De cruise control zal denk ik niet de oorzaak zijn.
Deze heeft een beveiliging, wanneer je bijvoorbeeld insteld op 100Km/h en de cruise control krijgt de auto niet boven de 80Km/h, dan zou die uit moeten schakelen om overbelasting van de motor te voorkomen.
En omgekeerd ook, wanneer die op 100Km/h staat ingesteld, maar hij krijgt hem niet beneden de 120Km/h, ook dan zou die moeten uitschakelen.
Tenminste, zo zit het bij mijn auto.
3500 rpm in 2de versnelling, hoeveel Km/h was dat toen en hoeveel is dat nu ?
En in het verleden, als je goed gas bijgaf, ging dan eerst de motor in toeren omhoog en volgde de snelheidverhoging van de auto maar (relatief) langzaam mee ? Is dat nu anders ?
Dat zijn indicatoren van een slippende koppeling, en als het de drukgroep is geweest, praat je of over een afstellings fout, of over een fabricage fout wanneer de drukvingers in die groep niet sterk genoeg zijn.
Het hakerig schakelen kan verschillende oorzaken hebben.
In eerste instantie zou ik denken dat de ontkoppeling niet helemaal 100% is, maar dat zou zich in alle versnellingen moeten laten gelden.
Zo te lezen zijn je synchronisatie ringen niet helemaal lekker meer, vooral de opmerking
'..als ik even wacht tussen 2 naar 3 dan gaat het wel soepel..' geeft mij die mening.
Dat betekend volgens mij dat de synchronisatie ringen niet de andere as op tijd op snelheid krijgen om goed te kunnen schakelen.
Kan ook een kwestie zijn van verkeerde olie in de versnellingsbak, of olie die niet goed meer is (verbrand bijvoorbeeld, of water in gekomen).
Zou hier heel rap naar laten kijken, voordat het erger gaat worden.

Wat je dealer zegt
'Maar de dealer geeft aan dat dit los staat van de koppeling en adviseert dit nog even aan te kijken, als dit echt niet goed zou zijn dan zal ik ook meer problemen gaan krijgen bij het schakelen naar andere standen. ' is weliswaar waar, maar dan zit je al met een beschadigde bak. Beter worden zal het niet, alleen maar erger.