resetten stuurbekrachtiging?

Alle overige technische vragen over de Scenic
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
Loes
Lid
Lid
Posts in topic: 3
Berichten: 60
Lid geworden op: 05 dec 2006 14:12

resetten stuurbekrachtiging?

Bericht door Loes »

Beste mensen,

Ik heb een ramault scenic van maart 2007, een busnissmodel. Ik heb al erg vaak, tevaal bij d egarage gestaan met van alles. Uitvallen airco, nieuwe airco erin, een of ander startding, nieuwe accu en nu weer lamp nummer 5 die kapot is. Maar omdat ik er toch was om de lamp te verwisselen zeiden ze daar of ze ook de stuurbekrachtiging konden resetten omdat dat vanuit de fabriek moest. Kennelijk al deze scenics en ook de kangoo krijgen daarover bericht. Zou een half uur duren. Nou , ik rij nu in een leenauto want het duurt wel een week. Kennelijk kunnen ze de stuurbekrachting e rniet meer op krijgen. Het is nu wachten op een nieuw onderdeel, stuurnogwat? ik weet niet wat er nu in moet maar het heeft te maken met de bekrachtiging en komt van ver, daarom duurt het zolang.

Nu is mijn vraag, heeft iemand een idee wat ze nu zitten te doen? en waarom een reset? ze zeiden dat ik blij moest zijn dat het nu ondekt is dat hij dus kennelijk een het stuk gaan was anders zou ik onder het rijden zonder bekrachtiging hebben gezeten. Ik weet dus nooit of dat een onzinverhaal is want tja, ik ben maar een vrouw. Dat gevoel heb ik wel eens dat ze dan een l*lverhaal zitten op te hangen.
Dus daarom wil ik graag even gebruik maken van jullie kennis.

wie kan mij meer vertellen over dat resetten en dat het dus nu niet meer lukt. En waarom is zovaak een lamp kapot, ik vind dat niet normaal hoor.
Dit is mijn tweede scenic maar ik hoop toch dat als ik de auto volgende week kan ophalen dat ik een hele erge lange tijd niet meer naar de garage moet. Daar heb ik de auto niet voor gekocht. Ik lees wel dat renault toch wel vaker van allerlei storingen heeft bij gebruikers reviews.

bedankt,
groetjes
Loes

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 4
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Bericht door WillemS »

Denk dat het onderdeel dat ze nodig hebben een sturrhoeksensor is. Deze geeft aan de elektronica door hiever het stuur is gedraaid, dit om de mate van elektrische bekrachtiging te regelen. Ja, als er zo'n terugroep aktie is dan hebben ze heel veel van die onderdelen nodig dus kan het zijn dat je moet wachten omdat de vraag groter is dan het aanbod. Je weet daarna wel zeker dat het weer goed functioneerd. SUC6

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 3
Berichten: 16032
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Bericht door mechanic »

Het geen wat de TS bedoelt, is een terugroepactie vanuit Renault.
Dat wil zeggen dat Renault een probleem gevonden heeft bij auto's uit een bepaalde productie reeks, in dit geval de kangoo en scenic. Probleem is het "mogelijk" uitvallen/niet goed werken van de stuurbekrachtiging.
De rekeneenheid stuurbekrachtiging wordt geherprogrammeerd met andere software die dit moet verhelpen. Het kan altijd voorkomen, door wat voor reden dan ook, dat deze herprogrammering onderbroken wordt door de auto of computer. Ik ga er vanuit dat dit in jou geval gebeurd is. Dan moet er een stuurkolom,of rekeneenheid vervangen worden en die staan vaak in backorder.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 4
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Bericht door WillemS »

Loes, als je vaak een kapotte lamp hebt met deze auto kan het zijn dat de boordspanning te hoog is.
De akku geeft 12 volt. Als de wagen loopt wordt die bijgeladen door de alternator met een spanning van tussen de 13 en 14,2 volt.
Als echter de bedrijfsspanning te hoog oploopt zullen de lampen wel feller branden(fijn in het donker !) maar sneller op zijn. Een eventueel defekt is te meten door de garage. SUC6

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Loes
Lid
Lid
Posts in topic: 3
Berichten: 60
Lid geworden op: 05 dec 2006 14:12

Bericht door Loes »

Willem en mechanic bedankt voor jullie reacties.

mechanic, dan zal bij mij dus idd dat wel zijn gebeurd wat jij bedoeld. Wat is eigenlijk backorder? Ze zeiden dat het onderdeel van een eind moest komen dat kon 3/4 dagen duren. Het was. idd geloof ik een heel nieuw stuurkolom. Uietraard op garantiekosten.
Ik heb dus wel een leenauto maar ik was er gewoon chaggerijnig van. Ik begrijp echter wel, als ik niet had gereageert op de vraag van de terugroep dan had ik problemen kunnen krijgen ergens onderweg een keer en dan zou de bekrachtiging uitvallen.
Ik ga er dan ook maar van uit dat als het onderdeel erin zit dat het weer goed en vooral veilig en betrouwbaar is.

gr.Loes

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 3
Berichten: 16032
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Bericht door mechanic »

Backorder is dat het onderdeel in belgie/frankrijk niet op voorraad is, en dat het lang kan duren.
Na het vervangen van je stuurkolom, en de software update is er niks mis mee!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Loes
Lid
Lid
Posts in topic: 3
Berichten: 60
Lid geworden op: 05 dec 2006 14:12

Bericht door Loes »

Gisteren heb ik de auto kunnen ophalen. Er is een nieuw stuurkolom en eenheid ingekomen. Ik kreeg ook deze week bij toeval een aangetekende brief van renault Nederland dat alle scenic van dit type worden teruggeroepen dus ook die van mij maar die stond dus al in de garage ;).
Misschien komen er nog veel meer mensen met dit probleem, dat na resetten het niet meer draaid. In elk geval is het van mij nu opgelost en ik verbeeld mij ook dat het stuur nu wel heel erg lichtjes loopt. Misschien is de bekrachting vanaf het begin al niet geheel goed geweest.

In elk geval rij ik weer. Gelukkig.

gr.Loes

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

vink46
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 83
Lid geworden op: 16 sep 2006 16:17

Update software

Bericht door vink46 »

Vandaag is van mijn Scenic uit 2007 de software van de rekeneenheid van de stuurbekrachtiging herprogrammeerd, half uurtje werk.
Uiteraard geheel kostenloos, geeft toch weer een zeker gevoel dat alles in orde is...prima geregeld van Renault!
Renault Scenic 1.6 16V Business Line 2007
CARMINAT BLUETOOTH DVD SOUND SYSTEM

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 3
Berichten: 16032
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Bericht door mechanic »

Goed dat alles keurig is opgelost!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

JTD
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 48
Lid geworden op: 14 dec 2008 10:21
Actief als: particulier
Locatie: Ruurlo
Contacteer:

Bericht door JTD »

Wat betreft de lampen:
Ik heb een Scenic van 2005 en in 1 jaar tijd al 4 lampen vervangen. Heb hiervoor 10 jaar in een Vectra gereden en als ik daar 10 lampjes heb moeten laten vervangen dan is dat veel.

De garagist wist mij te vertellen dat de piekspanning (bij de Scenic) bij het aanzetten van de lampen hoog is waardoor de lampen steeds een opdoffer krijgen. Dit is, volgens die goede man, niet te verhelpen. Hij stelde voor om LongLife lampen te installeren (18 euro vs de 9 van de gewone).

Is dit idd wel normaal of kan daar wat aan gedaan worden?

Joris

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

RichTrip
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 2
Berichten: 3309
Lid geworden op: 11 dec 2009 10:35
Actief als: particulier
Locatie: Overijssel

Bericht door RichTrip »

Ik heb voor 40 euro per jaar een Privilege dealer pas gekocht. Daar zit naast de APK, een zomercheck, een wintercheck en gratis pechhulp ook het gratis vervangen van alle defecte lampen bij in. Ben toevallig vanmorgen nog langs de dealer geweest voor een kapot dimlicht. Kosteloos vervangen :)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

DexterXL
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 485
Lid geworden op: 25 mei 2009 18:50
Actief als: particulier
Locatie: Veluwe
Contacteer:

Bericht door DexterXL »

JTD schreef:Wat betreft de lampen:
Ik heb een Scenic van 2005 en in 1 jaar tijd al 4 lampen vervangen. Heb hiervoor 10 jaar in een Vectra gereden en als ik daar 10 lampjes heb moeten laten vervangen dan is dat veel.

De garagist wist mij te vertellen dat de piekspanning (bij de Scenic) bij het aanzetten van de lampen hoog is waardoor de lampen steeds een opdoffer krijgen. Dit is, volgens die goede man, niet te verhelpen. Hij stelde voor om LongLife lampen te installeren (18 euro vs de 9 van de gewone).

Is dit idd wel normaal of kan daar wat aan gedaan worden?

Joris
Bull@#$% :D
alles is te verhelpen, maar als die beste man er geen weet of geen zin in heeft, dan houd het op deze manier wel
snel op, maar het is gewoon op te lossen door over de + en - van de accupool een overspanningsbeveiliging te
plaatsen, dat is een veredelde weerstandsysteem.
Dan zal vast je volgende vraag zijn waar die te verkrijgen zijn??? ik heb geen idee, weet alleen van het bestaan af :wink:
Ford Focus Wagon Futura 1.6i 16v 2005 Magnum Grey
Daewoo Kalos Class 1.4i 16v 2004 Blauw

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 4
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Bericht door WillemS »

Ja, in een automaterialenzaak voor profs. Deze gebruiken ze ook in schadeherstelbedrijven als er aan de wagens gelast moet worden. SUC6

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

RichTrip
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 2
Berichten: 3309
Lid geworden op: 11 dec 2009 10:35
Actief als: particulier
Locatie: Overijssel

Bericht door RichTrip »

RichTrip schreef:Ik heb voor 40 euro per jaar een Privilege dealer pas gekocht. Daar zit naast de APK, een zomercheck, een wintercheck en gratis pechhulp ook het gratis vervangen van alle defecte lampen bij in. Ben toevallig vanmorgen nog langs de dealer geweest voor een kapot dimlicht. Kosteloos vervangen :)
Gisteren ook de andere H7 lamp kosteloos laten vervangen :)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

DexterXL
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 485
Lid geworden op: 25 mei 2009 18:50
Actief als: particulier
Locatie: Veluwe
Contacteer:

Bericht door DexterXL »

WillemS schreef:Ja, in een automaterialenzaak voor profs. Deze gebruiken ze ook in schadeherstelbedrijven als er aan de wagens gelast moet worden. SUC6
Nee, niet zo'n ding, het is echt een vaste constructie die in het hoofdcircuit gezet word.
Ford Focus Wagon Futura 1.6i 16v 2005 Magnum Grey
Daewoo Kalos Class 1.4i 16v 2004 Blauw

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 4
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Bericht door WillemS »

Ja, weet ik wel die permanente kosten tussen de 7,50 en 25,00 euries. Zie ook de toolspecial van Brezan.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht