Remleidingen opeens stuk na reparaties APK
Forumregels
- Vermeld het type Renault in de titel, liefst tussen [ haken ] aan het begin van de titel
- Geef zoveel mogelijk informatie over het betreffende model en jaartal, zodat er niet naar gevraagd hoeft te worden.
- Vermeld het type Renault in de titel, liefst tussen [ haken ] aan het begin van de titel
- Geef zoveel mogelijk informatie over het betreffende model en jaartal, zodat er niet naar gevraagd hoeft te worden.
-
Topic author - 3-posting-rookie
- Posts in topic: 3
- Laatste bezoek: 05 jan 2013 19:51
- Actief als: particulier
Remleidingen opeens stuk na reparaties APK
Model/uitvoering : Megane Classic 1.6E
Bouwjaar : 1998
Brandstof : benzine
Dag forumleden,
Vandaag heb ik te horen gekregen dat mijn remleidingen opeens stuk zijn gegaan na twee reparaties tijdens een APK-keuring.
Ik heb m'n auto woensdag weggebracht en kreeg als adviespunt de remblokken vervangen. Dit advies heb ik opgevolgd. Vandaag zou de auto klaar zijn en aan het einde van de middag belde mijn contactpersoon van de garage: ze hadden de reparatie uitgevoerd en toen ze 'm van de brug haalden bleken de remleidingen opeens kapot. Extra kosten: € 300!!!
Mijn vraag is of een van jullie weet of hier een verband tussen te vinden is: remblokken gemaakt >> remleidingen stuk!!!
Mijn contactpersoon zei dat het me ook om de hoek had kunnen gebeuren als ik m'n auto had opgehaald.
Ik vind het een erg apart verhaal. En wat misschien nog wel aparter is, is dat ik - mocht de auto maandag voor de kerst niet klaar zijn - een gratis leenauto kan krijgen totdat 'ie klaar is. Dat kan ik als 'heel aardig' opvatten maar ook als 'er moet iets goed gemaakt worden'.
Nou, ik hoop van harte dat iemand dit weekeinde zijn licht er over wil laten schijnen en dat ik maandag eventueel nog kan reageren richting de contactpersoon voordat ze gaan beginnen met repareren.
Alvast hartelijk dank!
Mvg,
Clement.
Bouwjaar : 1998
Brandstof : benzine
Dag forumleden,
Vandaag heb ik te horen gekregen dat mijn remleidingen opeens stuk zijn gegaan na twee reparaties tijdens een APK-keuring.
Ik heb m'n auto woensdag weggebracht en kreeg als adviespunt de remblokken vervangen. Dit advies heb ik opgevolgd. Vandaag zou de auto klaar zijn en aan het einde van de middag belde mijn contactpersoon van de garage: ze hadden de reparatie uitgevoerd en toen ze 'm van de brug haalden bleken de remleidingen opeens kapot. Extra kosten: € 300!!!
Mijn vraag is of een van jullie weet of hier een verband tussen te vinden is: remblokken gemaakt >> remleidingen stuk!!!
Mijn contactpersoon zei dat het me ook om de hoek had kunnen gebeuren als ik m'n auto had opgehaald.
Ik vind het een erg apart verhaal. En wat misschien nog wel aparter is, is dat ik - mocht de auto maandag voor de kerst niet klaar zijn - een gratis leenauto kan krijgen totdat 'ie klaar is. Dat kan ik als 'heel aardig' opvatten maar ook als 'er moet iets goed gemaakt worden'.
Nou, ik hoop van harte dat iemand dit weekeinde zijn licht er over wil laten schijnen en dat ik maandag eventueel nog kan reageren richting de contactpersoon voordat ze gaan beginnen met repareren.
Alvast hartelijk dank!
Mvg,
Clement.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 6
- Laatste bezoek: 06 mei 2025 18:51
Re: Remleidingen opeens stuk na reparaties APK
Bekend probleem bij alle megane scenic modellen van de eerste serie is dat de remleidingen achter roesten en gaan lekken. Deze leidingen zijn een stuk ingepakt met rubber en gaan achter het hitteschild van de uitlaat einddemper door. Door dit rubber blijft er veel vocht achter en dat gaat roesten.
Bij de apk worden geen onderdelen gedemonteerd voor een visuele controle, en je kunt deze leidingen alleen goed beoordelen als je wat onderdelen demonteerd. Dus het staat los van je apk keuring. Alhoewel een beetje keurmeester op de hoogte is van dit mankement.
Het vervangen van je remblokken staat hier ook los van. De leiding die meestal stuk gaat zit achter, en remblokken zitten voor.
Heb dit ook wel eens gehad hoor, remleidingen beoordeelt en waren slecht maar lekte nog niet. Bij het wegrijden naar buiten trap ik zo door het rempedaal heen omdat de vloeistof weg lekte.
Je mag eigenlijk blij zijn dat ze het nog gemerkt hebben, je had in een hele nare situatie terecht kunnen komen.
Zie deze link: http://www.autoadviezen.nl/Afbeeldingen ... )kopie.jpg
http://www.autoadviezen.nl/Afbeeldingen ... rr_4_M.jpg
Meestal is de leiding TOT het rubber in prima staat, maar onder het rubber rot. Je kan een klein beetje zie aan de dikte van het rubber, maar niet altijd.
Hoe dan ook een vervelende situatie.
Bij de apk worden geen onderdelen gedemonteerd voor een visuele controle, en je kunt deze leidingen alleen goed beoordelen als je wat onderdelen demonteerd. Dus het staat los van je apk keuring. Alhoewel een beetje keurmeester op de hoogte is van dit mankement.
Het vervangen van je remblokken staat hier ook los van. De leiding die meestal stuk gaat zit achter, en remblokken zitten voor.
Heb dit ook wel eens gehad hoor, remleidingen beoordeelt en waren slecht maar lekte nog niet. Bij het wegrijden naar buiten trap ik zo door het rempedaal heen omdat de vloeistof weg lekte.
Je mag eigenlijk blij zijn dat ze het nog gemerkt hebben, je had in een hele nare situatie terecht kunnen komen.
Zie deze link: http://www.autoadviezen.nl/Afbeeldingen ... )kopie.jpg
http://www.autoadviezen.nl/Afbeeldingen ... rr_4_M.jpg
Meestal is de leiding TOT het rubber in prima staat, maar onder het rubber rot. Je kan een klein beetje zie aan de dikte van het rubber, maar niet altijd.
Hoe dan ook een vervelende situatie.
Hide post links |
-
Hallo 'mechanic',
Hartelijk dank voor de uitgebreide reactie!!
Wel geruststellend dat het los van elkaar staat, al vraag ik me af of het vervangen van mijn uitlaatdemper mogelijk invloed heeft gehad.
Inderdaad maar goed dat het in de garage gebeurd is ipv bij het stoppen voor een zebrapad terwijl oversteken of iets in die trant.
Prettige jaarwisseling alvast!!
Hartelijke groet,
Clement.
Hartelijk dank voor de uitgebreide reactie!!
Wel geruststellend dat het los van elkaar staat, al vraag ik me af of het vervangen van mijn uitlaatdemper mogelijk invloed heeft gehad.
Inderdaad maar goed dat het in de garage gebeurd is ipv bij het stoppen voor een zebrapad terwijl oversteken of iets in die trant.
Prettige jaarwisseling alvast!!
Hartelijke groet,
Clement.
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
ook het vervangen van de uitlaat einddemper staat hier in principe los van. Ik weet niet precies hoe jou remleiding eruit ziet, maar als die onder het hitteschild rot is kun je dat nog niet zien met een verwijderde einddemper. Met het manouvreren kom je ook niet tegen de remleiding aan, dusja...
Misschien voor 'peace of mind' kun je de garage even goed naar de rest van de remleidingen, voorremmen, en de achterremmen laten kijken. Heb je dit dadelijk laten maken blijkt er nog een remclinder te lekken in je trommel.
Beter in 1x goed laten kijken dan binnenkort weer remproblemen.
Misschien voor 'peace of mind' kun je de garage even goed naar de rest van de remleidingen, voorremmen, en de achterremmen laten kijken. Heb je dit dadelijk laten maken blijkt er nog een remclinder te lekken in je trommel.
Beter in 1x goed laten kijken dan binnenkort weer remproblemen.
Hide post links |
-
Ok, bedankt voor de tip!
Geen sinecure, lijkt me want ik moet al apart terug omdat uitlaatdemper gemodificeerd moet worden: beetje half werk want ik hoorde t direct toen ik de auto startte...
Goed weekeinde!
Geen sinecure, lijkt me want ik moet al apart terug omdat uitlaatdemper gemodificeerd moet worden: beetje half werk want ik hoorde t direct toen ik de auto startte...
Goed weekeinde!
Hide post links |
-
- repeating visitor
- Posts in topic: 2
- Laatste bezoek: 04 okt 2016 20:27
Ik had de remleiding niet eens stuk en er was ook geen reden om in paniek te raken hier voor maar bij de apk keuring zei de monteur dat de leiding iets was aangetast eigenlijk geen probleem was zijn antwoord maar ik doe ze toch vervangen als er een steekproef komt kan het wel een probleem zijn ik ging er mee akkoord en tot mijn verbazing bleek na de keuring alles in orde maar de prijs was er wel na mij was medegedeeld dat het 3 uur in beslag zou nemen de auto was er om 14.00 uur en om 15 .00 uur was hij al klaar incl keuren prijskaartje ff 247 euro thuis gekomen auto even op de blokken gezet en controle uitgevoerd en wat bleek een stukje leiding vervangen met een koppeling er tussen DEZE GARAGE HEEFT VOOR MIJ DE LAATSTE KEURING UITGEVOERD
IK bewaar de rekening tot de volgende keuring krijg ik dan moeilijkheden of eerder dan ga ik verdere stappen ondernemen
IK bewaar de rekening tot de volgende keuring krijg ik dan moeilijkheden of eerder dan ga ik verdere stappen ondernemen
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
Dat is een prima reparatie met een koppelstukje.
Voor de apk ook geen enkel probleem en geen enkele rede tot zorgen. Repareer zo al jaren leidingen.
Het is vrijwel altijd het stukje thv het linker achter wiel boven de uitlaat. 3uur is wel flink overdreven inderdaad.
Een leiding mag geen putcorrosie hebben,zit dat erin is het altijd afkeur. Wegschuren en tectyleren kan,maar de leiding wordt alleen maar dunner hierdoor.
Voor de apk ook geen enkel probleem en geen enkele rede tot zorgen. Repareer zo al jaren leidingen.
Het is vrijwel altijd het stukje thv het linker achter wiel boven de uitlaat. 3uur is wel flink overdreven inderdaad.
Een leiding mag geen putcorrosie hebben,zit dat erin is het altijd afkeur. Wegschuren en tectyleren kan,maar de leiding wordt alleen maar dunner hierdoor.
Hide post links |
-
- repeating visitor
- Laatste bezoek: 04 okt 2016 20:27
Nou mechaniek het gaat mij niet om het koppelstukje maar zeker de lengte van de leiding dat is niet meer dan een goeie halve meter ik heb hem nog gebeld en en gevraagd hoe hij en hemelsnaam aan die 247,50 euro komt voor een keuring en een halve meter remleiding zijn motivatie materiaal is ook duur ja zei ik kost bij automatrialen zaak de duurste 45 euro 5 meter en om 2 uur begonnen en om 3 uur weer klaar inkl keuren kosten keuring 33,50 euro ik heb nu een rekening waarop remleiding vervangen
inkl 150 euro arbeidstijd 1 uur en keuring totaal 247 ,50 euro ik wil alleen maar zeggen mensen pas op en maak een goede afspraak ik dacht dat ik iemand die ik kon vertrouwen want hij maakt wel eens wat meer voor me toen hij pas begon maar nu sorry mijn portie aan fikkie
gr peter
inkl 150 euro arbeidstijd 1 uur en keuring totaal 247 ,50 euro ik wil alleen maar zeggen mensen pas op en maak een goede afspraak ik dacht dat ik iemand die ik kon vertrouwen want hij maakt wel eens wat meer voor me toen hij pas begon maar nu sorry mijn portie aan fikkie
gr peter
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
Mijn eigen auto destijds gerepareerd met een overgebleven stukje koperen leiding van inderdaad om en nabij 0.5m,ook in een klein uurtje klaar.
Duurt zeker niet lang,koppelstukje degelijke kwaliteit was een 5euro,1tje nodig en andere kant mooie flens.
Vertrouwen hoort niet beschaamd te worden,er zijn genoeg sleutelaars ..
Duurt zeker niet lang,koppelstukje degelijke kwaliteit was een 5euro,1tje nodig en andere kant mooie flens.
Vertrouwen hoort niet beschaamd te worden,er zijn genoeg sleutelaars ..
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 1
- Laatste bezoek: 13 apr 2025 10:25
Zelfde reparatie gehad bij laatste apk-keuring bij mijn vaste garage; 0,5 m remleiding samen met arbeidsloon €62 excl. btw.
Renaults vroeger: Dauphine, R8 (2x), Caravelle, R16, R15, R25 2.2, Safrane 2.0, Vel Satis 2.0T, Vel Satis 3.5V6 initiale, Captur limited 0.9, Kadjar 1.3 intens
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
Heb zelf van mijn Avantime een remleiding vervangen; 3 meter CUNI3/16" 24 euro, 1 abs remslang 10 euro, 1 verbindingsnippel 4 euro, 1 remnippel 0,70 euro. 1,5 uur werk 0,00 euro. Totaal 38,70 euro. Nu is arbeid vaak de grootste kostenpost. Een universeel rekent zo'n 50/70 p.uur.ex.btw. Met een APK erbij kom je wel aan de eerder genoemde prijzen.
mvg WillemS
p.s. remleidingen zijn af fabriek van staal met een coating, echter de leiding zit in een plastic klemmetje onder de auto en door bewegen/trillen slijt de coating door en dan gaat de leiding op die plek roesten, zodra er een roestputje in de leiding zit is dit afkeur voor de APK.
mvg WillemS
p.s. remleidingen zijn af fabriek van staal met een coating, echter de leiding zit in een plastic klemmetje onder de auto en door bewegen/trillen slijt de coating door en dan gaat de leiding op die plek roesten, zodra er een roestputje in de leiding zit is dit afkeur voor de APK.
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
Een oude vw die ik had,blind gekocht met nieuwe apk,bleek bij nadere controle 12m rotte leiding te hebben. Schijven zo dun dat ze gescheurd waren en afgebroken remvoering achter.
Dat was wel een zaterdag klussen.
Enkele renault modellen hebben op bekende beruchte plekken hier last van. Scenic/megane 1 thv uitlaat,laguna 1 op het subframe,twingo 1 op de achteras,etc..
Veel vlugge keurmeesters bij fastfitters missen dit vaak,wat ellende nadien geeft.
Dat was wel een zaterdag klussen.
Enkele renault modellen hebben op bekende beruchte plekken hier last van. Scenic/megane 1 thv uitlaat,laguna 1 op het subframe,twingo 1 op de achteras,etc..
Veel vlugge keurmeesters bij fastfitters missen dit vaak,wat ellende nadien geeft.
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
APK is een momentopname. Ze mogen niks loshalen alleen checken of de in de APK regels beschreven zaken nog goed functioneren. Het kan dus heel gemakkelijk zijn dat een wagen aangeboden wordt met bv. nieuwe banden, en dat na goedkeuring de handelaar er gewoon versleten exemplaren opzet voor de verkoop, en ook oude ruitenwisserbladen komt voor.
Er zijn nog wel meer truuk's. De APK in Belgie is vele malen strenger dan hier in Nederland.
Er zijn nog wel meer truuk's. De APK in Belgie is vele malen strenger dan hier in Nederland.
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
Ben zelf ook 'keurmeester',genoemd exemplaar bij een handelaar voor schrootprijs opgehaald met nieuwe apk. Zegt niks,dat weet ik. Voor €50 kan je ook niks verwachten van een auto. Was meer voor de hobby,tot verbazing zat er buiten de remmerij alles nieuw op. Riem,koppeling,banden,uitlaat etc..
Gevalletje kopen in het donker,maken dat je wegkomt,opknappen,jaar rijden en doorstoten met forse winst.
Gevalletje kopen in het donker,maken dat je wegkomt,opknappen,jaar rijden en doorstoten met forse winst.
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-