want niet opgelost, weer een offerte van om en bij de 1000 euro.
Toen begon een duw trek spelletje tussen de renault dealer en een andere garage waar ik eerder een herstelling liet uitvoeren, met als conclusie van de renault dealer dat er 'slechte' stukken niet volgens de regels der kunst werden geïnstalleerd. We moesten maar eens komen zien want er was geveild, geklopt en van die dingen. We dachten dus een puinhoop te zien aan de onderkant maar wat we zagen was een piratenstuk ("bij ons staat daar gene stempel op") besteld op chassisnummer (voor heel de megane reeks zowat dezelfde?) en iets wat leek op een slipgat waar de draagarm met de lange bout midden aan het frame wordt vastgezet (draagarmen waren gelost, de twee kanten perfect identiek). En meer niet eigenlijk.

Uit de vele gesprekken bleek ook dat het wegtrekken bij de tweede diagnose weer weg was met de zomerbanden, waardoor het waarschijnlijk aan de winterset ligt en niet aan het frame, en al die herstellingen (uitgezonderd de helicoils) niet echt nodig waren (banden slecht opgeslagen, bandendruk, rijrichting mis,...?). Op het internet heb ik ondertussen heel wat van die bandenwissel-scheeftrekken verhalen gevonden en die zijn niet allemaal bij mijn garage geweest, dus er kan blijkbaar toch wel wat mislopen als je (zelf) een winterset monteert. Maar een mens kan toch niet altijd zelf zijn diagnose via het internet gaan vaststellen voor hij iets laat uitvoeren in een erkende renault garage.

Mijn belangrijkste vraag is eigenlijk : is het gat waar de draagarm wordt vastgezet aan het frame (door de rubberblok) een perfect rond gat of zit daar een slipgat. Want ik geloof er niks van dat daar een fout stuk zit, noch dat er aan dat gat geprutst zou zijn om dat "foute" stuk te kunnen laten passen.

suggesties ivm het scheeftrekken zijn uiteraard ook welgekomen.

Model/uitvoering : Renault Scenic 1900 dci dyn lux
Bouwjaar : 2004
Brandstof : diesel

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
the999bbq
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Laatste bezoek: 05 sep 2017 12:24
Actief als: particulier

Re: draagarm renault scenic 2004

Bericht door the999bbq »

aha, dit is precies wel interessant :

http://www.cliosport.net/forum/showthre ... your-Clio!

Conclusie uit deze draad blijkt toch te zijn dat er wel wat speling (slijtage) op die montagegaten kan komen te zitten (factory af is het achterste gat zelfs al vrij ruim, zie laatste pagina), en dat zou geen probleem mogen zijn als de bout voldoende getorqued wordt. Of die speling/slijtage "normaal" is durf ik nie zeggen, maar ze is in elk geval niet het resultaat van veilen/kloppen...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut