renault megane senic schokbreker achter vervangen hoe
Forumregels
- Vermeld het type Renault in de titel, liefst tussen [ haken ] aan het begin van de titel
- Geef zoveel mogelijk informatie over het betreffende model en jaartal, zodat er niet naar gevraagd hoeft te worden.
- Vermeld het type Renault in de titel, liefst tussen [ haken ] aan het begin van de titel
- Geef zoveel mogelijk informatie over het betreffende model en jaartal, zodat er niet naar gevraagd hoeft te worden.
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 2
- Laatste bezoek: 09 feb 2014 12:27
- Actief als: particulier
renault megane senic schokbreker achter vervangen hoe
Nu mijn renault megane senic motorisch weer goed loopt wil ik nog wat zaken vernieuwen.
Alleen bij zwaar beladen achterbak of veel personen in de wagen hoor ik rechts achter soms een lichte bonk als ik over een verkeersdrempel ga.
Nu kan ik zo niets vreemds aan de schokdemper zien als ik onder de wagen kijk.
Ik vraag mij dus af of het de schokdemper is of kan het ook zo zijn dat er een rubber is versleten waar in de schokbreker onder aan hangt of is daar ergens een rubber die aan vervanging toe kan zijn ja of nee en zo ja kan ik dat zo zien.
Als de schokbreker toch aan vervanging toe is , is dat zelf te doen vóór schokbrekers zelf vervangen heb ik me nooit aan gewaagd maar hoorde dat het achter een eenvoudige klusje is wat zelf is te doen zo ja hoe ga ik dan te werk.
Model/uitvoering :renault megane senic
Bouwjaar :1999
Brandstof :benzine/gas
Alleen bij zwaar beladen achterbak of veel personen in de wagen hoor ik rechts achter soms een lichte bonk als ik over een verkeersdrempel ga.
Nu kan ik zo niets vreemds aan de schokdemper zien als ik onder de wagen kijk.
Ik vraag mij dus af of het de schokdemper is of kan het ook zo zijn dat er een rubber is versleten waar in de schokbreker onder aan hangt of is daar ergens een rubber die aan vervanging toe kan zijn ja of nee en zo ja kan ik dat zo zien.
Als de schokbreker toch aan vervanging toe is , is dat zelf te doen vóór schokbrekers zelf vervangen heb ik me nooit aan gewaagd maar hoorde dat het achter een eenvoudige klusje is wat zelf is te doen zo ja hoe ga ik dan te werk.
Model/uitvoering :renault megane senic
Bouwjaar :1999
Brandstof :benzine/gas
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 3
- Laatste bezoek: 01 jun 2025 16:31
Re: renault megane senic schokbreker achter vervangen hoe
Achter zitten je schokdempers met 2 bouten vast, een onder en eentje boven. De bovenste bout heb je een speciale dop voor nodig. Een 12-kant maat 21 als ik me niet vergis!
De achteras onder de schokdemoper ondersteunen en de bouten los maken. Nieuwe er tussen en klaar.
De achteras onder de schokdemoper ondersteunen en de bouten los maken. Nieuwe er tussen en klaar.
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Laatste bezoek: 10 mei 2025 13:49
Hoi Maria,
Net zoals Mechanic verteld. Wat veel gebeurd is dat het bovenste gedeelte van de schokdemper afbreekt.
Je ziet er zo niets aan tot dat schokdemper eronder uit is.
Ik weet niet van welk jaar de Scenic is, maar de Kans is groot dat er in de wielkast een soort binnenbekleding zit.
Het is een soort geluid-demper. Dit kun thv de schokdemper iets omhoog duwen om de dop er op te kunnen zetten.
Suc6
Groet Martin
Net zoals Mechanic verteld. Wat veel gebeurd is dat het bovenste gedeelte van de schokdemper afbreekt.
Je ziet er zo niets aan tot dat schokdemper eronder uit is.
Ik weet niet van welk jaar de Scenic is, maar de Kans is groot dat er in de wielkast een soort binnenbekleding zit.
Het is een soort geluid-demper. Dit kun thv de schokdemper iets omhoog duwen om de dop er op te kunnen zetten.
Suc6
Groet Martin
Hide post links |
-
Topic author - Lid
- Laatste bezoek: 09 feb 2014 12:27
Duidelijk wat betreft de schokdemper ik ga kijken of ik bij die bovenste bout kan komen.
Maar het kan dus niet zijn dat het geluid ergens anders van daan kan komen dan de schokdemper.
de renault megane senic is uit 1999
Maar het kan dus niet zijn dat het geluid ergens anders van daan kan komen dan de schokdemper.
de renault megane senic is uit 1999
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
Of het moet uit je achteras zelf komen, maar dat komt eigenklijk nooit voor.
Enige wat overblijft is je schokdemper. Even demonteren en de staat goed beoordelen dan maar..
Enige wat overblijft is je schokdemper. Even demonteren en de staat goed beoordelen dan maar..
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Laatste bezoek: 10 mei 2025 13:49
Hoi Maria,
Ik denk voor 99% dat het de schokdempers zijn. Heb een paar auto's terug ook een Scenic gehad, en had ook een afgebroken kop.
Bij mijn zus en buurman ook beide een Scenic precies hetzelfde.
Dempers vervangen en probleem opgelost.
Groet Martin
Ik denk voor 99% dat het de schokdempers zijn. Heb een paar auto's terug ook een Scenic gehad, en had ook een afgebroken kop.
Bij mijn zus en buurman ook beide een Scenic precies hetzelfde.
Dempers vervangen en probleem opgelost.
Groet Martin
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
Bij een gebroken schokdemper zou je dit normaal wel constant horen, en niet perse met alleen belade toestand van de auto.
Wellicht zijn ze na al die kilometers en jaren gewoon versleten.
Wellicht zijn ze na al die kilometers en jaren gewoon versleten.
Hide post links |
-
- Net ingestapt
- Posts in topic: 1
- Laatste bezoek: 24 jul 2013 20:57
Vandaag wilde ik "even" de achterschokdempers van mijn Megane Break 2001 vervangen. Helaas bleek dit even niet op te gaan.
Alle bouten heb ik met veel moeite losgekregen. Maar de onderste bevestiging van de schokbrekers blijft vast zitten in de achterbrug. Aan het onderste schokbrekeroog zitten in het rubber pasbusjes die aan het eind conisch zijn. Deze steken zo'n centimeter in de draagarm en willen niet los. Kruipolie, hamer, heb van alles geprobeerd.
Waarschijnlijk zit dit dus vastgeroest of gewoon erg strak in de draagarm (zo'n 260.000km).
Is iemand bekend met dit probleem en/of heeft iemand een oplossing?
Alvast bedankt.
Arjen
Alle bouten heb ik met veel moeite losgekregen. Maar de onderste bevestiging van de schokbrekers blijft vast zitten in de achterbrug. Aan het onderste schokbrekeroog zitten in het rubber pasbusjes die aan het eind conisch zijn. Deze steken zo'n centimeter in de draagarm en willen niet los. Kruipolie, hamer, heb van alles geprobeerd.
Waarschijnlijk zit dit dus vastgeroest of gewoon erg strak in de draagarm (zo'n 260.000km).
Is iemand bekend met dit probleem en/of heeft iemand een oplossing?
Alvast bedankt.
Arjen
Hide post links |
-
- Lid - en hoppa, logo 2
- Laatste bezoek: 01 jun 2020 11:25
ik heb enige weken geleden de schokbrekers losgehaald.
De onderste bout was inderdaad de lastigste.
met flink wat kruipolie, WD40 e.d. geprobeerd.
Bleef vast zitten.
Vervolgens zijdelings rondom een paar flinke tikken net een hamer en hij kwam los.
sucses.
De onderste bout was inderdaad de lastigste.
met flink wat kruipolie, WD40 e.d. geprobeerd.
Bleef vast zitten.
Vervolgens zijdelings rondom een paar flinke tikken net een hamer en hij kwam los.
sucses.
Huidige: Megane GT 1.6 2006 grijs
Vorige: Scenic 2.0 16v 2004 Beige, Scenic 1.8 RXT 2000 Blauw, Laguna 1.8 16v Initiale 2005 Zwart, Scenic 2.0 16v Dynamique 2001 Groen, Scenic 1.6 16v RXE 2000 Zilver, ESPACE 2.0 RXE 1998 Groen, Espace RN 2.2I U9 1993 Blauw, Espace 2000-1 QUADRA 1989 Groen
Vorige: Scenic 2.0 16v 2004 Beige, Scenic 1.8 RXT 2000 Blauw, Laguna 1.8 16v Initiale 2005 Zwart, Scenic 2.0 16v Dynamique 2001 Groen, Scenic 1.6 16v RXE 2000 Zilver, ESPACE 2.0 RXE 1998 Groen, Espace RN 2.2I U9 1993 Blauw, Espace 2000-1 QUADRA 1989 Groen
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
Als je met een hamer aan de gang gaat neem dan een zwaar stuk metaal en houd dit aan de andere kant tegen de bout om te voorkomen dat je die krom slaat.
mvg WillemS
mvg WillemS
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut