Mistig na een tijdje Espace IV

Plaats reactie

Topic author
Geert S
lid
lid
Posts in topic: 7
Laatste bezoek: 13 jan 2024 15:47
Actief als: particulier

Mistig na een tijdje Espace IV

Bericht door Geert S »

Hoi allemaal,

Nu het buiten weer flink kouder is geworden doet onze spas weer hetzelfde als vorig jaar. Namelijk na +/- 15min rijden errug mistig worden. :cry2: Alleen de zijruiten van bestuurder en passagier blijven voor de helft! onbeslagen en de voorruit houdt het nog het droogst. :doh: Ventilatiemotor (het is een climate control+airco (gescheiden links/rechts systeem) staat manueel op volgas, normaal staat de ventilatie verdeelt over voorruit, voeten en alle reisbus openingen tot achterin, alle ventilatieroosters geopend. Echter soms trekt het zo dicht dat ie even op "max" gezet moet worden. De recirculatieklep staat normaal op "auto" maar dan maar voor de zekerheid op "uit" (dus geen ledje daar brandend) bij de "auto" stand weet je niet op de recirculatie in- of uitgeschakeld is.

Wat heb ik tot nu toe gedaan?
Het interieurfilter is als nieuw en zit dus niet dicht. :thumb:
Geen lekkage in de auto van water, is ook gecheckt door de garage. :thumb:
Ventilatormotor is vorig jaar vervangen en doet het nog goed. :thumb:
Vorig jaar is door de garage gecheckt dat de waterafvoer van de aircoverdamper niet verstopt zit. Aangezien het probleem hetzelfde is al vorig jaar denk ik dat het daar dus ook niet zit. :think:
Waarschijnlijk is het niet de verwarmingsradiateur. Ik had wel koelvloeistofverlies maar het reservoir is onlangs vervangen aangezien deze gescheurd was. Maar nog niet genoeg kilometers gereden om helemaal zeker te weten dat er geen verlies meer is. :think:

Hebben jullie ideeen :D :?: :?:

Groet'n

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Renier
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 1
Laatste bezoek: 26 feb 2025 20:06

Re: Mistig na een tijdje Espace IV

Bericht door Renier »

Geert S schreef:Hoi allemaal,
Ventilatiemotor (het is een climate control+airco (gescheiden links/rechts systeem) staat manueel op volgas,....
Heb je hem dan de hele tijd op handmatig staan of op automatische ECC stand?
Dan werkt het systeem volautomatisch en moet ook de lucht ontvochtigen.

Ik heb deze dagen met zoveel vochtige lucht ook regelmatig dat de ruiten in de hoeken wat beslaan, ook met nieuw pollenfilter.
Af en toe even op de ontwasemstand zetten en daarna weer op volautomatisch werkt bij mij echter prima
Nu: Talisman Estate TCe 200 Initiale Paris 2017 | Twingo I 1.2 16V Paris 2006
Ex: Laguna III Ph2 Estate 2.0T GT 2011 | Laguna II Ph2 Grand Tour 2.0 16V Dynamique 2005 | Twingo I 1.2 8V Helios 1999 | Megane II 2.0 16V Dynamique 2003 | Clio II Ph2 1.6 16V Dynamique 2003 | Twingo I 1.2 8V Air 2000

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
Geert S
lid
lid

Bericht door Geert S »

Normaal altijd op "auto" dus het systeem regelt alles airco recirculatie ventilatiestanden maar da's nu absoluut onvoldoende. Vandaar bij mistigheid aan de binnenkant maar op de manuele volgasstand :( Overigens werkt de airco onder de 4 graden niet vanwege de bevriesbeveiliging.

Groet'n

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Stephan
Lid
Lid
Posts in topic: 3
Laatste bezoek: 22 jan 2024 15:18

Bericht door Stephan »

Je hebt natuurlijk geen dubbele beglazing en als je via je kleding al vocht mee de auto inbrengt dan slaat dat natuurlijk neer op de koudere plekken (of waar de ventilatie roosters niet op kunnen blazen).Is een natuurlijk verschijnsel en het verhaal gaat al heel lang dat als je de raam op een kiertje zet het vocht ook weg kan en zodoende minder last hent van beslagen ramen.Bij mijn Espace is het ook zo dat wanneer ik alles gesloten houdt de ramen inderdaad gaan beslaan maar als ik dan de raam op een kiertje zet dan is zijn de beslagen ramen binnen no time weer lekker helder.

Groetjes

Stephan :clap: :clap:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
Geert S
lid
lid

Bericht door Geert S »

Stephan, ik kan je vertellen dat een raampje openzetten niet echt zin heeft. Ook niet alle 4 voor de helft bij 120 in 't uur. De damp trekt dan wel weg (niet overal maar grotendeels) dan weer raampjes dicht een dampen maar weer.

Groet'n

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Haarlemse Jan
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Laatste bezoek: 12 jan 2011 13:42

Bericht door Haarlemse Jan »

Hallo Geert

Ik kan je niet helpen anders dan met de constatering dat je niet gek bent. Ook ik heb dit probleem een aantal keer gehad overigens zowel bij kou als bij warm weer. Ineens vanuit het niets een volledig beslagen auto. Het lijkt wel of de airco verkeerd om werkt in dat geval. Ik heb het probleem een keer of vier gehad en het was in mijn geval zo erg dat ik de vluchtstrook op moest. Na 10 minuten was het probleem ook spontaan weer weg. Ik heb er de afgelopen 2 jaar geen last meer van gehad maar kan je absoluut niet vertellen welk onderdeel de boosdoener is en of het bij het reguliere onderhoud vervangen is.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Stephan
Lid
Lid

Bericht door Stephan »

[quote="Haarlemse Jan"]Hallo Geert

. Het lijkt wel of de airco verkeerd om werkt in dat geval.

Ha,een nieuwe,een airco die warm wordt ipv koud.
Als je de werking van een koeling kent dan weet je ook dat een aircopomp niet andersom kan draaien zodat het systeem zich "omdraait"
Een aircopomp heeft een pers en een zuigzijde en als deze omgedraait zou worden dan zou dat betekenen dat de verdamper opgeblazen zou worden want die kan de hoge persdruk helemaal niet verwerken dus dat verhaaltje,helaas.
Vocht op beslagen ramen komt puur en alleen maar als er zich ergens een hoop vocht verzameld heeft wat reageert op de koude ramen.Of je dit vocht nu aan jezelf hebt zitten of ergens in de auto aanwezig is,dat is de vraag maar vanuit het airco systeem kun je uitsluiten (of de pomp zou niet aangestuurd moeten worden waardoor geen ontvochtiging van de ruimte)
Mischien is er een verstopping bij de condensor (in de dubble bodem) aanwezig waardoor dat vocht neer zou kunnen slaan.

Succes Stephan

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
Geert S
lid
lid

Bericht door Geert S »

Tja zelf denk ik toch ook aan de ontwatering van de verdamper van de airco. Maar die is goed vertelde de garage vorig jaar. Toen hebben ze dat gecheckt en het probleem is precies hetzelfde als vorig jaar. Het is wel zo dat wanneer de auto warm wordt weggezet en ik na een uurtje weer ga rijden de verwarming muf ruikt. Net als zomers bij een natte verdamper. Ga misschien toch nog maar eens heel goed kijken bij de afwatering. Of zou het toch een hangede recirculatieklep zijn. Sluit deze overigens automatisch dicht bij uitzetten van de auto :?: :?: :?: Mijn vorige auto sloot deze klep altijd wanneer het contact werd uitgezet.

@Stephan, wel een van een invertortechniek gehoord? De airco-units in bedrijfspanden kunnen vaak ook verwarmen. Energetisch rendement ligt bijna 4x hoger dan bij stoken op gas. Aircowerking andersom kan wel idd de pomp andersom laten draaien niet :wink:

Groet'n

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 2
Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53

Bericht door WillemS »

Kontroleer eens of je vocht onder de matten hebt, ik bedoel niet onder de losse maar onder de vloerbedekking, komt vaak voor dat er een kleine lekkage ontstaat in de paravan (door bladeren, vuil ed). Kijk dan meteen of de zekeringkast nog droog is van binnen.
SUC6

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Valkenet
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Laatste bezoek: 18 jun 2025 18:13

Bericht door Valkenet »

Hoi Geert,

Ik weet niet of je +/- 15 min voordat je op de eindbestemming bent de airco op uit gezet hebt.
De rijwind blaast dan het vocht wat in het systeem zit droog.
Het kan namelijk gebeuren dat als je de auto stil zet met vocht in het systeem, het de volgende keer gelijk de auto in duwt.

Mogelijk dat dit uit te proberen is.

su6

Martin

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

bijtelling
Lid
Lid
Laatste bezoek: 10 sep 2014 12:09

Bericht door bijtelling »

Valkenet schreef:Hoi Geert,

Ik weet niet of je +/- 15 min voordat je op de eindbestemming bent de airco op uit gezet hebt.
De rijwind blaast dan het vocht wat in het systeem zit droog.
Het kan namelijk gebeuren dat als je de auto stil zet met vocht in het systeem, het de volgende keer gelijk de auto in duwt.

Mogelijk dat dit uit te proberen is.

su6

Martin
Heb hetzelfde probleem ooit met een Opel Astra gehad. Daar kreeg ik hetzelfde advies. Lijkt door het vocht te komen dat in het systeem/op de verdamper zit..

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Rojo69
Lid
Lid
Laatste bezoek: 26 aug 2016 09:05

Bericht door Rojo69 »

Weet je zeker dat de circulatie klep lucht van buiten naar binnen haalt?
Klep wil wel eens blijven hangen op alleen interieur circuleren en je krijgt er geen melding van.
Airco kan het vocht zelf dan niet meer uit de lucht halen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
Geert S
lid
lid

Bericht door Geert S »

Nou da's ook mijn idee eigenlijk. Heb op mijn alfa 166 gehad dat een plastic palletje uit de geleiding was geschoven. Toen bleef de klep altijd open dus eigenlijk niet ernstig, maar met de uitleescomputer erbij doet alles het dan wel....

Hoe check ik dit bij m'n IV? :?: :?: 't is namelijk nogal krap onder de kap :doh: volgens mij hangt de ventilateur ergens onder de auto? Was 20min werk voor de garagist om te wisselen destijds.

Groet'n

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Stephan
Lid
Lid

Bericht door Stephan »

Zou inderdaad het probleem kunnen veroorzaken, vandaag naar Eindhoven gereden en op de heenweg best wel beslagen ramen (vooral achter omdat je daar minder blaas op de ramen hebt) en op de terugweg alle lampjes van de interieur bediening uit,temp op 23 graden,ramen dicht en geen condens.Als de klep blijft hangen misschien een paar keer laten schakelen via de inwendige circulatie/uitwendige en dan kan de klep weer in de goede pos komen.Hoe je erbij moet komen weet ik niet maar ben wel benieuwd naar reacties

Stephan

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
Geert S
lid
lid

Bericht door Geert S »

Net even in Dialogsys gekeken,

De recirculatieklep of zoals Renault het noemt de kringloopklep bevindt zicht onder de bovenplaat van het dashboard. Het verwarmingssysteem heeft ook nogal een aantal sensoren waaronder een luchtvochtigheidssensor (bij de temp sensor in de binnenspiegel) hier zou het probleem ook kunnen zitten. Als ik het dashboard uit elkaar haal krijg ik dan troubles met de airbags :?: :?:

Groet'n

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53

Bericht door WillemS »

@ GeertS, volgens mij staat in dialogys een testprocedure voor je Climate Control, doe dat eerst eens en dan eventueel een reset(hierbij komen alle kleppen in de basispositie)
SUC6

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
Geert S
lid
lid

Bericht door Geert S »

Oeiiii wat een taaie kost die zoekschema's, duurt allemaal errug lang om door te lezen. Vandaar dat ze er in de garage geen zin in hebben :) Dat resetten moet als ik het zo lees met een uitleescomputer en die is dit jaar niet met Sinterklaas meegekomen. Dat wordt dus garagewerk denk ik.

Groet'n

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

DHL
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Laatste bezoek: 28 okt 2020 12:33

Bericht door DHL »

Ik herinner me dat m'n vel satis dit ook soms deed. Is dezelfde airco dacht ik. Nu hebben ze op een bepaald moment een reprog gedaan van de (in mijn geval) automatische airco en het probleem was opgelost. Zo plots opkomende damp op de ruiten was toen ook het probleem. Vernoem het maar eens...Misschien zijn sommigen gebaat met een reprog die in het verleden niet uitgevoerd werd?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

DHL
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Laatste bezoek: 28 okt 2020 12:33

Bericht door DHL »

Begon er onlangs ook een beetje last van te krijgen.... Niuewe pollenfilter gemonteerd en alles is terug perfect... 45 Euro armer :)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut