Melding: Defect acculading (met stop lampje)

Zit er een stroomdraadje aan ? Dan is dit de juiste rubriek
Forumregels
-Vermeld het type/model(!!) Renault in de posting
-Vul svp de gevraagde gegevens aan
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
bartjekwartje
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 3
Berichten: 8
Lid geworden op: 26 jul 2012 11:41
Actief als: professional

Melding: Defect acculading (met stop lampje)

Bericht door bartjekwartje »

Betreft een Renault Kangoo Express model van na 2008.

Canclip geeft de volgende errorcodes:

DTC920F81: Verbinding UPC-Dynamo
DTC922C12: Circuit oliedruksensor

Ik vermoed dat de UPC door vocht naar de gallemiezen is. Iemand enig idee waar ik zo'n ding nieuw kan kopen? Ik krijg het niet gevonden op mrauto.

De auto start overigens niet tenzij ik gebruik maakt van een jump starter. Ik vermoed dat de accu kapot is gegaan door doorrijden met een kapotte UPC. De accu heb ik gekocht in Februari van dit jaar, dus aan ouderdom kan het niet liggen. Wel heb ik er een week, voorafgaand aan de fout melding, een gps-apparaat aan gehangen.

Wat ik vreemd vond was de de canclip (v195) een configuratiemelding gaf: "variable dynamospanning" waarbij ik de optie 'met' of 'zonder' kon programmeren..

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 2
Berichten: 15972
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Melding: Defect acculading (met stop lampje)

Bericht door mechanic »

Wat heb je geprogrammeerd? Is er een lekstroom aanwezig na de inbouw?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
bartjekwartje
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 3
Berichten: 8
Lid geworden op: 26 jul 2012 11:41
Actief als: professional

Re: Melding: Defect acculading (met stop lampje)

Bericht door bartjekwartje »

Ik heb nog niets geprogrammeerd.

Ik heb net gecontroleerd op een lekstroom door de stekker op de minpool te ontkoppelen en de stroom tussen de stekker en de pool te meten. Dat kwam uit op tussen de 150 en 200ma.

Overigens is de gps-module al een ongeveer sinds een week uitgebouwd (enkele dagen voordat de problemen optraden).

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 2
Berichten: 15972
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Melding: Defect acculading (met stop lampje)

Bericht door mechanic »

Zover ik weet heeft de kangoo geen variabele dynamospanning.
Lekstroom meestal rond de 0,05A wat acceptabel is.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
bartjekwartje
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 3
Berichten: 8
Lid geworden op: 26 jul 2012 11:41
Actief als: professional

Re: Melding: Defect acculading (met stop lampje)

Bericht door bartjekwartje »

Ik heb opnieuw gemeten met andere multimeters waar ik meer vertrouwen in heb. Nu kwam ik op een lekstroom van 500ma oftwel 0,5a. Het voltage op de accu na het starten van de motor stijgt naar ongeveer 14,5 volt en blijft in stilstand constant, ook na gas geven.

De accu heeft een halve dag aan de oplader gehangen. Er lijkt verder geen probleem meer te zijn met de accu. Na een koude nacht onder de motorkop blijft het voltage boven de 13 volt en kan ik er de auto mee starten. Wel ontkoppel ik nu de accu wanneer de auto voor langere tijd stilstaat.

Vandaag heb ik rond de 120 kilometer gereden zonder storingsmelding. Mijn hoop is dat de storingsmelding zich alleen heeft voorgedaan omdat de accu teveel ontladen was door de lekstroom.

De behuizing van de UPC heb ik opengemaakt. Er leek niets mee aan de hand; niet vochtig en de behuizing zag er verder netjes een schoon uit.

Na het weghalen van de zekering dat het circuit van de achter mist lamp en de gevarenlamp beveiligt, verdwijnt de lekstroom.

Aan de werking van achterste mistlamp is niets vreemds geconstateerd. De mistlamp heb ik ontkoppeld (na demonteren van de bumper), maar de lekstroom verdween niet. De gevarenlampjes werken ook zoals je zou verwachten.

Vreemd is dat wanneer ik de betreffende zekering verwijder de auto niet gestart kan worden.

Mijn plan is om morgen de parkeersensoren te testen omdat die dichtbij de mistlamp zitten (ook in de bumper) en wellicht op hetzelfde circuit zijn aangesloten. Ik kan overigens nergens terugvinden welke zekering verantwoordelijk is voor de beveiliging van het parkeersensoren-systeem.

Er zullen ook relais op het circuit zitten verantwoordelijk voor het schakelen van de mistlamp en de gevarenlampen, maar ik weet nog niet waar. Misschien dat iemand dit weet?

Voorlopig is het plan om de betreffende zekering te verwijderen wanneer de auto voor langere tijd stilstaat (in plaats van de accu te ontkoppelen.)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht