Koppelingsplaten al verbrand na 15000km (geen garantie)+FOTO

Plaats reactie

Topic author
gsomers
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 4
Laatste bezoek: 01 jan 1970 01:00

Koppelingsplaten al verbrand na 15000km (geen garantie)+FOTO

Bericht door gsomers »

Afgelopen zomer zijn de koppelingsplaten van mijn nieuwe Renault Espace (net 15000km op de teller) verbrand. Ik reed op dat moment met een caravan op een lichtstijgende weg in een file. Ik heb binnen 2 á 3 minuten 3 á 4 keer moeten optrekken waarna alles gigantisch begon te stinken en roken. Direct daarom gekeerd maar de koppelingsplaten waren al verbrand. Naar mijn mening, ondanks dat de koppeling ter plaatse uiteraard zwaarder belast zijn, had dit nooit zo snel mogen gebeuren. Desondanks geeft de lease maatschappij, de dealer en Renault Nederland niet thuis en valt dit volgens hun niet onder de garantie.
Naar mijn mening heb ik normaal gehandeld naar de situatie ter plaatse en was de caravan van max.1200kg toelaatbaar, maar helaas kan ik nergens steun hiervoor krijgen.

Van de schade aan de koppeling heb ik foto's maar ik kan iets niet verklaren. Wie kan mij vertellen waarom mijn koppelingsplaten maar aan één kant zijn verbrand, de andere kant heeft nog gewoon zijn profiel. Ik zou verwachten wij langdurig slippen (wat volgens mij wel mee viel, maar goed het ziet er zwaart genoeg uit) beide kanten hun profiel kwijtraken.
Wie ohh wie kan dit verklaren????

Groet,
Geert Jan

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Mathijs
Donateur
Donateur
Laatste bezoek: 29 apr 2025 19:00
Actief als: particulier
Contacteer:

Bericht door Mathijs »

Ziet er niet jofel (maar wel herkenbaar, alleen dan niet met een Renault) uit.

Welke kant zat nu tegen het vliegwiel en welke kant tegen de drukgroep ?
(ik denk dat de verbrandde kant tegen het vliegwiel aanzat)

Op koppelingsplaten, banden en dergelijk aan slijtage onderhevige spullen van een auto zit zelden garantie.
Moet toegeven dat 15.000 Km niet normaal is, maar wanneer iemand veel met zijn voet rustend op het koppelingspedaal rijdt, zou het mischien kunnen.

Dan ook nog een caravan tegen de hellig op, en de som van de totalen zou kunnen dat er maar 15.000 Km met een stel platen gereden wordt.

Ik weet natuurlijk niet of je met de voet tegen/op het pedaal rustend rijdt (waardoor de koppeling continue slipt).

Hoe goed werkte de koppeling overigens toen alles nog in orde was ?
Voor hetzelfde geld was de drukgroep niet helemaal in orde, en reed je dus continue al met slippende koppeling zonder het te beseffen, al zou die dan volgens mij aan beide kanten verbrand moeten zijn.
¯\(ツ)/¯ Nothing great was ever achieved by being realistic!!
It's better to be absolutely ridiculous than absolutely boring

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
gsomers
repeating visitor
repeating visitor

Bericht door gsomers »

Bedankt voor je reactie.

Nee, ik rij niet met mijn voet op de koppeling. Ik heb wel behoorlijk gebruik gemaakt, zeker tijdens de vakantie, van de cruise control.

Ik kan niet zeggen dat de koppeling vooraf vreemd deed. Ik had enkel af en toe op bijv. een rotonde waar ik in zijn 2 met een toerental rond de 3000 á 3500 toeren over heen ging, af en toe het idee gehad dat de motor wat vreemd klonk. Een beetje snerpend of hoog toerental geluid ..... maar ja, ik kan niet goed uitleggen hoe dat dan zou klinken... het klonk gewoon anders...

Momenteel, alles is uiteraard vervangen, heb ik wel last bij het schakelen van 2 naar 3 wanneer ik in zijn 2 iets doortrek en vlotjes door wil schakelen naar 3. Je voelt (en hoor) op dat moment een weerstand, van 4 terug naar 3 gaat soepel of als ik even wacht tussen 2 naar 3 dan gaat het wel soepel. Maar de dealer geeft aan dat dit los staat van de koppeling en adviseert dit nog even aan te kijken, als dit echt niet goed zou zijn dan zal ik ook meer problemen gaan krijgen bij het schakelen naar andere standen.

Groet,
Geert Jan

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Mathijs
Donateur
Donateur
Contacteer:

Bericht door Mathijs »

De cruise control zal denk ik niet de oorzaak zijn.

Deze heeft een beveiliging, wanneer je bijvoorbeeld insteld op 100Km/h en de cruise control krijgt de auto niet boven de 80Km/h, dan zou die uit moeten schakelen om overbelasting van de motor te voorkomen.
En omgekeerd ook, wanneer die op 100Km/h staat ingesteld, maar hij krijgt hem niet beneden de 120Km/h, ook dan zou die moeten uitschakelen.
Tenminste, zo zit het bij mijn auto.

3500 rpm in 2de versnelling, hoeveel Km/h was dat toen en hoeveel is dat nu ?

En in het verleden, als je goed gas bijgaf, ging dan eerst de motor in toeren omhoog en volgde de snelheidverhoging van de auto maar (relatief) langzaam mee ? Is dat nu anders ?
Dat zijn indicatoren van een slippende koppeling, en als het de drukgroep is geweest, praat je of over een afstellings fout, of over een fabricage fout wanneer de drukvingers in die groep niet sterk genoeg zijn.

Het hakerig schakelen kan verschillende oorzaken hebben.
In eerste instantie zou ik denken dat de ontkoppeling niet helemaal 100% is, maar dat zou zich in alle versnellingen moeten laten gelden.
Zo te lezen zijn je synchronisatie ringen niet helemaal lekker meer, vooral de opmerking '..als ik even wacht tussen 2 naar 3 dan gaat het wel soepel..' geeft mij die mening.

Dat betekend volgens mij dat de synchronisatie ringen niet de andere as op tijd op snelheid krijgen om goed te kunnen schakelen.

Kan ook een kwestie zijn van verkeerde olie in de versnellingsbak, of olie die niet goed meer is (verbrand bijvoorbeeld, of water in gekomen).

Zou hier heel rap naar laten kijken, voordat het erger gaat worden. :!:
Wat je dealer zegt 'Maar de dealer geeft aan dat dit los staat van de koppeling en adviseert dit nog even aan te kijken, als dit echt niet goed zou zijn dan zal ik ook meer problemen gaan krijgen bij het schakelen naar andere standen. ' is weliswaar waar, maar dan zit je al met een beschadigde bak. Beter worden zal het niet, alleen maar erger.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
gsomers
repeating visitor
repeating visitor

Bericht door gsomers »

Bedankt voor je reactie

Het is aan de hand van jouw uitleg voor mij duidelijk dat het niet aan de cruisecontrol ligt... daar heb ik verder ook geen problemen mee gehad. De snelheid op de rotonde zal denk ik rond de 30km zijn geweest. Voor het schakelprobleem van 2 naar 3 zal ik langs de garage gaan.

Maar waar ik zeer benieuwd naar ben is mijn vraag waarom/waardoor de koppeling maar aan één kant verbrand kan zijn. Alle antwoorden mbt het laten slippen van de koppeling, wat ik dan zonder besef zelf gedaan zou moeten hebben, hebben het over een gelijkmatige verbranding. Waarom is het bij mij dan maar aan één kant????????

Groet,
Geert Jan

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Mathijs
Donateur
Donateur
Contacteer:

Bericht door Mathijs »

tsja, ik ben er geen expert in, probeer mij één en ander voor ogen te brengen wat zich afspeelt in het koppelingshuis tijdens gehele koppeling, gedeeltelijke ontkoppeling en gehele ontkoppeling.

Vandaar mijn 'tegen'vragen, om het beeld wat duidelijker te krijgen.

Er zit zeer veel kennis op dit Forum, jammer genoeg een beetje verspreid in verschillende technische hoekjes van de betreffende modellen.
Mede daarom is deze nieuwe rubriek een aanwinst, om één en ander te bundelen.

Allicht dat iemand met meer kennis van zaken na de kerst(-vakantie) dit doorleest, en zegt 'dat zie je fout, het zit zo & zo', waarbij 'zo & zo' vervangen is met relevante informatie.

Er zijn situatie's die ik mij kan bedenken waarbij de koppeling:
- beide zijden verbrand : er is geen sprake van gehele ontkoppeling, allicht voelbaar in hakerig schakelen
- niet verbrand : gewoon versleten, of nog gewoon in orde
- motorzijde verbrand : problemen met het vliegwiel ofzo
- drukgroepzijde verbrand : drukgroep niet voldoende druk, maar dan kan die ook aan beide zijden verbrand zijn

Maar goed, dat zijn situatie's die ik ter plekke beredeneer/bedenk/brainstorm en niet op enige gedegen kennis stoelen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

mark en ivonne
lid
lid
Posts in topic: 1

Bericht door mark en ivonne »

ik heb in de garage waar ik altijd heen ga ze ook wel eens horen praten over een plakkende koppeling dat zou misschien een reden kunnen zijn waarom ze maar aan 1 kant versleten zijn
r19 cabrio 16v 1993 laguna 1.6 16v rte 1999 g3

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Verwijderde gebruiker 25

Bericht door Verwijderde gebruiker 25 »

Je hebt dit probleem ook al besproken in topic: http://www.renaultforum.nl/Forum/viewtopic.php?t=1614 Waarom een nieuw topic gestart in plaats hierin verder gegaan?
Mijn antwoord blijft btw staan

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Admin
Site Admin
Site Admin
Posts in topic: 1
Laatste bezoek: 27 apr 2025 08:30

mededeling

Bericht door Admin »

Om de antwoorden centraal te houden, heb ik de andere topics van topicstarter met hetzelfde onderwerp op slot gezet.

Het antwoord van Eelco in het andere topic kan ik niet verplaatsen, omdat die van een veel oudere datum is.
Dan zou het antwoord hier in dit topic voor de vraag terecht komen.

Voor de duidelijkheid voor toekomstige lezers en het onnodig klikken op links te voorkomen, zal ik het antwoord van Eelco hier als quote neerzetten.
Eelco op 27-sep-2006 schreef: In datzelfde artikel staat ook hoe je zou moeten rijden met een caravan. Je moet er natuurlijk mee rekening houden dat bij een turbo het vermogen pas vrij komt bij een hoger toerental. Ik denk dat het redelijk is aan te nemen dat het wat met de rijstijl te maken heeft. Misschien is de 2.0 16V turbo ietwat minder geschikt met een zware last file te rijden in de heuvels/bergen. Vooral omdat het een benzine is met een wat lager koppel dan een diesel, is de belasting voor de koppeling, vooral bij het laten slippen van deze, natuurlijk enorm.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
gsomers
repeating visitor
repeating visitor

Bericht door gsomers »

Bedankt voor jullie reactie en excuses voor de verschillende berichten op verschillende plaatsen.

Maar ik wil mijn vraag graag beperken tot de foto's van de koppelingsplaat zelf. Wie kan mij uitleg geven waarom de koppelingsplaat maar aan één kant verbrand is en niet aan de andere kant. Kan ik dit zelf veroorzaken of komt dit door een andere oorzaak?

Groet,
Geert Jan

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Mathijs
Donateur
Donateur
Contacteer:

Bericht door Mathijs »

Ik denk dat je dit zelf kunt veroorzaken, door je voet steeds op de koppeling te houden.

In een dergelijk geval, zal de drukgroep harder tegen de koppelingsplaat worden aangedrukt dan de koppelingsplaat tegen het vliegwiel.

Met andere woorden, rijden met een slippende koppeling.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen