Clio 2 1.5dci 2003
Forumregels
- Vermeld het type Renault in de titel, liefst tussen [ haken ] aan het begin van de titel
- Geef zoveel mogelijk informatie over het betreffende model en jaartal, zodat er niet naar gevraagd hoeft te worden.
- Vermeld het type Renault in de titel, liefst tussen [ haken ] aan het begin van de titel
- Geef zoveel mogelijk informatie over het betreffende model en jaartal, zodat er niet naar gevraagd hoeft te worden.
-
Topic author - lid
- Posts in topic: 13
- Berichten: 523
- Lid geworden op: 20 apr 2012
- Laatste bezoek: 19 mar 2025 22:53
- Actief als: particulier
Clio 2 1.5dci 2003
Vorige maand een Clio2 gekocht.
Multiriem piepte bij koude motor. Spanrol , omkeerrol en dynamo leken ok. Riem lijkt ook niet oud.
Echter bleef piepen.
Dan maar geprobeerd om hem wat strakker te zetten.
Gedaan met piepen, maar nu bromt de motor meer bij optrekken en op snelweg.
Kan dit aan de krukaspoelie liggen, de demperpoelie?
Multiriem piepte bij koude motor. Spanrol , omkeerrol en dynamo leken ok. Riem lijkt ook niet oud.
Echter bleef piepen.
Dan maar geprobeerd om hem wat strakker te zetten.
Gedaan met piepen, maar nu bromt de motor meer bij optrekken en op snelweg.
Kan dit aan de krukaspoelie liggen, de demperpoelie?
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 7
- Berichten: 16668
- Lid geworden op: 24 apr 2008
- Laatste bezoek: 01 mei 2025 14:15
- Actief als: particulier
- Locatie: Someren
Re: Clio 2 1.5dci 2003
Model zonder automatische spanner dus, zonder airco?
Hoe was de riemspanning van te voren, daadwerkelijk te laag?
Een te strakke riem brengt weer andere ellende mee, zoals je inmiddels bekend is de termijn 5jaar of 120.000km voor zowel distributieriem als multiriem en toebehoren. Wanneer is dat laatst gedaan? Gates riemen piepen vaker dan gemiddeld wel mocht die erop zitten.
Hoe was de riemspanning van te voren, daadwerkelijk te laag?
Een te strakke riem brengt weer andere ellende mee, zoals je inmiddels bekend is de termijn 5jaar of 120.000km voor zowel distributieriem als multiriem en toebehoren. Wanneer is dat laatst gedaan? Gates riemen piepen vaker dan gemiddeld wel mocht die erop zitten.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - lid
- Posts in topic: 13
- Berichten: 523
- Lid geworden op: 20 apr 2012
- Laatste bezoek: 19 mar 2025 22:53
- Actief als: particulier
Re: Clio 2 1.5dci 2003
idd zonder automatische spanner.
Spanning leek wat laag.
Als ik op de riem , buitenkant , een kaars duw is het piepen direct gedaan .
Maar komt weer terug dag nadien.
Als hij piept , en ik ontkoppel om te schakelen , stopt het ook . Piept vooral bij acceleren als ie kracht moet leveren. Bij warme motor niks meer.
Distributie zou gedaan zijn bij 135000km. Nu 215000 , maar auto is van 2003. Zal hem in de lente vernieuwen.
Toegevoegd in 55 secondes:
maar kan een getande riem ook piepen dan ?
Spanning leek wat laag.
Als ik op de riem , buitenkant , een kaars duw is het piepen direct gedaan .
Maar komt weer terug dag nadien.
Als hij piept , en ik ontkoppel om te schakelen , stopt het ook . Piept vooral bij acceleren als ie kracht moet leveren. Bij warme motor niks meer.
Distributie zou gedaan zijn bij 135000km. Nu 215000 , maar auto is van 2003. Zal hem in de lente vernieuwen.
Toegevoegd in 55 secondes:
maar kan een getande riem ook piepen dan ?
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 7
- Berichten: 16668
- Lid geworden op: 24 apr 2008
- Laatste bezoek: 01 mei 2025 14:15
- Actief als: particulier
- Locatie: Someren
Re: Clio 2 1.5dci 2003
Dat schreef ik ook niet, maar een getande riem piept niet,mogelijk een span/looprolb daarvan wel.
Je hebt eigenlijk vastgesteld dat de multiriem versleten is door het kaarsvet.
Als er geen historie bij zit aangaande de riemerii is dat slim zsm te vervangen.
Heb je een motorsteun losgekomen en wellicht net iets anders terug gezet? Let op de aftekeningen van de bouten.
De krukaspoulie is gevulcaniseerd en kan inderdaad slijten, ditbl type zal een bruin geroest exemplaar hebben, die gingen niet veel defect. Mogelijk ligt de riem te strak nu?
Met wat google vind het wellicht het aantal hertz dat de spanning moet zijn. Zijn nu apps voor die dat meten.
Je hebt eigenlijk vastgesteld dat de multiriem versleten is door het kaarsvet.
Als er geen historie bij zit aangaande de riemerii is dat slim zsm te vervangen.
Heb je een motorsteun losgekomen en wellicht net iets anders terug gezet? Let op de aftekeningen van de bouten.
De krukaspoulie is gevulcaniseerd en kan inderdaad slijten, ditbl type zal een bruin geroest exemplaar hebben, die gingen niet veel defect. Mogelijk ligt de riem te strak nu?
Met wat google vind het wellicht het aantal hertz dat de spanning moet zijn. Zijn nu apps voor die dat meten.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - lid
- Posts in topic: 13
- Berichten: 523
- Lid geworden op: 20 apr 2012
- Laatste bezoek: 19 mar 2025 22:53
- Actief als: particulier
Re: Clio 2 1.5dci 2003
Idd motorsteun losgehaald. Onderkant was open, olie eruit. Had nog een goede liggen , dus vervangen en voor het opspannen riem reed ie stiller , maar met gepiep dus
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 3
- Berichten: 220
- Lid geworden op: 23 mei 2016
- Laatste bezoek: 28 mar 2025 15:20
- Actief als: particulier
Re: Clio 2 1.5dci 2003
Geen versleten lager ergens in de rollen. Van piepen naar brommen als je de snaar strakker legt zou dat mijn eerste ingeving zijn.
Zou trouwens alles vervangen voor die goede honderd euro
Zou trouwens alles vervangen voor die goede honderd euro
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - lid
- Posts in topic: 13
- Berichten: 523
- Lid geworden op: 20 apr 2012
- Laatste bezoek: 19 mar 2025 22:53
- Actief als: particulier
Re: Clio 2 1.5dci 2003
Ik ga alles nieuw bestellen, lijkt me beste.
Mss nog even dynamo checken?
Toen ik de kaart tegen de riem duwde piepte de riem. Ik duwde de kaars op de dynamopoelie. Op de riem buitenkant welteverstaan. Telkens ik duwde stopte het piepen. Ik voelde vandeweek geen speling op dynamo.
Mss nog even dynamo checken?
Toen ik de kaart tegen de riem duwde piepte de riem. Ik duwde de kaars op de dynamopoelie. Op de riem buitenkant welteverstaan. Telkens ik duwde stopte het piepen. Ik voelde vandeweek geen speling op dynamo.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 7
- Berichten: 16668
- Lid geworden op: 24 apr 2008
- Laatste bezoek: 01 mei 2025 14:15
- Actief als: particulier
- Locatie: Someren
Re: Clio 2 1.5dci 2003
Die bovenste motorsteunen scheuren na verloop van tijd allemaal open en geven wat extra geluid en vibratie, vandaar.
Dat is nu dus weer in orde met elk geval een niet gescheurde steun!
Indien mogelijk kun je luisteren met een lange schroevendraaier bijvoorbeeld bij draaiende motor of de dynamo bijgeluid maakt ja/nee.
Eventueel riem even los nemen en nog eens goed met de hand voelen.
Als daar een lager van versleten is geeft dat best veel geluid en niet enkel een piepje.
Meestal is simpelweg de multiriem versleten, of een goedkope matige kwaliteit geplaatst de vorige keer.
Riemspanning is oke als je op het langste rechte deel de riem ongeveer 45graden kan torderen. Met een hertzmeter is het beste echter die gegevens heb ik ook niet meer paraat.
Zet een streepje op de krukas poulie over de gevukcaniseerde laag, en kijk na een paar 100km nog eens of die streep recht staat. Zoniet is de krukaspoulie ook versleten, maar zoals gezegd gebeurd dat zeer zelden maar bij de oudere modellen.
Dat is nu dus weer in orde met elk geval een niet gescheurde steun!
Indien mogelijk kun je luisteren met een lange schroevendraaier bijvoorbeeld bij draaiende motor of de dynamo bijgeluid maakt ja/nee.
Eventueel riem even los nemen en nog eens goed met de hand voelen.
Als daar een lager van versleten is geeft dat best veel geluid en niet enkel een piepje.
Meestal is simpelweg de multiriem versleten, of een goedkope matige kwaliteit geplaatst de vorige keer.
Riemspanning is oke als je op het langste rechte deel de riem ongeveer 45graden kan torderen. Met een hertzmeter is het beste echter die gegevens heb ik ook niet meer paraat.
Zet een streepje op de krukas poulie over de gevukcaniseerde laag, en kijk na een paar 100km nog eens of die streep recht staat. Zoniet is de krukaspoulie ook versleten, maar zoals gezegd gebeurd dat zeer zelden maar bij de oudere modellen.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - lid
- Posts in topic: 13
- Berichten: 523
- Lid geworden op: 20 apr 2012
- Laatste bezoek: 19 mar 2025 22:53
- Actief als: particulier
Re: Clio 2 1.5dci 2003
ok zal krukaspoelie checken met markering.
Heb spanrol , en grote metalen geleiderol die net onder de dynamo zit (daar zat speling op) vervangen , want die had ik nog liggen.
Mijn oude uit verkeer genomen clio staat hier nog , kan eventueel dynamo eens wisselen. Heb nog een nieuwe dynamo , is echter merk Bolk , maar goed om te testen.
Heb spanrol , en grote metalen geleiderol die net onder de dynamo zit (daar zat speling op) vervangen , want die had ik nog liggen.
Mijn oude uit verkeer genomen clio staat hier nog , kan eventueel dynamo eens wisselen. Heb nog een nieuwe dynamo , is echter merk Bolk , maar goed om te testen.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 7
- Berichten: 16668
- Lid geworden op: 24 apr 2008
- Laatste bezoek: 01 mei 2025 14:15
- Actief als: particulier
- Locatie: Someren
Re: Clio 2 1.5dci 2003
Met gebruikte onderdelen uitsluiten is meestal geen goed idee, prima maar geen zekerheid.
Een te strakke riem kost uiteindelijk andere onderdelen zoals dynamo inderdaad. Op dat gebied bezuinig ik nooit met namaak goedkope delen, laat altijd de originele reviseren bij een lokale zaak.
Wil je nog een poos doen met de auto en je gaat toch aan de gang kun he prima een krukaspoulie mee bestellen, als die niet te duur zijn. Heb je echt alles weer fris.
Een defect aan de dynamo is op te merken zonder deze uit te wisselen, scheelt een hoop gedoe.
⅙
Een te strakke riem kost uiteindelijk andere onderdelen zoals dynamo inderdaad. Op dat gebied bezuinig ik nooit met namaak goedkope delen, laat altijd de originele reviseren bij een lokale zaak.
Wil je nog een poos doen met de auto en je gaat toch aan de gang kun he prima een krukaspoulie mee bestellen, als die niet te duur zijn. Heb je echt alles weer fris.
Een defect aan de dynamo is op te merken zonder deze uit te wisselen, scheelt een hoop gedoe.
⅙
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - lid
- Posts in topic: 13
- Berichten: 523
- Lid geworden op: 20 apr 2012
- Laatste bezoek: 19 mar 2025 22:53
- Actief als: particulier
Re: Clio 2 1.5dci 2003
Ok. Betreft de krukaspoilie,hoe weet ik of de mijne een spiebaan heeft of niet?
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 7
- Berichten: 16668
- Lid geworden op: 24 apr 2008
- Laatste bezoek: 01 mei 2025 14:15
- Actief als: particulier
- Locatie: Someren
Re: Clio 2 1.5dci 2003
Zeker weten doe je dat pas na demontage.
Toegevoegd in 3 minuten 48 secondes:
Ik vermoed dat buiten de spiebaan opening dit onderdeel toch gewoon zal passen.
Toegevoegd in 3 minuten 48 secondes:
Ik vermoed dat buiten de spiebaan opening dit onderdeel toch gewoon zal passen.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - lid
- Posts in topic: 13
- Berichten: 523
- Lid geworden op: 20 apr 2012
- Laatste bezoek: 19 mar 2025 22:53
- Actief als: particulier
-
Topic author - lid
- Posts in topic: 13
- Berichten: 523
- Lid geworden op: 20 apr 2012
- Laatste bezoek: 19 mar 2025 22:53
- Actief als: particulier
Re: Clio 2 1.5dci 2003
nog steeds gepiep . Had nog een nieuwe alternator van Bolk , deze gemonteerd.
Na koude start licht gepiep van de riem , en ook een soort gebrom.
Alternator die zwaar belast wordt.
PFFFFF
had jaren geleden hetzelfe bij een andere clio. Nieuwe Bolk alternator , en ook gebrom kort na start. Die alternator was na 2 weken stuk , lager aan gort !!
Deze Clio dus dergelijk probleem. Na koude start gebrom. Het rare is , na 2km heb ik rode lichten, en als ik de auto daar even herstart , is er geen gebrom meer.
Zit er ergens een sturing die bepaalt hoe zwaar de alternator belast moet worden?
Na koude start licht gepiep van de riem , en ook een soort gebrom.
Alternator die zwaar belast wordt.
PFFFFF
had jaren geleden hetzelfe bij een andere clio. Nieuwe Bolk alternator , en ook gebrom kort na start. Die alternator was na 2 weken stuk , lager aan gort !!
Deze Clio dus dergelijk probleem. Na koude start gebrom. Het rare is , na 2km heb ik rode lichten, en als ik de auto daar even herstart , is er geen gebrom meer.
Zit er ergens een sturing die bepaalt hoe zwaar de alternator belast moet worden?
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 7
- Berichten: 16668
- Lid geworden op: 24 apr 2008
- Laatste bezoek: 01 mei 2025 14:15
- Actief als: particulier
- Locatie: Someren
Re: Clio 2 1.5dci 2003
Met dergelijke onderdelen kun je niets uitsluiten eigenlijk.
Revisie van origineel is beter.
K&k starrmotoren heb ik goede ervaringen mee.
M'n peugeot had destijds ook zowat, lager versleten. Op testbank niet te horen maar nieuw lager erbij was de oplossing voor mij.
Revisie van origineel is beter.
K&k starrmotoren heb ik goede ervaringen mee.
M'n peugeot had destijds ook zowat, lager versleten. Op testbank niet te horen maar nieuw lager erbij was de oplossing voor mij.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - lid
- Posts in topic: 13
- Berichten: 523
- Lid geworden op: 20 apr 2012
- Laatste bezoek: 19 mar 2025 22:53
- Actief als: particulier
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 7
- Berichten: 16668
- Lid geworden op: 24 apr 2008
- Laatste bezoek: 01 mei 2025 14:15
- Actief als: particulier
- Locatie: Someren
Re: Clio 2 1.5dci 2003
Van Bölk, het 'huis/verzamel merk' van mister auto.
Wil het niet op mijn auto en zal het ook niet op die van een ander zetten, dat terzijde.
Goed luisteren met een stethoscoop waar het precies van weg komt en goede kwaliteit spul gebruiken.
Wil het niet op mijn auto en zal het ook niet op die van een ander zetten, dat terzijde.
Goed luisteren met een stethoscoop waar het precies van weg komt en goede kwaliteit spul gebruiken.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - lid
- Posts in topic: 13
- Berichten: 523
- Lid geworden op: 20 apr 2012
- Laatste bezoek: 19 mar 2025 22:53
- Actief als: particulier
-
Topic author - lid
- Posts in topic: 13
- Berichten: 523
- Lid geworden op: 20 apr 2012
- Laatste bezoek: 19 mar 2025 22:53
- Actief als: particulier
Re: Clio 2 1.5dci 2003
Vraagje. Als ik voor de koude start het stekkertje op de alternator losmaakt, piept er niks .
Maar laadt de accu dan?
Maar laadt de accu dan?
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - lid
- Posts in topic: 13
- Berichten: 523
- Lid geworden op: 20 apr 2012
- Laatste bezoek: 19 mar 2025 22:53
- Actief als: particulier
Re: Clio 2 1.5dci 2003
Jammer. Riem begint te piepen zodra ik die stekker insteek. Ga de Clio verkopen
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 2
- Berichten: 142
- Lid geworden op: 28 feb 2022
- Laatste bezoek: 01 mei 2025 08:39
- Actief als: particulier
- Locatie: Zaanstad
Re: Clio 2 1.5dci 2003
Soms krijg je oem of valeo etc als je bolk bestelt, dit is erg raar, maar je krijgt soms de topmerken in een neutrale doos.
Sommige bolk onderdelen zullen ook wel daarvandaan kunnen komen, mister auto is via samenwerking van franse automerken en soms krijg je dus een meevaller.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - lid
- Posts in topic: 13
- Berichten: 523
- Lid geworden op: 20 apr 2012
- Laatste bezoek: 19 mar 2025 22:53
- Actief als: particulier
Re: Clio 2 1.5dci 2003
Ik heb de originele alternator uit de Clio vervangen door een nieuwe Bolk. Piepte ook dus ligt niet aan alternator.
Als ik bv aan 70km/h hem in neutraal zet en de motor stilleg , en dan terug start , hoor ik een seconde na het starten een geluid. Alsof je niet in je versnelling geraakt , en wel als je koppeling wat lost. Soort veergeluid
Als ik bv aan 70km/h hem in neutraal zet en de motor stilleg , en dan terug start , hoor ik een seconde na het starten een geluid. Alsof je niet in je versnelling geraakt , en wel als je koppeling wat lost. Soort veergeluid
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 3
- Berichten: 220
- Lid geworden op: 23 mei 2016
- Laatste bezoek: 28 mar 2025 15:20
- Actief als: particulier
-
- lid
- Posts in topic: 2
- Berichten: 142
- Lid geworden op: 28 feb 2022
- Laatste bezoek: 01 mei 2025 08:39
- Actief als: particulier
- Locatie: Zaanstad
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 4 Reacties
- 309 Weergaves
-
Laatste bericht door nikk
-
- 8 Reacties
- 599 Weergaves
-
Laatste bericht door Renault47
-
- 0 Reacties
- 157 Weergaves
-
Laatste bericht door Peter1234
-
- 18 Reacties
- 1281 Weergaves
-
Laatste bericht door mechanic
-
- 1 Reacties
- 395 Weergaves
-
Laatste bericht door Kamh
-
- 1 Reacties
- 420 Weergaves
-
Laatste bericht door scarface450
-
- 0 Reacties
- 43 Weergaves
-
Laatste bericht door Calysk