roeren met versnellingspook

Plaats reactie

Topic author
scenic martin
3-posting-rookie
3-posting-rookie
Posts in topic: 3
Laatste bezoek: 26 jan 2014 16:43
Actief als: particulier

roeren met versnellingspook

Bericht door scenic martin »

Model/uitvoering :renault scenic
Bouwjaar :2006
Brandstof :1.9 dci
Hallo ik heb sinds kort mijn oudere scenic ingeruild voor een scenic uit 2006 met 1.9 dci motor mijn vraag gaat over de versnellingspook/mechanisme als ik van de 2 naar de 3 moet schakelen moet ik dit puur op gevoel doen.
De pook hoort als het goed is een veerkracht in te zitten als je hem naar links of rechts doet bij mij blijft de pook als ik hem naar links doe daar gewoon staan hetzelfde naar rechts wie weet waar de veerkracht vandaan komt van het mechanisme of moet ik het in de selectieurkabel zoekenhier moet dan een veer of iets dergelijk zitten kan die bij mij zijn los gesprongen of is dit niet mogelijk moet nu schakelen door van de 2 naar de 3 zelf de hendel naar recht te duwen en dan naar voren auto maakt bij schakelen geen raar geluid mijn garage vermoed een defect schakelmechanisme maar ik kan niet veel op internet vinden dat hier veel problem mee zijn,dus zoek het in bv de kabel heeft iemand een tip voor mij.
MVG Martin

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 1
Laatste bezoek: 08 mei 2025 08:31

Re: roeren met versnellingspook

Bericht door mechanic »

Probleem komt bij de scenic ook niet veel voor.
Wat je kunt doen in de schakelpookhoes even losklikken, of de gehele plastic behuizing waar de hoes in zit. Klik je er zo uit.
Dan kan je even goed kijken wat er gebeurt. De vering komt zeker niet van de schakelkabels, dat is alleen een in/uit beweging.
Mogelijk zit er geen vet meer op de kogel verbindingen waardoor de boel wat stroef gaat en zodoende niet meer veert.
Even zelf kijken of je iets kan zien.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
scenic martin
3-posting-rookie
3-posting-rookie

Hallo Mechanic,
Bedankt voor de snelle reactie!! ik heb echter de hoes al wat los gehad en ingespoten met wat vet op alle draai punten en de kogel zelf als ik de verbinding bij de pook los kan halen probeer ik dit en zie dan wat de pook doet,als de vering niet uit de kabels komt moet het dus bijna wel in het schakelmechanisme zitten o ja kan ik de versnellingspook knop met een beetje kracht naar boven trekken of zit deze op een andere manier vast? alvast vriendelijk bedankt voor het mee denken

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
scenic martin
3-posting-rookie
3-posting-rookie

Hallo Mechanic,
schakelpookhoes en plastic behuizing verwijdert nu kan ik zien waar de veerkracht vandaan komt deze veer zit naast de pook echter klopt er iets niet met de veer de veer beoefend helemaal geen kracht kan het zijn dat de veer versprongen is en dat ik de uiteinden ergens anders achter kan klemmen?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut