distributieriem tot 3x/jaar eraf

Alle overige technische Laguna vragen
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
carphunter
Lid
Lid
Posts in topic: 10
Berichten: 25
Lid geworden op: 02 mar 2009 16:51

distributieriem tot 3x/jaar eraf

Bericht door carphunter »

Hallo lede,

ik zit met een groot probleem.
Ik heb 2 jaar geleden een laguna 1.9 dci gekocht (6-bak)
Een jaar probleemloos gereden, daarna :

- een hoop rook onder de motorkap vandaan, was de distributieriem tegen zijkant aan gelopen.
- nieuwe riem en spanrol gelegd

20,000 km gereden.. weer hetzelfde probleem, rook onder motorkap vandaan etc etc.

monteur van garage auto helemaal nagegeken , motor is goed , geen speling op kruk as etc etc etc,
Het lager/spanrol zag er niet lekker uit, dus wij dachten zal het spanrol toch weer geweest zijn.

Dus nieuwe spanrol (juiste kracht etc) gemonteerd , nieuwe distributieriem gelegd, met afspraak om de 2 weken ff na laten kijken.

Ik gisteren weer distributieriem etc na laten kijken. prima in orde , geen verloop van de riem etc.

Vandaag 80 km gereden (werk). En ja hoor , weer rook onder de motorkap????
hoofdwaarschijnlijk weer spanrol of iets daar in de buurt????
Garage legt pas nieuwe distributieriem en spanrol wanneer ze weten wat het is? voorloptig dus nog niet :(

iemand idee wat dit kan zijn ????


mvg

corne

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Ebber
lid
lid
Posts in topic: 4
Berichten: 143
Lid geworden op: 08 jan 2011 19:19
Actief als: particulier

Re: distributieriem tot 3x/jaar eraf

Bericht door Ebber »

Ik neem aan dat ze de rest van het meedraaiend gedeelte ook goed bekeken hebben zoals de brandstofpom, waterpomp, nokken en krukas op radiale en axiale speling?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Rossy
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 1
Berichten: 2825
Lid geworden op: 30 sep 2004 00:34
Actief als: particulier
Locatie: Emmeloord

Re: distributieriem tot 3x/jaar eraf

Bericht door Rossy »

Wat is er bij de eerste vervanging allemaal vervangen?
Is toen ook de waterpomp vervangen?
Wanneer deze flink speling heeft kan dit het scheeflopen van de distributieriem wel verklaren.
Ook een kromme nokkenas(poelie) of krukas(poelie) kan dit veroorzaken.
Verder is er nog de brandstofpomp die een kromme poelie kan hebben of een ander defect kan hebben.

Antonio.
Renault, a way of life!
-------------------------------------------------------------------------------------
Mijn auto's: R5 GTS Fashion '89, R5 GTX '87.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
carphunter
Lid
Lid
Posts in topic: 10
Berichten: 25
Lid geworden op: 02 mar 2009 16:51

Re: distributieriem tot 3x/jaar eraf

Bericht door carphunter »

Hoi, bedankt voor jullie snelle reacties,

de laatste keer is echt alles grondig bekeken opspelling e.d., de waterpomp is niet vervangen , maar wel gecontroleerd en deze liep soepel ???

hebben jullie al vaker meegemaakt dat de distributieriem eraf liep

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Ebber
lid
lid
Posts in topic: 4
Berichten: 143
Lid geworden op: 08 jan 2011 19:19
Actief als: particulier

Re: distributieriem tot 3x/jaar eraf

Bericht door Ebber »

carphunter schreef:Hoi, bedankt voor jullie snelle reacties,
de laatste keer is echt alles grondig bekeken, de waterpomp is niet vervangen , maar wel gecontroleerd en deze liep soepel ???
Soepel lopen zal hij altijd wel doen mits het lager nog goed is, belangrijker is de axiale en radiale speling.
Rossy schreef: Ook een kromme nokkenas(poelie) of krukas(poelie) kan dit veroorzaken.
Antonio.


Dit geloof ik niet bij een 1.9 dci zit de stoffen distributie kap zeer kort tegen de riem, dan zou er zeker een aftekening zichtbaar moeten zijn.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
carphunter
Lid
Lid
Posts in topic: 10
Berichten: 25
Lid geworden op: 02 mar 2009 16:51

Re: distributieriem tot 3x/jaar eraf

Bericht door carphunter »

Wat ik vanmiddag heb kunnen zien is sat de bovenkant van de riem een beetje "gebladerd leek" net als verf die loskomt, ook lag de riem niet in het midden maar iets meer in de richting van de stoffen kap (links) ??

wat is nu wijsheid om te doen, na 2 nieuwe distriburieriemen en spanrollen :-(

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
carphunter
Lid
Lid
Posts in topic: 10
Berichten: 25
Lid geworden op: 02 mar 2009 16:51

Re: distributieriem tot 3x/jaar eraf

Bericht door carphunter »

hoi , ik heb net nog contact gehad met de gararage en volgens de monteur loopt de riem er niet af en blijft de riem in het midden lopen....
hij heeft de vorige keer idd alles bekeken poeleis etc en er was niets krom.

De bovenkant van de riem ziet beschadadigd / gesmolten uit de zijkanten van de riem zijn oke ..
mischien toch de waterpomp en zijn er nog andere mogelijkheden.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 4
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: distributieriem tot 3x/jaar eraf

Bericht door WillemS »

Wordt de riem wel op de voorgeschreven wijze gespannen en na 2 omwentelingen met de hand, nog een keer gecontroleerd op de juiste spanning?
SUC6

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Ebber
lid
lid
Posts in topic: 4
Berichten: 143
Lid geworden op: 08 jan 2011 19:19
Actief als: particulier

Re: distributieriem tot 3x/jaar eraf

Bericht door Ebber »

Mocht het nacontroleren op de juiste spanning niet gebeuren dan kan hij naar mijn mening niet tot 3 keer toe eraf lopen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
carphunter
Lid
Lid
Posts in topic: 10
Berichten: 25
Lid geworden op: 02 mar 2009 16:51

Re: distributieriem tot 3x/jaar eraf

Bericht door carphunter »

Hij was er dus niet afgelopen maar de bovenkant was "verschroeid".

De vorige keer za het lager van de spanrol er niet lekkr uit deze is ter inderzoek naar fabrikant gestuurd omdat we dachten dat het daar aan lag.

riem was volgens specs gespannen. zeker omdat hij 5000 km geleden voor de 2e keer was afgelopen was de riem etc supersecuur er opgezet. :(

iemand nog iedeeen wat het nog kan zijn'?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
carphunter
Lid
Lid
Posts in topic: 10
Berichten: 25
Lid geworden op: 02 mar 2009 16:51

Re: distributieriem tot 3x/jaar eraf

Bericht door carphunter »

iemand nog ideen?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
carphunter
Lid
Lid
Posts in topic: 10
Berichten: 25
Lid geworden op: 02 mar 2009 16:51

Re: distributieriem tot 3x/jaar eraf

Bericht door carphunter »

Hoi , even weer een update,

De auto is weer nagekeken/uit elkaar gehaald en de spanrol zag er (weer) niet goed uit.

Omdat dit de 3e keer is, en de vorige spanrol/lager er vastgelopen uitzag was deze opgestuurd naar de leverancier (nog geen reactie gehad overigens). De spanrol was dus uiterst secuur vastgezet, en distributieriem perfect op spanning gezet.

de vraag is nu , waarom/ waar gaat het fout?
Loopt de spanrol vast omdat het ergens anders al verkeerd gaat (dacht monteur), en zo ja waar kan dat dan zijn?
Waterpomp was overigens oke.

iemand een idee?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 4
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: distributieriem tot 3x/jaar eraf

Bericht door WillemS »

Bij sommige motoren is het van belang om originele onderdelen te gebruiken. Dit geld ook voor Renault.
Een spanrol die zo snel en bij herhaling defekt raakt (door oververhitting?) wijst vaak naar een te strakke afstelling.
Renault hanteert hier heel specifieke normen voor (spanning volgens SEEM). Doe je dit op gevoel dan kan je dus problemen verwachten. Eerder stelde ik al de vraag of exact de juiste afstelprocedure is gevolgd, het is haast ondenkbaar dat je telkens met een slecht spanrol bezig bent. Er zijn in het verleden wel eens slechte span en looprollen geweest maar dat komt nu praktisch niet meer voor.
SUC6

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
carphunter
Lid
Lid
Posts in topic: 10
Berichten: 25
Lid geworden op: 02 mar 2009 16:51

Re: distributieriem tot 3x/jaar eraf

Bericht door carphunter »

Hoi,

garage monteur denkt ook dat het probleem niet ligt bij de spanrol , maar dat de riemargens anders al warmloopt.
maar waar? kip en ei verhaal :(

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Ebber
lid
lid
Posts in topic: 4
Berichten: 143
Lid geworden op: 08 jan 2011 19:19
Actief als: particulier

Re: distributieriem tot 3x/jaar eraf

Bericht door Ebber »

WillemS schreef:Bij sommige motoren is het van belang om originele onderdelen te gebruiken. Dit geld ook voor Renault.
Een spanrol die zo snel en bij herhaling defekt raakt (door oververhitting?) wijst vaak naar een te strakke afstelling.
Renault hanteert hier heel specifieke normen voor (spanning volgens SEEM). Doe je dit op gevoel dan kan je dus problemen verwachten. Eerder stelde ik al de vraag of exact de juiste afstelprocedure is gevolgd, het is haast ondenkbaar dat je telkens met een slecht spanrol bezig bent. Er zijn in het verleden wel eens slechte span en looprollen geweest maar dat komt nu praktisch niet meer voor.
SUC6

Nou dat je bij renault alleen alleen originele onderdelen mag gebruiken bij de distributie vind in grote onzin.
De riem bij een 1.9 dvi ligt tussen de 75 en 95 hertz strak. Dit verschilt van motor.
Als je bij de beter automaterialen zaak een gates set haalt heb je gewoon dezelfde kwaliteit net als origineel.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 4
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: distributieriem tot 3x/jaar eraf

Bericht door WillemS »

@ Ebber, natuurlijk hoef je niet alle onderdelen van Renault te nemen.Zo schrijft Renault voor dat Bobine's alleen vervangen mogen worden door die van Denso, dus ik ga niet wijs wezen doen door toch de goedkopere Sagem te kopen. enz. enz.
Maar onlangs nog vernomen dat bv. de dis.riemen van Gates net ietsje meer rek vertonen dan die van Conti.
Als je nu op de rugzijde van de riem hitteplekken ziet dan zou het kunnen komen door slip op de spanrol of als er nog een looprol zit daarvan. Heb je dan een wat stroever draaiende rol dan kan enige rek al voor slip(warmte) zorgen bij een te lage voorspanning. En het zou zo maar kunnen dat die Gates riem na een paar duizend km's door rek de voorspanning onder de voorgeschreven waarde brengt, en heb je eenmaal slip dan gaat het hard bergafwaarts.
Maar goed ik hoor graag als ik het mis heb.
Groet,
WillemS

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
carphunter
Lid
Lid
Posts in topic: 10
Berichten: 25
Lid geworden op: 02 mar 2009 16:51

Re: distributieriem tot 3x/jaar eraf

Bericht door carphunter »

Bedankt alvast voor alle reacties...

Wat ik nog niet heb verteld denk ik , is dat ik na de rook onder de motorkap vandaan zag komen, ik gestopt ben , de riem af heb laten koelen, en ik daarna nog gewoon naar de garage kon rijden (15 km) zonder dat er weer rook uit de motorkap kwam ???? Volgens garagist zag de waterpomp er ook niet helemaal lekker uit (blauwig ??)

mvg'

corne

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 4
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: distributieriem tot 3x/jaar eraf

Bericht door WillemS »

Ik maak er een gewoonte van de waterpomp de ene riemwissel niet en de volgende wel te vervangen. Voor de kosten hoef je het niet te laten eigenlijk. Je hebt de boel toch los.
Dit systeem bevalt uitstekend !! En ja, wellicht een keer teveel een nog goede pomp vervangen, maar wat jou nu overkomt is veel vervelender.
SUC6

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Rojo69
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 304
Lid geworden op: 04 mei 2010 21:35
Actief als: particulier
Locatie: onder rotterdam

Re: distributieriem tot 3x/jaar eraf

Bericht door Rojo69 »

Ik krijg een vermoeden dat een spie van 1 van de poulie's aan het uitslaan is.
Kijk eens of 1 van de poulie's een hoekverdraaing heeft ten opzichte van de as waar ie op zit.
Hier mag namelijk totaal geen (vrije) slag in zitten.
Je kunt je voorstellen dat bij iedere slag van de krukas een mooie versnelling en vertraging in komt te zitten, zeg maar een vloeiende golf beweging.
Als er een "vrije" slag in poulie zit, zal deze versnelling en vertraging niet meer vloeiend verlopen.
Ik zal wel te ver denken, maar het lijkt mij dat als je de riem schokkend belast deze best warm gaat worden.
Het is maar een hersenspinsel, maar het is het controleren waard.

Suc7.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
carphunter
Lid
Lid
Posts in topic: 10
Berichten: 25
Lid geworden op: 02 mar 2009 16:51

Re: distributieriem tot 3x/jaar eraf

Bericht door carphunter »

HAllo luitjes,

ter info, het was een kapotte watterpomp, van de een op de ander moment slaat het lager vast en onstaat er dus zoveel wrijving dat de gladde kant van de distributieriem warm werd(smelt)..
technisch specialist van de fabrikant van de spanrol en lager ook komen kijken :) (goede servivce)
verder is motor etc 100% in orde


nieuwe spanrol erin, nieuw lager , nieuw distributieriem en nu maar hopen dat de ellenden voorbijis.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Laguna24v
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 34
Lid geworden op: 09 nov 2010 18:46
Actief als: particulier

Re: distributieriem tot 3x/jaar eraf

Bericht door Laguna24v »

Waterpomp altijd vervangen ookal ziet hij er goed uit.
Daar de verandering van de riemspanning word het lager anders belast en kan stuk lopen.
Vaak gaat het goed, maar heb al meerdere keren meegemaakt dat de pomp 10.000km na vervanging ging lekken of lager eruit.
Pomp kost een paar tientjes en daar kan je dus problemen mee voorkomen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht