Laguna 2 gaat 4 maanden stil staan. Wat is slim?

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
Recce
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 61
Lid geworden op: 09 jul 2006 13:54
Actief als: particulier
Locatie: Flevoland, Nederland

Laguna 2 gaat 4 maanden stil staan. Wat is slim?

Bericht door Recce »

Model; Laguna 2 GT, Ph.1/ 2.2 DCI Initiale
Bouwjaar; 2003
Brandstof; Diesel

Hallo,

Ik ga voor 4 maanden het land uit en wil mijn kenteken daarom laten schorsen. Dit scheelt me een hoop geld, maar om nou te voorkomen dat ik straks dan veel geld moet investeren om de auto weer inzetbaar te krijgen had ik graag wat advies.

Doordat de auto 4 maanden stil staat (en hij ergens een spanningslek heeft) loopt de accu leeg. Hiervoor kan ik hem aan een druppellader zetten. Het voordeel hiervan is dat de accu niet los hoeft en de electronica in stand blijft. Maar in hoeverre kan het kwaad als ik de accu los haal (want een beetje goede acculader kost al gauw rond de 150 euro).

In hoeverre kan ik daarnaast problemen met de auto verwachten na 4 maanden stil staan? De banden los ik op door de auto van de grond af te zetten (op blokken dus, voorkomt ovale banden) en ik zet hem niet op de rem (want anders kan die vast komen te zitten).

Graag hoor ik wat goede adviezen...

Groeten Fabian
Afbeelding
Ex: Laguna-2 GT Dynamique, 1.9 Dci (88KW) 2002, Laguna-2 GT Dynamique 1.9 Dci (88KW) 2001.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Rossy
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 1
Berichten: 2825
Lid geworden op: 30 sep 2004 00:34
Actief als: particulier
Locatie: Emmeloord

Re: Laguna 2 gaat 4 maanden stil staan. Wat is slim?

Bericht door Rossy »

Verder zou ik voor het stallen de motorolie verversen en eventueel de koelvloeistof.
Ook de remmen goed schoonmaken en invetten scheelt een stuk gedoe.
Na het stallen weer de motorolie verversen, evenals de versnellingsbakolie, de remvloeistof en de koelvloeistof als die niet is gedaan.
Je kan de accu ook loshalen en eventueel aan een drupellader zetten of weer opladen als je weer gaat rijden.
De radio zal om een code vragen maar die is via het forum wel op te vragen.

Antonio.
Renault, a way of life!
-------------------------------------------------------------------------------------
Mijn auto's: R5 GTS Fashion '89, R5 GTX '87.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

DHL
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 3
Berichten: 3184
Lid geworden op: 30 mar 2009 10:34
Actief als: particulier

Re: Laguna 2 gaat 4 maanden stil staan. Wat is slim?

Bericht door DHL »

Alle vloeistoffen wisselen voor 4 maanden stilstand vind ikzelf eigenlijk wel overdreven.
Ik zou batterij zelfs niet afkoppelen, wel iemand vragen ze even op te laden om de maand, en vooral ervoor zorgen dat de wielen beetje verplaatst worden, ook minstens om de maand. Zoals je zelf zegt om ovale banden te voorkomen. Je zou ze ook harder kunnen oppompen dan voorzien en nadien de druk juist zetten.
En zo'n druppellader hoeft echt zoveel niet te kosten hoor. Eventjes op Ebay zoeken hiervoor. Dan zou je hem de hele tijd aan de lader kunnen laten.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Recce
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 61
Lid geworden op: 09 jul 2006 13:54
Actief als: particulier
Locatie: Flevoland, Nederland

Re: Laguna 2 gaat 4 maanden stil staan. Wat is slim?

Bericht door Recce »

Bedankt voor de snelle reactie en de adviezen. De vloeistoffen vervangen voor 4 maanden stilstand vindt ikzelf ook wat overdreven, helemaal omdat de olie net ververst is.

Ik denk dat ik hem maar aan de druppellader ga zetten en toch op blokken (banden blijven wel geplaatst). De banden verliezen uiteindelijk toch hun spanning en ik wil zo min mogelijk mensen "last" laten hebben van mijn stilstaande auto doordat ze hem om de maand moeten verrollen/ rijden.

Hopelijk vind de Laguna na die 4 maanden niet ineens dat hij zielig is omdat z'n berijder er zo weinig naar om heeft gekeken. Af en toe heb ik het idee dat dat autootje gevoelens heeft ;)
Afbeelding
Ex: Laguna-2 GT Dynamique, 1.9 Dci (88KW) 2002, Laguna-2 GT Dynamique 1.9 Dci (88KW) 2001.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

DHL
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 3
Berichten: 3184
Lid geworden op: 30 mar 2009 10:34
Actief als: particulier

Re: Laguna 2 gaat 4 maanden stil staan. Wat is slim?

Bericht door DHL »

Haha, Laguna2 kan soms wel wispelturig reageren lol... Wagen op blokken is goed idee als je niemand wil lastigvallen om hem te herzetten. En druppellader erop... Denk dat de wagen zal genieten van z'n rustperiode en hierna super z'n best zal doen om de eigenaar te behagen :D

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

DHL
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 3
Berichten: 3184
Lid geworden op: 30 mar 2009 10:34
Actief als: particulier

Re: Laguna 2 gaat 4 maanden stil staan. Wat is slim?

Bericht door DHL »

Ah ja, wel zorgen dat je handrem niet aangetrokken is.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 2
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: Laguna 2 gaat 4 maanden stil staan. Wat is slim?

Bericht door WillemS »

Ik zou de bandenspanning tot het maximum brengen (staat op de band) 4 maanden is een relatief korte tijd hoor. Bij mijn caravan tandemasser gaan de banden op 3 bar en aan het begin van het seizoen is daar nog ca.2,5 bar van over (10 maanden stalling). Handrem los uiteraard.
En lopen ze in die tijd leeg dan is er iets anders aan de hand. Verder gewoon een druppellader erop kost je de kop niet je hebt ze al van zo'n 35 euries(Conrad.nl) SUC6
mvg WillemS

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

peter731
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 1
Berichten: 20
Lid geworden op: 30 mei 2012 13:54
Actief als: particulier

Re: Laguna 2 gaat 4 maanden stil staan. Wat is slim?

Bericht door peter731 »

Let op als je je auto schorst, mag hij niet op de openbare weg staan zelfs niet in een parkeervak.Dus alleen op eigen terrein.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

timmers
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 1
Berichten: 18
Lid geworden op: 03 jul 2013 22:50
Actief als: particulier

Re: Laguna 2 gaat 4 maanden stil staan. Wat is slim?

Bericht door timmers »

Ik zou de bandenspanning tot het maximum brengen (staat op de band) 4 maanden is een relatief korte tijd hoor. Bij mijn caravan tandemasser gaan de banden op 3 bar en aan het begin van het seizoen is daar nog ca.2,5 bar van over (10 maanden stalling)

Eeen Caravan heeft een ander soort band , de wangen zijn verstevigt , ivm belading en weg ligging , deze kunnen beter tegen lang stilstaan , en zullen niet ovaal worden .

Verder , staat de auto binnen of buiten ?
als hij binnen staat zou ik de ramen op een kier zetten , zodat eventuele vocht eruit kan .
Als hij buiten staat vraag je of iemand hem om de 2 a 3 weken even de auto start , dat vindt tie erg fijn , zo hou je ook het vocht eruit , en is goed voor de motor , de olie zakt allemaal naar onder ,en kleppen enzo komen droog te staan ook eventuele rubbers en keeringen .

Dat is mijn gedachte gang , in beide gevallen zou ik eens in de 3 weken de motor laten starten , voor 15 min , ivm je kleppen rubbers en keeringen

Mvg Bas

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 2
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: Laguna 2 gaat 4 maanden stil staan. Wat is slim?

Bericht door WillemS »

Mijn caravan heeft 4 gewone autobanden, Michelin's(88T), niks "reinforced" en doe dit al 34 jaar, nooit klachten.
Motor starten en 15 min. laten lopen? Waterdamp verdampt pas boven de 60 graden, gaat niet lukken.
De uitlaat zal vol water komen te staan en de cilinders en olie verzuren, niet doen dus.
Voor je gaat stallen verse olie erin, warm rijden en wegzetten.
mvg WillemS

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht