Hallo geachte renault fans,
Ik ben student en heb een probleem, mijn radiator van mijn renault 25 lekt koelvloeistof, het lijkt me dat ik hem moet vervangen. Zou een van jullie mij kunnen vertellen hoe dat moet? Met vriendelijke groet,
Max
vervangen radiator
-
- Donateur
- Posts in topic: 1
- Laatste bezoek: 20 apr 2025 20:21
- Actief als: particulier
- Contacteer:
Radiator vervangen ?
Gelukkig niet erg lastig.
- Grille verwijderen (denk eraan, aan de onderkant van de grille bij de hoekjes van de koplampen zit aan beide kanten 1 schroefje)
- Metalen profiel verwijderen die onder de grille tevoorschijn komt (en ook met grille erop al gedeeltelijk zichtbaar is)
- Stekkers van ventilator losmaken
- Slangen loskoppelen
- En de radiator kan recht omhoog getild worden
Terug bouwen gaat natuurlijk in omgekeerde volgorde, met één belangrijke opmerking erbij :
- De bovenste slang (of misschien heb je daar wel een soort dop, weet niet welke R25 je hebt) eerst monteren, en dan de radiator afvullen met koelvloeistof door de opening van de bovenste slang. Als je een dop erop hebt zitten (geloof bij de rechter koplamp) dan gaat het makkelijker, en kun je de bovenste slang alvast monteren.
Na de klus de motor op temperatuur laten komen met dopje van expansie vat eraf, vervolgens voorzichtig ontluchten via de ontluchtingsnippels (oja, verwarming op maximaal temperatuur zetten), en wat koel vloeistof via expansie vat bijvullen.
Afhankelijk van het bouwjaar van de auto staat er een maatstreepje op dit tankje, of zit er onder de opening een soort van pijpje. Indien het een pijpje is, dan zover vullen dat de bovenkant van dit pijpje netaan zichtbaar blijft.
Denk er aan geen water maar koelvloeistof te gebruiken.
Gelukkig niet erg lastig.
- Grille verwijderen (denk eraan, aan de onderkant van de grille bij de hoekjes van de koplampen zit aan beide kanten 1 schroefje)
- Metalen profiel verwijderen die onder de grille tevoorschijn komt (en ook met grille erop al gedeeltelijk zichtbaar is)
- Stekkers van ventilator losmaken
- Slangen loskoppelen
- En de radiator kan recht omhoog getild worden
Terug bouwen gaat natuurlijk in omgekeerde volgorde, met één belangrijke opmerking erbij :
- De bovenste slang (of misschien heb je daar wel een soort dop, weet niet welke R25 je hebt) eerst monteren, en dan de radiator afvullen met koelvloeistof door de opening van de bovenste slang. Als je een dop erop hebt zitten (geloof bij de rechter koplamp) dan gaat het makkelijker, en kun je de bovenste slang alvast monteren.
Na de klus de motor op temperatuur laten komen met dopje van expansie vat eraf, vervolgens voorzichtig ontluchten via de ontluchtingsnippels (oja, verwarming op maximaal temperatuur zetten), en wat koel vloeistof via expansie vat bijvullen.
Afhankelijk van het bouwjaar van de auto staat er een maatstreepje op dit tankje, of zit er onder de opening een soort van pijpje. Indien het een pijpje is, dan zover vullen dat de bovenkant van dit pijpje netaan zichtbaar blijft.
Denk er aan geen water maar koelvloeistof te gebruiken.
¯\(ツ)/¯ Nothing great was ever achieved by being realistic!!
It's better to be absolutely ridiculous than absolutely boring
It's better to be absolutely ridiculous than absolutely boring
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut