Beste allemaal
We zijn op zoek naar een nieuwe gezinswagen, eentje die future-prooi is en dus drie kinderstoelen op de achterbank kan hebben. Na lang twijfelen zijn we uitgekomen bij de laatst generatie Espace. Het staat dus (zo goed als zeker) vast dat we een Espace zullen kopen. Een jonge tweedehands, als het even kan. We willen graag een lederen interieur, dus een Initiale of Intense + lederpack. Deze laatste zijn moeilijk te vinden op de tweedehandsmarkt, dus waarschijnlijk een Initiale.
Mijn huidige wagen is waarschijnlijk verkocht, en dus zou ik ergens volgende week een Espace willen kopen. Ik ben dus aan het kijken wat er nu beschikbaar is op de tweedehands markt. Over het algemeen twijfel ik vooral tussen de benzine of de diesel-versie. De benzine-versies zijn goedkoper, en hebben meer opties. Ze hebben wel maar 5 zetels (we hebben er normaal geen 7 nodig), en ze verbruiken vooral veel (ik reken op een 8,5l/100 km) De diesel-versies zijn duurder, kosten meer in jaarlijkse rijtaks, maar verbruiken een 1,5 liter minder (ik reken 7l/100km) en zijn zo slechts 1700 euro duurder dan de benzine-versies.
Ik heb proefgereden met de diesel-automaat. Nu lees ik, her en der op internet, over allerlei problemen. Deze problemen zouden bij zowel de diesel als de benzine-versies voorkomen. Vandaar dat ik specifiek op zoek ben naar een wagen geleverd in 2016 (dus MY2016). Ik hoop dat hierbij de meeste problemen zijn opgelost. Zijn er zaken waar ik zeker op moet letten, zowel bij de diesel als de benzine-versies?
Anderzijds lees ik wat negatieve commentaren over de benzinemotor en versnellingsbak. Is het inderdaad zo dat de benzine motor koppel mist, te sportief is en te wispelturig voor deze Espace? Hij heeft wel 7 versnellingen daar waar de diesels maar 6 hebben, dat lijkt me eerder een voordeel.
Voordelen diesel
lager verbruik
hoger koppel
aangenamer om mee te rijden (?)
Nadelen diesel
hogere aanschafprijs
hogere rijtaks
6 versnellingen
Voordelen benzine
meer PK
lagere aanschafprijs
7 versnellingen
Nadelen benzine
hoog verbruik (!)
slechte afstelling versnellingsbak (?)
te weinig koppel (?)
te wispelturig (?)
- Een benzine-versie Initiale van begin 2016 met weinig kilometers kan ik kopen voor 32000 euro. Kostprijs 5 jaar (incl 18000 km per jaar) : 36780 euro. Eentje wordt privé aangeboden, deze heeft alle packs en is uitgerust met de optie van de videoschermpjes (handig voor de kids). Daarnaast is er ook een set winterbanden op velg bij. Een andere wordt in een garage aangeboden en heeft dezelfde packs maar geen schermpjes. Beide hebben updates voor de versnellingsbak en R-Link gekregen (software).
- Een diesel-versie Initiale van begin 2016 met 25000 kilometers kan ik kopen voor 34500 euro. Kostprijs 5 jaar (incl 18000 km per jaar) : 38100 euro. Deze is beperkter in packs.
Dan is er ook nog een diesel-versie Initiale van begin 2016 met 20000 km die ik kan kopen voor 31500 euro, maar in Luxemburg. Kostprijs voor 5 jaar 35100 euro. Hier echter het gedoe van importeren, en mogelijk ook van garantie? Hij heeft wel alle packs.
In de benzine-versie van Belgie en de diesel-versie van Luxemburg zit het interieur in de twee kleuren (met gradient). Ik twijfel er sterk aan of we dit wel mooi vinden... Anderzijds zal dit ons er niet van weerhouden deze wagens te kopen. Zeker niet in het geval van de video-schermpjes, dit vinden we wel een plus.
Zoals jullie merken zijn we zeer hard aan het twijfelen, over: benzine of diesel, kleur interieur en dashboard, kopen in Belgie of Luxemburg. Als jullie meningen, ideeën, opmerkingen hebben dan zijn ze meer dan welkom. Weet dat we snel een keuze zouden moeten maken als alles goed gaat.
Als er specifieke zaken zijn waarop ik moet letten bij aankoop (de gekende gebreken, ondertussen opgelost of niet) dan zijn deze tips ook zeer handig!
Alvast bedankt
Tweedehands Espace V Initiale - diesel of benzine
-
Spirou_
Topic author - Lid

- Actief als: particulier
-
DHL
- Gerespecteerd lid

Re: Tweedehands Espace V Initiale - diesel of benzine
Tja, als je mij aan het woord laat dan ben ik niet enthousiast. Heb 3 Espaces op rij gehad, laatste was Espace V benzine. Niet tevreden van. Tig keren in de garage geweest. Herprogrammaties, andere koppeling, andere versnellingsbak,... Misschien is het intussen al verbeterd, maar de verhalen die ik lees doen me weinig goeds vermoeden. Nog steeds probs met Rlink en zo. Benzine heeft veel te weinig koppel voor zo'n zwaar en vrij hoog voertuig. Diesel is beter, maar die mist power. Die heeft z'n vermogen maar in een beperkt toerental.
Ben noodgedwongen na vele jaren Renault en vele Renaults overgestapt naar een ander merk. Renault heeft geen enkel performante motor meer in het gamma (200pk doet anders vermoeden, maar een Espace koop je niet om constant tegen de rode zone te houden om iets of wat vooruit te gaan). Hadden ze nu die 2.0 DCI175 doorontwikkeld naar een aanvaardbaar vermogen (voor deze tijd) dan hadden ze een veel homogenere wagen gehad.
Ik vind het jammer, ik hield wel van Renault. Maar wat ik hoor bij Kadjar, Espace en Talisman dan lijkt Renault ergens met een probleem te zitten momenteel. Betrouwbaarheid lijkt me achteruit gegaan tov Espace IV en Laguna.
(Vanaf phase 2 was Espace 4 wel goed, ik denk dat het hier ook wachten zal zijn op de volgende phase voor een betrouwbaar produkt)
Ben noodgedwongen na vele jaren Renault en vele Renaults overgestapt naar een ander merk. Renault heeft geen enkel performante motor meer in het gamma (200pk doet anders vermoeden, maar een Espace koop je niet om constant tegen de rode zone te houden om iets of wat vooruit te gaan). Hadden ze nu die 2.0 DCI175 doorontwikkeld naar een aanvaardbaar vermogen (voor deze tijd) dan hadden ze een veel homogenere wagen gehad.
Ik vind het jammer, ik hield wel van Renault. Maar wat ik hoor bij Kadjar, Espace en Talisman dan lijkt Renault ergens met een probleem te zitten momenteel. Betrouwbaarheid lijkt me achteruit gegaan tov Espace IV en Laguna.
(Vanaf phase 2 was Espace 4 wel goed, ik denk dat het hier ook wachten zal zijn op de volgende phase voor een betrouwbaar produkt)
BMW 730 D 258 pk 2014
Renault Espace IV Celsium phase 4 - 2.0 dCi 130 sept 2014
| Link: | |
| BBcode: | |
| HTML: | |
| Hide post links |
-
Spirou_
Topic author - Lid

Re: Tweedehands Espace V Initiale - diesel of benzine
Het zijn dit soort problemen waarvoor ik dus schrik heb. Vermogen te weinig zal niet meteen het geval zijn, 23 zijn rustige rijders. Net omdat we rust…login om de rest van dit onderwerp te kunnen lezen.
| Link: | |
| BBcode: | |
| HTML: | |
| Hide post links |
Dit onderwerp heeft nog 74 niet getoonde antwoorden
Je moet ingelogd zijn om de reacties in dit onderwerp te kunnen bekijken. Inloggen kan met de naam --> gastlezer <-- , wachtwoord --> gast <--.Dit is om het dataverkeer veroorzaakt door robots te beperken,zo proberen we het forum gratis te houden.
Registreer Aanmelden
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Statistieken
- Laatste bericht
-
-
Benzine verbruik Espace Initiale TCE 1.6 200pk
door rastace » 20 jun 2025 17:47 » in Motorisch & Brandstof Espace V -
Reacties: 8
Weergaves: 1787 -
Laatste bericht door rastace
03 sep 2025 14:48
-
-
-
van diesel naar benzine
door zuinigrijder » 05 dec 2025 18:00 » in Motor, smeersysteem, koelsysteem, brandstofsysteem, uitlaatsysteem -
Reacties: 9
Weergaves: 697 -
Laatste bericht door mechanic
18 dec 2025 16:09
-
-
-
Reacties: 5
Weergaves: 945 -
Laatste bericht door RoyTerWelle
16 sep 2025 17:07
-