Een 7-polige stekker voldoet nog steeds aan de norm voor eenvoudig gebruik van een kleine aanhanger of fietsendrager en deze wordt standaard voorzien van mistlamp-aansluiting wat verplicht is.Van oudsher is de 7-polige connector volgens ISO 1724 en DIN 72577 de meest gebruikte stekker, inmiddels is er een uitgebreidere 13-polige connector (ook wel bekend als de Jaeger-connector) volgens ISO 11446 en DIN V-72570. Deze stekker biedt ruimte voor een constante stroomdraad en extra functies zoals achteruitrijverlichting.
Er zijn ook nog 2 andere type in omloop. Dat zijn de 13-polige Mulitcom (Feder) en Mulicom West stekkers. Maar het meest gangbaar is de van oorsprong Duitse Jaeger die inmiddels de nieuwe standaard is geworden de moderne aanhangwagens, fietsendrager, bagagebox op trekhaak, trailers en caravans die voorzien zijn van de meest moderne elektronica.
[.col]
Nr. | Kleur | Functie | Code |
---|---|---|---|
1 | Geel | Richtingaanwijzer Links | L |
2 | Blauw | Mistachterlicht of +12V | 54G |
3 | Wit | Massa | 31 |
4 | Groen | Richtingaanwijzer Rechts | R |
5 | Bruin | Achterlicht Rechts + voorlicht + kentekenplaatverlichting | 58R |
6 | Rood | Remlichten (Links&Rechts) | 54 |
7 | Zwart | Achterlicht Links | 58L |
Bij een oude auto of caravan kan het zijn dat de 2/54G is aangesloten als permanente stroomdraad of stroomdraad over contact. Bij een nieuwe aanhangwagen of fietsdrager zal de mistlamp dan permanent branden wanneer je deze hierop aansluit.
Ook zijn er stekkerdozen die een automatische uitschakeling van het mistachterlicht hebben welke op de auto zit. Met een aanhangwagen heeft dit licht immers geen doel en kan zelfs hinderlijk weerschijnend voor de bestuurder van het trekkende voertuig zijn. Om dit klaar te spelen wordt de draad van het mistachterlicht van de auto op pin 2 van de contactdoos aangesloten, een verborgen contact in de contactdoos (gemakshalve pin 8 genoemd) wordt dan met een draad verbonden met het mistachterlicht van de auto. Dit is meestal een grijze draad. Wanneer nu de stekker van de aanhanger in de contactdoos gestoken wordt, zal de rand van deze stekker een contact in de contactdoos verbreken zodat het mischtachterlicht van de auto geen stroom meer krijgt. Trekhaak verloopstekker van 7 naar 13 polige stekker
Wanneer je kiest voor een 7 polige kabelset, deze heeft dan ook een 7 polige aansluiting. Wanneer je bijvoorbeeld een aanhanger of fietsendrager gebruikt die over een 13-polige stekker beschikt dan moet je een adapter gebruiken.
Deze adapter heeft 13 pinnen op de juiste positie zitten die in het 7-polige aansluiting van de auto past. Aan de andere kant zit een afdichtingsklepje, wanneer je deze opent past hier de 13 polige stekker in. Dergelijke adapters zijn rond de 5 euro bij Karwei of 6 euro op Amazon.de (inclusief verzendkosten voor Prime leden, zoeken op " Adapter für PKW und Anhänger 13 Polig auf 7 Polig " )
[.col] | [/col]
13 polige Jaeger-stekker aansluitschema met pin-bezetting
[.col]
Nr. | Kleur | Functie | Code |
---|---|---|---|
1 | Geel | Richtingaanwijzer Links | L |
2 | Blauw | Mistachterlicht vanaf schakelaar | 54G |
2a | Grijs | Mistachterlicht naar verlichting | - |
3 | Wit | massa (voor contact 1 t/m 8 ) | 31 |
4 | Groen | Richtingaanwijzer Rechts | R |
5 | Bruin | Achterverlichting Rechts] | R] |
6 | Rood | Remlichten] | 54 |
7 | Zwart | Achterverlichting Links | 58L |
8 | Wit(dik) | Achteruitrijlampen | |
9 | Blauw(dik) | Permanente stroomdraad(+) | |
10 | Geel(dik) | Laadstroom voor accu(+) | |
11 | Zwart(dik) | Laadstroom voor accu(-) | |
12 | - | Niet in gebruik | |
13 | wit | permanente stroomdraad(-) |
Ook voor deze stekker zijn verloopstekkers te koop, zodat een 7 polige stekker op een 13 polige contactdoos kan.
Schema 13 polige Multicon West pinbezetting
De 13 polige Multicon West is een gecombineerde stekkerdoos waar zowel de Multicon West stekker in past als wel de 7 polige stekker. Er wordt hier dan alleen gebruik gemaakt van de binnenste 7 contacten. De buitenste blijven dan leeg. Een verloopstekker is hier dan ook niet nodig. Behalve als je een 13-polige jaeger gebruikt, hiervoor heb je dan een adapterkabel nodig. De andere contacten worden pas gebruikt als er een 13-polige Multicon West stekker wordt gebruikt.
[.col]
Nr. | Kleur | Functie | Code |
---|---|---|---|
1 | Geel | Richtingaanwijzer Links | L |
2 | Blauw | Mistacherlicht vanaf schakelaar auto | 54G |
2a | Grijs | Mistacherlicht naar mistlamp van auto | |
3 | Wit | Massa (voor contact 1 - 8 ) | 32 |
4 | Groen | Richtingaanwijzer Rechts | R |
5 | Bruin | Achterlicht Rechts | 58R |
6 | Rood | Remlichten | 54 |
7 | Zwart | Achterlicht Links | 68L |
8 | Grijs | Achteruitrijlicht | |
9 | Rood (dik) | Permanente spanning(+) | |
10 | Groen | Laadstroom voor accu(+) | |
11 | - | Niet in gebruik | |
12 | - | Niet in gebruik | |
13 | Wit | Massa (voor contact 9-12) | L |
Het laat zich raden dat ook voor deze vreemde eend in de bijt een adapterkabel te vinden is.
Hoe voorkom je storing aan de 7-polige of 13-polige stekkerdoos
De meeste problemen ontstaan door vuil en vocht. Bijvoorbeeld bij het aanbrengen van de stekker in de stekkerdoos gedurende een hoosbui. Of als het afdekklepje verloren is gegaan wanneer deze erg veel wordt gebruikt. Wanneer het afdekklepje weg is dan hebben de elementen vrij spel op de elektrische polen.
Slechte contacten kunnen leiden tot niet goed functionerende verlichting, vage foutmeldingen op het dashboard. Of het trekkend voertuig kan afwijkend rijgedrag vertonen. Zeker bij auto’s met geavanceerde techniek komt dit weleens voor.
Wat kan je hier aan doen om dit probleem te voorkomen?
- Zorg er voor dat je over een goede stekkerdoos met functionerend afsluitklepje beschikt.
- Op z’n tijd even de openingen met perslucht schoonspuiten of als je niet over een spuit beschikt kan je wattenstokjes gebruiken. Daarna een spuitje silicone spray. Gebruik liever geen vet want dat trekt vuil aan en het vuil wordt weer vochtig wat zorgt voor oxidatie.
- Indien de pinnen en of de binnenkant van de buisjes niet meer glimmen. Dan is het beschermende laagje aangetast. Als dit ook erg is gaan oxideren dan kan je de stekker het beste vervangen. Je kan ook een spuitje contactspray geven voor het schoonmaken van de polen. Dit werkt vrij agressieve en dit haalt zeker de oxidatie goed weg maar de oxidatie kan wel vrij snel terugkomen gezien de contactpunten niet meer zijn voorzien van hun beschermlaagje.
- Bescherm vervolgens de contacten in de stekkerdoos met een silicone-spray. Stop de stekker een paar keer in en uit de contactdoos zodat de silicone zich als een dun laagje verdeelt over de contactpunten. Dit heeft alleen tijdelijk effect wanneer er al eerdere beschadiging heeft opgetreden.