Renault Scenic lekt koelvloeistof naar buiten

Alle overige technische vragen over de Scenic
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
vanrije
4-posting-stubborn
4-posting-stubborn
Posts in topic: 2
Berichten: 4
Lid geworden op: 25 jun 2008 13:57

Renault Scenic lekt koelvloeistof naar buiten

Bericht door vanrije »

Mijn Scenic uit 2000 heeft koelvloeistof problemen :oops: en lekt dus. De ventilatoren draaien goed als de temperatuur hoog is.
Na bijvulling staat de temperatuurmeter in het midden en branden er geen lampjes meer. Na ongeveer 80 km loopt de temperatuur op en gaan de lampjes van de motor en stop branden. Koelwater moet dan weer bijgevuld worden. De rechter onderkant (achter) van de motor is doordrenkt met koelvloeistof en ik kan het lek niet vinden.
Is dit een bekend probleem en waar zou het lek kunne zitten? Er is geen schuimvorming bij de olievulstok
Groetjes,
Pim

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

martmarbus
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 273
Lid geworden op: 12 apr 2005 15:59
Actief als: particulier
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Bericht door martmarbus »

Heb je al eens in de slangen geknepen. het kan zijn dat er een slang poreus is.
ook kan de waterpomp aan het einde van z'n latijn zijn.

Over de poelie van de pomp loopt de distributiesnaar.
Dus moet je waarschijnlijk iets achter de motor onderin zoeken en wel ongeveer daar, waar de snaar loopt

Mart

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
vanrije
4-posting-stubborn
4-posting-stubborn
Posts in topic: 2
Berichten: 4
Lid geworden op: 25 jun 2008 13:57

Bericht door vanrije »

martmarbus schreef:Heb je al eens in de slangen geknepen. het kan zijn dat er een slang poreus is.
ook kan de waterpomp aan het einde van z'n latijn zijn.

Over de poelie van de pomp loopt de distributiesnaar.
Dus moet je waarschijnlijk iets achter de motor onderin zoeken en wel ongeveer daar, waar de snaar loopt

Mart
Mart bedankt voor je antwoord. Waarschijnlijk heb je gelijk maar ik heb geen zicht op de waterpomp. Met spiegeltjes en lamp gekeken. Ook de onderplaat verwijderd. Welke onderdelen moet ik allemaal verwijderen om die waterpomp te zien? Ik kan wel de airco compressor, stuurbekrachtigingpomp en dynamo zien. Is daar wel erg vol!!
Groetjes,
Pim

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

martmarbus
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 273
Lid geworden op: 12 apr 2005 15:59
Actief als: particulier
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Bericht door martmarbus »

Ik kan zo snel geen plaatje van een complete waterpomp vinden, maar als je de slangen volgt. zul je vanzelf bij de pomp uitkomen.
Let op het gaat waarschijnlijk aleen om het deksel en het schoepenasje.

De pomp ziet er van binnenuit zo uit

Afbeelding

En hier staat een stukje tekst met beschrijving

De koelvloeistofpomp zit met 6x boutjes van 10mm, 1x bout 13 mm en 1 moertje 10mm, neem de nieuwe water pomp om te kijken waar de boutjes zitten die los gemaakt moet worden.
Met een brede schroevendraaier de waterpomp los gewrikt, er kwam er toch nog een beetje koelvloeistof uit.
Vlak het gedeelte goed af zodat de pakking niet gaat lekken ;-).
Voor het plaatsen van de nieuwe pomp met de pakking en koelvloeistofpomp heb je wat handigheid nodig zodat deze op de juiste plek komt.
Dan is het de juiste boutjes weer terug zetten.

Houdt er wel rekening mee dat je de waterpomp , snaren en ook de distributie snaar vervangt.
Want nu de distributiesnaar toch los is, is het raadzaam om ook deze te vervangen.
Het kost dan wel een snaar, maar waarschijnlijk is ie toch al aan vervangeing toe of deze komt er over een 20.000 tal km toch aan.


Mart

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Remko de W
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 510
Lid geworden op: 18 dec 2004 23:53
Actief als: particulier

Bericht door Remko de W »

die pomp ga je niet vinden zonder de kappen van de distributie eraf te halen,

maar die zal het ongetwijfeld zijn, waarschijnlijk niet meevervangen toen de riem vervangen is,

verkeerde zuinigheid zeg maar... :?
eens een Renault, altijd een Renault ...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht