Renault 5 slecht stationair lopen

Alles wat met de motor van de R5 te maken heeft
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
tinusjeuh
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 4
Berichten: 6
Lid geworden op: 02 sep 2010 19:54
Actief als: particulier

Renault 5 slecht stationair lopen

Bericht door tinusjeuh »

Wat informatie uit mijn post waarin ik mezelf voorgesteld heb. Ik heb een probleem met mijn Renault 5 en hoop dat hier iemand is die dit herkent en mij de gouden tip kan geven!

.... (De post waarin ik me voorstel)

De auto was, waarschijnlijk niet altijd, maar in ieder geval voor ik hem kocht, van een oude man geweest (ja, dit weet ik zeker). Er zijn de laatste jaren dan ook enkel korte afstanden gereden en dat was goed te merken. Toen ik er voor het eerst mee op de snelweg reed haalde ik de 100 net. Gaandeweg liep dit steeds verder op en werd het blok steeds wat "sneller" voor zover een 1.1 snel te noemen is. Op een bepaald moment was 140 geen enkel probleem meer, het koste enkel nog wat tijd.

Helaas begint het blok nu wat moeilijk te doen en heb ik geen idee meer waar ik het moet zoeken. Hij loopt prima en start goed, alleen bij stationair lopen slaat de motor regelmatig af. De stationairschroef nog verder uitdraaien gaat niet meer en alles wat ik hem terugdraai maakt het alleen maar erger. Het probleem lijkt ook serieuzer te worden omdat het op dit moment zover is dat als je terugschakelt terwijl je moet remmen en dus geen gas kan geven (of je moet rare capriolen uithalen) de motor afslaat. Als je vervolgens de koppeling op laat komen slaat hij meteen weer aan en ook pakt ie dan gewoon weer goed op en kan je doorrijden als je gas geeft.

Nu ben ik recentelijk begonnen met wat onderhoud wat er toch aan zat te komen. Ik doe dit veelal zelf aangezien ik een sleutelaar ben (al vanaf mijn 18e veel met motorfietsen aan de gang) en heb ik onder andere de bougies vervangen. De bougies die eruit kwamen waren behoorlijk slecht en hadden veel roetafzetting. Het testrondje na het vervangen van de bougies verliep dan ook prima. De motor bleef mooi lopen en deed niet moeilijk. Toen ik echter een kwartiertje later nog een keer ging rijden was het probleem terug. De bougied aan de buitenkant (cilinder 1 en 4) waren een stuk zwarter dan de middelste.

Kan dit iets met afstelling te maken hebben en wat kan ik eraan doen? Heeft iemand dit probleem ook wel eens gehad of ervan gehoord? Kan het bijvoorbeeld zo zijn dat de stationair sproeier (indien aanwezig uiteraard) verstopt zit of dat er ergens anders in de carburateur een probleem zit? Waar moet ik het zoeken en is het verstandig om zelf de carburateur los te halen? Het zag er wat ingewikkelder uit dan ik gewend ben van mijn motoren.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Rojo69
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 304
Lid geworden op: 04 mei 2010 21:35
Actief als: particulier
Locatie: onder rotterdam

Re: Renault 5 slecht stationair lopen

Bericht door Rojo69 »

Blijkbaar achterstallig onderhoud.
Met korte sukkjes rijden vormt zich vocht in de smeerolie, dop eraf dan zie je zo'n viezelijke vette brei op de oliedop en in he carter..
Begin eens met onderdelen te vervangen die aan slijtage onderhevig zijn: verdeelkap, rotor, olie met oliefilter, luchtfilter, benzinefilter, V-snaar.
Als je een stroposcoop heb, dan ook het onstekingstijdstip controleren.
Vacuumslang van de vervroeger nagaan op lekkage.
Wil je veilig rijden dan ook de remblokken en schoenen nagaan en de remolie vervangen.(remolie heeft de nare bijwerking dat dit vocht opneemt, kans dat je met een noodstop "door je rem heen trapt" is dan zeer groot)

Suc7.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
tinusjeuh
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 4
Berichten: 6
Lid geworden op: 02 sep 2010 19:54
Actief als: particulier

Re: Renault 5 slecht stationair lopen

Bericht door tinusjeuh »

Het meeste wat volgens mij invloed heeft op het lopen is reeds vervangen. Daar komt bij dat het alleen bij stationair lopen is. Zodra ik zelf gas geef, ongeacht de versnelling of de snelheid (uiteraard geen 20 in de 4) loopt de motor prima en trekt hij altijd netjes weg.

Er zitten net nieuwe remschijven met nieuw blokken op en dat scheelde natuurlijk aanzienlijk in het remmen. De oude waren verroest en er werd ongeveer 1/3e van het remoppervlak gebruikt. Ook de verdelerkap en de bougiekabels zijn vervangen en er zitten nieuwe bougies in. De rest van het onderhoud ga ik nu niet doen, daar moet de auto eerst weer goed voor lopen. Ik ga niet nu 200,- in de auto steken om hem dan daarna naar de sloop te moeten brengen (bij wijze van spreken).

Ik denk dat het hem in de afsteling zit, alleen weet ik nog niet precies hoe ik dit af kan stellen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Rossy
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 3
Berichten: 2825
Lid geworden op: 30 sep 2004 00:34
Actief als: particulier
Locatie: Emmeloord

Re: Renault 5 slecht stationair lopen

Bericht door Rossy »

Ik zag dat je dezelfde vraag gesteld hebt op Club Cinq alwaar de SL-dokter reeds gereageerd heeft.
Ofwel, het komt wel goed.

Antonio.
Renault, a way of life!
-------------------------------------------------------------------------------------
Mijn auto's: R5 GTS Fashion '89, R5 GTX '87.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
tinusjeuh
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 4
Berichten: 6
Lid geworden op: 02 sep 2010 19:54
Actief als: particulier

Re: Renault 5 slecht stationair lopen

Bericht door tinusjeuh »

Wie is dan de SL dokter? Gerard of Remco?

En inderdaad heb ik het op een aantal plaatsen gepost omdat ik hier bij mijn eerste twee posts ook helemaal geen reacties kreeg :-P

Ik heb de auto nodig, of in ieder geval wil ik ermee kunnen rijden als ik daar zin in heb en ik vind het jammer dat ie het nu niet goed doet omdat best een cool autotje is :-)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 1
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: Renault 5 slecht stationair lopen

Bericht door WillemS »

Het kan heel goed dat er speling zit op de gasklep-as. Dan gaat hij stionair "rot" lopen.
Je kunt dit checken door als hij stationair loopt met een oliespuit op de uiteinden van de as (daar waar deze in het Carburateurhuis gaat) wat olie te spuiten, gaat hij dan opeens anders lopen dan weet je dat het asje versleten is(valse lucht).
SUC6

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

de mon
lid
lid
Posts in topic: 3
Berichten: 933
Lid geworden op: 17 mar 2010 23:09
Actief als: particulier

Re: Renault 5 slecht stationair lopen

Bericht door de mon »

Probeer eens met remmenreiniger naar het spruitstuk te spuiten.Bij meerdere raadplegingen kom ik telkens een fittende inlaatpakking tegen.Als het nog rode bougiekabels zijn,gooi deze maar in de container.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Rossy
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 3
Berichten: 2825
Lid geworden op: 30 sep 2004 00:34
Actief als: particulier
Locatie: Emmeloord

Re: Renault 5 slecht stationair lopen

Bericht door Rossy »

Ik bedoel Remco, Gerard is wat meer van de GTTurbo.
Ik heb hier op het moment ook een SL staan.
Stationair leek de auto redelijk netjes te lopen.
Zodra je ook maar iets gas gaf, ook onbelast, liep de auto op 3 cilinders.
Starten ging ook heel moeizaam, zowel koud als warm, met of zonder choke.
Eerst maar even de kleppen gesteld ( eerste cilinder had wel erg veel speling, kleppen wilden bijna niet meer open, de rest kon een klein slagje gebruiken) en andere bougies geplaatst.
Resultaat is een auto die weer super mooi op 4 cilinders loopt en start na 1 keer rond gaan.
Probeer dit ook eens, het kan geen kwaad.
Wat de bougiekabels aangaat, wanneer je bij Renault nieuwe kabels besteld, krijg je ook rode kabels.
Dit hoeft dus niks te zeggen over de leeftijd ervan.
Dat de stationairschroef erg ver uitgedraaid is, dat is ook niet goed.
Goed afstellen is zeker noodzakelijk.
Schoonmaken kan ook geen kwaad.
Een goed en goedkoop reinigingsmiddel is Dasty van de Wibra, nu in de aanbieding, een 3 liter fles.
De carburateur uit elkaar halen en de losse delen een nachtje laten weken en de delen zijn weer als nieuw.
Uiteraard in elkaar zetten met nieuwe pakkingen.

Antonio.
Renault, a way of life!
-------------------------------------------------------------------------------------
Mijn auto's: R5 GTS Fashion '89, R5 GTX '87.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

de mon
lid
lid
Posts in topic: 3
Berichten: 933
Lid geworden op: 17 mar 2010 23:09
Actief als: particulier

Re: Renault 5 slecht stationair lopen

Bericht door de mon »

Ik bedoelde wel die plastieken rode bougiekabels zoals in een renault 4

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

bug
1-hit-wonder
1-hit-wonder
Posts in topic: 1
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 sep 2010 16:13
Actief als: particulier

Re: Renault 5 slecht stationair lopen

Bericht door bug »

platinnekes (contactpuntjes) en voorontsteking al afgesteld?
carburateur goed afstellen
Als de contacthoek niet groot genoeg is start je R5 slecht en valt deze onder
het rijden regelmatig stil :)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
tinusjeuh
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 4
Berichten: 6
Lid geworden op: 02 sep 2010 19:54
Actief als: particulier

Re: Renault 5 slecht stationair lopen

Bericht door tinusjeuh »

Allereerst allemaal bedankt voor de reacties en tips.

Ik had de verdelerkap met bougiekabels al vervangen. Ook heb ik er laatst nieuwe bougies ingedraaid en heb ik inmiddels de olie + het oliefilter ververst/vervangen.

Ik ben toevallig iemand tegen gekomen bij mij in de buurt die zelf ook een Super 5 helemaal heeft opgeknapt en die dus een hoop kennis heeft van deze auto. Hij heeft me uitgelegd en voorgedaan hoe ik de stationair sproeier kon verstellen (ik wist niet waar ik deze moest zoeken). Ook heeft hij me laten zien hoe ik de contactpuntjes af kon stellen en hebben we dat meteen gedaan.

De auto doet het nu stationair een stuk beter en blijft ook weer goed lopen als ik geen gas geef tijdens remmen en het op een verkeerlicht of andere stop-plaats af rijden.

De motor heeft nu wel af en toe het probleem dat deze wat hikt en even aarzelt als ik hem uit heb laten rollen en weer gas geef. Ook is de koppeling duidelijk aan vervanging toe. Het is de bedoeling om op korte termijn, omdat het blok er toch uit moet, het een en ander nog eens na te kijken en onder andere de kleppen te stellen waar nodig. Ook wil ik het koelsysteem nakijken en de koelvloeistof verversen, want dat zal ook wel even geleden zijn. Eerst maar eens even horen wat ze ervan denken bij de APK, want daar moet ie toch eerst echt doorheen.

Bedankt voor de tips, ik weet nu weer waar ik allemaal op moet letten.

Meteen maar even polsen of er nog iemand een passende carburateur heeft liggen die ik voor een mooie prijs kan overnemen mocht ik die nodig gaan blijken te hebben als er echt dingen versleten zijn. Ik ga natuurlijk eerst proberen om hem schoon te maken, maar weten waar ik eventueel terecht kan voor onderdelen kan nooit kwaad. Of zijn die onderdelen gemakkelijk na te bestellen en werkt dat ook goed (ik heb een slechte ervaring met een motorfiets carburateur die ik niet afgesteld kreeg omdat de nieuwe en oude onderdelen het niet "eens" konden worden). Dan koop ik liever, net als met mijn motor destijds, een nieuwe tweedehandse carburateur en ben ik in een keer van het gehannes af.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

de mon
lid
lid
Posts in topic: 3
Berichten: 933
Lid geworden op: 17 mar 2010 23:09
Actief als: particulier

Re: Renault 5 slecht stationair lopen

Bericht door de mon »

Als je maar iets gas geeft vanuit de ralentie dan moet de acceleratiesproeier in werking treden(speling).Er zitten ook van die progressieve poorten in de carburator voor de zachte overgang van ralentie naar hoger toerental.De vacuum en centrifugaal vervroeging + vast ontstekingstijdstip + evtl speling zijn van toepassing op het euvel.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Rossy
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 3
Berichten: 2825
Lid geworden op: 30 sep 2004 00:34
Actief als: particulier
Locatie: Emmeloord

Re: Renault 5 slecht stationair lopen

Bericht door Rossy »

Mooi dat je al zo ver bent gekomen.

Pakkingsets voor deze carburateurs zijn nog goed verkrijgbaar.
Je kan deze onder andere verkrijgen bij www.bccp.nl maar ook de dealer kan je eraan helpen.
Verder heb ik nog een carburateur liggen die van een 1.4 af komt en hierdoor andere sproeiers heeft.
Het is eenzelfde als ook op de 1.1 gebruikt is dus hij past gewoon.

Antonio.
Renault, a way of life!
-------------------------------------------------------------------------------------
Mijn auto's: R5 GTS Fashion '89, R5 GTX '87.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht